حادثه‌ای تلخ که ۱۷۶ کشته برجای گذاشت که از این تعداد ۱۱ نفر از آنها شهروند اوکراینی بودند.سه روز پس ازاین حادثه وانتشار برخی خبرها مبنی بر اینکه این هواپیمای مسافربری دراقدامی اشتباه ازسوی ایران موردهدف قرارگرفته است، سرانجام درساعات نخستین صبح روزشنبه ۲۱دی ماه مقامات ایران دربیانیه‌هایی این گزارش‌ها و خبرها را تایید کردند و ستاد کل نیروهای مسلح دراطلاعیه‌ای تایید کرد که بر اثر بروز خطای انسانی و غیرعمد، هواپیمای خطوط هوایی اوکراین مورد اصابت قرار گرفته است.درهمین حال موضوع نحوه پرداخت غرامت از سوی ایران به خانواده‌های جان باختگان این حادثه و خواندن جعبه سیاه این هواپیما همچنان محل بحث است. درهمین راستا ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین روز یکشنبه درباره پرداخت غرامت پیشنهادی ایران به خانواده جان باختگان‌ حادثه هدف قرار گرفتن غیرعمد هواپیمای مسافربری اوکراینی در ایران، گفت: ایران بلافاصله مبلغ ۸۰هزار دلار را برای هر خانواده پیشنهاد داد. این[مبلغ] بسیار اندک است. ما خواستار مبلغ بیشتری خواهیم شد. به گزارش الف،او در بخش دیگری از صحبت‌هایش همچنین خواستار دریافت جعبه سیاه هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شد.

پرداخت غرامت بر اساس قاعده بین‌المللی

به دنبال این سخنان رئیس‌جمهوری اوکراین، علی ربیعی سخنگوی دولت روز گذشته دریک نشست خبری گفت:من در این زمینه تلفنی با آقایان خلج و ظریف و خانم جنیدی صحبت کردم. ما هنوز تصمیمی اعلام نکردیم. در کمیته حقوقی که دولت تشکیل داده این موضوع در حال بحث است. آنچه مسلم است، اینکه قطعا براساس قاعده‌های بین‌المللی عمل خواهیم کرد. قواعد بین‌المللی هم در این زمینه مشخص است و تصمیم کمیته حقوقی نیز براساس استانداردها و قواعد بین‌المللی که در این زمینه وجود دارد، خواهد بود. قطعا نیاز به تفاهم و صحبت کردن هم در این زمینه وجود دارد.

انتقاد ایران از انتشار یک فایل صوتی

همزمان بادرخواست رئیس‌جمهوری اوکراین برای پرداخت غرامت بیشتر ازسوی ایران ، شامگاه یکشنبه تلویزیون اوکراین یک فایل صوتی مربوط به یکی از پروازهای نزدیک به هواپیمای اوکراینی سرنگون‌شده در نزدیکی تهران رامنتشر کرد که واکنش منفی ایران را درپی داشت.براساس این فایل صوتی که روز گذشته درفضای مجازی نیز منتشرشده است در آن مکالمات برج مراقبت تهران و خلبان پرواز «آسمان به شماره ۳۷۶۸» و پرواز «۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین» شنیده می‌شود. زمان این مکالمات بعد از ساعت ۵ و ۱۲ دقیقه صبح (به وقت ایران) است.براساس مکالمات منتشر شده در این فایل صوتی، برج مراقبت به پرواز اوکراینی «اجازه حرکت در مسیر» را پس از پرواز تایید می‌کند و همزمان پرواز خطوط هوایی آسمان در حال گفت‌وگو با برج مراقبت برای «اجازه فرود» است. در میان گفت‌وگوها، خلبان پرواز آسمان به برج مراقبت می‌گوید «نوری» را در آسمان می‌بیند که مثل «موشک» است. لحظاتی بعد خلبان پرواز آسمان مجددا به برج مراقبت اعلام می‌کند که «نور» دیگری در آسمان دیده و برج مراقبت می‌گوید «چیزی به ما گزارش نشده است.» درادامه خلبان در پاسخی با قاطعیت اعلام می‌کند که نور مشاهده شده نور موشک است. درپایان این مکالمه خلبان پرواز آسمان اعلام می‌کند که یک انفجار دیده‌اند و برج مراقبت هم ابراز بی اطلاعی می‌کند.پس از انتشار این فایل مدیرکل سوانح سازمان هواپیمایی کشوری درواکنش به این اقدام اوکراین گفت: تیم بازرسی فنی سقوط هواپیمای اوکراینی در اقدامی عجیب، فایل صوتی محرمانه مکالمه خلبان یکی از پروازهای همزمان با پرواز هواپیمای اوکراینی را منتشر کرد. حسن رضایی فر در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری از انتشار چنین فایلی مطلع و متعجب شده، گفت: این فایل از مجموعه اسنادی بوده که در تیم مشترک بررسی سانحه هوایی در اختیار گروه کارشناسان اوکراینی قرار گرفته است. وی افزود: این اقدام اوکراینی‌ها سبب شد دیگر هیچ سندی به آنها ارائه ندهیم. با این حال روز گذشته رئیس‌جمهور اوکراین سندیت این فایل صوتی را که توسط گزارش یک شبکه تلویزیونی اوکراینی منتشر شده است، مورد تایید قرار داد. به گزارش «ایسنا» وی گفت: این فایل صوتی نشان می‌دهد که ایران از همان ابتدا و از همان لحظه اول مطلع بوده که هواپیما هدف قرار گرفته است.