او در این باره به باشگاه خبرنگاران جوان توضیح داد: ما سال ۹۰ هم دو لیست مختلف را ارائه کردیم و تعدد لیست اتفاقا می‌تواند شور انتخاباتی کشور را افزایش دهد. سخنگوی جبهه پایداری البته به این نکته نیز اشاره کرد که ما هنوز هم ترجیحمان ارائه لیست واحد است اما اگر هم نشد بهتر است اشتراکات لیست‌هایمان بسیار زیاد باشد.

روز یکشنبه هم مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری در گفت‌وگو با «ایسنا» گفته بود که ارائه لیست‌هایی با افراد مختلف، وحدت را نفی نمی‌کند. او همچنین گفت: اگر واقعا امکان لیست مشترک وجود نداشت، می‌توان لیست مستقل ارائه داد. البته آقاتهرانی هم گفته بود که تلاش جبهه‌ پایداری بر ارائه لیست مشترک بوده است اما در عین حال به انتقاد از جریان اصولگرایی نیز پرداخت و گفت «اینکه صرفا در موعد انتخابات با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنیم بسیار اشتباه است.» دبیرکل جبهه پایداری همچنین اذعان کرده بود که «متاسفانه در بین اصولگرایان افتراق وجود دارد».

معنی اتحاد با دو لیست را نمی‌دانم

با این همه اظهارات دیروز برخی اعضای جبهه پایداری با واکنش مهدی چمران عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب روبه‌رو شد؛ چمران دیروز در گفت‌وگویی اعلام کرد که معنی این حرف پایداری را که «دو لیست باشیم، باز هم متحدیم» نمی‌دانم. او همچنین در واکنش به اظهارات آقاتهرانی گفت: این حرف که «دو لیست باشیم، باز هم متحدیم» یعنی «دو لشکر بشویم اما باز هم با یکدیگر متحدیم» یا «در کنار هم باشیم با دو تا اسم». واقعا نمی‌دانم منظور چیست.

لیست شورای ائتلاف، لیست اصلی است

به گزارش انتخاب، مهدی چمران همچنین در این گفت‌وگو اعلام کرد که «لیست اصلی اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم، فهرست شورای ائتلاف خواهد بود. شورای ائتلاف فهرست و لیستی که از مجموعه احزاب و تشکل‌های کنونی می‌دهد به‌عنوان لیست اصلی خواهد بود. از همه هم دعوت و دست و پای همه بوسیده شده تا بیایند با هم متحد باشیم. تا حالا هم عموم گروه‌ها به شورای ائتلاف پیوسته‌اند؛ معنی وحدت همین است.»

این عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، درباره اظهارات آیت‌الله مصباح مبنی بر اینکه «انتظار تخریب‌ جبهه پایداری از سوی دوستان را نداشتیم»، گفت: شورای ائتلاف همیشه دوستان جبهه پایداری را به وحدت دعوت کرده و غیر از این صحبت دیگری را درباره جبهه پایداری مطرح نکرده است. چمران در ادامه این گفت‌وگو درباره سرنوشت لیست ۹۰ نفره شورای ائتلاف، گفت: ما کار خودمان را انجام می‌دهیم. شورای ائتلاف به این مسائل کاری ندارد. اسامی را هم اعلام می‌کند. آن کسانی که قبول کردند، آمدند و شرایط را پذیرفتند، به همکاری ادامه می‌دهند؛ آنها هم که نپذیرفتند نمی‌آیند.»

چرا مصلحی به شورای ائتلاف نرفت؟

از سوی دیگر، مهدی چمران علت انصراف مصلحی از حضور در جلسات هیات انتخاب شورای ائتلاف را نیز تشریح کرد. این عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به آغاز جلسات هیات انتخاب شورای ائتلاف برای مشخص کردن لیست ۳۰ نفره تهران، گفت: این جلسات به‌صورت منظم برگزار خواهد شد و ان‌شاءالله تا آخر هفته جاری لیست تهران نهایی خواهد شد. چمران در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود حجت‌الاسلام حیدرمصلحی از حضور در هیات داوری شورای ائتلاف انصراف داده است، گفت: ایشان آماده همکاری بودند اما گفتند چون از سرلشکرباقری حکم دارند، نمی‌توانند به لحاظ قانونی در جلسات شرکت کنند.

«ایران سربلند»؛ نام لیست ائتلاف

همچنین دیروز محسن پیرهادی، سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد که فهرست انتخاباتی این ائتلاف با نام «ایران سربلند» در انتخابات مجلس پیش‌رو حضور خواهد یافت. بنابر اعلام پرویز سروری، دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب لیست نهایی ۳۰ نفره نامزدهای این ائتلاف برای شهر تهران تا پایان این هفته نهایی خواهد شد. سروری روز یکشنبه در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه برای رسیدن به نحوه ترکیب‌بندی فهرست نهایی تهران نیز از مردم نظرسنجی کردیم، گفته بود: با مراجعه به ذائقه مردم تهران و اولویت‌های مورد نیاز مجلس از تهران، مقرر شد ۳ روحانی، ۶ خانم، ۸ چهره شناخته شده یا ۵۰ سال به بالا و ۱۳ چهره جوان و جدید ۴۹ سال به پایین در فهرست ۳۰ نفره قرار بگیرند.

اصلاح‌طلبان در انتظار لیست واحد

از سوی دیگر، اصلاح‌طلبان هم هنوز درباره لیست دادن یا ندادن به نتیجه نرسیده‌اند. شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان در واپسین نشست خود، تصمیم‌گیری درباره چگونگی حضور در انتخابات در استان‌ها را بر عهده شورای اصلاح‌طلبان هر استان و تصمیم‌گیری درباره حوزه تهران را هم به جلسه فوق‌العاده این هفته موکول کرد. روز یکشنبه آذرمنصوری، دبیر شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان نیز در گفت‌وگو با «ایرنا» با تاکید بر اینکه راهبرد ما فعلا عدم ارائه لیست است، به تاییدصلاحیت حدود دو هزارنفر از داوطلبان در بررسی اخیر شورای نگهبان اشاره و اعلام کرده بود: اگر تغییر معناداری نسبت به قبل اتفاق نیفتاده باشد، در راهبرد مصوب و اعلام شده اصلاح‌طلبان هم تغییری ایجاد نمی‌شود و راهبرد ما فعلا عدم ارائه لیست است که در همان موج اولیه ردصلاحیت‌ها اعلام کردیم. چنانچه در حوزه‌های انتخابیه چهره شاخص اصلاح‌طلب داشته باشیم، آن را اعلام می‌کنیم، در غیراین‌صورت داوطلبی را معرفی نمی‌کنیم. منصوری همچنین گفته بود: اطلاعاتی که به ما رسیده حاکی از آن است که تغییر ملموسی در وضعیت ردصلاحیت شدگان ایجاد نشده است؛ اما همچنان آخرین وضعیت داوطلبان اصلاح‌طلب حوزه‌های انتخابیه تهران و سراسر کشور را پیگیری می‌کنیم.

نمی‌خواهیم زینت المجالس باشیم

محمود صادقی، عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و نماینده تهران در مجلس هم دیروز در گفت‌وگو با «ایلنا» با بیان اینکه ۹۰درصد اصلاح‌طلبان ردصلاحیت شده‌اند، اعلام کرد: ارائه لیست امید۲ از سوی اصلاح‌طلبان با درنظر گرفتن شاخص‌های غیرسیاسی از جمله شاخصه قومی و قبیله‌ای، شاخصه داشتن تخصص‌های مدیریتی و... صحت ندارد و جعلی است.

صادقی گفت: راهبرد شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان همین موضوعی که ذکر شد، بوده و تا کنون هم این راهبرد تغییری نکرده است؛ در بیانیه شورای عالی اصلاح‌طلبان هم با شفافیت و صراحت اعلام شد که ما اصلاح‌طلبان نمی‌خواهیم زینت‌المجالس باشیم؛ یعنی اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند حضوری زینتی در مجلس آینده داشته باشند و به هر حال این راهبرد وجود دارد.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: ۹۰ درصد کاندیداهای اصلاح‌طلبان در سراسر کشور رد صلاحیت شده‌اند، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت در حوزه‌های انتخابیه‌ای که کاندیدا نداریم، لیست انتخاباتی بدهیم.