معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: موضوع دوم این است که این تحریم که وضع شود چه تحریم آمریکا باشد، چه اتحادیه اروپا یا شورای امنیت وضع می‌کند، چه کسی، چه دستگاهی و چه سازمانی پیگیر اجرای این تحریم‌هاست. در مقاطعی ما خودمان با تحریم مواجه بودیم. نفت ایران از اول انقلاب تحریم بود و ما هیچ وقت احساس نمی‌کردیم که برای تولید و فروش نفت‌مان مانعی هست. آمریکایی‌ها نمی‌خریدند، برخی کشورهای اروپایی نمی‌خریدند ولی ده‌ها و صدها مشتری دیگر می‌آمدند و می‌خریدند. برخی از شرکت‌ها نمی‌آمدند در نفت ایران سرمایه‌گذاری کنند ده‌ها شرکت دیگر می‌آمدند سرمایه‌گذاری می‌کردند و کسی هم متعرض آنها نمی‌شد پس ساختاری که این را پیگیری می‌کند، مهم است.

جهانگیری میزان پیگیری، نظارت و دنبال کردن تحریم را مساله دیگری در این زمینه عنوان کرد و گفت: تا این مرحله جدید این موضوع خیلی در دستور کار دولت‌ها نبود، گاهی اوقات در برخی کشورها ساختارهایی ایجاد می‌شد برای مثال در دوره عراق می‌گفتند پول نفت عراق در حسابی در سازمان ملل برود و از محل آن اجازه داده شود برای مردم عراق غذا تهیه شود. همه آن در کنترل بود. نفت عراق فروخته می‌شد پول آن در حسابی در سازمان ملل می‌رفت و از محل آن پول فقط اجازه داده می‌شد یک‌سری کالا برای عراق خریداری شود. او اضافه کرد: امروز آمریکا تقریبا بزرگ‌ترین و قوی‌ترین سازمان و تشکیلات در سراسر دنیا را وضع کرده است که روزانه و لحظه‌ای اجرایی شدن تحریم‌ها علیه ایران را پیگیری می‌کند. یک کشتی نفتی بخواهد نفت ایران را جابه‌جا کند، تعقیبش می‌کنند، اگر بتوانند شناسایی کنند با شرکت هدف تماس می‌گیرند که این نباید جابه‌جا شود. این بی‌سابقه‌ترین تحریم است.

جهانگیری تاکید کرد: آمریکایی‌ها واقعا دروغ می‌گویند که برای دارو و موادغذایی ایران محدودیت درست نمی‌کنیم. ما خودمان میلیاردها دلار پول در کشورهای مختلف مانند کره جنوبی، ژاپن و خیلی از کشورهای دیگر داریم. اما از محل پول خودمان یک دلار نمی‌توانیم برای خرید دارو و موادغذایی جابه‌جا کنیم و آمریکایی‌ها اجازه نمی‌دهند. او گفت: این همه تبلیغات راه انداختند، سوئیسی‌ها از بانکی که چند میلیون دلار در آن داشتیم زحمت کشیدند و دو میلیون دلار داروی بیمار سرطانی اجازه دادند از محل آن بانک تسویه شود. معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: ما در سال‌جاری تا الان نزدیک به ۳ میلیارد دلار دارو وارد کشور کردیم. اعدادی که می‌گویید شوخی است، یا کشور ایران را نشناخته‌اید یا متوجه نیستید اقتصاد ایران چیست.

جهانگیری گفت: در همین شرایط تحریم که به این سختی اعمال می‌شود، مسوولان ایران، مخصوصا بخش‌خصوصی و فعالان اقتصادی حجم تجارتی که الان با دنیا دارند در ۱۰ ماه گذشته بیش از ۷۰ میلیارد است. اقتصاد ایران اقتصاد بزرگی است و این اقتصاد بزرگ را نمی‌شود حبس کرد. نمی‌توان با آن مبارزه کرد. معاون اول رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به نحوه اداره اقتصاد ایران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا گفت: پیداست که یکسری کالاهای صنعتی دیگر در کشور تولید شده که کالاهایی است که امروز به همه اقصی نقاط دنیا صادر می‌شود، ارز حاصل از آن به کشور می‌آید و اقتصاد کشور با آن اداره می‌شود.

او افزود: در بحث‌های سیاسی و اقتصادی گفته می‌شد که می‌توان کاری کرد که اقتصاد کشور را بدون نفت اداره کنیم. علاوه بر این در بررسی‌هایی که انجام می‌شود در مسائل اقتصاد بین‌المللی این حرف جدی بود که کشورهایی که توسعه‌شان بر مبنای منابع طبیعی بنیاد گذاشته شده است هیچ اتفاق تعیین‌کننده‌ای در این کشورها رخ نداده است. الا کشوری استثنایی چون نروژ که به‌رغم داشتن منابع غنی نفت و فروش نفت، اقتصادش را بدون درآمدهای نفت بنا گذاشته و نفت آن در صندوق توسعه ملی و سرمایه‌گذاری می‌شود.

جهانگیری ادامه داد: کشورهای نفتی منطقه منابع نفتی زیرزمینی را می‌فروشند، کالا وارد و مصرف می‌کنند. ما امروز در ایران عملا تحت فشار به این نتیجه رسیدیم که در اقتصادمان، سهم نفت باید به حداقل برسد. البته از مدت‌ها قبل در دولت خاتمی حساب ذخیره ارزی درست کردیم که با دستور رهبری به صندوق توسعه ملی تبدیل شد و قرار شد بخش عمده‌ای از منابع نفت برای کارهای بزرگ و توسعه به صندوق توسعه ملی و بخشی از آن هم در امور جاری برود و به مرور از آن درصد بودجه کم و درصد صندوق توسعه اضافه شود.

او گفت: اگر شرایط ما خوب بود الان باید ۳۷ درصد بودجه به صندوق توسعه ملی می‌رفت و در بودجه می‌آمد و این نسبت تکرار می‌شد و در نهایت سهم نفت کم می‌شد. عملا از پارسال و امسال با فشارهای آمریکایی‌ها سهم نفت در بودجه بسیار ناچیز شده است. معاون اول رئیس‌جمهوری با طرح این سوال که آیا واقعا می‌شود اقتصاد ایران را بدون نفت اداره کرد و آیا می‌توان به راهکارهایی رسید که این اتفاق بیفتد، گفت: خیلی از اتفاقات در بخش‌های مختلف کشور افتاده که با افتخار می‌شود آن را اعلام کرد. زمانی برای کل تجهیزات نفت منتظر بودیم شرکت‌های خارجی بیایند کار کنند و سرمایه‌گذاری کنند. زمانی برای کارخانه‌های ابتدایی صنعتی کشور منتظر بودیم یک شرکت اروپای‌شرقی در ایران کارخانه دایر کند اما امروز توانمندی صنعتی کشور متحول شده است.

معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: این کشور، کشوری نیست که برای نیازهای اولیه خود منتظر شود دسته بیل و کلنگ از خارج وارد کند. امروز وقتی مناقصه کارخانه فولاد، پتروشیمی، سیمان و کارخانه‌های دیگر در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود یکی از پایه‌های ثابت مناقصات، شرکت‌های ایرانی هستند که از الف تا ی پروژه را انجام می‌دهند. او خاطرنشان کرد: اخیرا در کردستان عراق برای هزینه سدی که ژاپنی‌ها می‌خواستند بسازند مناقصه برگزار شد. شرکت‌های داخلی و خارجی از سراسر دنیا دعوت شده بودند و برنده آن یک شرکت ایرانی شد.