وی خاطرنشان کرد: «تشییع میلیونی سردار سلیمانی مانند سیلی محکم‌تری بود که آثار آن به خروج آمریکا از منطقه منجر خواهد شد.» ظریف گفت: «رئیس‌جمهور آمریکا با ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، پایان حضور نیروهایش در منطقه را رقم زد.» وی افزود: «شهید سلیمانی موفق‌تر از فرمانده سلیمانی است و این ترور، بزدل بودن آمریکا در رویارویی با یک فرمانده میدانی را نشان داد.»

ظریف خطاب به آمریکایی‌ها گفت: «باید با فرمانده نظامی در میدان جنگ روبه‌رو می‌شدید، نه اینکه او را به‌صورت یک اقدام بزدلانه با این روش ترور کنید. آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی همیشه این‌گونه عمل می‌کنند و من اعتقاد دارم آمریکا در هفته‌های اخیر دست به دو اقدام در منطقه ما زد که واقعیت خود را به ما نشان داد؛ اقدام اول آن بود که نشان داد ترسو و بزدل است تا حدی که می‌ترسد با فرمانده‌ای نظامی در میدان جنگ روبه‌رو شود واقدام دوم این بود که به همه کشورهای عربی در منطقه ما ثابت کرد که یک میانجی‌گر در مناقشه عربی- اسرائیلی نیست، بلکه صهیونیستی‌تر از خود رژیم صهیونیستی است.»

ظریف گفت: «دونالد ترامپ با رونمایی از معامله قرن، ثابت کرد که جاه‌طلبی‌های او بیشتر از جاه‌طلبی صهیونیست‌ها در طول تاریخ است. این دو واقعیت است که من فکر می‌کنم از آثار خون پاک شهید سلیمانی است. به همین دلیل گفته می‌شود که شاید شهید سلیمانی تاثیرگذارتر از ژنرال سلیمانی در منطقه است.» ظریف تاکید کرد که مقامات ایران، آمریکا را به اتهام ارتکاب تروریسم دولتی و همچنین تروریسم اقتصادی و فرهنگی، در مراجع قضایی بین‌المللی تحت پیگرد قرار خواهند داد. وی ادامه داد: «اقدامی که ترامپ به آن دست زد، تروریسم دولتی است. آقای ترامپ درحال‌حاضر نیز به تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران و همچنین تروریسم فرهنگی متهم است زیرا تهدید به حمله به مکان‌های تاریخی ما کرده است. او همچنین به تروریسم دولتی متهم است و جمهوری اسلامی براساس سه اتهام ذکر شده، ترامپ را در مراجع قضایی بین‌المللی تحت پیگرد قرار خواهد داد.» همچنین وزیرخارجه ایران گفت: «ترامپ با این گناهان و سه جنایت بزرگ، درحال‌حاضر برای دادگاه‌های افکار عمومی جهانی شناخته شده است و به یاری خدا در دیگر دادگاه‌های بین‌المللی نیز وی را تحت پیگرد قرار خواهیم داد.»

ظریف در نهایت تاکید کرد: «مایک پمپئو پس از شهادت سپهبد سلیمانی، حرف احمقانه‌ای زد و گفت مردم در خیابان‌های تهران و بغداد به رقص و پایکوبی مشغول شده‌اند، اما ملت ایران و عراق خلاف آن را به وی ثابت کردند. به نظر من، این واقعیتی است که آمریکا باید آن را درک کند و این یک سیلی به آنها بود، سیلی محکمی که شدیدتر از هر سیلی دیگری بود و ان‌شاء‌الله آثار این سیلی تشدید و تا زمان بیرون رفتن آمریکا از منطقه ادامه خواهد یافت.»