طالبی همچنین اشاره کرد: با توجه به قانون، نوشتن یا اظهار مطالب خلاف واقع، فریب و اغوای مردم از طریق سوء استفاده از اعلام نظر یا عکس با شخصیت‌ها و مقامات دولتی، تبلیغ علیه نامزدها و هرگونه هتک حرمت و حیثیت آنها، تبلیغات خارج از مهلت قانونی از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی از تخلفات نامزدهای انتخابات محسوب می‌شود. رئیس هیات مرکزی بازرسی انتخابات کشور تاکید کرد: بازرسان وزارت کشور ضمن دقت در رعایت تکالیف قانونی و بایدها و نبایدها، بر صیانت از حقوق مردم، نامزدها و جریان‌های سیاسی تاکید دارند؛ از جمله رعایت مرّ مقررات در بررسی صلاحیت‌ها،فرصت اعتراض و رسیدگی به شکایات داوطلبان و همچنین مهلت و شرایط تبلیغات توسط نامزدها و حضور و نظارت نمایندگان آنها بر فرآیند اخذ و شمارش آرا در شعبه، مواردی است که هیات بازرسی و بازرسان شعب در سراسر کشور خود را ملزم به نظارت و کنترل آن می‌دانند. رئیس هیات مرکزی بازرسی انتخابات یادآوری کرد: این هیات عملکرد کلیه فرمانداران سراسر کشور را درخصوص نحوه برگزاری انتخابات از طریق معیارهای مشخص و همچنین میزان رضایت مردم بررسی و ارزیابی خواهد کرد و در نهایت نتایج آن به استحضار وزیر کشور خواهد رسید و در ارزیابی سالانه عملکرد فرمانداری و ارزشیابی عملکرد شخص فرماندار ملاک عمل قرار می‌گیرد.

توصیه رئیس ستاد انتخابات کشور به نامزدها

همچنین دیروز جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور با اشاره به ابلاغ قانون شفافیت هزینه‌های انتخاباتی کل کشور گفت: همه نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی باید پیش از شروع تبلیغات انتخاباتی یک حساب در یکی از بانک‌های معتبر کشور افتتاح کنند. به گزارش ایسنا، جمال عرف افزود: فرمانداری‌ها به نامزدها اعلام کردند که یک حساب در یکی از بانک‌های معتبر کشور که از بانک مرکزی مجوز دارد افتتاح و آن را به فرمانداری اعلام کنند. نامزدهای انتخابات هم باید یک نماینده به‌عنوان مسوول مالی داشته باشند تا ورود و خروج مالی در این حساب را گزارش دهند و وقتی وزارت کشور یا هیات نظارت درخواست گزارش مالی کردند، آنها این گزارش را ارائه کنند.

او ادامه داد: منابع مالی نامزدها برای تبلیغات هم مشخص است یعنی از افراد حقیقی یا احزاب است و دریافت کمک از بیگانگان نیز ممنوع است. قانون تمام موارد مجاز و غیرمجاز در هزینه‌های انتخاباتی را مشخص کرده است. عرف تاکید کرد: براساس این قانون همه نامزدهای انتخاباتی باید قبل از شروع تبلیغات، حساب خود را افتتاح کرده و آن را اعلام کنند.