بحـران سفیـد در خطـه سبـز عکس: خبرگزاری فارس

در این جلسه روحانی به محمد اسلامی، رضا اردکانیان، محمدجواد آذری جهرمی و عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیران راه و شهرسازی، نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات و کشور دستور داد تا تمام امکانات وزارتخانه‌های خود را برای تسریع در روند خدمت‌رسانی به مردم و کاستن از مشکلات ناشی از این بارش‌ها به‌کار گیرند. همچنین قرار شد محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز به‌عنوان نماینده رئیس‌جمهور و دولت، عازم منطقه شود و از نزدیک با مردم و مسوولان محلی گفت‌وگو و مشکلات را بررسی کند.

هشدار پلیس: از سفر بپرهیزید

همچنین دیروز پلیس راهور از مردم خواست که با توجه به وضعیت بحرانی راه‌ها به ویژه راه‌های منتهی به استان‌های شمالی و گیلان، از سفر به استان گیلان جدا خودداری کنند؛ زیرا تردد در جاده‌های منتهی به گیلان به دلیل یخ زدگی و کولاک ایمن نیست. نادر رحمانی، رئیس اطلاعات و کنترل ترافیکی راهور ناجا با اعلام اینکه جاده قدیم رشت - قزوین مسدود شده است، افزود: یک لاین آزاد راه قزوین - رشت بازگشایی شده و در لاین دیگر فقط به سواری‌ها اجازه عبور داده شده است. او تاکید کرد که اکنون تردد در تمام محورهای منتهی به استان گیلان فقط با زنجیر چرخ امکان پذیر است.

هشدار هواشناسی: احتمال سقوط بهمن

همچنین سازمان هواشناسی نسبت به سقوط بهمن در محورهای شمالی کشور هشدار داد. کبری رفیعی، کارشناس سازمان هواشناسی دیروز در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به افزایش نسبی دما در استان‌های واقع در سواحل دریای خزر از احتمال خطر سقوط بهمن در جاده‌های کوهستانی این مناطق خبر داد و از رانندگان خواست مراقب باشند.

فوت ۸ نفر بر اثر بروز برف و کولاک

با این همه دیروز مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور از فوت و مصدومیت ۱۵۵ نفر طی ۴۸ ساعت گذشته بر اثر بروز برف و کولاک در ۱۵ استان خبر داد. سخنگوی اورژانس کشور توضیح داد: متاسفانه طی ۴۸ ساعت گذشته بر اثر بروز برف و کولاک ۷ نفر در استان گیلان و یک نفر در شهر خلخال فوت کرده است. او افزود: از میان فوت‌شدگان استان گیلان، ۵ نفر به‌دلیل ریزش بهمن و ۲ نفر به علت سقوط از ارتفاع فوت کرده‌اند. سخنگوی سازمان اورژانس کشور یادآوری کرد: طی دو روز گذشته توسط عوامل اورژانس تعداد ۱۰۸ خانم باردار به مناطق امن منتقل شده‌اند.

قطع راه‌های روستایی گیلان

خبرها از گیلان حاکی از آن است که برق تعداد زیادی از مشترکان قطع است و برخی راه‌های روستایی نیز همچنان مسدود است. اسدالله عباسی، نماینده مردم رودسر و املش با اشاره به قطعی آب و برق و مسدود بودن راه‌های روستایی گفت: راه‌های فرعی روستاهای املش، رانکوه، رحیم‌آباد، کلاچای و رودسر بازگشایی نشده، امکانات لجستیک بسیار کم است و این راه‌ها برف روبی نشده که باعث شده مردم با مشکلات زیادی مواجه شوند.

فرمانداران رودسر و لنگرود هم مشکل اصلی شهرستان‌هایشان را نبود برق عنوان و تاکید کردند: متاسفانه تا برق وصل نشود مشکل حل نخواهد شد. قطعی برق موارد دیگر را تحت تاثیر قرار داده است. حسین اسمعیل‌پور، فرماندار رودسر قطعی برق را مهم‌ترین مشکل شهرستان رودسر اعلام کرد. او با اشاره به قطعی آب در شهرستان گفت: آب بخش عمده‌ای از مشترکان وصل شده اما در حوزه شهری به دلیل یخ‌زدگی شدید لوله‌ها هنوز آب قطع است. اسمعیل‌پور ارتفاع برف در شهرستان رودسر را حدود یک متر اعلام و درباره بازگشایی راه‌ها اظهار کرد: راه‌های اصلی بازگشایی شده و هم‌اکنون در حال بازگشایی راه‌های فرعی و روستایی هستیم.

سیروس شفقی، فرماندار لنگرود هم در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به وصل نشدن برق شهرستان متبوعش گفت: متاسفانه قطعی برق مشکلات دیگری مانند افت فشار آب و قطعی آب در برخی روستاها و نقاط شهری را به دنبال داشته است.

برقراری برق ۸۵ هزار مشترک

البته استاندار گیلان دیروز اعلام کرد که برق ۲۵۰ هزار مشترک گیلانی قطع شده بود که تاکنون برای ۸۵ هزار مشترک وصل شده است. همچنین مشکل قطع آب ۶هزار نفر از ۱۲ هزار مشترک آب استان گیلان که طی روزهای گذشته آب نداشتند، رفع شد. ارسلان زارع در گفت وگو با شبکه خبر با بیان اینکه در ارتفاعات گیلان بیش از دو متر و در شهرهای استان از جمله رشت، لاهیجان و رودسر بیش از یک متر برف بارید، از اسکان اضطراری ۱۶۳۰ نفر خبر داد

۱۱ پست فوق توزیع برق

همچنین روز گذشته میثم جعفرزاده، مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو از حل مشکل قطعی آب ۱۹ روستای استان گیلان خبر داد و گفت: با تلاش گروه‌های عملیاتی تاکنون ۱۱ پست فوق توزیع برق استان نیز وارد مدار شده است. جعفرزاده در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، تعداد روستاهای بی‌برق را ۲۸۰ روستا اعلام کرد و درباره حل مشکل روستاهای بدون آب استان نیز گفت: در ابتدای حادثه ۵۵ روستا دچار قطعی آب شد که با تلاش گروه‌های عملیاتی، در حال حاضر مشکل قطعی آب ۱۹ روستای استان گیلان حل شده، ولی کماکان ۳۶ روستای استان با جمعیتی حدود ۶۵۰۰ خانوار بدون آب هستند و تلاش برای برقراری شبکه آب‌رسانی این روستاها ادامه دارد.

از سوی دیگر دیروز مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد که حدود ۲۰۰ هزار مشترک در استان گیلان شاهد قطع برق هستند که ۱۰۰ اکیپ عملیاتی از خود استان و استان‌های مجاور برای رسیدگی و حل مشکل اعزام شده‌اند.

قطع ۶۰ درصد سایت‌های مخابراتی گیلان

خبر دیگر آنکه مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان نیز از قطع ۶۰ درصد سایت‌های ارتباطی، مخابراتی گیلان براثر قطع طولانی مدت و گسترده برق ناشی از بارش سنگین برف در استان خبر داد. فرزاد توکلی با بیان اینکه در ارتباطات زیرساختی استان یعنی ارتباطات بین استانی و بین‌الملل مشکلی نداریم، افزود: در حال حاضر به‌دلیل قطع برق طولانی‌مدت در مناطقی از استان حدود ۳۷۷ سایت همراه اول و ۲۴۰ سایت ایرانسل از مدار خارج شده‌اند.

 

08-01


 

زلزله ۵/ ۴ ریشتری گیلان را لرزاند
 

زلزله دیروز شهرهای مختلف گیلان را لرزاند. این زمین‌لرزه در ساعت ۱۴:۲۳ در عمق ۱۸ کیلومتری به وقوع پیوست. نزدیک‌ترین شهرهای استان گیلان به کانون این زمین‌لرزه احمدسرگوراب در فاصله ۸ کیلومتری، شفت در فاصله ۱۱ کیلومتری و فومن در فاصله ۲۸ کیلومتری به ثبت رسیده است. مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران بزرگی این زلزله را 5/ 4 در مقیاس ریشتر و مرکز آن را احمدسرگوراب استان گیلان اعلام کرده است.