شرط رقابت سالم، فرصت برابراست عكس: president.ir

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه زن‌ها می‌توانند سرنوشت یک انتخابات را تغییر بدهند، بر لزوم مشارکت زنان در انتخابات تاکید و اظهار کرد: در تمام انتخابات‌ها اگر زنان تصمیم بگیرند که شور انتخاباتی ایجاد کنند، قادر خواهند بود تا افرادی را که افکار و تصمیماتشان برای جامعه مفیدتر است انتخاب کنند.

به گزارش «ایرنا» روحانی افزود: به‌رغم اینکه عده‌ای سال‌ها تلاش کردند، پول خرج کردند، رسانه دارند و همه چیز دارند، خانم‌ها تصمیم بگیرند و ببینند یک کاندیدایی بهتر هست، قادر هستند کاندیدای موردنظر خودشان را در انتخابات پیروز کنند.

وی دربخش دیگری از سخنانش با انتقاد از وجود برخی نگاه‌ها در داخل کشور نسبت به حضور زنان در سطوح بالای مدیریتی گفت: چه اشکال دارد که اگر در دولت جمعی ۲۰ تا ۳۰ نفره هستیم به غیر از معاونان دست رئیس‌جمهور برای انتخاب وزرای زن نیز باز باشد؛ برای انتخاب وزیر زن نیز دست رئیس‌جمهور را باز بگذارید. اگر قبول داریم و تعارف نمی‌کنیم و فقط به زبان نمی‌گوییم زنان در کنار مردان هستند، باید در سایر موارد نیز گام به گام پیش برویم و به زنان فرصت حضور بدهیم.

به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری در ادامه افزود: دیدگاه همه ما نسبت به مقام زن باید تصحیح بشود. ما به زبان می‌گوییم جنس دوم نداریم، زن و مرد مساوی هستند، هر دو انسان هستند و هر دو دارای کمالاتند. اما این گفتن کافی نیست. در مقام عمل، در مقام قانون‌گذاری و در مقام اجرا ما باید این حقیقت را ببینیم.

۲۶ درصد مدیران را خانم‌ها تشکیل می‌دهند

دومین نشست ستاد ملی زن و خانواده روز گذشته و همزمان با میلاد فرخنده حضرت زهرا (س) و روز زن با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهور برگزار شد.

روحانی طی سخنانی دراین جلسه گفت: اینکه ما می‌گوییم جامعه اسلامی، باید جامعه رقابت سالم باشد برای این است که خداوند ما را در یک رقابت سالم آفریده است. بنابراین در اقتصاد باید در جامعه ما یک رقابت سالم باشد، در مدیریت باید رقابت سالم باشد، در علم و دانش باید رقابت سالم باشد و این رقابت سالم وقتی امکان‌پذیر است که موانع را برداریم و فرصت‌ها را برابر کنیم. وقتی فرصت برابر نیست، به چه شکلی می‌شود رقابت را انجام داد؟ در مسائل اجتماعی، سیاسی، قضایی، قانون‌گذاری و فعالیت‌های علمی اگر فرصت مرد با زن برابر نیست، چطور می‌شود این رقابت را انجام داد؟ به گزارش «ایرنا» رئیس شورای عالی امنیت ملی اظهار کرد: به یکی همه فرصت‌ها را بدهید و به یکی دیگر هیچ فرصتی ندهید، بعد بگویید این دو نفر از نظر من مساوی هستند و دارای مقام برابرند! اگر برابرند پس چرا فرصت برابر به آنها ندادیم؟ اولین مساله مهم دادن فرصت برابر و فضای رقابت سالم در جامعه برای زنان جامعه است.

رئیس‌جمهوری درادامه سخنانش ضمن قابل قبول توصیف کردن حضور زنان در آموزش و پرورش، دانشگاه، بهداشت و درمان در کشور گفت: اما آیا در همه جا اینچنین است و وقتی به مدیریت‌های سطح بالاتر می‌رسیم بازهم مقام زن با مقام مرد برابر است و در کنار هم هستند؟

روحانی خاطرنشان کرد: در کشور ما کل کارمندان دولت دو میلیون و ۳۷۹ هزار و ۱۵۱ نفر است، البته نیروهای مسلح داخل این ‌آمار نیستند. از این تعداد ۹۵۹ هزار و ۷۸۳ نفر خانم هستند یعنی ۱۱/ ۴۲ درصد کارمندهای دولت را خانم‌ها تشکیل می‌دهند یعنی نزدیک یک میلیون جمعیت کارمندهای دولت خانم‌ها هستند این رقم، رقمی است که نسبت به گذشته رقم قابل توجه است و بیش از ۴۲ درصد کارمندهای دولت خانم‌ها هستند.  رئیس‌جمهوری اضافه کرد: طبق مصوبه شورای اداری در سال ۹۶ قرار بر این شده که میزان ۳۰ درصد از کل مدیران کشور را خانم‌ها تشکیل بدهند. آماری که الان در اختیار من است در نیمه اول ۹۸ تا پایان شهریور امسال ۲۶ درصد مدیران را خانم‌ها تشکیل می‌دهند نسبت به یکی، دو سال قبل ۴ درصد اضافه شده و قولی که سازمان اداری و استخدامی داده گفته تا پایان برنامه به ۳۰ درصد می‌رسد.

به گزارش «ایرنا»  وی گفت: قبل از این دولت بعضی از مشاغل ما صرفا مردانه بود مثلا سفیر بودن کاملا شغل مردانه بود وقتی هم که صحبت می‌کردیم خانم‌ها سفیر شوند. مقداری برای وزارت خارجه هم حرف نویی بود، بحمدالله چهار نفر پست سفارت را بر عهده گرفتند و من همین اخیرا به وزیر خارجه تاکید کردم باز هم در پست‌های سفارت که خالی می‌شود تلاش کنند زن‌هایی که شرایط لازم را دارند پست سفارت را به عهده بگیرند کما اینکه در بقیه امور هم امروز زنان ما فعال هستند.

روحانی به آمار ارائه شده توسط رئیس سازمان اداری و استخدامی استناد کرد و گفت: در این دولت در پست‌های مدیریت ۵۳ نفر معاون وزیر و هم‌تراز، ۲۰ نفر مشاور وزیر، ۲۵ نفر دستیار وزیر و چهار نفر سفیر جزو مواردی است که در مدیریت ارتقای جایگاه زنان حاصل شده است.

پیگیری شعارهایم تا روز آخر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، روحانی همچنین گفت: در اینجا می‌خواهم به شما قول بدهم دولت تدبیر و امید از آغازش تا امروز و از امروز تا پایان دولت و تا روز آخر، بی‌تردید آن شعاری که از روز اول در دولت مطرح و تاکید کردم، همچنان تا روز آخر آن را پیگیری خواهیم کرد. حضور فعال زنان، جوانان، اقوام و مذاهب ۳ نکته‌ای بوده است که همواره تاکید کردم و الان هم بر آن تاکید می‌کنم.

تقدیر از زنان خلبان

رئیس‌جمهوری درادامه سخنانش گفت: یکی از مسوولان می‌گفت چندی پیش از تهران به یکی از شهرها می‌رفتم و دیدم خلبان خانم است. وقتی به خوبی پرواز انجام داد و به خوبی نشست همه تشویق کردند. زن‌های ما استعداد همه کارها را دارند. وی افزود: وقتی ما در حوزه علمیه قم درس می‌خواندیم ‌آن زمان در حوزه طلبه زن نبود و حوزه اصلا مردانه بود. طلبه زن نداشتیم یک خانمی در اصفهان بود و معروف بود این خانم هم تفسیر نوشته تعجب می‌کردند و می‌گفتند مگر زن هم می‌تواند؟ چنین فضایی در حوزه بود.

روحانی افزود: وقتی به دانشگاه‌ آمدم، البته ما استاد زن آن وقت نداشتیم. در دانشکده حقوق هیچ استاد زنی[عضو] هیات علمی خانم‌ها نبودند الان بحمدلله اساتید بسیار شایسته از خانم‌ها در حقوق تدریس می‌کنند. دانشجوی دختر داشتیم در کلاس دیدم دخترهای دانشجو مثل پسرها و حتی گاهی بهتر می‌فهمند.

رئیس‌جمهوری اضافه کرد: این حرف نادرست است که بگوییم زن است یا مرد است حرف بدتری زده می‌شود برخی فکر می‌کنند اگر وارد جامعه شود ‌آن جامعه از منزه بودن و پاکی و اخلاقی بودن فاصله می‌گیرد تفکر قدیمی غلط نادرستی بود که می‌گفتند مردها را زنان منحرف می‌کنند می‌گفتند آدم را هم حوا منحرف کرد. زن‌های ما خودشان اهل شرف و عفت و پاکدامنی هستند.

رئیس شورای امنیت ملی افزود: این امام بود که راه را برای حضور دختران در دانشگاه باز کرد. عده‌ای در سال اول انقلاب می‌گفتند در دانشگاه وسط کلاس دیواری میان خانم‌ها و آقایان کشیده شود! اما امام نگذاشت. من این مسائل را به شوخی نمی‌گویم! بعضی‌ها وقتی در انتخابات می‌گفتم برخی دنبال دیوار کشیدن هستند، مدعی می‌شدند من این حرف‌ها را برای انتخابات می‌زنم و کسی دنبال دیوار نبوده است. اما شماها اول انقلاب به دنبال دیوار بودید و کسی که جلوی شما را گرفت امام بود.

رئیس‌جمهوری دربخش دیگری ازسخنانش با اشاره به درپیش بودن انتخابات مجلس تصریح کرد: امروز هم در انتخابات مجلس شورای اسلامی که پیش روی ما است ولو اینکه ممکن است ما گله داشته باشیم ولو اینکه برخی از امور به‌صورت مطلوب قرار نگرفته باشد، اما باید پای صندوق برویم و میان آنهایی که امروز مطرح هستند بگردیم. به هر حال یک عده‌ای از نظر ما بهتر هستند. آن بهترها را برگزینیم و انتخاب کنیم و پای صندوق برویم.