حمایت آیت‌الله مصباح  از لیست پایداری

او افزود: چهار روز قبل نیز از حضرت آیت‌الله مصباح متنی مکتوب در تایید روش جبهه پایداری در تعامل با سایر گروه‌های سیاسی و تعیین نامزدهای انتخاباتی در سایت و کانال ایشان منتشر شده بود. بر اساس اظهارات این عضو جبهه پایداری، در متن مکتوب آیت‌الله مصباح که در پاسخ ضمنی به برخی تردید افکنی‌ها منتشر شد، آمده است: «روشی که جبهه پایداری برای انتخاب نامزدها به کار گرفته، روشی منطقی و مشروع است.»

موضوع ائتلاف اصولگرایان از ابتدای طرح این موضوع با مخالفت تلویحی جبهه پایداری روبه‌رو شد و اعضای این جبهه به جای تاکید بر لیست واحد، بر بالا رفتن اشتراکات دو لیست تاکید داشتند. بر این اساس، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) به ریاست غلامعلی حداد عادل که با هدف ارائه لیست واحد اصولگرایی پا به میدان انتخابات مجلس یازدهم گذاشت نتوانست نظر همه گروه‌های مهم اصولگرایی را با خود همراه کند، اما در نهایت یک لیست به نام ائتلاف منتشر کرد؛ لیستی که در راس آن نام محمدباقر قالیباف، مصطفی میرسلیم و عبدالحسین روح‌الامینی دیده می‌شود. این لیست زیر نظر حداد عادل و با محوریت افرادی همچون مهدی چمران بسته شده است؛ لیستی که نسخه نهایی شده آن نشان داد که طیف قالیباف هم اگرچه با ائتلاف به همگرایی رسیدند، اما این همگرایی تنها با افزایش سهم نیروهای طیف قالیباف در لیست ائتلاف نیروهای انقلاب میسر شد و در لیست نهایی ائتلاف، چند نامزد طیف قالیباف جایگزین برخی نامزدهای دیگر شدند. اقبال شاکری، مجتبی توانگر، سیداحسان خاندوزی، مصطفی زمانیان، مهدی شریفیان و ابوالفضل عموئی ازجمله نامزدهای انتخاباتی طیف قالیباف هستند که نامشان در نسخه ویرایش شده لیست شورای ائتلاف گنجانده شده است. بر این اساس جلیل بشارتی، نیکی ملکی، علی‌جعفری، امیرابراهیم رسولی، مجتبی ابراهیمی و سعید کرمی از چهره‌های حاضر در لیست اولیه بودند که شانس حضور در لیست نهایی را پیدا نکردند. جبهه پایداری هم در نهایت لیست خود را منتشر کرد؛ لیستی که در آن نامی از قالیباف نیست و مرتضی آقاتهرانی دبیر کل این جبهه و سیدمحمود نبویان دو نفر اول آن محسوب می‌شوند. بنابر روایت‌ها از جلسات شورای ائتلاف و جبهه پایداری درباره لیست واحد، شرط مرتضی آقاتهرانی و صادق محصولی برای ارائه لیست مشترک با شورای ائتلاف، حذف نام قالیباف از فهرست نهایی بود، که حدادعادل با این پیشنهاد مخالفت کرد و همین مخالفت سبب شد پایداری‌ها راه خودشان را بروند و لیست جداگانه ارائه کنند. البته روز یکشنبه مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری درباره برخی خبرها مبنی بر درخواست جبهه پایداری برای حذف محمدباقر قالیباف از لیست نهایی اصولگرایان گفت: ‌اینکه می‌گویند آقای قالیباف خط قرمز پایداری است، واقعا درست نیست. ما گفتیم ضابطه قرار دهید، آقای قالیباف یا هرکس دیگر اگر اصلح است و اگر نمره لازم را کسب کرد، به روی چشم باید باشد. او افزود: ما گفتیم نباید فرقی بین افراد باشد.

ترکیب مجلس قابل پیش‌بینی است

با این همه دیروز غلامعلی حداد عادل با بیان اینکه نتایج انتخابات در ایران خیلی قابل پیش‌بینی نیست، تاکید کرد: آنچه با قاطعیت می‌توان گفت اینکه مجلس آینده از نظر ترکیب با مجلس فعلی متفاوت خواهد بود. او افزود: تغییر ترکیب مجلس قابل پیش‌بینی است.

احتمال حداد از مشارکت بالا

حداد عادل همچنین گفت: احتمالا مشارکت ‌مردم در انتخابات مجلس یازدهم بهتر از سال‌های قبل خواهد بود.

مشارکت حداکثری؛ مفروض اصلاح‌طلبان

البته گروه‌های اصلاح‌طلب هم بر ضرورت مشارکت مردم در انتخابات تاکید دارند. محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان در جلسه این شورا با مشارکت آگاهانه مردم در انتخابات یازدهمین دور مجلس را پر اهمیت شمرد. اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان نیز در این جلسه به مانند ادوار گذشته، ضمن مفروض دانستن ضرورت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، این حق را نیز برای خود محفوظ دانستند که بر اساس راهبرد مصوب خود عمل کنند و طبق این راهبرد که تاکید بر ارائه لیست انتخاباتی به شرط باقی‌ماندن کاندیداهای شاخص اصلاح‌طلب بود، به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده برای رقابتی عادلانه، جریان اصیل اصلاح‌طلب به مانند رقیب که کاندیداهای متکثری برای معرفی به مردم دارند عملا چنین امکانی برای اصلاح‌طلبان فراهم نیست.

کارگزاران: نباید انتخابات را تحریم کنیم

کارگزارانی‌ها هم بر ضرورت مشارکت مردم در انتخابات سخن می‌گویند و تاکید می‌کنند که نباید انتخابات را تحریم کنیم زیرا تحریم، آینده ایران را سخت تر می‌کند. به گزارش «ایسنا» محسن هاشمی رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در نشست خبری کارگزاران سازندگی ایران اسلامی ومعرفی فهرست نامزدهای این حزب در انتخابات مجلس گفت: عمده دلیل ارائه فهرست حزب کارگزاران، حضور فعال در انتخابات بود. امروز برای ما حضور در انتخابات مهم است.

توضیح درباره لیست«یاران هاشمی»

این عضو حزب کارگزاران سازندگی درباره لیست یاران هاشمی گفت: مشی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اولویت مسائل کشور بود و مسائل فردی مطرح نبوده است. هاشمی افزود: عنوان یاران هاشمی بیشتر یک عنوان ژورنالیستی است و به منظور نگاه مشارکت محور و امیدوار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بوده است.پیام حضور ماگفتن نه به افراطیون داخلی و خارجی است و نمی‌خواهیم زمینه در داخل برای حاکمیت تندروها و در خارج برای مخالفان نظام و حاکمیت فراهم شود.

سخت‌ترین انتخابات

در ادامه این نشست خبری حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران نیز اعلام کرد: نگاه ما به انتخابات تکلیف محور نیست. این انتخابات سخت‌ترین انتخاباتی است که من تجربه کرده‌ام. یکی از سختی‌ها به دلیل عملکرد شورای نگهبان است. مساله بعدی رنجش مردم است که این رنجش دلایل مختلفی از جمله شرایط اقتصادی ایران. شرایط اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و سوءتدبیرهای داخلی است.

بمب انتخاباتی قم

در خبری دیگر از انتخابات و لیست‌های انتخاباتی، برای اولین بار در تاریخ انتخابات مجلس حوزه انتخابیه قم، نام یک زن در لیست‌های انتخاباتی اصولگرایان دیده می‌شود. به گزارش خبرآنلاین، جبهه پیروان خط امام و رهبری در لیست خود نام نرجس نیازمند را در کنار حجت الاسلام موسی‌پور از اعضای جامعه روحانیت مبارز و رحمانی قرارداده است؛ موضوعی که تا به حال سابقه نداشته و برای اولین بار یک زن کاندیدای رسمی شهر قم در یک لیست انتخاباتی شده است. نرجس نیازمند از اعضای علی‌البدل شورای شهر قم است که به‌صورت مستقل وارد کارزار انتخابات شورای شهر قم شده بود و توانسته بود در این انتخابات با کسب ۲۷ هزار رای به‌عنوان یک زن، عضو علی البدل شورای شهر قم شود.