دو روز مانده به برگزاری انتخابات مجلس یازدهم، اصولگرایان نه تنها از تعدد فهرست‌های انتخاباتی خود برای افزایش همگرایی و ایجاد وحدت نکاستند، بلکه بررسی‌های «دنیای اقتصاد» درباره ۶ فهرست انتخاباتی اصلی جریان اصولگرا در انتخابات پیش‌رو نشان می‌دهد این فهرست‌ها با اشتراک پایین بسته شده‌اند. هرچند برخی گروه‌های اصولگرا تاکید داشتند که در صورت نرسیدن به توافق بر سر فهرست مشترک تلاش می‌کند اشتراکات را افزایش دهند؛ اما بررسی‌ها خلاف این را نشان می‌دهد. بیشترین اشتراکی که اصولگرایان توانسته‌اند در فهرست‌های مختلف خود به وجود آورند حدود ۳۷ درصد است. البته این اشتراک در برخی فهرست‌ها نسبت به دیگری به صفر هم می‌رسد.

بیشترین اشتراک

بر اساس بررسی‌های «دنیای اقتصاد» اصولگرایان در فهرستی که به نام «ائتلاف نیروهای انقلاب» با وحدت برخی گروه‌های اصولگرای سنتی با طیف قالیباف بسته‌اند، بیشترین اشتراک از منظر اعضا را با فهرست «مداحان» دارند؛ اشتراک ۱۱ نفره این دو نشان می‌دهد که نیروهای ائتلاف و مداحان - با محوریت حاج منصور ارضی - تنها بر سر حدود ۳۷ درصد دو فهرستی که منتشر کرده‌اند، اشتراک نظر دارند. نام الیاس نادران، سید رضا تقوی، زهره الهیان، سید محمود نبویان، سید نظام الدین موسوی، علی یزدیخواه، مهدی شریفیان، مجتبی ثابتی، محمد آقامیری، علی شمسی‌پور و مالک شریعتی وجه مشترک فهرست انتخاباتی «ائتلاف نیروهای انقلاب» و «مداحان» است.

از سوی دیگر «مداحان» همین میزان اشتراک را با فهرستی دیگر هم دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۱۱ نفر از اعضای فهرست «مداحان» با فهرست «جبهه پایداری» مشترک است؛ اشتراکی حدود ۳۷ درصد.

افتراق شدید پایداری‌ها با ائتلاف

در میان تکاپوهای انتخاباتی اصولگرایان، فهرست «ائتلاف نیروهای انقلاب» بیشترین اشتراک را به ترتیب با «مداحان» با ۱۱ عضو مشترک، «معیشت مردم» به محوریت غلامرضا مصباحی مقدم با ۷ عضو مشترک و «جبهه پایداری» با ۳ عضو مشترک دارد.

این اعداد نشان می‌دهد که بر خلاف آنچه از سوی اعضای جبهه پایداری طی هفته‌های گذشته مطرح شد، این جبهه نه تنها به بیشترین اشتراک میان خود و «ائتلاف نیروهای انقلاب» دست نیافت، بلکه همه تلاش‌هایی که برای همگرایی صورت گرفت، در نهایت به اشتراک ۱۰ درصدی میان این دو انجامید. هرچند دو فهرست مد نظر شورای ائتلاف و جبهه پایداری در ابتدا ۲۴ عضو مشترک داشتند؛ اما پیشنهاد حضور هر ۲۴ نفر مورد نظر پایداری‌ها در لیست نهایی ائتلاف با انتقاد شورای ائتلاف رد شد و تبعاتی همچون نامه‌های انتقادی و گلایه‌آمیز «حداد عادل از جبهه پایداری» و «آقاتهرانی از شورای ائتلاف» را در پی داشت. حداد عادل پیشنهاد و شرط پایداری‌ها را تلویحا مجبور کردن شورای ائتلاف به انتخاب اجباری ۲۴ عضو دانسته بود. جبهه پایداری که از ابتدا ساز مخالف با ائتلاف کوک کرده بود و اعضای آن در اظهارات خود به جای لیست واحد بر اشتراک بالای دو لیست تاکید داشتند، در نهایت لیستی منتشر کرد که در آن خبری از چهره‌های شورای ائتلاف از جمله محمدباقر قالیباف نیست. بنابر روایت‌ها شرط مرتضی آقاتهرانی و صادق محصولی برای ارائه لیست مشترک با شورای ائتلاف، حذف نام قالیباف از فهرست نهایی بود که حدادعادل با این پیشنهاد مخالفت کرد و همین مخالفت سبب شد پایداری‌ها راه خودشان را بروند و لیست جداگانه با کمترین اشتراک ارائه کنند.

کمترین اشتراک

از سوی دیگر بررسی‌های «دنیای اقتصاد» حاکی از آن است که فهرست «ائتلاف نیروهای انقلاب» که قرار بود محصول شکل‌گیری وحدت در این دوره از انتخابات مجلس میان اصولگرایان باشد، با دو فهرست دیگر اصولگرایی هیچ وجه اشتراکی ندارد. دو فهرست «پویش مجلس عدالت‌خواه» با محوریت عدالت‌خواهان و «ائتلاف مردم» با محوریت وزرا و مدیران دولت‌های نهم و دهم، هیچ عضو مشترکی با فهرست «ائتلاف نیروهای انقلاب» ندارند؛ موضوعی که نشان می‌دهد دست اندرکاران تدوین این سه فهرست، هیچ وجه اشتراکی میان اهداف و برنامه‌های خود برای مجلس یازدهم نیافته‌اند. همچنین بررسی کلی اشتراکات فهرست‌ها نشان می‌دهد که جریان عدالت‌خواه با فهرست «پویش مجلس عدالت‌خواه» به‌صورت کلی کمترین اشتراک را با سایر فهرست‌های اصولگرایی دارد.

قالیباف؛ مشهور بی‌اقبال

بررسی فهرست‌های ارائه شده از سوی اصولگرایان حاوی نکته جالب دیگری نیز هست؛ آنکه محمدباقر قالیباف به‌عنوان مشهورترین چهره انتخاباتی اصولگرایان در انتخابات مجلس دوازدهم، تنها اقبال آن را یافته که در یک فهرست انتخاباتی حضور یابد. نام او در هیچ یک از ۵ فهرست دیگر اصولگرایان قرار نگرفته و همین موضوع نشان می‌دهد که سایر گروه‌های اصولگرا اقبالی به حضور نام او در فهرست‌های انتخاباتی خود نداشته‌اند. بر این اساس هیچ یک از گروه‌های اصولگرا به جز شورای ائتلاف حاضر نشد نام قالیباف را در فهرست خود قرار دهد؛ موضوعی که می‌تواند سودای او را برای ریاست پارلمان یازدهم با چالشی احتمالی روبه‌رو کند.

نام او حتی برای سرلیستی فهرست شورای ائتلاف هم با حرف و حدیث‌هایی روبه‌رو است. روز گذشته مصطفی میرسلیم نفر دوم این فهرست که نامش بعد از قالیباف قرار دارد، در گفت‌وگویی تاکید کرد که نام قالیباف به‌عنوان سرلیست مشخص نشده و طرفدارانش در پوسترها نام او را به‌عنوان سرلیست می‌زنند.

اشتراک ۵۷ درصدی اصلاح طلبان

با این همه در اردوگاه مقابل نیز اصلاح طلبان نتوانستند به اجماع دست یابند. البته تعداد فهرست‌های اصلی ارائه شده از سوی اصلاح طلبان کمتر از آن چیزی است که اصولگرایان منتشر کرده‌اند. اصلاح‌طلبان در دو فهرست «ائتلاف ۸ حزب اصلاح‌طلب» و «کارگزاران» ۱۷ عضو مشترک دارند و بر این اساس می‌توان گفت که اصلاح طلبان دست کم در دو فهرست انتخاباتی خود به اشتراک حدود ۵۷ درصد دست یافته‌اند.

رد شایعه وحدت اصولگرایان

البته هر دو جریان سیاسی تنها امروز را برای افزایش اشتراک یا وحدت احتمالی فرصت دارند و به نظر می‌رسد در این زمان کم، احتمال تغییر در فهرست‌ها پایین باشد. با این حال دیروز خبری مبنی بر احتمال وحدت اصولگرایان منتشر شد که ساعتی بعد، وحید یامین پور ضمن تایید جلسه برای اجماع، دست یافتن به وحدت را رد کرد. او در کانال شخصی خود با انتشار یک فایل صوتی از شکست تلاش جبهه پایداری و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای تهیه لیست واحد انتخاباتی خبر داد.

البته دو روایت از این جلسه مطرح است؛ آنکه ابتکارعمل برگزاری این جلسه برای وحدت را چه کسی به دست گرفت. طیف نزدیک به قالیباف او را بانی برگزاری این جلسه می‌دانند و برخی روایت‌ها از ابراهیم رئیسی که خود سنگ بنای شورای ائتلاف را گذاشته بود، نام می‌برند. البته سخنگوی قوه‌قضائیه در نشست خبری دیروز خود هرگونه ارتباط رئیس قوه‌قضائیه با این موضوع را تکذیب کرد. غلامحسین اسماعیلی در پاسخ به این سوال که آیا یک جریان سیاسی با حمایت آقای رئیسی لیست واحد داده‌اند، گفت: به‌صورت صریح اعلام می‌کنم و با ریاست قوه هم در این ارتباط صحبت کرده‌ام. رئیس قوه‌قضائیه به هیچ عنوان از هیچ فرد، لیست و جریانی در امر انتخابات حمایت نمی‌کند. هیچ لیستی ندارند، هیچ کاندیدایی ندارند.

رد تایید صلاحیت برخی چهره‌ها

با این همه این تنها شایعه دیروز نبود. دیروز خبرهایی از تایید صلاحیت ۳۵ نماینده فعلی مجلس منتشر شد که در آن نام علی مطهری و غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نیز آمده بود؛ خبری که دقایقی پس از انتشار، از سوی شورای نگهبان و ستاد انتخابات کشور رد شد.

شورای نگهبان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اخبار مربوط به تایید صلاحیت تعدادی از نمایندگان ردصلاحیت شده مجلس کذب است و نظر شورای نگهبان درباره نمایندگان ردصلاحیت شده تغییری نکرده است. همچنین جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور نیز در گفت‌وگو با «ایلنا» اعلام کرد که لیست جدیدی از تایید صلاحیت‌ها به وزارت کشور نرسیده است. هرچند این خبر تکذیب شد، اما تایید صلاحیت علی مطهری می‌توانست فهرست انتخاباتی اصلاح طلبان را تغییر دهد و به وحدت بیشتر سوق دهد. هم اکنون نام مجید انصاری به‌عنوان سرلیست اصلاح طلبان در هر دو فهرست انتخاباتی این جریان سیاسی مطرح است.

 

08-01