به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه خبری واشنگتن فری‌بیکن، مایک پمپئو در گفت‌وگویی با این پایگاه گفت که دولت آمریکا با اقداماتی چندجانبه در تلاش است که مانع از آنچه وی پیشروی ایران در خاورمیانه می‌خواند، شود که از جمله این اقدامات تلاش برای بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران است که می‌تواند به مفهوم ضربه نهایی به توافق هسته‌ای باشد. پمپئو روز جمعه، در گفت‌وگو با این پایگاه خبری که به‌دنبال دیدارهای عالی‌رتبه با خانواده سلطنتی عربستان سعودی انجام شد، از تلاش چند ساله دولت ترامپ برای تقابل نظامی و دیپلماتیک با ایران پرده برداشت. او گفت که در ماه‌های پیش‌رو، به همراه ترامپ تصمیم بزرگی در زمینه درخواست از سازمان ملل برای فعال کردن «اعمال دوباره» برخی تحریم‌های بین‌المللی بر ایران اتخاذ خواهند کرد؛ این تحریم‌ها در نتیجه توافق هسته‌ای لغو شده بودند.

افراطیون کنگره آمریکا چند ماه است که پمپئو و دولت را برای در پیش گرفتن چنین روندی تحت فشار قرار داده‌اند.  پمپئو ادامه داد: «از نظر سیاسی، ما به وضوح گفته‌ایم که لغو تحریم تسلیحاتی غیرقابل قبول است. ما نسبت به این ضرب‌الاجل‌ها آگاه بوده‌ایم، درحال‌حاضر به اولین آنها که بسیار مهم است نزدیک می‌شویم.» او در ادامه درباره امکان لغو تحریم تسلیحاتی نیز گفت: «به این فکر کنید که ما[موشک‌هایی] از یمن به عربستان سعودی پرتاب کردیم و فروش همان موشک‌ها به ایران، ظرف هشت ماه قانونی خواهد شد. ما در مقابله با آن مصمم هستیم و می‌خواهیم آن را متوقف کنیم. با شرکای آلمانی، فرانسوی و انگلیسی‌مان در این‌باره مذاکره کرده‌ایم. آنها هم به این واقف هستند و خطر را حس می‌کنند.»

وزیر امورخارجه آمریکا افزود: «آنها اساسا باور دارند که ماندن در توافق، به نفعشان است. ما می‌گوییم که ایرانی‌ها درحال نادیده گرفتن بخش‌های مهم توافق هسته‌ای در زمینه‌ غنی‌سازی اورانیوم هستند.» او در این‌باره مطرح کرد: مهم است تا جایی که می‌شود ائتلافی نزدیک داشته باشیم. ما تلاش می‌کنیم در سازمان ملل این موضوع را مورد بحث قرار دهیم. امیدوارم روس‌ها و چینی‌ها درک کنند. شما درباره وتو از جانب آنها گفتید. ما چنین تصوری نداریم. بر این باور هستیم که روس‌ها و چینی‌ها هم نگرانی‌ ما را درباره اینکه ایران قادر به خریداری سامانه تسلیحاتی مهم  باشد که به‌طور اساسی در خاورمیانه ایجاد بی‌ثباتی می‌کند، درک کنند.»

پمپئو در ادامه این گفت‌وگو درباره انتقاد جمهوری‌خواهان آمریکا از وزارت امورخارجه آمریکا به خاطر دادن معافیت‌هایی که منجر به ادامه همکاری‌های هسته‌ای برخی کشورها با ایران می‌شود، گفت: «ما بهترین‌ ارزیابی‌ها را انجام می‌دهیم[تا بدانیم] که آیا این معافیت‌ها را به‌خاطر تداوم کاهش تهدید علیه آمریکا مجاز کنیم یا اینکه خطر را افزایش می‌دهند. بخش‌هایی از آن معافیت‌ها در واقع موجب ایجاد مانع در برنامه[هسته‌ای ایران] شدند. آنها دسترسی و اطلاعاتی را به ما داده‌اند که به نفع‌مان بوده است. تحلیلی که رئیس‌جمهور موقع اتخاذ تصمیم تمدید آن معافیت‌ها به آن رسید، این بود که[این اقدام] به نفع ما بود.»