قهرمان‌پور در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به قرار گرفتن ایران در لیست اقدامات مقابله‌ای FATF گفت: «نظام تحریم در FATF الزام‌آور نیست. این سازوکار مکانیزم اجبار ندارد که اگر کشوری پایبند به قوانین و توصیه‌های آن نبود نسبت به آن اقدامی صورت گیرد یا کشورها درباره آن گزارش دهند.»

وی ادامه داد: «FATF می‌گوید اگر کشوری ۴۱ توصیه آن را اجرا نکرد، کشورهای عضو باید اقدامات مقابله‌ای نسبت به تعامل با آن کشور انجام دهند تا از آسیب احتمالی آن کشور به نظام مالی یکپارچه جهانی جلوگیری شود.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: «از این پس ریسک ایران در تعاملات بیمه‌ای و مالی جهان و احتمال جریمه شدن بانک‌ها به‌خاطر همکاری با ایران نیز افزایش می‌یابد. عموما این‌گونه است که بانک‌ها و کشورهای مختلف از ترس جریمه شدن روابط‌شان را با ایران قطع می‌کنند. البته اقدامات مقابله‌ای به این معنا نیست که پیشاپیش کشورها تعاملات شان را با آن کشور قطع کنند، بلکه باید در تعاملات خود احتیاط کنند، اما بسیاری از کشورها در عمل ترجیح می‌دهند در این‌باره ریسک نکنند.»

قهرمان‌پور گفت: «عمده پولشویی در دنیا در کشورهایی از جمله قبرس، پاناما، دبی و ... انجام می‌شود، اما اینها در لیست اقدامات تقابلی هم نیستند از این رو معتقدم بخشی از این اقدامات سیاسی است.»

وی تصریح کرد: «بعد از برجام در FATF برخی معتقد بودند که آمریکا از FATF به‌عنوان ابزاری برای اعمال فشار به ایران استفاده می‌کند و دیدگاه دیگر که عمدتا ترامپ بر آن تاکید دارد معتقد است ایران نباید به منابع مالی دسترسی داشته باشد.»

قهرمان پور در رابطه با رویکرد دولت در این مرحله به FATF گفت: «دولت باید از ابتدا نسبت به این موضوع در بین موافق و مخالف اجماع ایجاد می‌کرد. معتقدم دولت در این باره ضعیف عمل کرده است. دولت باید دغدغه مخالفان را جدی می‌گرفت و برای ایجاد اجماع تلاش می‌کرد. FATF مقوله‌ای صرفا حقوقی نیست و کاملا امری سیاسی و مالی در سطح بین‌المللی است. از این رو با معاهداتی از جمله ان پی‌تی و کیوتو قابل مقایسه نیست. به معاهداتی از جمله CFT باید در چارچوب اجماع سیاسی نگاه کرد نه پیمان حقوقی.»

وی ادامه داد: «متاسفانه موضوع اجرای توصیه‌های FATF در شرایط ضعف دولت در اجماع‌سازی برای پذیرش آن، به مسائل سیاسی داخلی و جناحی و عملیات روانی مخالفان وارد شد و عملا کار از دست دولت خارج شد. معتقدم اگر دولت FATF را جدی می‌گرفت و شخص آقای روحانی در این مورد وارد بحث و اقدام می‌شد می‌توانستند بن‌بست به‌وجود آمده را در این بحث حل کنند.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اجرای FATF از سوی کشورهایی مثل چین و روسیه گفت: «این کشورها نسبت به آمریکا زاویه دارند و در عین حال عضو هستند. نهادی مثل FATF متشکل از پیکرهای جدید بین‌المللی است که در آن افراد و سازمان‌هایی از تخصص‌های مختلف دور هم جمع می‌شوند و قوانینی را اجرا می‌کنند؛ از این رو در ایران هم باید بین نهادها و سازمان‌های متولی این بحث هماهنگی و انسجام باشد نه اینکه شاهد اختلاف‌نظر و نگاه متفاوت هریک از آنها باشیم.»