تصمیمی برای قرنطینه شهرها نداریم عکس: ایرنا / جلسه مشترک سفرای مقیم تهران برای مقابله با کرونا

او همچنین تلویحا به کسانی که این روزها خبرهایی را درمورد کرونا اعلام می‌کنند درخواست کرد تا واقعیت را برای مردم بگویند و نسخه برای کشور نپیچند. همزمان درجلسه هیات دولت، سازمان برنامه و بودجه موظف به تامین تمام هزینه‌های مربوط به مقابله با کرونا شد. روحانی درادامه گفت که کرونا نباید تبدیل به سلاح دشمنان شود. ازسوی دیگر سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع کرونا در ایران ابراز نگرانی کرده است.درخبری دیگر جلسه مشترک سفرای خارجی مقیم تهران، مسوولان وزارت بهداشت و رئیس دفتر کشوری سازمان جهانی بهداشت روز گذشته با هدف اطلاع‌رسانی درباره اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه به‌عمل آمده از سوی کشورمان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا در وزارت امور خارجه برگزار شد.

روند کاهش مراجعه به مراکزدرمانی

اما جلسه هیات دولت روزگذشته زیر سایه شیوع کرونا در کشور برگزار شد و از همین‌رو مهم‌ترین تصیمات هیات وزیران نیز به این موضوع اختصاص داشت.حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز دراین جلسه با بیان اینکه برای عبور از این مساله ممکن است به یک، دو یا سه هفته زمان نیاز داشته باشیم گفت: در مجموع روند کاهش مراجعه و پیشرفت در امر درمان را مشاهده می‌کنیم. یعنی اگر ۱۰۰ نفر در روزهای اولیه بستری بودند، از این ۱۰۰ نفر ممکن بود هفت، هشت نفر از دنیا بروند. امروز این رقم خیلی پایین آمده است. به‌خاطر اینکه بر این روند مسلط شدیم. به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری اظهار کرد: اگر فردی بیمار است، تب دارد و علائم اولیه را دارد، باید مراقبت شود و وارد آن آموزشگاه و دانشگاه نشود. اگر کسی را دیدند و علامتی را دیدند بلافاصله آن را به پزشک منتقل کنند و مراقبت‌ها انجام گیرد. روحانی همچنین درخواست کرد تا حضور در اجتماعاتی که نیاز و ضروری نیست کاهش یابد یا قطع شود.

قرنطینه عمومی اجرا نمی‌شود

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش گفت: نکته دیگری که می‌خواهم تاکید کنم درباره این شایعاتی است که در میان مردم وجود دارد که فلان شهر را می‌خواهند قرنطینه کنند یا فلان شهر را می‌خواهند یک ماه قرنطینه کنند. آن محله را می‌خواهند یک هفته قرنطینه کنند. چنین چیزهایی در تصمیمات کشور وجود ندارد. قرنطینه محله و شهر نداریم. آنچه قرنطینه است، قرنطینه فرد است. یعنی اگر فردی علائم اولیه‌ای داشت این فرد باید قرنطینه شود.وی اضافه کرد: مراکز زیادی را هم در تهران پیش‌بینی کردیم. دیشب اعلام شد، تخت‌های فراوانی آماده شده است. در شهرستان‌ها هم آماده شده است و نیروهای مسلح نیز گفتند که برای هر گونه کمک آماده هستند و اگر در مواردی، فردی مشکوک بود و علائمی داشت، فوری در آن مراکز بستری شود و بعد هم مشخص می‌شود که دارای این ویروس است یا به سرماخوردگی عادی و آنفلوآنزای دیگری مبتلا شده است و باید مرخص شود. روحانی خاطرنشان کرد: بنابراین مردم به این فکر نباشند که فروشگاهی یا شهری بسته می‌شود یا قرنطینه عمومی ایجاد می‌شود.

آمار را کم و زیاد نمی‌کنیم

روحانی در ادامه باتاکید براینکه به هیچ عنوان آماری که وجود دارد، نه کم می‌کنیم نه زیاد می‌کنیم و نه بزرگ‌نمایی و نه کوچک‌نمایی می‌شود گفت: روزانه عده‌ای به‌طور طبیعی در همه شهرها فوت می‌شوند؛ عده‌ای هم سرماخورده فوت می‌شوند؛ عده‌ای آنفلوآنزا گرفته فوت می‌شوند؛ اینها را پای کرونا نگذاریم؛ اینها عوامل خودش را دارد؛ آنجایی که وزارت بهداشت تشخیص می‌دهد بخاطر این ویروس کرونا بوده، باید برای مردم بگوید و اعلام کند.

نمی شود دولت را تعطیل کرد

رئیس‌جمهوری دربخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه این ویروس نباید یک بهانه جدیدی دست معاندین شود گفت: نمی‌شود دولت را تشکیل ندهیم، مشورت نکنیم، تصویب نکنیم، کار مردم را حل نکنیم. ادارات و همه جا، همه مردم؛ بحمدالله همان‌طوری که در بیمارستان‌ها که خط مقدم است، پزشکان و پرستاران ایثارگرانه کار می‌کنند؛ همه مردم، فعالان تولید و کارخانه‌ها همه کار می‌کنند و این کار باید ادامه پیدا کند. روحانی همچنین گفت: نباید بگذاریم آمریکا ویروس جدیدی را بر ویروس کرونا سوار کند، به نام تعطیلی فعالیت‌های اجتماعی و ترس فوق‌العاده؛ این توطئه‌ای است که امروز می‌بینیم و در تبلیغات خارجی هم شما می‌بینید.

آخرین آمار مبتلایان

در کنار سخنان رئیس‌جمهوری و تصمیمات دولت درمورد کرونا، کیانوش جهانگیر رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت آخرین آمار مبتلایان و فوت‌شدگان کروناویروس در کشور را تا ظهر روز گذشته اعلام کرد. به گفته جهانپور، تا پیش از ظهر دیروز۴۴ نفر ابتلای قطعی‌‌شان به کرونا تایید شدکه آنها مبتلای جدید هستند که از این تعداد ۱۵ نفر از استان قم، ۹ نفر استان گیلان، ۴ نفر در تهران، یک نفر استان مرکزی، ۳ نفر در خوزستان، ۲ نفر در سیستان و بلوچستان، یک نفر در استان کرمانشاه، یک نفر در اردبیل، یک نفر در مازندران، یک نفر در لرستان، دو نفر فارس، یک نفر استان سمنان، دو نفر کهگیلویه و بویراحمد و یک نفر هرمزگان هستند. وی همچنین گفت: از این ۴۴ نفر جدید چهار نفر فوت کردند و شمار جان‌باختگان به ۱۹ نفر افزایش یافت.  به گزارش «ایسنا» سخنگوی وزارت بهداشت همچنین در یک برنامه رادیویی گفت که در ۲۴ روز اخیر، به اندازه مصرف چند سال مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک عرضه و خریداری شده است. همچنین سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن درخواست از مردم برای قرار گرفتن در قرنطینه خانگی تصریح کرد: سفرهای غیرضروری، مانع کنترل ویروس کرونا می‌شود. به گزارش «ایرنا» وزیر بهداشت گفت:‌ اعلام تعطیلی به این معنا نیست که مردم از نقاط آلوده به نقاط غیرآلوده یا بالعکس سفر کنند.

ادامه تست کرونای مسوولان

درهمین حال برخی خبرها حاکی از آن است که علی ربیعی سخنگوی دولت نیز پس از نشست خبری مشترکش با ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت که نتیجه تست کرونایش مثبت اعلام شده است، تست داده که تالحظه انتشار این گزارش نتیجه‌اش اعلام نشده بود. همچنین برخی خبرهای سه‌شنبه شب حاکی از آن بود که محمد باقر قالیباف شهردار اسبق تهران و نماینده راه یافته به مجلس یازدهم نیز مبتلا به کرونا شده است که این خبر روز گذشته ازسوی نزدیکان وی تکذیب شد. تابناک نیز روزگذشته خبرداد که فاطمه رهبر، نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی هم به دلیل احتمال ابتلا به ویروس کرونا روانه بیمارستان شده است. پیش از این اعلام شده بود که علاوه بر حریرچی، شهردار منطقه ۱۳ تهران و محمود صادقی نماینده مجلس هم به کرونا مبتلا شده‌اند. از سوی دیگر تست کرونای الهام فخاری عضو شورای شهر تهران نیز منفی اعلام شد.او چندروزگذشته را به دلیل التهاب ریه دربیمارستان بستری بود.

دستورالعمل جدید سازمان زندان‌ها

همچنین از آنجا که وضعیت زندانیان این روزها به شدت موجب نگرانی شده است، روز گذشته اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها بر انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ورود کرونا به زندان‌ها تاکید کرد وخطاب به مدیران زندان‌های سراسر کشور گفت: با توجه به شرایط موجود از اعزام غیرضروری زندانیان به مراجع قضایی بدون هماهنگی‌های لازم خودداری کنید. همچنین تمامی بازدیدها از زندان‌ها به جز مراجع قضایی و مراجع بهداشتی ودرمانی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی لغو می‌شود.

ترخیص برخی مبتلایان پس از بهبودی

درمیان این اخبار، خبرهایی مبنی بربهبود حال بسیاری از مبتلایان به کرونا منتشر شده است. درهمین ارتباط آنطور که «ایسنا» گزارش داده است دکتر بهزادی‌نیا که به‌عنوان اولین مورد مثبت ابتلا به کرونا در استان مرکزی در یکی از مراکز درمانی اراک بستری شده بود، روزگذشته از بیمارستان مرخص شد. سعید نمکی وزیر بهداشت نیز اعلام کرد:حال بیماران مبتلا به کرونا رو به بهبودی است و حدود ۳۰ بیمار بستری در بیمارستان قم ترخیص می‌شوند. جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت نیز گفت: تاکنون ۲۴ مورد بیمار بهبود یافته قطعی داشته‌ایم که بیشتر این افراد مربوط به شهرهای قم، اراک و تهران هستند. به گزارش خبرگزاری فارس، وی ادامه داد: تعداد بیماران ترخیص‌شده از مراکز درمانی نیز زیاد است.دراین بین روز گذشته خبری مبنی بر فوت پرستار یکی از بیمارستان‌های استان گیلان مبنی بر کرونا منتشرشد که وزارت بهداشت تالحظه انتشاراین گزارش مرگ این پرستار جوان را به علت کرونا تایید نکرده بود.درهمین ارتباط کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت نیزدر گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: هنوز اسم این پرستار در لیست فوتی‌های مبتلا بر اثر کرونا گزارش نشده است و احتمال مرگ بر اثر آنفلوانزا وجود دارد.

 


 

دانشگاه‌ها تا یک هفته دیگر تعطیل هستند

ایسنا: وزیر بهداشت اعلام کرد که دانشگاه‌ها تا یک هفته دیگر تعطیل خواهند بود و درباره تعطیلی مدارس هم جمعه شب (فردا شب) اطلاع‌رسانی می‌شود.سعید نمکی، وزیر بهداشت در پایان نشست کمیته ملی کرونا گفت: «جمعه شب درباره تعطیلی مدارس اطلاع‌رسانی خواهد شد.»او همچنین اعلام کرد که دانشگاه‌ها یک هفته دیگر تعطیل خواهند بود؛ اما استادان دانشگاه باید در محل دانشگاه حاضر باشند.نمکی گفت: «مدارس مناطقی که در آنها موارد مثبت کرونا شناسایی شده در یک دوره ۳‌روزه تعطیل خواهند بود و لیست این مناطق جمعه شب اعلام خواهد شد.»