همزمان محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید از مسوولان و ستاد مدیریت و پیشگیری کرونا ‌خواست تا زمانی که ویروس کرونا در کشور کنترل نشده است، از لغو تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها بپرهیزند. درهمین حال به گزارش فارس، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش درباره تعطیلی مدارس گفت که اختیار تعطیل کردن مدارس از شورای تامین استان‌ها سلب شده و شورای عالی امنیت ملی بر اساس مصوبه‌ای که از سوی رهبر معظم انقلاب نیز تفویض شده است این موضوع را به ستاد ملی پیشگیری از شیوع کرونا محول کرده است لذا مبنای هرگونه تصمیم و عمل در موضوع کرونا منحصرا در اختیار ستاد پیشگیری است. به گفته وی براساس تصمیمات ستاد مذکور هر منطقه‌ای که آلوده باشد تعطیل اعلام می‌شود.

برگزاری کلاس‌های غیرحضوری دانشگاه تهران

در خبری دیگر معاونت آموزشی دانشگاه تهران در اطلاعیه‌ای درخصوص نحوه ادامه برگزاری کلاس‌های آموزشی، جزئیات اقداماتی که قرار است انجام شود را بیان کرد.

بر اساس این اطلاعیه، به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و رعایت نکات بهداشتی، کلاس‌های دروس نظری تا پایان اسفند به‌صورت حضوری تشکیل نخواهد شد. در این اطلاعیه از اعضای هیات علمی این دانشگاه خواسته شده تا با استفاده از تالار اعلانات سامانه مدیریت یادگیری یا ابزارهای دیگر، نحوه اجرای برنامه آموزشی خود به‌صورت الکترونیکی را به دانشجویان اطلاع‌رسانی کنند.

دانشگاه تهران اعلام کرده که برگزاری جلسات دفاعیه‌های پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها با هماهنگی واحدها و اعضای هیأت داوران به روال معمول ادامه می‌یابد. حسب ضرورت، حضور برخی از اعضای هیأت داوران می‌تواند به‌صورت مجازی باشد.

شبکه آموزش جایگزین مدرسه شد

همچنین به دلیل شیوع ویروس کرونا درکشور وتعطیلی مدارس در مناطقی که توسط ستاد ملی مدیریت کرونا تصمیم‌گیری شده است، برای جبران برنامه درسی دانش‌آموزان، درس‌های آنان در شبکه آموزش و با تدریس معلمان باتجربه ارائه خواهد شد. برنامه تلویزیونی آموزش مکمل برای مقاطع مختلف تحصیلی ازطریق شبکه آموزش (شبکه۷) به‌طور زنده پخش می‌شود.

تعطیلی مهدکودک‌ها

امین شاهرخی مدیرکل بهزیستی استان تهران از تعطیلی مهدهای کودک و مراکز روزانه توانبخشی بهزیستی استان تهران تا دوشنبه هفته آینده خبر داد.

تکذیب فوت فوتسالیست تیم بانوان

ازسوی دیگر در حالی که روزپنجشنبه خبرها از فوت الهام شیخی فوتسالیست تیم‌ ملی بانوان به خاطر ابتلا به ویروس کرونا حکایت می‌کرد، روز گذشته این بازیکن با انتشار یک ویدئو این خبر را تکذیب کرد. به نظر می‌رسد علت این‌موضوع تشابه اسم یکی از جان باختگان قمی با این فوتسالیست بوده است.

توزیع محلول ضدعفونی در ۷۰۰ داروخانه

درخبری دیگر به گزارش «ایرنا» غلامحسین مهرعلیان مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از توزیع وسیع ژل و محلول‌های بهداشتی در داروخانه‌های تهران خبر داد و گفت: محلول‌های ضدعفونی‌کننده روزگذشته بین ٧٠٠ داروخانه در تهران، توزیع شد.

تدابیر سازمان زندان‌ها

همچنین به گزارش میزان، جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور با اعلام اینکه در شرایط موجود، حفظ سلامت زندانیان مهم‌ترین برنامه زندان‌های سراسر کشور است، گفت: برای پیشگیری از اپیدمی و شیوع ویروس کرونا در زندان‌های کشور از امروز تمامی فعالیت‌های جمعی زندانیان از جمله فعالیت‌های ورزشی، هنری، فرهنگی، حرفه‌آموزی، اشتغال و حتی برگزاری نماز‌های جماعت در تمامی زندان‌های کشور به حالت تعلیق درمی‌آید.

لغو کلیه روادید روسیه برای اتباع ایرانی

همچنین براساس اعلام سفارت کشورمان در روسیه، کلیه روادید صادر شده از سوی مسکو برای اتباع ایرانی به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شده است. درهمین راستا، بلاروس از نخستین مورد ابتلا به «کرونا» در این کشور خبر داد. این خبر را وزارت سلامت بلاروس روزگذشته اعلام کرده و برمبنای آن ابتلای یک دانشجوی ایرانی به ویروس کرونا تایید شده است.

انجام پرواز برای بازگرداندن مسافران ترکیه و امارات

درخبری دیگر دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه کشور امارات مجوز انجام یک پرواز برای بازگرداندن ایرانی‌ها را از این کشور صادر کرده است، ‌گفت: یک پرواز با یک فروند ایرباس ۳۰۰-۶۰۰ و حدود ۳۰۰ صندلی مسافران ایرانی را از دبی برمی‌گرداند. مسعود اسعدی‌سامانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، ‌در تشریح آخرین وضعیت پروازهای بین‌المللی کشور،‌ اظهار کرد: روز گذشته امارات مجوز انجام پرواز را برای ایران‌ایر صادر کرد و قرار است یک فروند هواپیما از فرودگاه آل‌مکتوم دبی مسافران ایرانی را به تهران منتقل کند. دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی همچنین گفت: ترکیه نیز مجوزی صادر کرده است تا مسافران ایرانی در این کشور از طریق یک پرواز شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به کشور برگردند. به گفته وی تقاضای سفر کاهش یافته است و بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی به خاطر تقاضای پایین، صندلی پرواز برخی پروازهای داخلی را کاهش داده‌اند.

شرط ورود اتباع خارجی به کشور

همچنین رئیس پلیس اداره گذرنامه نیروی انتظامی گفت: نمایندگان وزارت بهداشت در فرودگاه‌ها مستقر هستند و اگر آنها ورود تبعه‌ای را به کشور تایید نکنند و به مصلحت ندانند، ما نیز از ورود آن تبعه به کشور جلوگیری می‌کنیم. سرهنگ محمدرضا طبائی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره اخبار منتشر شده مبنی بر ممانعت از ورود تمام اتباع چین به ایران، اظهار کرد: این خبر صحت ندارد و فعلا تصمیمی برای ممنوعیت ورود اتباع چین به داخل کشورمان اتخاذ نشده است.

دست‌ زدن به نازل‌ها ممنوع شد

همچنین در راستای اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با کرونا، شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران طی اطلاعیه‌‌ای اعلام کرد: تمامی عملیات اختصاصی در جایگاه‌های CNG توسط اپراتورها انجام می‌شود و سرنشینان خودرو با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده در راستای پیشگیری از کرونا ویروس، حق دست زدن به نازل را ندارند.

ویروس کرونا که تحت عنوان رسمی «کووید-۱۹» از ۱۲ دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هووی چین شیوع یافت، تاکنون ۸۰هزار و ۹۹۷ نفر را مبتلا و جان ۲ هزار و ۷۶۴ نفر را گرفته است.