سمت و سوی کرونا در روزهای آینده تسنیم / تست کرونا در ورودی مازندران

در همین حال روز گذشته کیانوش جهانپور مدیر مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت نسبت به شیب صعودی نمودار ابتلا به کرونا در روزهای آتی هشدار داد و در خانه ماندن، محدودیت تردد، کاهش مراودات و رفت و آمدها، پرهیز از سفرهای غیرضروری، لغو هرگونه تجمع و اجتماع در سراسر کشور در کنار رعایت نکات بهداشت فردی را به‌عنوان تنها راه‌های کنترل بیماری کووید-۱۹ در هفته‌های آتی اعلام کرد.

همزمان سعید نمکی، وزیر بهداشت پس از پنجمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با تاکید براین نکته که هفته سختی را در پیش داریم گفت: با بررسی اپیدمیولوژیک از رصدهای ملی و بین‌المللی روند را به گونه‌ای می‌بینیم که پیک اصلی بیماری در هفته و روزهای آتی است. وی افزود: در سراسر کشور بخش‌های بیمارستانی آماده است و امکانات و تجهیزات لازم را به میدان آورده‌ایم. وزیر بهداشت درتشریح مصوبات پنجمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اعلام کرد که طبق مصوبات این جلسه، مدارس کل کشور تا دوشنبه تعطیل خواهند بود. او در عین حال گفت: در ورودی و خروجی هر کدام از شهرها اگر مورد مشکوکی ببینیم قطعا به قرنطینه ۱۴ روزه خواهیم برد. با نیروهای مسلح به جمع‌بندی رسیدیم، آنها که همواره در کنار ما بودند به همکاری ارزشمندشان ادامه دهند. به گفته وزیر بهداشت، اجازه به دستگاه‌ها برای ارائه مرخصی و دورکاری به کارمندان، تعطیلی کلیه مدارس کشور و آموزش از راه دور به دانش‌آموزان، مرخصی به زندانیان کم‌خطر، دارای مشکلات مالی و بیماران مزمن، برگزاری بازی‌های فوتبال بدون تماشاچی،‌ توزیع ماسک و مواد ضد عفونی کننده به اندازه کافی ازدیگر مصوبات روز گذشته جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا است. وزیر بهداشت همچنین گفت: تقاضای من از مردم این است که بیشتر همراهی کرده و از ترددها واقعا کم کنند. این اولین درخواست من به‌عنوان وزیر بهداشت از مردم است. علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در رشته توییتی گفت: در یکی، دو هفته آتی شرایطی خواهیم داشت که نیاز به همکاری و همیاری مردم در عمل به توصیه‌های مسوولان امر بسیار ضروری و موثر خواهد بود. به گزارش «ایسنا» وی با اشاره به جلسه روز گذشته ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهار کرد: درخصوص وضعیت مدارس کشور، تامین هرچه سریع‌تر اقلام بهداشتی، وضعیت ساعات کاری از جمله افراد با بیماری‌های پرخطر، اعمال محدودیت در ورودی‌ها و خروجی‌های استان‌های درگیر و نیز رفت و آمدهای غیر ضروری و ضدعفونی گسترده این استان‌ها و اماکن خاص تصمیمات خوبی اتخاذ شد.

اسحاق جهاگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز در این جلسه گفت: بسیاری از کشورهای جهان با این بیماری درگیر شده‌اند و ایران نیز اکنون در شرایط شیب تند مبتلایان قرار دارد که امیدواریم به تدریج از اوج این بحران عبور کنیم. به گزارش «ایلنا» امیرحاتمی وزیر دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح نیز در این جلسه با اعلام آمادگی این وزارتخانه در جهت برپایی بیمارستان‌های سیار، تولید ماسک و کیت‌های تشخیص ویروس، ساخت برانکارد، تخت و آمبولانس ایزوله گفت: نیروهای مسلح آماده هستند تا در حوزه نیروی انسانی نیز به بخش درمانی کشور کمک کنند.

 آخرین آمار مبتلایان به کرونا

درهمین حال رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، ضمن اعلام افزایش مبتلایان به قطعی کووید- ۱۹ در ایران به ۳۸۸ نفر گفت: متاسفانه ۳۴ نفر تا ظهر روز گذشته بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش «ایسنا» کیانوش جهانپور در پایان جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا که روز گذشته به ریاست جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در وزارت بهداشت برگزار شد درباره آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا و تعداد فوت شده‌ها اظهار کرد: آمار مبتلایان از روز گذشته تا پیش از ظهر امروز ۱۴۳ مورد از سوی آزمایشگاه‌های مرجع به‌عنوان تشخیص قطعی گزارش شده و به تفکیک استان‌ها و شهر‌ها تهران با ۶۴ مورد، گیلان ۲۵ مورد، قم ۱۶ مورد، اصفهان ۱۰مورد، اردبیل یک مورد، البرز سه مورد، سمنان دو مورد، کردستان دو مورد، قزوین دو مورد، آذربایجان‌شرقی چهار مورد، خوزستان سه مورد گلستان دو مورد و مازندران با ۹ مورد گزارش شده است.

جهانپور ادامه داد: ظرف روز گذشته متاسفانه هشت نفر جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند که مجموع آمار با احتساب آمار روزهای گذشته ۳۸۸ مورد ابتلای قطعی است. همچنین ۷۳ نفر از مبتلایان بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند. به گفته وی، متاسفانه ۳۴ نفر تا دیروز بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

وی افزود: میانگین سنی بستری‌شدگان بیماری کووید- ۱۹، بیش از ۵۰ سال است یعنی بستری شدگانی که تشخیص قطعی در مورد آنها داده شده بیش از ۵۰ سال سن داشته‌اند و میانگین سنی فوت شدگان بالای ۶۰ سال گزارش شده است. جهانپور درادامه افزود: به نظر می‌رسد ورودی به بعضی استان‌ها بالاست، مازندران از جمله استان‌هایی است که ظرف روزهای گذشته تعداد اتومبیل‌های ورودی به آن بیش از خروجی بوده است و با توجه به اینکه کرونا به مازندران نیز رسیده تردد حتی برای مسافران و خانواده‌ها خطرساز است.

 تاکید روحانی بر اجرای مصوبات ستاد

همزمان روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهور در نامه‌ای به سعید نمکی وزیر بهداشت یک بار دیگر یگانه مرجع تصمیم‌گیری درخصوص مدیریت بیماری کرونا را ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا معرفی کرد و دستگاه‌ها و ارکان کشور را به اجرای تمامی مصوبات این ستاد موظف و مکلف کرد.

همچنین در شرایطی که ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت به کرونا مبتلا شده است، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با توجه به بیماری وی سیدحسین داودی را به‌عنوان دبیر ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا منصوب کرد.

 شرایط بحرانی است

ازسوی دیگر در نشست مجازی روزگذشته رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران با حضور اعضای شورای اسلامی شهر تهران اقدامات مدیریت شهری در جهت مقابله با ویروس کرونا تشریح شد و رضا کرمی مدیریت بحران شهر تهران برای تجهیز سوله‌های بحران جهت قرنطینه اعلام آمادگی کرد. وی تاکید کرد: در حال حاضر نیز ما شرایط را بحرانی ارزیابی می‌کنیم و بر اساس پیش‌بینی‌ها ممکن است تا یکی، دو هفته آینده به‌رغم تمامی تلاش‌ها گسترش ویروس بیشتر شود ولی بر اساس نظر پزشکان متخصص و مسوولان مربوطه تنها با انجام سه مورد یعنی آموزش‌های عمومی، کاهش تردد در سطح شهر و کاهش هر گونه تجمعات حتی کوچک امکان مهار این بحران وجود دارد.

 لغو نمازجمعه در۲۳ استان

اما در راستای پیشگیری از انتقال کرونا، روز گذشته برای اولین بار پس ازپیروزی انقلاب اسلامی نمازجمعه درمرکز ۲۳ استان برگزار نشد. تهران، قم مقدسه، رشت، مشهدمقدس، تبریز، ارومیه، همدان، اصفهان، ساری، اردبیل، کرج، اهواز، سمنان، زاهدان، شیراز، قزوین، سنندج، کرمانشاه، یاسوج، گرگان، خرم‌آباد، بندر عباس و یزد ازجمله استان‌هایی بودندکه نمازجمعه را برگزار نکردند.

 توصیه استاندارقم به مردم

درهمین حال از آنجا که قم به‌عنوان کانون اول ویروس کرونا معرفی شده است، بهرام سرمست استاندار قم ازشهروندان خواست قرنطینه خانگی و پرهیز از اجتماعات را جدی بگیرند. به گزارش «ایسنا» استاندار قم تصریح کرد: به نظر می‌رسد از نظر مدیریت استان، اختیاراتی که لازم است که باید در حوزه پیشگیری مورد موافقت قرار گیرد، ما با ریاست جمهوری و وزیر بهداشت در حال ارتباط هستیم و ریاست مجلس نیز پیگیر مسائل بودند، همچنین علما و مراجع و ائمه جمعه در این مدت، همراهی خوبی در امر پیشگیری داشته‌اند که جای تقدیر دارد.

 آخرین وضعیت گیلان

همچنین ذبیح‌الله نیکفر رئیس مجمع نمایندگان گیلان و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی برای اقدامات پیشگیری درخصوص ویروس کرونا به چهار مقام کشوری نامه نوشت. او در این نامه با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در گیلان و امکانات حداقلی بیمارستان‌هایی که دراین استان به‌عنوان مراکز درمانی معین معرفی شده‌اند، خواستار اقدام فوری مسوولان شد. به گزارش «ایرنا» مهدی شادنوش نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استان گیلان نیز از مردم تهران و سایر شهرها خواست در شرایط کنونی شیوع کرونا از سفر به این استان خودداری کنند.

 ورود۲۰ هزار کیت آزمایش کرونا به کشور

سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در تشریح اقدامات انجام شده از سوی وزارت امور خارجه در زمینه کمک به اقدامات بخش پرتلاش بهداشت و درمان کشورمان برای مبارزه با ویروس کرونا افزود: در این ارتباط دریافت کمک‌های داوطلبانه از کشورهای دوست پیگیری شده که به‌تدریج در حال نهایی شدن است. به گزارش «ایسنا» وی اظهار کرد: اولین محموله در این زمینه توسط دولت و صلیب سرخ چین تهیه شده که شامل حدود ۲۰ هزار کیت آزمایش کرونا و برخی لوازم دیگر است که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده فردا با یک پرواز ویژه هواپیمایی ماهان وارد کشور خواهد شد. درهمین ارتباط جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از تولید کیت تشخیص قطعی کووید- ۱۹ توسط فناوران وزارت دفاع تا هفته آینده خبر داد.

 انجام تست کرونا از ۳۰نماینده مجلس

اما بازار خبرها درمورد ابتلای مقامات به کرونا همچنان داغ است. درهمین حال هرچند پیش از این احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم درمجلس خبر‌ها در مورد ابتلایش به ویروس کرونا را تکذیب کرده بود، اما روز گذشته ابوالفضل حسن‌بیگی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درگفت‌وگوبا «ایلنا» از بد بودن حال او خبر داد و گفت: آقای امیرآبادی حالش بسیار بد است. این فرد وقتی به مجلس می‌آید و تنفس کرده و نوشیدنی و چای مصرف می‌کند، اینها خطر ایجاد می‌کند. روز اول با اعتراضی که نمایندگان و مخصوصا پزشکان نماینده کردند ایشان رفتند. آقای جمالی خیلی ناراحت بود و اعلام می‌کرد که این مریضی سخت و بدی است و دلیلی ندارد که شخصی که مریض شده به صحن بیاید.

وی افزود: بالاخره چند تن از نمایندگان مجلس آلوده به این مساله شدند. آقای صادقی مشکوک به این بیماری بود و بعضی دیگر از نمایندگان حال بد داشتند، پریروز آزمایش گرفتند و گفتند پنج روز دیگر طول می‌کشد تا اعلام کنیم که نتیجه‌تان مثبت است یا منفی. محمدعلی وکیلی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی هم در صفحه شخصی خود در توییتر از انجام تست کرونا از۳۰نماینده مجلس خبرداد و گفت که تاکنون نتیجه اعلام شده‌ چهار نفر مثبت است.

تکذیب ابتلای هیات اتریشی به کرونا

درهمین ارتباط به دنبال شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر اینکه یکی از اعضای هیات اتریشی که به ایران سفر کرده بودند، به کرونا مبتلا و در بیمارستان بستری شده است، روز گذشته وزارت امور خارجه اتریش اعلام کرد که جواب آزمایش الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه و دیگر اعضای هیات اتریشی که هفته گذشته به ایران سفر کرده بودند پس از انجام شدن آزمایش‌هایی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برای احتمال ابتلا به کروناویروس، منفی اعلام شده است. به گزارش «ایسنا» به نقل از کوریر نیوز، آزمایش‌های خبرنگاری هم که همراه این هیات اتریشی بود منفی اعلام شده است.

کمک چین به ایران

درشرایطی که بسیاری از کشورهای جهان درگیر ویروس کرونا شده‌اند، اولین محموله کمک‌های چین برای مبارزه با کرونا ازجمله ۵هزار کیت تشخیص ویروس جدید کرونا وارد ایران شد. «چانگ هوا» سفیر چین در تهران در توییتر با اعلام ارسال این کمک‌ها به ایران تاکید کرد که کمک‌های بیشتر ارسال خواهند شد. ایران از جمله کشورهایی بود که پس از شیوع ویروس کرونا در چین، ضمن همدردی با مردم و دولت این کشور، تجهیزات پزشکی از جمله سه میلیون ماسک و چندین محموله کمک‌های بشردوستانه به چین ارسال کرده بود.

مرز پاکستان با ایران بسته شد

درادامه واکنش کشورهای همسایه به شیوع کرونا در ایران، مقام‌های پاکستان از مسدود شدن مرزهای این کشور با ایران در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا خبر دادند. به گزارش ایلنا، «عبد‌الستار خوخار» سخنگوی سازمان هواپیمایی پاکستان گفت که بخش حمل و نقل هوایی تصمیم گرفته است تمام پروازهای مستقیم بین پاکستان و ایران را متوقف کند. این تصمیم در پی شناسایی دو مورد ابتلا به ویروس کرونا گرفته شد. این دو نفر به تازگی به ایران سفر کرده بودند.

 

08-02

 

 


 

لغو جلسات علنی این هفته مجلس

یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از تعطیلی جلسات علنی این هفته مجلس به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد. محمد علی وکیلی در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: با تصمیم هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی مقرر شد جلسات علنی هفته آینده مجلس شورای اسلامی برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا تعطیل شود. وی درباره چگونگی بررسی لایحه بودجه سال ٩٩ گفت: احتمالا بررسی بودجه به هفته بعد موکول خواهد شد و ما بودجه دو دوازدهم را بررسی و تصویب خواهیم کرد. وکیلی همچنین گفت که برای تداوم کار سرپرست وزارت جهاد کشاورزی باید اذن رهبری کسب شود.

 

سمت‌وسوی کرونا در ایران

شرط نجات از ویروس مرگبار