پاسخ ایران به ادعای کمک آمریکا درباره کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به ادعای مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا برای کمک به ایران درخصوص ویروس کرونا و قبل از آنکه به ایران اعلام شود در رسانه‌ها اعلام شده و روی آن تبلیغات وسیع انجام شد را یک حرکت تبلیغاتی و ریاکارانه خواند که با اغراض سیاسی و به منظور فریب افکار عمومی جهانیان صورت می‌گیرد. سیدعباس موسوی افزود: ادعای کمک به ایران برای مقابله با کرونا از سوی کشوری که با تروریسم اقتصادی خود باعث فشارهای گسترده بر مردم ایران شده و حتی راه خرید دارو و تجهیزات پزشکی را مسدود کرده است، ادعایی مضحک و یک بازی سیاسی - روانی است.

این دیپلمات ارشد ایرانی اضافه کرد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به منظور تامین نیازهای دارویی و بهداشتی کشور و مقابله با ویروس کرونا در تماس نزدیک با بسیاری از کشورها بوده و تاکنون بخش قابل توجهی از نیازهای کلیدی کشور شامل یکصد هزار کیت تشخیص، ماسک‌های ویژه جراحی، دستگاه‌های تنفس مصنوعی و... از طریق کشورهای دوست تامین شده و محموله‌های دیگری نیز در راه است که به موقع اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: مقابله با ویروس کرونا، که اکنون به یک اپیدمی جهانی تبدیل شده و کشورهای زیادی را در بر گرفته است، نیازمند یک اراده جهانی و همکاری وسیع بین‌المللی است و نه حرکات نمایشی که با اغراض سیاسی و با سوءاستفاده از رنج و عذاب بیماران و آسیب‌دیدگان صورت می‌گیرد.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در یک جلسه استماع در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شد که ایران از زیرساخت‌های مناسب بهداشتی برخوردار نیست. او همچنین مدعی شد که ایالات متحده برای مبارزه با کرونا به ایران پیشنهاد کمک داده است. پمپئو مدعی شد که واشنگتن از ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به ایران «کاملا حمایت» می‌کند. او مدعی شد: «ما به جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد کمک داده‌ایم و به وضوح برای دیگر نقاط جهان و منطقه روشن کرده‌ایم که کمک‌های انسان‌دوستانه برای مقابله با کروناویروس در ایران، مساله‌ای است که آمریکا کاملا از آن حمایت می‌کند.»

پمپئو در پاسخ به این سؤال که آیا دولت آمریکا، معافیت‌های تحریمی برای کمک به مقابله با ویروس کرونا در ایران در نظر می‌گیرد، گزارش‌هایی مبنی بر اینکه تحریم‌ها، دسترسی ایران به فرآورده‌های دارویی و پزشکی را دشوار کرده، انکار کرد. او در پاسخ به این سوال این‌گونه گفت: «به‌طور مداوم مسیری برای انتقال کالاهای پزشکی و بشردوستانه به داخل جمهوری اسلامی ایران وجود داشته است. اینها هیچ‌وقت قبل یا همزمان با پیدایش کروناویروس تحت تحریم نبوده است.» در واکنش به این اظهارات سفارت ایران در فرانسه نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد ویروس کرونا نشان داد تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی ایالات متحده آمریکا علیه ملت ایران که در قالب سیاست فشار حداکثری وضع شده‌اند، تهدیدی برای بهداشت بین‌المللی نیز محسوب می‌شوند. سفارت ایران در فرانسه همچنین اعلام کرد: سفیر ایران در پاریس از طریق تماس با ارگان‌های ذی‌ربط در فرانسه و ارسال نامه‌های جداگانه به برخی از وزرای این کشور، ضمن تشریح آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در ایران و چگونگی مقابله جدی و همگانی با آن، بر تعامل و همکاری جمعی برای مقابله با این معضلِ امروز جهان به‌خصوص مساعدت و همکاری میان ایران و فرانسه تاکید کرده است. همزمان سفارت ایران در تفلیس نیز اعلام کرد کشورهایی که با پنهانکاری، خود را از آلودگی ویروس کرونا مصون نشان داده یا انگشت اتهام را متوجه یک کشور می‌کنند، نمی‌توانند به روند مبارزه با این ویروس کمک کنند.

تاکنون یک محموله کمک‌های چین شامل ۲۰ هزار کیت تشخیص کرونا وارد ایران شد و این محموله روز شنبه به ایران تحویل داده می‌شود. دومین محموله کمک‌های پزشکی چین شامل بیش از ۵۰ هزار کیت پیشرفته تشخیص سریع کرونا و دستگاه‌های اکسیژن‌ساز امشب با پرواز باری ماهان از گوانگجو عازم تهران می‌شود. سفیر چین در ایران نیز از سفر گروهی از متخصصان چینی به ایران در حوزه مقابله با کروناویروس خبر داد. ظریف پیش‌تر روز جمعه در گفت وگو با همتای چینی خود ضمن قدردانی از کمک‌های فنی و تخصصی چین، همه‌گیری کرونا را یک مساله جهانی دانست و راه حل آن را همکاری و همدلی همه کشورها به دور از سیاسی کردن آن خواند و از همکاری محققان و پژوهشگران دو کشور برای تحقیقات علمی مشترک برای ریشه‌کنی این بیماری استقبال کرد.

هشدار نامزد دموکرات‌ها به ترامپ

همزمان با این تحولات، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا با صدور نامه‌ای به خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا از دولت ترامپ خواست با تحریم‌های ضدایرانی در مسیر مقابله با ویروس کرونا در ایران مانع‌تراشی نکند. به گزارش خبرگزاری فارس، «الیزابت وارن» در نامه‌ای به «استیون منوچین» وزیر خزانه‌‌داری آمریکا و «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا تقاضا کرد که در پی شیوع ویروس کرونا در سطح جهان، تحریم‌های آمریکا در مسیر کمک‌های انسان‌دوستانه به ایران مانع‌تراشی نکند.

بنا به گزارش پایگاه خبری «هیل»، به‌رغم آنکه خزانه‌داری آمریکا اخیرا مدعی شده است که برای برخی مبادلات بشردوستانه با بانک مرکزی ایران در شرایط شیوع کرونا مجوز صادر کرده است اما بانک‌ها و بسیاری از بنگاه‌های معاملاتی حاضر به معامله با ایران نشده‌اند. وارن در نامه‌ای به خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا ضمن ابراز نگرانی از تحت‌ تاثیر قرار گرفتن کمک‌های انسان‌دوستانه به ایران با تحریم‌های آمریکا نوشت: «من درک می‌کنم که اقلام انسان‌دوستانه از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا معاف شده است و اینکه دولت ایران مسوول اصلی سلامت شهروندانش است و اینکه ایالات متحده یا هرقدرت خارجی دیگری، مقصرپاسخ ناکافی دولت ایران به شیوع کرونا نیستند.»

این نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ادامه نوشت: «در عین حال، من درخصوص آسیب‌پذیری مردم ایران در مقابل کروناویروس و احتمال بدترشدن شیوع این بیماری در کشورهای همسایه از جمله هم‌پیمانان منطقه‌ای و دیگر نقاط جهان در پی موارد مبتلا به کرونا در ایران، نگران هستم.»

دولت آمریکا که در راستای سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» تمام تلاش خود را برای سخت‌تر کردن وضعیت معیشتی مردم ایران به کار گرفته روز پنج‌شنبه هفته گذشته مدعی شد برای برخی مبادلات بشردوستانه با بانک مرکزی ایران مجوز صادر کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی شده این اقدام در راستای رسمیت بخشیدن به کانالی است که سوئیس برای مبادلات اقلام بشردوستانه با ایران راه‌اندازی کرده است. وارن تصریح کرد، در حالی‌که خزانه‌داری آمریکا گام‌هایی را در راستای صدور مجوز امدادرسانی به ایران برداشته است اما بانک‌ها و بنگاه‌های معاملاتی حاضر به پیشبرد این تعاملات با ایران نیستند.

اظهارات مقامات آمریکایی در حالی مطرح شده است که دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در زمان وقوع زلزله کرمانشاه، در حالی که ایرانی‌ها در سراسر دنیا سرگرم جمع‌آوری کمک برای آسیب‌دیدگان بودند با صدور چند بیانیه به‌طور مکرر درباره احتمال نقض قوانین تحریم‌ها هنگام کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان هشدار داد. دولت دونالد ترامپ همچنین آبان‌ماه سال جاری دستورالعملی صادر کرد که به گفته کارشناسان مبادلات اقلام بشردوستانه با ایران را دشوار می‌کرد.

خزانه‌داری آمریکا در آبان‌ماه با اعمال دستورالعمل‌هایی موسوم به «تمهیدات خاص نوع ۵» تهران را در زمره قلمروهای قضایی موجد نگرانی‌های خاص از لحاظ پولشویی قرار داده و نهادها و سازمان‌های مالی را به اتحاذ تدابیری ویژه در مراودات مالی با طرف‌های مرتبط با ایران، از جمله در مبادلات اقلام بشردوستانه با ایران ملزم کرد. با این حال، «علی شمخانی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در واکنش به این سخنان پمپئو در حساب کاربری‌اش در توییتر از «کرونا» به‌عنوان کلیدواژه‌ای یاد کرد که دولت آمریکا تلاش می‌کند از آن در راستای تکمیل پروژه فشار خود استفاده کند.

از سفر به کره جنوبی جدا بپرهیزید

از سوی دیگر و در ادامه هشدارها نسبت به انتقال و شیوع ویروس کرونا، وزارت خارجه ایران به هموطنان ایرانی‌ توصیه کرد که با توجه به انتشار گسترده کرونا در کره جنوبی از سفر به این کشور جدا بپرهیزند. به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه روز شنبه دهم اسفندماه در اطلاعیه‌ای در پی انتشار فراگیر ویروس کرونا در کره جنوبی، از هموطنان ایرانی درخواست کرد با توجه به وضعیت انتشار گسترده کرونا در کره جنوبی از سفر به این کشور جدا بپرهیزند. در این اطلاعیه از هموطنانی که طی دو هفته گذشته از کره جنوبی برگشته‌اند، خواسته شده طبق دستور‌العمل‌های وزارت بهداشت، اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهند.

وزارت خارجه همچنین در این اطلاعیه افزوده است: هموطنان ایرانی مقیم کره اگر نمی‌توانند این کشور را ترک کنند، همه نکات بهداشتی را برای پیشگیری رعایت و از تردد به کانون‌های آلودگی در کره خودداری کنند. در این اطلاعیه به هموطنان ایرانی توصیه شده به دستور العمل‌ها و هشدارهای مقامات بهداشتی کره توجه کرده و امکان خروج از این کشور در صورت تشدید بحران را مدنظر داشته باشند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در سئول روز جمعه اعلام کرد، ۲۵۶ مورد جدید از ابتلا به بیماری «کووید-۱۹» در کره جنوبی گزارش شده و آمار کلی مبتلایان به ویروس جدید کرونا در این کشور به ۲۰۲۲ نفر رسیده است. دولت کره جنوبی روز شنبه نیز از ابتلای ۲۱۹ مورد جدید به ویروس کرونا خبر داد. براساس گزارش خبرگزاری یونهاپ، با احتساب آمار جدید، شمار مبتلایان در این کشور همسایه چین به ۳۱۵۰ مورد افزایش یافته است. آلمان نیز در تصمیم تازه کمیته بحران این کشور گزارش وضعیت سلامت مسافرانی را که از کشورهای درگیر با کرونا چون کره‌ جنوبی، ژاپن و ایران قصد سفر به آلمان را دارند، ابلاغ کرد. تاکنون این مقررات شامل چین می‌شد.

گفت‌وگوی تلفنی روحانی و امیر قطر

همچنین رئیس‌جمهوری ایران در تماس تلفنی با امیر قطر تاکید کرد: امروز ویروس کرونا به یک مشکل جهانی تبدیل شده و همه ملت‌ها و دولت‌های جهان باید در کنار هم بوده و با کمک به یکدیگر هرچه زودتر از این مشکل عبور کنند. به گزارش «ایسنا»‌ حسن روحانی روز شنبه در تماس تلفنی «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر با وی، با اشاره به ضرورت همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان همه کشورهای منطقه گفت: جمهوری اسلامی ایران درخصوص تبادلات تجاری و صادرات کالا در حال اجرای پروتکل‌های بهداشتی خاصی است و بر این امر اهتمام دارد.

رئیس‌جمهور افزود: همچنین برای رفت و آمد مسافران دو کشور هم پروتکل بهداشتی ویژه‌ای در نظر گرفته شده که با رعایت آن می‌توانیم پروازها را بین دو کشور به حالت عادی برگردانیم. روحانی با اشاره به ضرورت همکاری دو کشور در تامین نیازمندی‌های بهداشتی و درمانی مورد نیاز برای مقابله با این ویروس خاطرنشان کرد: علاقه‌مند به توسعه همکاری‌های مشترک بهداشتی دو‌جانبه و منطقه‌ای با همه کشورهای منطقه هستیم؛ ظاهرا هیچ کشوری از این بیماری مصون نخواهد بود و همگان ناگزیر از تبادل تجربیات و امکانات برای عبور از این مشکل خواهیم بود.

امیر قطر نیز با آرزوی سلامتی برای همه مردم ایران و اعلام همبستگی دولت و ملت قطر با دولت و ملت دوست و برادر ایران در مقابله با این ویروس و ابراز همدردی با خانواده جان باختگان گفت: مطمئن هستیم جمهوری اسلامی ایران با توجه به توانایی و تخصص پزشکان و مدیران بخش سلامت خود قادر به کنترل و عبور از این شرایط هستند. او با استقبال از پیشنهاد رئیس‌جمهور کشورمان در زمینه توافق بر پروتکل‌های مشترک بهداشتی و همکاری‌های وزارتخانه‌های بهداشت دو کشور در راستای انجام تبادلات تجاری و رفت و آمد اتباع دو کشور گفت: دولت و ملت قطر خود را در کنار مردم و دولت ایران می‌بینند و از هرگونه کمک و همکاری در راستای مقابله با این بیماری دریغ نخواهیم کرد.