مدارس کشور تا پایان هفته تعطیل شدند

همزمان روز گذشته سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای‌عالی قوه قضائیه به دادستان‎ها دستور داد به هیچ عنوان به محتکران و اخلالگران در نظام عرضه کالاهای پزشکی رحم نکنند و با آنها برخورد عبرت‎آموز داشته باشند تا همه بدانند دستگاه قضایی سلامت و امنیت مردم را با هیچ چیزی معامله نمی‎کند.

اما به‌رغم این دستورات به‌نظر می‌رسد که همچنان مشکل کمبود ماسک در مراکز بهداشتی حل نشده است، همچنان‌که سعید نمکی وزیر بهداشت در نامه‌ای به رضا رحمانی وزیر صمت ضمن گلایه از کمبود ماسک در مراکز بهداشتی اعلام کردکه متاسفانه هنوز مشکل ماسک پابرجاست و با اطلاعات واصله شبکه در هم تنیده احتکار، ماسک را با قیمت ۱۰ برابری می‌فروشند. دراین نامه که روز گذشته خبرگزاری تسنیم منتشرکرده است، وزیر بهداشت خواستار آن شد تا مقامات امنیتی، قضایی و انتظامی کشور نه‌تنها در گرفتن تعدادی ماسک از انبارهای متفرقه بلکه با در دست گرفتن کارخانه‌های تولیدی و گذاشتن مدیر دولتی مستقل سریعا این مشکل را حل کنند.

گزارشی درمورد افزایش سفرهای بین شهری

درهمین حال در جلسه یکشنبه شب هیات دولت که به ریاست حسن روحانی برگزار شد، دستگاه‌های اجرایی گزارشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه مربوطه برای مقابله با ویروس کرونا، به هیات‌وزیران ارائه دادند. یکی از گزارش‌های ارائه شده دراین جلسه گزارش وزارت راه و شهرسازی بود که از افزایش سفرهای شهری و بین شهری خبر می‌داد و آن را مغایر با توصیه‌های پزشکی و بهداشتی وموجب گسترش ویروس کرونا در مناطق مختلف کشور توصیف می‌کرد. درهمین راستا رئیس جمهوری از مردم خواست توصیه‌های پزشکی را جدی گرفته و از انجام سفرهای غیرضروری شهری و بین شهری خودداری کنند.

تعطیلی مدارس تا آخر هفته

درادامه راهکارهای دولت برای مقابله با کرونا، علی ربیعی سخنگوی دولت از تعطیلی مدارس تا آخر هفته خبر داد. ربیعی در نشست خبری این هفته که به‌دلیل پیشگیری از سرایت احتمالی ویروس کرونا به شکل ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: مطابق تماس‌هایی که داشتم مدارس تا آخر این هفته تعطیل خواهد بود. در صورت لزوم پنج‌شنبه یا جمعه صبح درجلسه تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

اتخاذ تصمیم‌هایی برای اقتصاد کرونا زده

به گزارش «ایسنا» سخنگوی دولت، کرونا را مساله اول کشور و دولت دانست و در ادامه تصریح کرد: ما بعد از شوک اولیه به سرعت بر اوضاع مسلط شدیم. قطعا با کمک هم اجازه نخواهیم داد تروریسم، تهدید، تحریم و ویروس بر کشور ما مسلط شوند. ربیعی تاکید کرد: تصمیماتی برای اقتصاد کرونا زده گرفته شده است که تا آخر هفته اعلام خواهد شد.

تعویق سررسید وام‌ها

سخنگوی دولت دربخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که برای کاهش فشار بر مردم مقرر شد سررسید وام‌های مرتبط با کسب‌وکارها و برخی دیگر از وام‌ها، دو ماه عقب بیفتد. وی افزود: این مساله امروز در شورای‌عالی پول و اعتبار مطرح و تصمیم‌گیری می‌شود و آقای همتی رئیس بانک مرکزی اطلاع‌‌رسانی‌های لازم را انجام می‌دهد.

سخنگوی دولت با اعلام اینکه مقرر شد برای استمهال بدهی‌های مالیاتی تسهیلاتی ارائه شود، ادامه داد: اگر لازم بود در جلسه سران قوا مطرح می‌شود. هرچند فکر می‌کنیم اختیارات لازم در دست دولت است و تا آخر هفته در این‌باره تصمیم‌گیری می‌شود. ربیعی اظهار کرد: از جمله مسائل دیگر مطرح شده، هزینه درمان بیماری برای مردم بود که مقرر شد بیمه سلامت متوقف نشود و در این خصوص هم به مردم خصوصا طبقات آسیب‌پذیر فشاری وارد نخواهد شد.

پاسخ دولت به پیشنهاد آمریکا

ربیعی در ادامه سخنانش با اشاره به خبرهایی مبنی بر اعلام آمادگی آمریکا برای کمک به ایران برای مبارزه با کرونا گفت: هرگونه پیشنهاد صادقانه برای ملحق شدن به جامعه پزشکی را رد نمی‌کنیم. مساله ما این است که یک کشور نمی‌تواند این مشکل را حل کند، همه کشورها درگیر هستند. اما ایالات‌متحده صداقت لازم را در همین مورد هم نداشته است و به‌جای اینکه فقط اظهاراتی بکند به‌طور عملی می‌تواند تحریم‌ها را بردارد. حتی می‌تواند تحریم‌های مشخصی را بردارد. حتی وقتی نمی‌گذارند پول از طریق سوئیفت به ایران برسد پیشنهادشان ریاکارانه است. هر کشوری اگر صادقانه جلو بیاید ما همین روند را با آن کشورها خواهیم داشت.

دوهفته سخت پیش‌رو داریم

ربیعی همچنین در یادداشتی با عنوان «عبور از دوران سخت با هم» نوشت: در دو جلسه پی‌درپی ستاد ملی مبارزه با کرونا بخشی از جلسات به روند و شیوع‌شناسی این ویروس اختصاص یافت. آقای جهانگیری حتی خواستار ترسیم بدترین سناریوی ممکن برای ایجاد آمادگی‌های لازم شد. صحبت‌هایی که در حاشیه جلسه با کارشناسان عفونی داشتم بنا بر روند اپیدمی شدن، میزان واگیر و ضعیف شدن‌ ویروس مبتنی است که ما دو هفته سخت پیش‌رو خواهیم داشت و به امید خدا با گرم‌ شدن هوا، نوروز را با کرونایی ضعیف و درحال از بین رفتن سپری خواهیم کرد. او در ادامه این یادداشت نوشت: جبهه هوای سرد جدیدی در راه است و شاید سرما در برخی از مناطق، اوضاع را کمی دشوارتر هم بکند.

اعمال محدودیت در ورودی استان‌های آلوده

در همین حال در آخرین اقدام برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: ۳۰۰ هزار اکیپ با همکاری بسیج و مراکز درمانی برای غربالگری کرونا و بیماریابی خانه به خانه مردم از دو روز آینده به تک‌تک خانه‌های مردم مراجعه می‌کنند. وزیر بهداشت دیروز نیز در نشست مشترک با فرمانده نیروی انتظامی، با تاکید بر اینکه ناجا در این روزهای سخت در کنار وزارت بهداشت قرار داشته، در عین حال ضمن تاکید بر لزوم پرهیز از سفر از سوی مردم، از اعمال محدودیت‌های سنگین‌تر در ورودی استان‌های آلوده به این ویروس خبر داد.

ابتلای ۵۲۳ نفر دیگر به کرونا

اما روز گذشته معاون بهداشت وزارت بهداشت از ابتلای هزار و ۵۰۱ نفربه‌طور قطعی به ویروس کرونا خبرداد و گفت تاکنون ۶۶نفر درکشور فوت کرده‌اند.

به گزارش «ایرنا» علیرضا رئیسی درباره آخرین آمار ابتلای قطعی و فوت ناشی از ویروس کرونا در کشور افزود: تعداد ابتلای قطعی جدید به ویروس کرونا در کشور از روز یکشنبه تاکنون (ظهر روز دوشنبه) ۵۲۳ نفر است و ۱۲ نفر نیز در این مدت فوت کرده‌اند. وی ادامه داد: در نتیجه مجموع ابتلا به ویروس کرونا در کشور به هزار و ۵۰۱ نفر و فوتی‌ها به ۶۶ نفر رسیده است. همچنین ۲۹۱ نفر نیز بهبود یافته داریم. به گفته معاون وزیر بهداشت، بیشترین استان‌های درگیر ویروس کرونا در کشور، استان‌های تهران، قم و گیلان هستند. البته در استان‌های گیلان و قم میزان بهبودیافتگان و بستری‌شدگان درحال برابر شدن است.

کیانوش جهان‌پور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت نیز به «ایرنا» گفت: از مجموع ۵۲۳ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا در کشور، ۲۲۵ نفر در استان تهران، ۶۲ نفر در قم، ۵۳ نفر در گیلان، ۲۳ نفر اصفهان، ۱۸ نفر مرکزی، ۱۸ نفر قزوین، ۶ مورد خراسان رضوی، هشت نفر استان فارس، یک نفر کرمانشاه، ۱۲ نفر مازندران، ۱۰ نفر البرز، هفت نفر هرمزگان، ۱۲ نفر خوزستان، یک نفر سیستان‌وبلوچستان، ۴ نفر آذربایجان غربی، ۲ نفر ایلام، ۳ نفر خراسان جنوبی، ۲ نفر کرمان و یک نفر در استان یزد به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. از سوی دیگر حسین عرفانی، رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: افزایش موارد بیماری کووید ۱۹ و ویروس کرونای جدید در کشور نتیجه بذری است که این ویروس دو هفته قبل و پیش از تشخیص موارد اولیه در قم کاشته است.

به گزارش «ایرنا» وی گفت: همان‌طور که وزیر بهداشت گفته در یک هفته و ۱۰ روز آینده با افزایش موارد این بیماری به‌طور قطع رو به رو می‌شویم. این مساله نشان‌دهنده تاثیرات ضعیف اقدامات کنترلی نیست، چون به قبل از زمان تشخیص و کنترل وزارت بهداشت برمی‌گردد و قطعا اقدامات کنترلی وزارت بهداشت نتیجه خود را دو تا سه هفته بعد از شروع تشخیص نشان می‌دهد و انتظار داریم بتوانیم در آن زمان موارد بیماری کووید ۱۹ را در کشور کنترل کنیم.

آخرین وضعیت استان‌های گلستان و قم

در همین ارتباط روز گذشته عبدالرضا فاضل، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی گلستان گفت که از مجموع ۵۹۳ بیمار سندروم شدید تنفسی بستری شده در مراکز درمانی این استان ۱۳۵ نفر مشکوک به ابتلای کرونا هستند. وی اظهار کرد: از همه بیماران مشکوک به کرونا در گلستان آزمایش گرفته شده که تاکنون ابتلای ۱۲ نفر قطعی اعلام شد و متاسفانه پنج نفر آنها فوت کردند. وی فوت‌شدگان را چهار مرد بالای ۵۰ سال و یک دختر ۱۴ ساله عنوان کرد. به گزارش «ایرنا» رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی گلستان با بیان اینکه شهرهای گرگان، کردکوی و علی‌آباد کتول بیشترین مبتلایان کرونایی را دارند، گفت: هیچ شهری در این استان بدون کرونا نیست.

همچنین علی ابزاره قائم‌مقام دانشگاه علوم‌پزشکی استان قم از بستری شدن ۷۹۰ نفر در بیمارستان‌های قم به‌دلیل ابتلا به کرونا خبرداد. به گزارش «ایسنا» وی افزود: کماکان روند بستری بیماران در بیمارستان‌های قم صعودی است و از مردم درخواست می‌کنیم توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند.

آژیر هشدار در مشهد

در کنار اعلام وضعیت ابتلابه کرونا در استان گلستان، روز گذشته محمدرضا کلائی، شهردار مشهد در توییتر هشدار داد: آژیر قرمز در مشهد به صدا درآمده، اگر مردم مساله را جدی نگیرند دچار مشکل خواهیم شد. به گزارش انتخاب او از مردم مشهد خواست تا اگر ضروری نیست از منزل خارج نشوند.

انزلی در وضعیت قرمز

همچنین به گزارش «ایلنا» سیدعباس موسوی رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران گفت: افراد مشکوک به کرونا که از استانی دیگر به مازندران سفر می‌کنند به خانه‌های خود بازگردانده می‌شوند. به گزارش عصر ایران، سیدعارف عابدین‌نجف سخنگوی شورای سلامت انزلی هم با اعلام اینکه انزلی در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفت، تاکید کرد: شهروندان به هیچ عنوان از خانه های خودخارج نشوند.

تعویق۲ ماه اعزام سربازان

ازسوی دیگر رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا از تغییر در تاریخ اعزام سربازان در اسفندماه با هدف پیشگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد. سردار تقی مهری در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره تعویق در اعزام به دوره آموزشی سربازان در اسفندماه اظهار کرد: براساس ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح و به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تمامی مشمولان سربازی که باید در تاریخ ۱۹ اسفندماه امسال به دوره آموزشی اعزام می‌شدند اعزامشان لغو شده و به تاریخ‌های یکم و سوم اردیبهشت‌ماه سال ۹۹ موکول شده است.

گردان‌های جنگ نوین سپاه در مناطق آلوده

همزمان روز گذشته سرتیپ پاسدار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از تشکیل قرارگاه زیستی برای مقابله با ویروس کرونا خبر داد و گفت: همه یگان‌های جنگ نوین قرارگاه‌های ده‌گانه نیروی زمینی سپاه در حالت آماده‌باش کامل هستند.

بازداشت عوامل آتش زدن یک مرکز درمانی

درخبری دیگر در این راستا به‌دنبال آتش زدن یک مرکز درمانی در بندرعباس، فرمانده انتظامی استان هرمزگان از شناسایی و دستگیری هشت نفر از عوامل اصلی آتش‌سوزی و تجمع غیرقانونی در مرکز بهداشت‌و درمان در بندرعباس خبر داد. به گزارش «ایلنا» سردار عباسعلی بهدانی‌فرد گفت: باتوجه به انتشار شایعه مبنی بر غربالگری بیماران واگیردار (کرونا) در درمانگاه شهرک توحید شهر بندرعباس تعدادی از اراذل و اوباش و اهالی محل در مرکز بهداشت‌ودرمان شهرک توحید تجمع و نسبت به آتش زدن زباله‌های داخل محوطه و لاستیک‌های اطراف مرکز اقدام کردند که این امر باعث تشویش اذهان عمومی و منجربه انتشار کلیپ‌هایی در بستر فضای مجازی داخلی و معاند شد.

 

توزیع استانی کرونا در ایران

اثر کرونا بر مصرف بنزین