54 هزار زندانی به مرخصی می‌روند

از سوی دیگر آخرین گزارش وزارت بهداشت حاکی از آن است که آمار مبتلایان به کرونا ویروس درایران افزایش قابل‌توجهی داشته و به ۲ هزار و ۳۳۶ نفررسیده است. روز دوشنبه تعداد مبتلایان قطعی به کرونا ویروس در کشور هزارو ۵۰۱ نفر اعلام شده بود. پیش از این وزارت بهداشت نسبت به شیب صعودی این بیماری درهفته جاری هشدار داده بود. در همین حال سه استان گیلان، قم و تهران همچنان درصدر آمار مبتلایان به کرونا قرار دارند.

درهمین راستا طبق آخرین گزارش وزارت بهداشت که ظهر روز گذشته از سوی معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام شد: مجموع ابتلای قطعی به ویروس کرونا (تا ظهر روز سه‌شنبه) به ۲ هزار و ۳۳۶ نفر و فوتی قطعی در اثر کرونا به ۷۷ نفر رسیده است و ۴۳۵ نفر در مجموع بهبود یافته‌اند.

به گزارش «ایرنا» علیرضا رئیسی گفت: تعداد مبتلایان جدید به ویروس کرونا در کشور ۸۳۵ نفر است که ۱۱ نفر از این افراد فوت کرده‌اند.

وی ادامه داد: استان‌های گیلان، قم و تهران در صدر درگیری با ویروس کرونا هستند. هرچند روند بیماری در قم تثبیت شده، اما موارد ابتلا در این سه استان بیشتر است و در سایر استان‌ها نیز به‌صورت تک گیر موارد ابتلا داریم.

رئیسی گفت: از ابتدا تاکنون بیش از ۸ هزار و ۵۳۲ نفر به علت ابتلا به این ویروس بستری شدند که برای ۵ هزار و ۷۳۷ نفر تست انجام شده و دو هزار و ۳۳۶ نفر به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

تاکنون ۹۱ هزار و ۳۱۸ نفر در دنیا به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، از این تعداد سه هزار و ۱۳۱ نفر جان خود را به علت بیماری کووید ۱۹ از دست داده‌اند و ۴۸ هزار و ۲۹۱ نفرنیز بهبود یافته‌اند.

کمک‌های جهانی به ایران

اما به دنبال شیوع کرونا درایران هیاتی از سازمان بهداشت جهانی و۲کارشناس از چین وارد تهران شدند تا به ایران درمقابله با کرونا ویروس مشاوره بدهند. علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت دراین خصوص گفت: هیاتی از سازمان جهانی بهداشت و ۲ کارشناس از چین به ایران آمدند و درباره نوع غربالگری، تشخیص و درمان بحث‌های فنی را مطرح کردیم و تبادل اطلاعات داشتیم. همچنین درباره رفتار در مبادی مرزی و خدمات در منزل و ایزولاسیون و درمان برای بیماران با داروهای جدید به بحث پرداختیم.

همزمان نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران از آغاز ماموریت تیم WHO برای پشتیبانی از مقابله ایران با کروناویروس جدید خبر داد.

به گزارش «ایسنا» کریستف هاملمن، در پیامی توییتری اعلام کرد: « ماموریت تیم سازمان جهانی بهداشت WHO از امروز (روزسه شنبه) برای پشتیبانی از مقابله ایران با کووید ۱۹ آغاز شد.»

همچنین سازمان جهانی بهداشت با کمک دولت امارات کمک‌ها و تجهیزات پزشکی خود را برای مقابله با ویروس کرونا (کووید۱۹) به ایران منتقل کرد. کمک‌های سازمان جهانی بهداشت در «شهرک بین‌المللی کمک‌های بشردوستانه» دبی بسته‌بندی و بارگیری شده که شامل صدها هزار ماسک و کلاه جراحی و تجهیزات مرتبط است که برای کمک به ۱۵ هزار شخص و کارمندان بخش بهداشت و درمان کارآیی دارد.

این محموله همچنین شامل تجهیزات آزمایشگاهی است که می‌تواند برای انجام تست کرونا از هزاران تن به کار برده شود و برای کنترل شیوع ویروس کرونا از آن استفاده شود.

فرانسه، آلمان و انگلیس نیز اعلام کردند که قصد دارند برای جلوگیری از شیوع سریع کووید ۱۹ بسته‌ای حمایتی را برای ایران ارسال کنند.

به گزارش «ایسنا» این بسته شامل وسایل مورد نیاز برای آزمایش، دستکش و لباس‌های ویژه خواهد بود. این کشورها همچنین اعلام کردند که کمکی ۵ میلیون یورویی به ایران برای مقابله با این ویروس خواهند کرد.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان هم اعلام کرد که فرانسه، انگلیس و آلمان برای مقابله با ویروس کرونا به ایران کمک‌های مالی ارائه می‌کنند.

ازسوی دیگر سومین محموله کمک‌های چین برای مقابله با ویروس کرونا دوشنبه شب وارد ایران شد.

این محموله نیز شامل کیت‌های تشخیص، لباس‌های محافظتی یکسره برای استفاده در بیمارستان‌ها، دستگاه اکسیژن سنج و سایر تجهیزات پزشکی است که با پرواز باری ماهان از طریق شانگهای عازم ایران شد.

ازسوی دیگر در پی شیوع کرونا ویروس در ایران، تهران خواهان کمک روسیه شد.

تکذیب مراجعه به تک تک خانه‌ها

درهمین حال به دنبال سخنان اخیر وزیر بهداشت درمورد طرح بیماریابی کرونا، اوروزگذشته اعلام کرد که قرار نیست اکیپ‌های ۳۰۰ هزار نفری به خانه‌های مردم مراجعه کنند و ارتباط با مردم از طریق پرونده الکترونیک سلامت انجام می‌شود. در روزهای اخیر برداشت‌هایی از صحبت‌های وزیر بهداشت مبنی بر مراجعه اکیپ‌های ۳۰۰ هزار نفری به خانه مردم برای غربالگری ویروس کرونا انجام شده بود.

سعید نمکی درباره برداشت‌هایی که از صحبت‌های او مبنی بر مراجعه اکیپ‌های ۳۰۰ هزار نفری به خانه‌های مردم برای غربالگری ویروس کرونا شده بودگفت: از اینکه اعلام کردیم به خانه مردم مراجعه می‌کنیم، این برداشت شد که قرار است به تک تک خانه‌های مردم مراجعه کنیم یا افراد را از خانه بیرون بکشیم یا خودمان داخل خانه مردم برویم. این مثل این است که بگوییم با وجود ماشین حساب، می‌خواهیم از چرتکه استفاده کنیم.

به گزارش «ایرنا» وی ادامه داد: در حال حاضر زیرساخت پرونده الکترونیک سلامت وجود دارد که بعد از مدت‌ها بر زمین ماندن، با کمک همکاران ما در خرداد امسال راه‌اندازی شد. با ظرفیت پرونده الکترونیک سلامت و با داشتن اطلاعات خانوارها، ۳۰۰ هزار اکیپ در سراسر کشور برای حضور در مراکز بهداشتی و درمانی و پایگاه‌های بسیج و مدارس آماده می‌شوند.

نمکی گفت: به این وسیله می‌توانیم توسط پرونده الکترونیک سلامت و سامانه‌ای با مردم ارتباط برقرار کرده و اطلاعات خانوارها را کسب کنیم.

وی ادامه داد: ممکن است در یک محله و در هزاران خانوار، دو مورد مبتلا باشند که پس از طی مراحل و ارتباطات و تاییدیه دو طرف و اعلام کد و شناسه واحد، به منزل آن فرد با لباس و امکانات مخصوص مراجعه می‌شود. اگر در یک محله دو خانوار باشد، ماموران ما با یک لباس به دو خانواده سر نخواهند زد و حتما لباس و کاور جدا خواهد بود. نمکی تاکید کرد: در اجرای این طرح هیچ هزینه‌ای از افراد دریافت نمی‌شود.

درهمین ارتباط جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت در این باره گفت: قرار نیست برای بیماریابی درب خانه مردم برویم. از طریق آپ و سیستم‌های الکترونیکی، افراد مشکوک به کرونا را شناسایی می‌کنیم. بنابر اعلام کانال خبری وزارت بهداشت، جان‌بابایی ادامه داد: ما سراغ کسانی می‌رویم که دسترسی به خدمات درمانی ندارند یا اینکه مشکوک به کرونا ویروس هستند.

به گزارش «ایسنا» وی گفت: تیم‌هایی که آماده می‌شوند، بیشتر برای آموزش و کنترل نقاط آلوده است.

بازگشایی مدارس با دو نفر

درهمین حال هرچندمدارس بنا به تصمیم دولت تا آخر این هفته تعطیل است، اما طی بخشنامه‌ای که روز دوشنبه به مدارس تهران ابلاغ شد کلیه مدارس موظف به بازگشایی هستند. مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران درباره فعال بودن مدارس در این ایام گفت: در طول ساعاتی که در این بخشنامه تعیین شده، یعنی از ساعت ۸ تا ۱۲ باید مدیر مدرسه و یک نفر از اعضای کادر اداری مدرسه حضور داشته باشند تا به ادامه روند آموزشی مدرسه بپردازند.

درهمین ارتباط حسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش گفت: روز جمعه پیش‌رو، درباره وضعیت هفته آینده مدارس تصمیم‌گیری خواهد شد که آیا مدارس تعطیل می‌شود یا خیر و حدود و بازه زمانی این تعطیلی در کدام استان‌ها خواهد بود. به گفته او براساس اختیارات ستاد ملی مدیریت کرونا، وضعیت استان‌ها رصد و متناسب با شرایط پیش‌بینی شده درباره تعطیلات تصمیم‌گیری و اعلام خواهد شد.

پیشنهاد مرکزپژوهش‌های مجلس

همزمان مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی ضمن بررسی نحوه مواجهه نظام آموزشی کشور با ویروس کرونا و ارائه پیشنهاد‌هایی در این زمینه پیشنهاد کرد: کلیه مدارس و دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی کشور تا پایان اسفند ماه تعطیل شده و برای جبران عقب‌ماندگی‌های تحصیلی به میزان روزهای تعطیل شده به سال تحصیلی افزوده شود.

تست کرونای ۲۳نماینده مثبت شد

در ادامه ماجرای ابتلای برخی از نمایندگان مجلس به کرونا، روز گذشته عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون تست کرونای ۲۳ نفر از نمایندگان مثبت بوده چراکه این افراد ارتباط تنگاتنگی با مردم دارند. به گزارش خبرآنلاین وی گفت: ملاقات‌های مردمی با نمایندگان موقتا لغو است و ما از نمایندگان و منتخبان تقاضا می‌کنیم که در ایام نوروز با مردم ارتباطی نداشته باشند.

همچنین به گزارش «ایرنا» نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از ابلاغ درخواست رسمی و مکتوب ستاد مبارزه با کرونا برای متوقف کردن جلسات علنی و غیرعلنی مجلس خبر داد و گفت: پس از آزمایشات صورت گرفته روی تعدادی از نمایندگان مشخص شد که نسبت به میانگین جامعه، تعداد بیشتری از نمایندگان ناقل بیماری کرونا هستند. از این رو برای اینکه به مردم آسیبی وارد نشود، جلسات علنی پارلمان متوقف شد.

آخرین وضعیت نماینده مردم قم

درهمین ارتباط مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس در توییتی درباره بیماری خود توضیحاتی ارائه کرد و نوشت: پیشرفت بیماری کنترل شده فعلا ایزوله و در قرنطینه هستم.

ابتلای کولیوند به کرونا

ازسوی دیگر رئیس اورژانس کشور در پی ابتلا به کروناویروس جدید، تحت درمان این بیماری قرار گرفت.

به گزارش «ایسنا» بنابر اعلام روابط عمومی اورژانس کشور، پیرحسین کولیوند در حال حاضر تحت درمان‌ است.

سایه کرونا بر جلسه شورای شهرتهران

درکنار این اخبار شیوع کرونا در کشور روز گذشته بر جلسات شورای شهر تهران نیز سایه انداخت. احمد مسجدجامعی در جریان دویست و سومین جلسه شورای شهر تهران از عدم گزارش مدیریت بحران تهران درباره کنترل کرونا انتقاد کرد و گفت: چرا ستاد مدیریت بحران شهرداری تهران گزارشی را از اقدامات انجام شده در رابطه با برخورد با مساله کرونا ارائه نکرده است؟ به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی تصریح کرد: قطعا مساله ویروس کرونا بسیار مهم‌تر از سیل، پلاسکو و زلزله محسوب می‌شود و تعداد افراد درگیر در این مساله نیز به مراتب بیشتر است و باید به این موضوع اهمیت ویژه‌ای داده شود.

درخواست ضد عفونی فرودگاه امام (ره)

ازسوی دیگر ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر انتقال کرونا توسط مسافران ایرانی گفت: به نظر می‌رسد لازم است که هر چه سریع‌تر فرودگاه امام خمینی (ره) ضدعفونی شود.

به گزارش «ایسنا» او در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه تعدادی از ایرانیان با خروج از کشور موجب انتقال اپیدمی کرونا به برخی از کشورها شده‌اند، گفت: این مساله دو حالت دارد؛ یا تعدادی از افراد آلوده به این ویروس هستند اما علامتی ندارند یا خروجی کشور که همان فرودگاه امام خمینی (ره) است، آلوده است.  عضو شورای شهر تهران افزود: شهردار تهران باید این موضوع را در جلسه ستاد عملیاتی کرونا مطرح کند تا دیگر شاهد این مساله نباشیم که در اخبار قید شود که مسافران ایرانی کرونا را به دیگر کشورها برده‌اند.

تعلیق برخی پروازها به ایران

همزمان تعلیق پروازها به ایران ادامه دارد. به گزارش ایلنا، در پی شیوع کرونا ویروس در ایران، سوئد پروازهای خود به ایران را تعلیق کرد. سازمان نقل و انتقال سوئد اعلام کرده که به‌طور موقت پروازهای ایران ایر متوقف می‌شود. همچنین از امروز مسافرانی که طی دو هفته گذشته به کره جنوبی، شمال ایتالیا و ایران رفته‌اند، اجازه ورود به سنگاپور را ندارند و این ممنوعیت تا اطلاع ثانوی وجود دارد. دولت ارمنستان نیز تصمیم گرفته است مسیر زمینی ایران به ارمنستان را به دلیل شیوع کرونا ویروس مسدود کند. با تصمیم دولت، ورود کامیون‌ها به ارمنستان نیز محدود خواهد بود.

افزایش آمار کنسلی سفرهای ریلی

ازسوی دیگر معاون مسافری شرکت راه آهن گفت: آمار مسافرانی که سفرهای خود را بابت شیوع کرونا لغو کرده‌اند، بسیار زیاد است.

میرحسن موسوی در گفت‌وگو با مهر درباره کنسل کردن بلیت‌ها و رعایت دستورالعمل کسر نکردن خسارت کنسلی بلیت از سوی شرکت‌های حمل و نقل ریلی اظهار کرد: خسارت کسانی که قبل از صدور دستور وزیر راه و شهرسازی در ۵ اسفند ماه، بلیت‌های خود را به دلیل احتمال شیوع کرونا لغو کرده‌اند، از سوی شرکت‌های ریلی دریافت و  بعد از تعطیلات نوروز از ۱۶ فروردین به بعد بازپس داده می‌شود.

 


 

هشدار جدی قوه‌قضائیه به محتکران لوازم بهداشتی

ایسنا: غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه‌قضائیه با اشاره به شیوع ویروس کرونا درکشورتاکیدکرد: کسانی که در این ایام و در حوزه دارویی، بهداشتی و درمانی مرتکب سودجویی سیاه و کثیف می‌شوند، مطمئن باشند که کرونا زمستان را پشت سر می‌گذارد و ما بهار را داریم و مردم از آن عبور می‌کنند اما مهر ننگ بر پیشانی سودجویان می‌ماند و سخت‌ترین مجازات را دارند. سخنگوی قوه‌قضائیه افزود: تا امروز در رابطه با پرونده‌های قاچاق تجهیزات پزشکی و ماسک و دستکش پرونده‌های متعددی تشکیل داده‌ایم و افراد زیادی بازداشت شده‌اند. ۱۱ پرونده از پرونده‌های اخیر احتکار تجهیزات پزشکی ظرف یک هفته در دادسرای تهران منتهی به صدور کیفرخواست و به دادگاه ارجاع شد. اخلال در نظام مایحتاج عمومی مردم به شعب ویژه دادگاه اخلال در نظام اقتصادی ارجاع شده و به زودی جلسه دادگاه به‌صورت علنی در شعب ویژه برگزار می‌شود.

اسماعیلی تاکید کرد: قطعا مجازات‌های سختی برای این افراد از ناحیه همکاران در نظر گرفته می‌شود و اسامی آنها نیز اعلام خواهد شد. حسب مورد، تشخیص با دادگاه است که اگر مورد از مصادیق افساد فی‌الارض و مطابق قانون مجازات اعدام باشد، وگرنه مجازات‌های طویل المدتی از 5 سال تا 20 سال برای مرتکبین این جرائم صادر خواهد شد و نتیجه آن نیز اعلام و مجازات را نیز به شکل بازدارنده‌ای اجرا خواهیم کرد.