گروسی طی سخنرانی در آغاز جلسه شورای حکام آژانس، با اشاره به گزارش چند روز پیش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: «شما گزارش من درباره توافق پادمانی ان‌پی‌تی با جمهوری اسلامی ایران را دریافت کردید که تلاش‌های آژانس برای شفاف‌سازی اطلاعات مرتبط با صحت و کمال خوداظهاری‌های ایران ذیل توافقات پادمانی و پروتکل الحاقی را تشریح می‌کرد.» به نوشته وبگاه اطلاع‌رسانی آژانس اتمی، وی با طرح اتهاماتی علیه ایران مدعی شد: «سوالاتی مرتبط با مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده احتمالی در سه مکان که توسط ایران اعلام نشده بود، برای آژانس پیش آمد. آژانس خواستار دسترسی به دو مکان از آنها شد. ایران دسترسی به این مکان‌ها را فراهم نکرد و در مباحثات محتوایی برای پاسخ دادن به سوالات آژانس حاضر نشد.»

مدیرکل آژانس اتمی در ادامه ادعاهای خود افزود: «این امر اثر منفی بر توانایی آژانس برای شفاف‌سازی و رفع این سوالات و همچنین ارائه اطمینان معتبر درباره نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده در ایران، گذاشته است. من از ایران می‌خواهم فورا و کاملا با آژانس همکاری کند که شامل فراهم کردن دسترسی مناسب به مکان‌های مشخص شده توسط آژانس می‌شود.»

گروسی با اشاره به گام پنجم کاهش تعهدات برجامی ایران و لغو تمام محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ذیل برجام تاکید کرد: «تا امروز آژانس هیچ تغییری را در نحوه اجرای تعهدات برجامی ایران مرتبط با آن اعلامیه‌اش یا در سطح همکاری با آژانس درخصوص راستی‌آزمایی و نظارت بر فعالیت‌هایش ذیل برجام مشاهده نکرده است.» وی همچنین تصریح کرد: «آژانس به راستی‌آزمایی از عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده توسط ایران ذیل توافق پادمانی ادامه می‌دهد. ارزیابی‌ها درباره نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده در ایران نیز ادامه می‌یابد.»

توضیح گروسی درباره گزارش آژانس

همچنین مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت گزارش آژانس براساس واقعیت‌ها و نه مسائل سیاسی است. به گزارش خبرگزاری فارس، رافائل گروسی روز دوشنبه در کنفرانس خبری گفت که گزارش آژانس براساس واقعیت‌های بازرسان و نه مسائل سیاسی است. وی در ادامه گفت: «امیدوارم با همکاری ایران در روزهای آینده یا ساعت‌های آینده وضعیت کنونی حل شود.» گروسی گفت: «ما درحال بازگشایی مسائل گذشته نیستیم، ما سوالاتی داریم و امیدواریم به زودی با همکاری تهران این مساله حل شود.» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اضافه کرد: «ما برای هرگونه بحثی آمادگی داریم اما آنچه اکنون به آن نیاز داریم دسترسی است.» وی مدعی شد: «موردی که پیش آمده، امتناع از دادن دسترسی ذیل پروتکل الحاقی است و چیزی است که قبلا پیش نیامده بود. مواردی بوده که قبلا درباره دسترسی بحث شده و حل شده است اما آنچه امروز رخ داده، امتناع رسمی از دادن دسترسی است.» این ادعاهای مدیرکل آژانس اتمی درحالی مطرح می‌شود که وی چند روز پیش نیز در مصاحبه با خبرگزاری «رویترز»، مدعی شده بود چنانچه ایران از پاسخگویی به آژانس درباره فعالیت‌های گذشته اتمی در سه سایت خود توضیح ندهد وارد بحران جدیدی خواهد شد. گروسی روز چهارشنبه گذشته پس از آنکه گزارش جدید آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران ارائه شد، در گفت‎وگو با خبرگزاری رویترز، اظهار کرد: «ما خواستار برخی اطلاعات و دسترسی‌ها از ایران‌ بودیم اما اطلاعات مورد نیازمان را دریافت نکرده‌ایم.» به گزارش «ایسنا» گروسی در ادامه بیان کرد: «ما پافشاری کرده‌ایم و برخلاف تمامی تلاش‌هایمان نتوانسته‌ایم به آن[اطلاعات مورد نظرمان] دست پیدا کنیم. بنابراین، وضع موجود اقدامی از جانب من می‌طلبد، چراکه [این وضع] معنایش این است که ایران توانایی آژانس را برای انجام دادن فعالیتش کاهش می‌دهد.»  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین هفته گذشته در گزارش جدید خود درباره برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرده بود که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران ۵ برابر محدودیت تعیین‌شده در برجام شده است. جمهوری اسلامی ایران بارها ادعاهای کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی درباره داشتن «فعالیت‌های پنهان هسته‌ای» را رد و تاکید کرده است برنامه هسته‌ای این کشور برای مصارف صلح‌آمیز است. چهارشنبه هفته گذشته و پس از مطرح شدن این ادعاها از سوی گروسی، کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با اشاره به اینکه ایران درحال جلوگیری از ایجاد یک بدعت غیراصولی و خطرناک در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که می‌خواهد به مطالب جعلی سرویس‌های جاسوسی اعتباربخشی کند، گفت: «طرح هرگونه درخواست روشنگری یا دسترسی تکمیلی از سوی آژانس مبتنی بر مطالب جعلی سرویس‌های جاسوسی از جمله رژیم صهیونیستی نه‌تنها در مغایرت با اسناد تاسیسی آژانس و نظام راستی‌آزمایی قرار دارد، بلکه هیچ تعهدی را نیز برای ایران در جهت اجابت این درخواست‌ها ایجاد نمی‌کند.» به گزارش «ایسنا» غریب‌آبادی تاکید کرد، چنانچه کشورها در مقابل این‌گونه توطئه‌ها اقدامات بنیادین صورت ندهند، حاکمیت ملی آنها مخدوش خواهد شد.

واکنش جانبدارانه اتحادیه اروپا

از سوی دیگر یک روز پس از انتشار جدیدترین گزارش آژانس و ادعاهای جدید مدیرکل آن، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر ضرورت دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به «اماکنی معین» در ایران تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران تلفنی گفت‌وگو کرده گفته در این تماس، خواستار همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده است. بورل در توییتر نوشته است: «تلفنی با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران درباره شیوع کرونا صحبت کردم. بر همبستگی و حمایت اتحادیه اروپا تاکید کردم. یکشنبه گذشته، ما به‌عنوان بخشی از پاسخ کلی اتحادیه اروپا، اولین بسته تجهیزات پزشکی را تحویل ایران دادیم.» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک پیام توییتری دیگر نوشته است: «من بعد از نتایج اطمینان‌بخش جلسه کمیسیون مشترک در هفته گذشته مساله برجام را مطرح کردم. تلاش‌ها برای بازگشت ایران به اجرای کامل توافق هسته‌ای ادامه دارد.» بورل گفته با وزیرخارجه ایران درباره جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم گفت‌وگو کرده است.  او در سومین پیام نوشته است: «به جدیدترین گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم پرداختیم و از جمله درباره ضرورت تداوم همکاری خوب ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ارائه همه توضیحات ضروری و دسترسی‌ها به اماکن معین گفت‌وگو کردیم. حمایت قوی اتحادیه اروپا از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه دارد.»