فرمـان تشکیـل قرارگـاه ضدکرونـا عکس: امیر خلوصی، ایسنا

نخستین جلسه قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا (ع) نیرو‌های مسلح، با دوتصمیم مهم رصد کل ملت ایران ظرف یک هفته تا۱۰روز آینده به منظورتشخیص افراد مشکوک به کرونا و خلوت کردن فروشگاه‌ها، خیابان‌ها و جاده‌ها ظرف ۲۴ساعت باهمراهی وزارت کشور و استانداران وکمیته انتظامی امنیتی قرارگاه بهداشتی درمانی نیرو‌های مسلح همراه بود. درهمین حال براساس آنچه نورنیوز روز گذشته از تصمیمات وسناریوهای سه گانه وزارت بهداشت برای مهار کرونا منتشرکرده است، از سفرهای درون شهری و برون شهری در نوروز به‌عنوان «بمب خطرناک» برای ضربه زدن به وضعیت مدیریت شده فعلی یادشده است. دراین گزارش آمده است «رفت و آمدهای جدید و متعدد» می‌تواند هرم جمعیتی در مناطق مختلف را از نظر تعدادمبتلایان، ناقلان و شرایط سنی و بیماری‌های زمینه‌ای آنان تغییر دهد وکلیه شاخص‌های پیش‌بینی شده برای مناطق مختلف اعم از «تخت‌های بیمارستانی، پزشک، دارو، پرستار» و... را کاملا دستخوش تغییر کند و کشور را وارد وضعیت بحرانی کند.  همچنین این گزارش می‌افزاید: حفظ شرایط موجود روی خط بحران قرار دارد و در صورت تغییر غیر‌قابل کنترل شاخص‌های اصلی برآوردشده می‌تواند وضعیت را به سمت شرایط بدبینانه متمایل کند؛  گزارشی که احتمالا تصمیم مهم خالی کردن مراکز تردد ظرف ۲۴ ساعت ازسوی جلسه قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا (ع) نیرو‌های مسلح می‌تواند متاثر از آن باشد. براین اساس از امروز باید شاهد خلوت شدن خیابان‌ها و مراکز تجمع مردم درشهرهای مختلف درراستای تصمیم مهم قرارگاه بهداشتی و درمانی نیرو‌های مسلح و سناریوهای مهم وزارت بهداشت در راستای پیش‌بینی وضعیت کشور درصورت رعایت نکردن نکات توصیه شده باشیم. همچنان‌که روزگذشته سردار سرلشکر سیدمحمدباقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح در حاشیه نخستین جلسه قرارگاه بهداشتی و درمانی امام‌رضا(ع) نیروهای مسلح به‌منظور پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا اعلام کرد: روال خلوت کردن فروشگاه‌ها و خیابان‌ها و جاده‌ها با تصمیم ملی که اتخاذ می‌شود در ۲۴ ساعت آینده سازماندهی خواهد شد. دراین جلسه که به ریاست رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح برگزار شد، فرماندهان کل ارتش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزیر دفاع، فرمانده نیروی انتظامی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، رئیس اداره بهداشت و درمان ستادکل نیرو‌های مسلح و معاونان ستادکل نیرو‌های مسلح حضورداشتند. سردار سرلشکر سید محمد باقری نیز دراین جلسه تاکید کرد: ظرف یک هفته تا ۱۰ روز آینده کل ملت ایران یک بار از طریق فضای مجازی، تماس تلفنی و در صورت ضرورت با مراجعه حضوری مورد رصد قرار خواهند گرفت و افراد مشکوک به بیماری کاملا مشخص می‌شوند. به گزارش «ایسنا» وی اظهارکرد: کسانی که مشکوک نیستند به منزلشان برمی‌گردند با رعایت موازین بهداشتی و پروتکل‌هایی که وزارت بهداشت داده، سلامتی‌شان حفظ می‌شود و موارد مشکوک باید در مراکز مقدماتی مورد معاینه و رسیدگی اولیه قرار بگیرند. در این حوزه ما بر عهده گرفتیم تا هزار مورد درمانگاه ثابت و سیار نیروهای مسلح را به بخش کشوری در سراسر کشور کمک کنیم تا رصد و معاینه بالینی صورت بگیرد و مواردی که نیازمند دارو یا واگذاری ماسک و امکانات محافظتی هستند، این موارد را در اختیارشان قرار دهیم و مواردی هم که نیاز است، به سمت بیمارستان‌ها هدایت شوند.

روز گذشته به‌دنبال دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به سردار سرلشکر پاسدار باقری، رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح، نخستین جلسه قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا علیه السلام نیرو‌های مسلح (پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا) در ستادکل نیرو‌های مسلح برگزار شد.

سناریوهای سه‌گانه وزارت بهداشت

اما ستاد ملی مقابله با کرونا با جمع آوری مجموعه شواهد و قرائن علمی و «رفتار ویروس کرونا در چین و ایران» اقدام به تهیه «سه سناریو برای مقابله» با این بیماری کرده است. به گزارش نورنیوز، عواملی که در تنظیم سناریوهای سه‌گانه مورد توجه قرار گرفته مواردی چون ظرفیت‌های بهداشتی-درمانی مناطق مختلف، فرهنگ و رفتارهای اجتماعی، «میزان رفت و آمد در داخل مناطق و ورود و خروج افراد بومی و غیربومی»، روندجهش( موتاسیون) و تغییرات شیوع ویروس و میزان ابتلا و مرگ‌و‌میر حاصل از آن در گروه‌های سنی مختلف ومواردی از این قبیل است.

براساس آنچه دراین گزارش آمده است، در حال حاضر روند شیوع بیماری و نحوه مقابله با آن در وضعیت واقع‌بینانه قرار دارد و همان‌گونه که کارشناسان سازمان بهداشت جهانی اعلام کردند ایران توانسته است با بهره‌گیری از زیرساخت‌های قدرتمند بهداشتی و درمانی خود، «کارنامه موفقی در شناسایی و مدیریت این بیماری» ارائه دهد. گزارش مذکور می‌افزاید: این «سناریوها بر اساس رویکردهای بدبینانه، خوش‌بینانه و واقع‌بینانه تنظیم شده» و بر اساس آن «میزان ابتلا به بیماری و مرگ و میر ناشی از آن» در مناطق مختلف کشور با در نظر گرفتن مجموعه عوامل نیزمشخص شده است.

عواملی که در تنظیم سناریوهای سه‌گانه وزارت بهداشت برای مهار کرونا مورد توجه قرار گرفته مواردی چون ظرفیت‌های بهداشتی-درمانی مناطق مختلف، فرهنگ و رفتارهای اجتماعی، «میزان رفت و آمد در داخل مناطق و ورود و خروج افراد بومی و غیر بومی»، روندجهش( موتاسیون) و تغییرات شیوع ویروس و میزان ابتلا و مرگ و میر حاصل از آن در گروه‌های سنی مختلف ومواردی از این قبیل است.

به گزارش نورنیوز، در حال حاضر روند شیوع بیماری و نحوه مقابله با آن در وضعیت واقع بینانه قرار داشته و همانگونه که کارشناسان سازمان بهداشت جهانی اعلام کردند ایران توانسته است با بهره‌گیری از زیرساخت‌های قدرتمند بهداشتی و درمانی خود، «کارنامه موفقی در شناسایی و مدیریت این بیماری» ارائه دهد. بر اساس این گزارش، شیب شیوع بیماری در شرایط کنونی در وضعیت نرمال و قابل انتظار بوده و حفظ آن در گرو «مدیریت زنجیره ابتلا و جلوگیری از ایجاد زنجیره‌های جدید ابتلا» است. به عبارت دیگر در صورتی که از شکل‌گیری زنجیره‌های جدید ابتلا جلوگیری نشود و ظرفیت‌های موجود برای شناسایی و قطع زنجیره‌های ابتلای شکل گرفته از قبل، درگیر موارد جدید شود، «کشور مستعد ورود به شرایط بحرانی» شده و امکان مدیریت وضعیت موجود به‌شدت سخت خواهد شد.

گزارش مذکور تاکید می‌کند: «در خانه ماندن در ایام پیش رو توصیه‌ای ارشادی و قابل انتخاب نیست» بلکه «تکلیفی ملی» برای حفاظت از سلامتی وجان مردم و «صیانت از سرمایه بهداشتی و درمانی کشور به‌ویژه پزشکان و پرستاران» است که این روزها سلامتی آنها بیش از سایر هموطنان در معرض تهدید قرار گرفته است‌. باید همه دست به دست هم بدهیم و از ورود کشور به بحرانی که وقوع آن محتمل است، جلوگیری کنیم. درادامه این مطلب آمده است: بدون شک «گذر از فصل سرما، حفاظت از منابع بهداشتی و درمانی کشور وتولید واکسن و داروهای موثر در درمان» این بیماری که در ایران و سایر کشورهای جهان در حال پیگیری است، می‌تواند شرایط را در آینده نزدیک دستخوش تحولات امیدآفرین کند.

دربخش دیگر این گزارش امده است: بررسی‌های علمی انجام‌شده درباره ویژگی‌های ویروس کووید- ۱۹ (کرونا) شایع در ایران از سوی وزارت بهداشت و درمان کشورمان، «تطبیق کامل این ویروس با مشخصات ویروسی که در شهر ووهان چین فراگیر شد» را اثبات کرده است.

آخرین آمار مبتلایان به کرونا

اما آخرین آمار وزارت بهداشت از تعداد مبتلایان به ویروس کرونا حاکی از آن است که تعداد مبتلایان به کرونا در کشور به ۱۱ هزار و ۳۶۴ نفر رسیده است. براساس این آمار که هر روز ظهر از سوی وزارت بهداشت منتشرمی شود در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۵ نفر از مبتلایان جدید جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۵۱۴ مورد رسیده است. دراین میان تا ظهر دیروز سه هزار و ۵۲۹ نفر نیز بهبود یافته‌اند. روز پنج‌شنبه آمار مبتلایان به کرونا درکشور ۱۰ هزار و ۷۵ نفربود.

به گزارش «ایسنا» کیانوش چهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت افزود: موارد جدید ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در کشور به تفکیک استان نیز به این ترتیب است؛ تهران با ۳۰۳ مورد جدید، قم با ۴۲ مورد جدید،‌گیلان با ۷۱ مورد جدید، اصفهان با ۱۱۰ مورد جدید، البرز ۶ مورد جدید، مازندران ۱۹۲ مورد جدید، مرکزی با ۴۸ مورد جدید، قزوین ۱۲ مورد جدید، سمنان ۳۸ مورد جدید، گلستان ۲۱ مورد جدید، خراسان رضوی ۱۱۰ مورد جدید، فارس ۳۳ مورد جدید،‌لرستان ۲۵ مورد جدید، آذربایجان شرقی با ۹۷ مورد جدید، خوزستان با ۱۵ مورد جدید بوده است. جهانپور گفت: موارد جدید ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در استان‌های یزد با ۴۶ مورد جدید، زنجان با ۲۰ مورد جدید، کردستان با ۹ مورد جدید، اردبیل با ۱۵ مورد جدید، کرمانشاه با ۱۵ مورد جدید، کرمان با ۱۲ مورد جدید، همدان با ۱۰ مورد جدید، سیستان و بلوچستان با ۲ مورد جدید، هرمزگان با ۴ مورد جدید، ایلام ۸ مورد جدید و آذربایجان‌غربی با ۲۵ مورد جدید بوده است. در عین حال آمار مبتلایان جدید در استان‌های خراسان جنوبی، خراسان شمالی، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و بوشهر صفر بوده‌ است. براساس این آمار به ترتیب تهران، مازندران، قم، اصفهان، گیلان و استان مرکزی درصدر ابتلا به کرونا هستند. به گزارش «ایرنا» جهانپور در عین حال گفت: آمار استان‌های اصفهان و خراسان رضوی با توجه به مسافرپذیر بودن، در حال افزایش است و از مردم می‌خواهیم که به این استان‌ها سفر نکنند. جهانپور روز پنج‌شنبه نیز تصریح کرد که هنوز نمودار ابتلا به بیماری ناشی از کرونا نزولی نشده و تعداد مبتلایان در حال افزایش است.

به گیلان و مازندران سفر نکنید

به گزارش «ایرنا» جهانپور همچنین درادامه سخنان روز پنج‌شنبه خود از بهبود نسبی وضعیت قم و گیلان خبرداد و گفت با این اقدامات روزهای اخیر شاهد کاهش بار مراجعه به بیمارستان‌ها و اورژانس‌ها بودیم و برخی بیمارستان‌ها به خصوص در قم و گیلان که تا ۴۸ ساعت قبل مملو از بیمار مشکوک به کرونا بود، چهارشنبه شب گزارش تخت خالی بیمارستانی هم به ما رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد که اقدامات مداخله‌ای مثمر ثمر بوده است.

درهمین حال به دنبال تصمیمات جدید اتحاذشده برای کنترل بیماری کرونا، ایرج حریرچی، نماینده ویژه وزیر بهداشت و ناظر بر اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با بیماری کرونا از مردم خواست که به هیچ وجه به استان گیلان و مازندران و سایر مناطق سیاحتی و زیارتی سفر نکنند. او که بعد از گذراندن دوران نقاهت و قرنطینه کرونا، روزگذشته به منظور بازدید از مراکز درمانی رشت به استان گیلان سفر کرده بود، اعلام کرد که اگر مردم همکاری کنند، می‌توانیم تا اوایل هفته اول فروردین سیر ابتلا به کرونا را نزولی کنیم، اما اگر مردم رعایت نکنند و مشکل را شوخی بگیرند، این بیماری ممکن است حتی تا آخر اردیبهشت و حتی تا خرداد هم مزاحم ما باشد.

08-01

 

فرمان فرمانده کل قوا برای تشکیل قرارگاه بهداشتی و درمانی