8 تصمیم ضد کرونایی دولت منبع: President .ir

به دنبال انتشار برخی شایعات و درخواست‌ها مبنی بر قرنطینه تهران و برخی شهرها، روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری اعلام کرد که نه امروز و نه در ایام نوروز و قبل و بعد از آن قرنطینه نداریم و همه در کسب‌وکارشان آزادند و خدمات دولت نیز به طور معمول به مردم خواهد رسید. رئیس‌جمهور همچنین تاکید کرد: ما اصلا موضوعی به نام قرنطینه نداریم و اینکه شایعه شده است در تهران و بخشی از شهرها، برخی فروشگاه‌ها و مشاغل در قرنطینه قرار می‌گیرند، چنین موضوعی وجود ندارد. همزمان روحانی درنشست مشترک ستاد اقتصادی دولت و نمایندگان فعالان اقتصادی از ۸تصمیم اقتصادی دولت برای کسب وکارها برای عبوراز بحران کرونا درکشور خبرداد.

ظرف روزهای گذشته بسیاری از نمایندگان مجلس و برخی چهره‌های سیاسی کشور خواستار قرنطینه تهران و قم و استان‌های گیلان و مازندران شدند و حتی از عدم قرنطینه این مناطق به دلیل شیوع بیشتر ویروس کرونا انتقاد کرده بودند. این درحالی است که به گفته کارشناسان، امکان قرنطینه تهران و باقی شهرها وجود ندارد.  درهمین ارتباط علیرضا زالی، رئیس ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران روز شنبه با بیان اینکه قرنطینه چند فاز دارد که فاز یک و دو در حال انجام است، اما فاز سه که تعطیلی تمام ادارات و در خانه ماندن مردم به شمار می‌آید هنوز اجرا نمی‌شود، تاکید کرد: فاز چهار که قرنطینه کردن کامل شهر است، اکنون نه مبنای علمی دارد و نه مناسب است. در این میان موضوع قرنطینه تهران یکی از شایعات داغ دو روز گذشته بود. این شایعه پس از آن مطرح شد که قرارگاه ستاد کل نیروهای مسلح برای مبارزه با کرونا تصمیماتی را مبنی بر خلوت کردن خیابان‌ها و برخی مراکز تجمعی درتهران و باقی شهرها ظرف ۲۴ ساعت اعلام کرد که همین موضوع موجب حضور بیشتر مردم در مراکز خرید به خصوص درصف نانوایی‌ها و مراکز میوه و تره‌بار شد.

البته موضوع قرنطینه روز گذشته نیز یکی از موضوعات مطرح در نشست شورای شهر تهران بود. چنان‌که محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه باید برای موضوع قرنطینه تعریف مشخصی ارائه شود، گفت: قرنطینه در حد درجه کم شاید برای پایتخت مثبت باشد.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه نام قرنطینه باید برای مردم تعریف شود و من این درخواست را از مسوولان دارم که ابتدا قرنطینه را تعریف کنند و آیا این موضوع آیین‌نامه و اسناد دارد، گفت: زمانی که یک فرد غیرمسوول در ستاد کرونا صحبت می‌کند، جو در جامعه ایجاد می‌شود؛ به طور مثال یکی اعلام می‌کند که تهران قرنطینه می‌شود و این سبب خواهد شد که مردم برای خرید به مراکز مختلف مراجعه کنند و به‌طور مثال با حجم زیاد مراجعه‌کننده در میادین میوه و تره‌بار همراه باشیم که این مساله دردسرساز است.

در کنار او پیروز حناچی، شهردار تهران هم درجلسه شورای شهر تهران گفت: در شرایط عادی و خوب اقتصادی می‌توانستیم اعمال قرنطینه کنیم؛ اما پلن‌های بعدی قرنطینه مثل تامین مایحتاج و جبران خسارت امکان اجرا در کشور ندارد و به همین دلیل اقدامات قرنطینه به طور کامل نمی‌تواند اجرا شود. سخنان حناچی و هاشمی درمقابل سخنان شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران بود که معتقد بود قرنطینه تنها راه‌حل کنترل اپیدمی محسوب می‌شود؛ ولی هنوز هیچ سطحی از قرنطینه در تهران دیده نمی‌شود.

هشدار به استان‌ها درمورد اعلام تعطیلی

به دنبال همین واکنش‌ها و شایعات بود که روز گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در جلسه مشترک ستاد اقتصادی دولت با نمایندگان فعال اقتصادی، تاکید کرد که موضوعی به نام قرنطینه وجود ندارد. به گزارش «ایسنا»، رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به بررسی تاثیر بیماری کرونا بر کسب‌وکارها گفت: تصمیم جمع بر این بود و تاکید کردیم که باید شرایط و روند اقتصادی و نیز تعامل مردم و فعالیت‌های اقتصادی- به‌رغم اینکه با کرونا مواجهیم - و پروتکل‌های بهداشتی باید مدنظر قرار گیرد و در عین حال فعالیت اقتصادی عادی باشد.

رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه استان‌ها به هیچ عنوان در زمینه تعطیلی حق تصمیم‌گیری ندارند، افزود: ایجاد هرگونه محدودیت، صرفا از طریق ستاد ملی کرونا در تهران خواهد بود و استاندارها و بخش‌های بهداشتی نمی‌توانند در این زمینه تصمیم‌گیری کنند. بنابراین در استان‌ها در این زمینه اقدامی نباید صورت بگیرد.

یارانه ویژه برای اسفند و سه ماه بهار

روحانی درادامه نشست مشترک ستاد اقتصادی دولت و نمایندگان فعالان اقتصادی با تبیین مصوبات دولت برای حمایت از قشرهای آسیب‌پذیر افزود: نخستین بسته حمایتی برای این افراد همین هفته و تا قبل از سال نو پرداخت می‌شود و سه بسته دیگر نیز در ماه‌های بهار ۹۹ به آنان پرداخت خواهد شد. رئیس‌جمهور، رقم این بسته حمایتی را از ۲۰۰ تا ۶۰۰هزار تومان متغیر دانست و گفت: توزیع تفصیل این مصوبه از طریق سازمان برنامه و بودجه و وزارت رفاه تبیین می‌شوند. روحانی افزود: به ۴ میلیون خانوار دیگر نیز که معمولا دچار مشکل هستند و در شرایط سختی زندگی می‌کنند، از یک تا دو میلیون وام با بهره بسیار کم پرداخت خواهد شد. رئیس‌جمهور گفت: ۴درصد بهره این وام را این خانوارها و ۸ درصد را دولت به بانک‌ها پرداخت خواهند کرد و به ارائه تضمین نیاز نیست و اقساط آن به تدریج از یارانه‌ای که به این خانوارها پرداخت می‌شود، کسر خواهد شد.

روحانی در ادامه سخنان خود افزود: ما در زمینه پرداختی‌هایی که مردم در این سه ماه از قبیل مالیات و سهم بیمه و اقساط بانکی دارند، مهلتی قرار داده‌ایم و برای کسب‌وکارهایی هم که دچار مشکل شده‌اند و افرادی هم که در زندگی دچار سختی هستند، یارانه ویژه برای اسفند و سه ماه بهار در نظر گرفته‌ایم که برخی از این تصمیمات را امروز و بقیه را فردا اعلام می‌کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: اقساط بانک‌ها و مبالغ پرداختی که مردم در سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت باید انجام دهند، می‌تواند به تاخیر بیفتد.

روحانی در جلسه مباحث اقتصادی مدیریت کرونا اظهار کرد: اقساطی که مردم باید به بانک‌ها پرداخت کنند برای سه ماه یعنی اسفند، فروردین و اردیبهشت امهال می‌شود و مردم می‌توانند پرداخت آن را به تعویق بیندازند. رئیس‌جمهور گفت: ما تصمیماتی نیز نسبت به چک‌هایی که احتمالا به خاطر شرایط کسب‌وکار برگشت می‌خورد، اتخاذ کرده‌ایم، اما عدم پرداخت آنها باعث وجود محدودیت‌هایی می‌شود که بانک‌ها برای مشتریان در نظر گرفته‌اند که مقرر شد این محدودیت‌های بانکی در قبال مشتریان برداشته شود.

روحانی افزود: تسهیلاتی که پیش‌تر راجع به آن صحبت کردم، مشمول ۱۰ رسته شغلی بود؛ اما در بحث چک این موضوع برای همه مردم صدق می‌کند و مردم مطمئن باشند که خدمات بانکی آنها متوقف نخواهد شد. رئیس‌جمهور ادامه داد: در زمینه پرداخت حق بیمه کارفرمایان نیز در این سه ماه پرداخت حق بیمه به تاخیر می‌افتد و کارفرمایان لزوما ملزم به پرداخت حق بیمه نیستند؛ ضمن اینکه می‌توانند حق بیمه سه ماهه اسفند، فروردین و اردیبهشت را یکجا در خردادماه پرداخت نکنند و تا آخر سال آتی فرصت دارند تا به تدریج این حق بیمه را پرداخت کنند.

روحانی گفت: قبلا اعلام شده بود در زمینه پرداخت قبوض یا بدهی آب، برق، گاز، عوارض و بدهی‌های شهرداری به مردم فرصت داده خواهد شد.

حمایت از دست‌فروشان

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری همچنین گفت: دو موضوع دیگر مورد بحث قرار گرفت، یکی برای افرادی که باید بگوییم خیلی کم‌درآمد هستند و دچار مضیقه هستند و در این ایام مضیقه‌شان بیشتر می‌شود. فرض کنید مثلا دست‌فروشی است یا جایی می‌رفت و موقت کار می‌کرد در این چند ماه اینها دچار مشکل هستند؛ برای این افراد سه میلیون الان پیش‌بینی شده و لیست این افراد مشخص است وبرای ۴ نوبت یک بسته حمایتی به آنها پرداخت خواهد شد. روحانی در ادامه سخنانش در نشست مشترک ستاد اقتصادی دولت و نمایندگان فعالان اقتصادی با تاکید بر اینکه در بخش مالیات تصمیمات خوبی در این زمینه اتخاذ کردیم، خاطرنشان کرد: در پرداخت مالیات، یک مهلت سه ماهه به آنها داده می‌شود و تصمیمات گرفته شده درباره این مقررات مالیاتی شاید فردا اعلام شود؛ چون برخی از موارد آن، فردا در ستاد ملی مطرح و تصمیم‌گیری می‌شود. رئیس‌جمهور افزود: این مهلت سه ماهه حتما انجام خواهد گرفت و در زمینه مسائل بهداشتی و درمانی نیز بخش خصوصی ما هر کمکی که بتواند انجام دهد، انجام خواهد داد و لوازم و تجهیزات مورد نیاز جزو هزینه‌هایی است که در مالیات قابل قبول خواهد بود. روحانی با تاکید بر اینکه این لوازم مشمول مالیات نخواهد شد، افزود: این اطلاعات به طور مفصل در اختیار مردم قرار می‌گیرد و برای مردم توضیح داده می‌شود. رئیس‌جمهوری همچنین گفت: ما با کشورهای همسایه خود در حال مذاکره هستیم برای رفت و آمد افراد مخصوصا برای نقل و انتقال کالا در مرزها که با پروتکل‌های بهداشتی که مورد توافق ما قرار می‌گیرد در چارچوب پروتکل‌هایی که سازمان بهداشت جهانی مدنظر قرار داده، اینها دارد انجام می‌گیرد. وزارت خارجه ما هم در این زمینه فعال است.

تامین نیازهای بهداشتی مردم

رئیس‌جمهوری همچنین گفت: درست است که این روزها، روزهای راحتی نیست و مشاغل و مردم با سختی توام هستند؛ اما مطمئن باشید نیازهای بهداشتی، درمانی، ارزاق عمومی و نیازمندی‌های ضروری تامین شده است و دولت حمایت خود را از این افراد انجام می‌دهد.  رئیس‌جمهور تصریح کرد: بر این نکته هم تاکید می‌کنم که نسبت به اینکه کاری، روزی و ساعتی تعطیل شود و کسب خاصی مورد محدودیت قرار بگیرد، مرجع آن فقط ستاد ملی مبارزه با کرونا در تهران است.

آغاز رزمایش پایش کرونا در قم و گیلان

درهمین حال روز گذشته رزمایش پیشگیری و پایش شیوع کرونا صبح امروز در قرارگاه پدافند زیستی ارتش آغاز شد. فرمانده نیروی زمینی ارتش در تشریح این رزمایش گفت: در آستانه ورودی مراکز استان‌های هدف، پست‌های غربالگری ایجاد می‌کنیم تا کسانی که قصد ورود به استان را دارند، ابتدا غربالگری شوند. به گزارش «ایسنا»، امیر سرتیپ کیومرث حیدری افزود: هدف اصلی این رزمایش با یک روحیه تهاجمی، پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا در کشور و استان‌های هدف ما فعلا گیلان و قم است؛ منتها برنامه این رزمایش در یک گستره ملی است. فرمانده نزاجا گفت: این اقدامات از امروز در قم و گیلان آغاز خواهد شد و هر استانداری در سراسر کشور که به کمک نیروی زمینی ارتش برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا نیاز داشته باشد، ما در خدمت خواهیم بود.

کنترل خروجی‌ استان‌ها

از سوی دیگر در دومین نشست حوزه‌های هفتگانه وزارت کشور با موضوع بررسی آخرین وضعیت استانداری‌ها در روند مدیریت بیماری کرونا که عصر شنبه با حضور وزیر کشور برگزار شد، سید سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور گفت: کنترل خروجی‌های استانی با تامین تجهیزات توسط ستاد ملی مدیریت کرونا، همراهى بسیج و جمعیت هلال‌احمر و با هماهنگی استانداران در سراسر کشور صورت خواهد پذیرفت.

جزئیات محدودیت تردد در ۱۱ استان

درهمین راستا درپی تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران درخصصوص کنترل تردد و محدودیت در ۱۱ استان که روز شنبه اتخاذ شد، روز گذشته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: بر اساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا، از خروج افراد دارای علائم مشکوک و مبتلا به این ویروس از منزل و شهر جلوگیری می‌شود و اعمال محدودیت تردد در ۱۱ استان به همین منظور انجام شده و این کار هیچ مشکل و زحمتی برای مردم ایجاد نخواهد کرد. وی افزود: نیروها در خروجی شهرهای این ۱۱ استان مستقر شده‌اند و بیشتر از این هم تجهیز می‌شوند. همچنین بخش دفاعی وارد می‌شود و نیروهایی به این خروجی‌ها اضافه می‌کند تا با کنترل بیشتر این طرح اجرایی شود.

افزایش آمار مبتلایان در تهران

در کنار ایجاد این محدویت‌ها علیرضا زالی، فرمانده مدیریت مقابله با کرونا در استان تهران بااشاره به آمار رو به افزایش مبتلایان به بیماری کرونا در تهران گفت: در حال حاضر شاهد افزایش تصاعدی تعداد مبتلایان اعم از موارد مشکوک به ابتلا و قطعی یا محتملا مثبت بستری در بیمارستان در شهر تهران هستیم و در استان تهران نسبت به دیگر استان‌ها از نظر تعداد مبتلایان و شرایط بستری افراد، بالاترین میزان را در کشور داریم. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: حضور پرتراکم آحاد شهروندی در سطح شهر و تغییر ریتم شهر، حاکی از آن است که این موفقیت را نداشتیم که حساسیت لازم را به مردم منتقل کنیم. به گزارش فرارو، علیرضا زالی همچنین عصر شنبه در نشست با جمعی از هنرمندان درباره قرنطینه کردن تهران گفت: بسیاری از افرادی که در ایران بر اثر این بیماری فوت کرده‌اند، بیماری زمینه‌ای نداشتند. وی ادامه داد: اکنون ما به دنبال این هستیم که ببینیم آیا ما در ایران و ایتالیا با یک ویروس وحشی نسبت به چین و سایر اروپا مواجه هستیم؟

تعداد مبتلایان به  مرز ۱۴ هزار نفر رسید

همزمان خبرها از افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور حکایت می‌کند. روز گذشته کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از افزایش کل مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۳۹۳۸ نفر خبر داد. بر این اساس تعداد مبتلایان به کرونا درکشور به مرز ۱۴ هزار نفر رسیده است. به گفته وی، از ظهر روز شنبه تا ظهر روز گذشته براساس نتایج آزمایشگاهی، ۱۲۰۹ مورد بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده است. این رقم روز شنبه یک هزار و ۳۶۵ مورد بود. جهانپور همچنین از فوت ۱۱۳ نفر ظرف یک روز (ظهر شنبه تا ظهر دیروز) خبر داد. البته او خبری امیدوارکننده مبنی بر این که تاکنون ۴۵۹۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ بهبود یافته و ترخیص شده‌اند را نیز اعلام کرد. سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به موارد جدید بیماران کووید-۱۹ در کشور به تفکیک استان‌ها گفت: تهران ۲۵۱ نفر، قم ۸۴ نفر، گیلان ۴۳ نفر، اصفهان ۱۲۶ نفر، البرز ۶۷ نفر، مازندران ۷۲نفر، قزوین ۲۲ نفر، سمنان ۴۱ نفر، گلستان ۲۵نفر، خراسان‌رضوی ۱۴۳نفر، فارس ۹ نفر، لرستان ۵۲نفر، آذربایجان شرقی ۳۶ نفر، خوزستان ۳۲ نفر، یزد ۳۶ نفر، زنجان ۳۲ نفر، کردستان ۲۷ نفر، کرمانشاه ۱۳ نفر، کرمان ۷ نفر، همدان ۱۱ نفر، سیستان و بلوچستان ۶ نفر، هرمزگان ۷ نفر، خراسان‌جنوبی ۱۸نفر، خراسان‌شمالی ۶ نفر، ایلام ۱۸ نفر، آذربایجان غربی ۱۸ نفر، کهگیلویه و بویراحمد یک نفر، بوشهر ۶ نفر و استان‌های مرکزی، چهارمحال و بختیاری و اردبیل بدون مورد جدید ابتلا گزارش شده است.

به این ترتیب براساس آمار وزارت بهداشت، تهران، مازندران، اصفهان، قم، گیلان، مرکزی، البرز، خراسان رضوی، سمنان و قزوین به ترتیب ۱۰ استان بابالاترین آمار ابتلا به کرونا هستند.

 


 

تصمیمات دولت برای حمایت از خانوار‌ها و کسب‌و‌کار‌ها
 

  •  4 بسته حمایتی از 200 تا 600 هزار تومان برای 3 میلیون خانوارهای با درآمد خیلی‌کم؛ اولین بسته اواخر همین هفته
  •  پرداخت وام یک تا 2 میلیون تومانی بدون درخواست تضمین و با کارمزد 4 درصد برای 4میلیون خانوار کم درآمد
  •  تعویق پرداخت بدهکاری سه ماهه (اسفند، فروردین و اردیبهشت) مردم در زمینه آب، برق، گاز و عوارض شهرداری
  •  برداشتن محدودیت استفاده از خدمات بانکی برای صاحبان چک‌های برگشتی در این دوره 2 الی سه ماهه در 10 رسته شغلی
  •  تاخیر پرداخت حق بیمه سهم کارفرما در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت و پرداخت تدریجی آن در سال 99
  •  امهال سه ماهه اقساط اسفند، فروردین و اردیبهشت مردم به بانک‌ها
  •  مهلت و فرصت سه ماهه در پرداخت بیمه و مالیات و معافیت از مالیات برای بخش خصوصی تامین‌کننده لوازم و تجهیزات بهداشتی و درمانی مورد نیاز
  •  مذاکره با همسایگان برای رفت‌وآمد افراد مخصوصا برای نقل و انتقال کالا در مرزها با پروتکل‌های بهداشتی که مورد توافق قرار می‌گیرد