گزارش‌های کرونا امیدوارکننده است

روحانی با بیان اینکه در مجموع آمار و ارقام امیدوارکننده است، تاکید کرد: در عین حال به تبعیت از توصیه وزارت بهداشت و درمان، مجددا به مردم توصیه می‌کنم در خانه بمانید. رئیس‌جمهوری با تاکید براینکه این جمله شعار امسال ما باشد، گفت: آنچه در این جلسه گفته شد مبنی بر پیک این بیماری و عبور از این پیک را وزیر بهداشت هر زمان لازم دیدند برای مردم توضیح بدهند. این هم برای ما بسیار امیدوارکننده بود که می‌توانیم با اهتمام و تلاش همگانی از این مساله عبور کنیم.

توصیه روحانی به مردم: سفر نروید

روحانی تاکید کرد: به همه مردم توصیه می‌کنیم حتی الامکان از خانه خارج نشوند یا به سفر نروند و اگر هم ضرورتی هست همه دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. از کسبه و شاغلان چه در دولت و چه در بخش خصوصی که در این روزها شبانه روز فعال هستند، آنها هم دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی را مراعات کنند.

روحانی همچنین ضمن قدردانی از رهبر انقلاب اسلامی برای تشکیل قرارگاه نیروهای مسلح برای مقابله با کرونا گفت: رهبر معظم انقلاب لطف کردند و قرارگاهی را مقرر کردند که ستاد کل نیروهای مسلح فرماندهی ‌آن را بر عهده دارد. او افزود: از رهبر معظم انقلاب و هم از همه نیروهای مسلح سپاسگزاری می‌کنیم که همیشه در همه ابتلا و سختی‌ها در خط مقدم بودند و تلاش کردند و در این حادثه هم وارد صحنه شدند. روحانی همچنین از نیروی انتظامی که در این روزها بسیار فعال بوده است، تشکر کرد و گفت: می‌بینید پلیس در همه خیابان‌ها و در همه مقاطع با همه تخصص‌ها حضور دارد.

غربالگری مسافران از امروز

رئیس‌جمهوری در ادامه این جلسه همچنین اعلام کرد که وزارتخانه‌های بهداشت و کشور از روز سه شنبه (امروز) خروجی‌ها و جاده‌ها را در استان‌های مختلف اعلام می‌کنند و مردم با وسایل تب‌سنج کنترل می‌شوند. به گفته روحانی، در این غربالگری اگر موردی را تشخیص دادند که فردی باید از جامعه جدا و قرنطینه شود و به خانه برگردد و حتی بعضی موارد باید به مراکز درمانی مراجعه کند، دیگر نمی‌گذارند ادامه مسیر دهد و این ماشین را برمی‌گردانند. رئیس‌جمهوری همچنین از مردم خواهش کرد که با عوامل اجرایی همکاری کنند و اگر گفته می‌شود که ادامه سفر هم به ضرر خودشان و هم مردمی است که در مسیر و مقصد هستند، همکاری کنند؛ چرا که همه این کارها برای این است که سریع‌تر بتوانیم از شرایطی که این ویروس برای ما ایجاد کرده است عبور کنیم و به یک جامعه کاملا سلامت برگردیم.

سه روز پیش، وزیر بهداشت از تصویب «اعمال محدودیت تردد در ورودی و خروجی شهرها» خبر داده بود. همان روز حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا که به‌صورت ویدئوکنفرانس در آن حضور داشت، با اشاره به پیشنهاد وزیر بهداشت مبنی بر کنترل تردد ۱۱استان کشور تاکید کرده بود که باید نقاط کنترل در استان‌ها دقیقا مشخص باشد تا عوارضی همچون ترافیک شکل نگیرد.

فرمان برخورد به مرکز ملی فضای مجازی

روحانی با بیان اینکه تصمیمات خیلی خوبی درخصوص تبلیغات در فضای مجازی و هماهنگی بین رسانه‌ها و دستگاه‌ها و ‌بخش‌های تبلیغاتی و رسانه‌های گروهی و مسوولیت‌هایی که باید داشته باشند گرفتیم، گفت: مسوولیت فضای مجازی به عهده مرکز ملی فضای مجازی قرار گرفت که با حضور ارگان‌های مختلفی که در مصوبه امروز مشخص شده است، به‌طور منظم جلسات را تشکیل می‌دهند. او با تاکید بر ضرورت همکاری و همراهی، رسانه‌ها، صداوسیما، فضای مجازی و بخش‌های مختلف تبلیغاتی گفت: مسوولیت فضای مجازی برعهده مرکز ملی فضای مجازی است که به‌طور منظم جلسات آن را تشکیل می‌دهند و تذکرات لازم به کسانی که فعال هستند، داده می‌شود و با کسانی که لازم است برخورد ‌شود، برخورد می‌شود.

در خواست کمک از روزنامه‌ها

روحانی در ادامه با بیان اینکه پلیس فتا هم در این رابطه فعال است، گفت: ‌از روزنامه‌ها و کسانی که در فضای مجازی فعالند، می‌خواهم کمک کنند. با کمک همگانی می‌شود از این شرایط عبور کرد و آموزش و نصیحت مردم را در شرایطی که باید آگاهی و همکاری‌شان با بخش درمان بیشتر شود، در دستور کار قرار دهند.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر لزوم هماهنگی در فضای تبلیغات اظهار کرد: کمیته تبلیغات که وزیر ارشاد مسوولیت آن را برعهده دارد، با اعضا و به ویژه صداوسیما باید هماهنگی داشته باشند تا با هدایت بهتری این روزها را سپری کنیم. روحانی در ادامه از معلمان، دانشگاهیان و وزارت آموزش و پرورش تشکر کرد و افزود: البته دانش‌آموزان و دانشجویان از موعد مقرر عقب افتادند که باید زمانی را برای جبران گذاشت. وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد‌هایی آورد که تصویب شد و آنها بعدا این مسائل را ابلاغ می‌کنند که چگونه بخشی که در یک ماه اسفند از بین رفت، جبران شود.

وی افزود: چه ۱۶ فروردین کلاس‌ها شروع شود و چه در زمان بعدی تشکیل شود، به همان نسبت کلاس جبرانی مشخص می‌شود، پایان تحصیلات و تاریخ امتحانات اعلام می‌شود و متعاقبا نیز زمان کنکور اعلام خواهد شد. همچنین قرار شد آغاز سال تحصیلی آینده همان اول مهر باشد و برنامه‌ریزی‌ها در این رابطه انجام شود. رئیس‌جمهوری درعین حال تاکید کرد: ما در دفترمان و مردم در خانه‌هایشان و با همدیگر کار را پیش می‌بریم. در ایام تعطیلات نوروز هم جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا را خواهیم داشت و هر گاه لازم باشد، حضور خواهیم داشت.

دوره بحرانی برای اصفهان

با این همه مسوولان استانی در برخی استان‌ها، هفته‌های پیش رو را هفته‌های بحرانی برای این استان‌ها پیش‌بینی می‌کنند. بر اساس گزارش «ایرنا» طاهره چنگیز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نشست خبری خود با خبرنگاران اعلام کرد: دوره بحرانی و کلیدی اپیدمی ویروس کرونا را پیش‌رو داریم و در صورت همراهی نکردن مردم به‌زودی مجبور خواهیم شد هزار و ۶۰۰ تخت بیمارستان‌های الزهرا و شریعتی را به بیماران مبتلا به کرونا تخصیص دهیم. او افزود: مطابق شیب منحنی شیوع در استان، افزایش سرعت گسترش اپیدمی را پیش رو داریم و هرچقدر تجمع، تردد و حضور در فضا‌های مختلف را کاهش دهیم، احتمال سرایت ویروس کمتر می‌شود.

مازندران در پیک ابتلا

همچنین محمد مهدی ناصحی، نماینده وزیر بهداشت در استان مازندران نیز با اعلام اینکه مازندران در پیک ابتلا به کرونا قرار دارد، خواستار تداوم تلاش‌های شبانه‌روزی مسوولان و رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم و خانه‌نشینی شد. ناصحی روز گذشته در گفت‌وگو با «ایرنا» توضیح داد: همچنان استان مازندران در پیک ویروس کرونا قرار دارد؛ ولی شرایط نسبت به گذشته تا حد زیادی قابل کنترل‌تر شده و سرعت انتقال آن روند کاهشی به خود گرفته است.

او افزود: اگر مردم ما پروتکل‌های بهداشتی و خود مراقبتی پیش‌بینی‌شده را رعایت کنند و مهم‌تر از همه در خانه بمانند، ما دوران پیک این بیماری را در مازندران طی ۲ تا سه هفته آینده پشت سر می‌گذاریم و از این وضعیت خارج می‌شویم. نماینده وزیر بهداشت در مازندران همچنین از تمام شهروندان مازندرانی خواست تا این روزها به روستاها سفر نکنند، همه در خانه بمانند و روستاها را آلوده نکنند؛ چرا که امکانات بهداشتی و درمانی ما در روستاها کمتر است و از این جهت به مردم روستا آسیب بیشتری می‌رسد.

در عین حال دیروز علی نجفی خوشرودی، عضو مجمع نمایندگان استان مازندران در مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به ادامه روند صعودی شیوع ویروس کرونا در این استان گفت: همچنان مازندران در وضعیت قرمز به دلیل شیوع ویروس کرونا قرار دارد.

قرنطینه مسافران ورودی به کیش

از سوی دیگر محمد رضا رضانیا، سخنگوی شورای سلامت کیش از تصمیم این شورا برای اجرای طرح قرنطینه مسافران ورودی به کیش و تشدید عملیات مبارزه با ویروس کرونا در این جزیره خبر داد. رضانیا افزود: با توجه به تاکیدات شورای سلامت کیش، کارگروهی ویژه برای تعیین ضوابط قرنطینه‌ای در کیش تشکیل شده و قرار است این طرح قبل از فروردین ۹۹ اجرایی شود. همه ادارات و نهادهای دولتی و خصوصی مکلفند کلیه پرسنل خود را شیفت بندی کنند و از تجمع پرسنل بکاهند.

رضانیا، کاهش تجمع در مکان‌های عمومی، سواحل و کنترل ترددهای غیرضروری در سطح جزیره را از دیگر تصمیمات نشست شورای سلامت این جزیره برای مبارزه با ویروس کرونا اعلام کرد و افزود: در این خصوص نیروهای انتظامی و بسیج بر اجرای این طرح نظارت می‌کنند. او همچنین تصریح کرد: سازمان منطقه آزاد کیش هیچ‌گونه برنامه‌ای برای چهارشنبه آخر سال و لحظه تحویل سال نو ندارد.

انتقاد از رفتار مردم در تهران

با این حال دیروز علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلان‌شهر تهران با تاکید بر ضرورت تحقق الزامات در خانه ماندن مردم و با تاکید بر اینکه اگر سطح مداخلات افزایش نیابد اپیدمی تا پایان خردادماه به طول می‌انجامد، به «ایسنا» گفت: ما با یک رخداد بسیار پیچیده بیولوژیک روبه‌رو هستیم که تقابل با آن مانند یک جنگ تمام عیار فرسایشی است که ممکن است مدت آن هم طولانی‌تر از چیزی باشد که انتظار می‌رود. زالی با اشاره به وضعیت ترددها در شهر تهران گفت: آیا واقعا ریتم زندگی ما در تهران با شرایط یک اپیدمی همخوانی دارد؟ مطلقا نه. این نشان می‌دهد که هنوز نه مردم و نه مسوولان اهمیت موضوع را درک نکرده‌اند. اپیدمی تعارف ندارد، فقیر و غنی نمی‌شناسد و شوخی ندارد. ما نباید مردم را دچار تناقض کنیم، باید حتما افزایش اعتماد عمومی صورت بگیرد.

او با بیان اینکه باید بیش از گذشته بحث کرونا در تهران جدی گرفته شود، اظهار کرد: به نظر می‌رسد برخی از مسوولان اجرایی و اداری ما در کشور و در برخی از موارد مردم، جدیت و حساسیت موضوع را در نظر نگرفته‌اند و برخی از اظهارنظرها حاکی از آن است که شاید ما نتوانستیم مفاهیم مهم و حساسیت‌زای این بیماری را به سمع و نظر همه اعم از مردم و مسوولان برسانیم.

فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلان‌شهر تهران با بیان اینکه سه هفته پیش در تهران تصمیمات بسیار خوبی گرفته شد که بخشی از آن اجرا نشد، افزود: در مورد ادارات پیشنهاد ما این بود که ۱۵ گروه از جمله زنان سرپرست خانوار، زنان باردار و افرادی که داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند معاف شوند؛ اما خیلی‌ها با ما تماس گرفتند و گفتند مسوولان ما در ادارات با مرخصی استعلاجی موافقت نمی‌کنند. خیلی از مسوولان ادارات مستقر در تهران به کارکنان خود گفتند ما به شما مرخصی نمی‌دهیم و باید کار کنید؛ در حالی که این افراد جزو ۱۵ گروه معاف شده محسوب می‌شدند. او با تاکید بر لزوم شفافیت در این موارد و رفع تناقضات گفت: مداخلات جدی در تهران توسط برخی از مسوولان و برخی از مردم اعمال نشده است و این می‌تواند کار را سخت کند. البته هنوز هم دیر نشده و می‌توان با اقتباس از مدیریت موفق کشورهایی همچون هنگ‌کنگ، ژاپن و تایوان که خیلی سریع در هفته‌های اخیر توانستند این بیماری را کنترل کنند، این بیماری را مهار کرد.

 


 

رسیدن ایران به مرز ۱۵ هزار مبتلا به کرونا

بر اساس آمار اعلامی وزارت بهداشت، تعداد مبتلایان در کشور تا ظهر روز گذشته به مرز 15 هزار نفر رسید. کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور و فوت ناشی از ابتلا به این ویروس گفت: از ظهر یکشنبه تا ظهر دوشنبه، هزار و ۵۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته به جمع مبتلایان به کووید ۱۹ اضافه شده و در مجموع ۱۴ هزار و ۹۹۱ نفر مبتلای قطعی به این بیماری در کشور داریم.

به گزارش «ایرنا» او افزود: ۴ هزار و ۹۹۶ نفر از این تعداد تاکنون با حال عمومی خوب از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند.

853 فوتی

جهانپور همچنین گفت: متاسفانه از بین بیماران جدید شناسایی شده از ظهر یکشنبه تا ظهر دوشنبه، ۱۲۹ نفر جان خود را از دست دادند و مجموع درگذشتگان بیماری کووید ۱۹ در کشور به ۸۵۳ نفر رسیده  است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت درباره جزئیات موارد جدید شناسایی شده کووید ۱۹ در کشور به تفکیک استان‌ها اظهار کرد: آذربایجان شرقی ۳۵نفر، آذربایجان غربی ۳۱ نفر، اردبیل ۳۰ نفر، اصفهان ۱۱۸ نفر، البرز ۴۹ نفر، ایلام ۲ نفر، بوشهر ۴ نفر، تهران ۲۰۰ نفر، چهارمحال و بختیاری ۳ نفر، خراسان جنوبی ۷ نفر، خراسان شمالی ۴۵ نفر، خوزستان ۵۳ نفر، زنجان ۱۵ نفر، سمنان ۳۴ نفر، سیستان و بلوچستان ۱۱ نفر، فارس ۴۳ نفر، قزوین ۴۰نفر، قم ۱۹ نفر، کردستان ۳۱ نفر، کرمان ۱۳ نفر، کرمانشاه ۲۱ نفر، کهگیلویه و بویراحمد ۵ نفر، گلستان ۴۲ نفر، گیلان ۱۸ نفر، مازندران ۹۶ نفر، مرکزی ۱۴ نفر، هرمزگان ۱۶ نفر، همدان ۷ نفر و یزد ۵۱نفر در شبانه روز گذشته مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در کشور داشتند.

خطر جدی در مازندران و اصفهان

جهانپور همچنین تاکید کرد: استان‌های مازندران و اصفهان همچنان زنگ خطر جدی در زمینه شیوع کرونا است و مردم به هیچ عنوان به این استان‌ها سفر نکنند.

او در عین حال گفت: امیدواریم با مداخلاتی که در استان‌های قم و گیلان در زمینه بسیج مقابله با کرونا انجام شده، روند ابتلا کاهش پیدا کند. البته مردم باید خود مراقبتی و دیگر مراقبتی و منع سفرهای شهری و بین شهری را انجام بدهند و رعایت آن را از دیگران هم انتظار داشته باشند.

به گفته جهانپور تعداد آزمایشگاه‌های تشخیص ویروس کرونا نیز در کشور به ۵۶آزمایشگاه رسیده است.