درخواست چین برای لغو تحریم‌های ایران

به گزارش «ایلنا» به نقل از تلر ریپورتر، ژان شوانگ سخنگوی وزارت‌خارجه چین خواستار لغو تحریم‌ها علیه ایران در شرایط کنونی شد. وی در ادامه گفت: درحال‌حاضر، دولت و مردم ایران درحال مبارزه با کرونا هستند و این مبارزه وارد مرحله حساسی شده است. حفظ تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران در این دوره فقط اوضاع را تشدید می‌کند. به گفته این دیپلمات، این محدودیت‌ها نه‌تنها مغایر با روحیه بشردوستی است بلکه تاثیر جدی بر توانایی‌ها و تلاش‌های ایران در مبارزه با بیماری کرونا دارد. وی افزود: چین از طرف‌های درگیر می‌خواهد تا بلافاصله تحریم‌های مربوطه را از ایران بردارند.

همچنین پیش‌تر وزیرخارجه ایران در نامه‌ای خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نوشته بود: «در شرایطی که این ویروس شهرها و روستاهای ما را به سرعت درمی‌نوردد، ملت ما - بر خلاف دیگر ملت‌های مبتلا شده دنیا- از عواقب شدیدترین و گسترده‌ترین تروریسم اقتصادی تاریخ که به‌صورت غیرقانونی و فراسرزمینی از ماه مه ‌۲۰۱۸ توسط دولت ایالات‌متحده در پی نقض تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل اعمال شده، رنج می‌برد.» ظریف با تاکید بر تلاش شبانه‌روزی کادر پزشکی ایران افزود: «در نهایت شکست این ویروس با مانع تروریسم اقتصادی دولت ایالات‌متحده مواجه شده است.» وی همچنین در پیامی دیگر درحساب توییتر خود  از درخواست بانک مرکزی ایران از صندوق بین‌المللی پول برای کمک به مبارزه با کرونا از طریق به‌کارگیری «ابزار سریع مالی» خبر داده بود.

واشنگتن کرونا را راهی برای فشار بر ایران می‌بیند

این درحالی است که یک پایگاه خبری-تحلیلی در آمریکا نوشته دولت دونالد ترامپ، شیوع ویروس کرونا را راهی برای افزایش فشار بر ایران می‌بیند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، پایگاه «آنتی‌وار» نوشته است: «برای دولت آمریکا کشتن ایرانی‌ها به خصوص آنهایی که مناصب حکومتی دارند عموما اتفاقی مثبت دانسته می‌شود. این موجب شده عده‌ای در داخل دولت، بحران ویروس کرونا در ایران را به نوعی فرصت تلقی کنند.» آنتی‌وار با اشاره به تلفات کرونا در ایران نوشته دولت آمریکا فوت برخی از افراد صاحب منصب درحکومت ایران را تلفاتی دانسته که کرونا از تصمیم‌سازی در ایران گرفته است. این پایگاه سپس به سخنان «کنث مک‌کنزی»، فرمانده نیروهای آمریکایی در منطقه اشاره کرده و نوشته او معتقد است که تلفات کرونا در ایران ممکن است بیشتر از آن چیزی باشد که همه از آن خبر دارند. آنتی‌وار نوشته آمریکا مدتی قبل با این استدلال که ویروس کرونا ایران را تضعیف کرده تصمیم گرفت بعضی از نیروهایش را از منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) خارج کند. اکنون، بعد از آنکه نیروهای آمریکایی درحمله به التاجی کشته و زخمی شده‌اند واشنگتن از اقدامات تلافی‌جویانه ایران صحبت می‌کند. این درحالی است که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران روز جمعه با ارسال نامه‌ای به سران تعدادی از کشورها با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تبدیل شدن آن به یک اپیدمی جهانی، گفت: «این ویروس مرز نمی‌شناسد و قربانیان خود را بدون ملاحظات سیاسی، اعتقادی، قومی و نژادی انتخاب می‌کند.» وی تاکید کرد: «مقابله با این ویروس مستلزم اقدامات هماهنگ و مشترک منطقه‌ای و بین‌المللی از یکسو و اتخاذ تدابیر سخت، تامین نیازمندی‌های اساسی مردم، حمایت مالی از اقشار آسیب دیده از تعلیق کسب‌وکارهای اقتصادی، هزینه‌های هنگفت بهداشتی و درمانی و... از سوی دیگر است؛ اجرای این تدابیر مستلزم برخورداری از یک بنیه و توان قوی اقتصادی و تامین ده‌ها میلیارد دلار بودجه است.»

روحانی در این نامه، به سران کشورهای مخاطب متذکر شده که در این شرایط، جمهوری اسلامی ایران- برخلاف سایر کشورهای درگیر- با موانع و محدودیت‌های جدی مواجه است که ناشی از تحمل دو سال تحریم‌های گسترده غیرقانونی، سیاست فشار حداکثری و کارشکنی‌های سیستماتیک دولت آمریکا است. رژیم ایالات‌متحده طی سال‌های اخیر، بیش از ۱۰۰ اقدام تحریمی علیه ملت و دولت ایران اعمال کرده و درحدود ۱۲۰۰ شخص و موجودیت ایرانی را به فهرست‌های تحریمی خود افزوده است. رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره به اینکه این تحریم‌ها ظرف کمتر از دو سال گذشته درحدود ۲۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد ایران خسارت مستقیم وارده آورده است، افزود: «اکثر اتباع و شرکت‌های خارجی، حتی اتباع و شرکت‌های دولت‌های باقی مانده در برجام عملا از این تحریم‌ها پیروی کرده‌اند، ‌حال اینکه اقدامات در مغایرت آشکار با اصول انسانی، مقررات بین‌المللی از جمله برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت هستند.» روحانی با بیان اینکه دولت آمریکا حتی در اوج این بحران فراگیر همچنان از فشارهای غیرقانونی و کارشکنی برای مانع‌تراشی در برابر تلاش‌های ایران دست برنداشته است، گفت: «وزیرخارجه آن کشور در کمال وقاحت از سایر کشورها خواسته است تا ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران را منوط به تحقق خواسته‌های نامعقول و ضدبشری آمریکا کنند.»

آماده دریافت کمک‌های هموطنان هستیم

سفارت ایران در تفلیس بر آمادگی خود جهت جمع‌آوری کمک‌های مردمی ایرانیان مقیم گرجستان جهت ارسال به ایران تاکید کرد. سفارت جمهوری اسلامی ایران در تفلیس روز دوشنبه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیرو تماس برخی هموطنان و اعلام آمادگی درخصوص ارسال برخی اقلام موردنیاز بخش‌های بهداشتی و درمانی کشور جهت مقابله با ویروس کرونا، به اطلاع می‌رساند این سفارت آمادگی دارد تا ضمن جمع‌آوری اقلام موردنظر نسبت به ارسال آن به‌عنوان کمک‌های مردمی ایرانیان مقیم گرجستان اقدام کند. این اطلاعیه افزود: کلیه هموطنان عزیزی که تمایل دارند تا در این اقدام نوع‌دوستانه، هموطنان داخل کشور را یاری کنند؛ می‌توانند با مراجعه یا تماس با سفارت جمهوری اسلامی ایران در تفلیس، هماهنگی لازم را درخصوص تحویل اقلام موردنیاز به‌عمل آورند. پیش از این، وزارت امورخارجه اعلام کرده بود که کلیه سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور آماده دریافت کمک‌های نقدی یا غیرنقدی هم‌وطنان برای کمک به کشور برای مقابله با ویروس کرونا هستند.

ارسال کمک‌های ازبکستان

از سوی دیگر کمک‌های انسان‌دوستانه ازبکستان به منظور مبارزه با شیوع ویروس کرونا راهی ایران شد. به گزارش «ایسنا» صبح روز گذشته کمک‌های انسان‌دوستانه ازبکستان شامل مقادیری اقلام بهداشتی و درمانی به منظور مبارزه با شیوع ویروس کرونا توسط یک هواپیمای ازبکی عازم ایران شد.

بسته شدن مرزهای پاکستان با افغانستان و ایران به مدت ۲ هفته

در خبری دیگر به گزارش «ایلنا» به نقل از اِی‌نیوز آمده است که با توجه به شیوع کرونا پاکستان مرزهای خود را به مدت دو هفته با ایران و افغانستان بسته نگه خواهد داشت.

تلاش توییتری مولاوردی برای رفع تحریم‌های آمریکا

دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر با انتشار طوماری در توییتر خود خواستار حمایت کاربران از پویش رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران شد. به گزارش «ایلنا» شهیندخت مولاوردی با انتشار طوماری آنلاین درحساب توییتری خود با منشن کردن وزارت‌خزانه‌داری آمریکا از کاربران خواست با ورود به یک پیوست (LINK) نام‌نویسی کرده و طومار «گروه آمریکایی ضدجنگ کدپینک» علیه تحریم یک‌جانبه آمریکا را امضا کنند.

خروج اتباع مالزی از ایران تا پایان هفته

وزارت‌خارجه مالزی از خروج اتباع این کشور تا پایان هفته خبر داد. به گزارش «ایلنا» به نقل از مالای‌میل، وزارت‌خارجه مالزی اعلام کرد که تا پایان هفته اتباع این کشور از ایران و ایتالیا خارج می‌شوند.

از سوی دیگر نتیجه تست تعدادی از زائران هندی در ایران مثبت اعلام شد. به گزارش «ایلنا» به نقل از اوراسیاپست، تعداد زیادی از زائران هندی که در ایران بوده‌اند جواب آزمایش کرونایشان مثبت شده است. منابع رسمی بدون گفتن تعداد، اعلام کردند که تعداد قابل‌توجهی از زائران هندی در ایران به کرونای مثبت مبتلا شدند. زائران بیشتر در گروه سنی سالمندان قرار دارند و بنابراین آسیب‌پذیر هستند. اقدامات درمانی و قرنطینه آنها درحال انجام است. همچنین در خبری دیگر آمده است که اتباع هندی پس از ترک ایران در قرنطینه قرار گرفتند. به گزارش «ایلنا» به نقل از اوت لوک ایندیا، آخرین گروه از هندی‌هایی که ایران را ترک کردند به محض رسیدن به هند تا دو هفته در قرنطینه قرار گرفتند.

ممنوعیت سفر اتباع آفریقای‌جنوبی به ایران

آفریقای‌جنوبی سفر به ایران را ممنوع کرد. به گزارش «ایلنا» وزارت بهداشت آفریقای‌جنوبی در توییتر خود از ممنوعیت سفر اتباع خود به ایتالیا، ایران، کره‌جنوبی، اسپانیا، آلمان، ایالات‌متحده، انگلیس و چین خبر داد.

انجام پرواز ویژه تهران-میلان

از سوی دیگر سفارت ایران در ایتالیا از برقراری یک پرواز ویژه میان تهران و میلان برای روز ۲۹ اسفند خبر داد. به گزارش «ایلنا» سفارت ایران در ایتالیا اطلاعیه‌ای در زمینه برقراری یک پرواز ویژه از میلان به تهران خبر داد. در این اطلاعیه آمده است: «هموطنان عزیز می‌توانند با مراجعه به دفاتر فروش هما یا آژانس‌های مسافرتی نسبت به رزرو جا و تهیه بلیت اقدام کنند. امید است با کاهش و رفع این بحران جهانی، پروازهای هما به مقاصد بین‌المللی به روال عادی بازگردد.»