ترخیص 4میلیون تن کالا از گمرکات عكس: Preasident

همزمان براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت شمار مبتلایان به کرونا در کشور به ۵۳ هزار و ۱۸۳ نفر رسیده است. مطابق این گزارش از ظهر روز پنج‌شنبه تا ظهرروز گذشته ۲۷۱۵ مبتلای جدید به کرونا در کل کشور شناسایی شده‌اند. همچنین تاکنون ۳۲۹۴ نفر درکشوربراثر ابتلا به کروناویروس جان باخته‌اند. در همین حال خبرها از مثبت بودن تست کرونای علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و قرنطینه او حکایت می‌کند. اداره کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی روز پنج‌شنبه با انتشار اطلاعیه‌ای از ابتلای علی لاریجانی، رئیس مجلس، به ویروس کرونا خبر داد و اعلام کرد لاریجانی در حال حاضر در قرنطینه قرار گرفته و تحت درمان است. در پی ابتلای رئیس مجلس شورای اسلامی به ویروس کرونا، روسای مجالس روسیه، سوریه و گروه دوستی پارلمانی پاکستان و ایران و رئیس اتحادیه بین المجالس جهانی با ارسال پیام‌های جداگانه‌ای‌ برای وی آرزوی بهبودی کردند. همچنین تعدادی از مسوولان و علمای کشور در تماس‌هایی جویای حال رئیس مجلس پس از ابتلای وی به بیماری کرونا شدند. پیش از این روز ۱۲فروردین ماه اسد‌الله عباسی سخنگوی هیات رئیسه مجلس گفته بود که از بین ۱۰۰ نماینده‌ای که تست کرونا دادند، جواب تست ۲۳ نفر مثبت و ۴۰ نفر نیز مشکوک بوده‌اند. براساس گزارش‌ها تاکنون مجتبی ذوالنوری نماینده قم، معصومه آقاپور علیشاهی نماینده شبستر، حمیدرضا منصوری نماینده ساوه و زرندیه، امیر خجسته نماینده همدان، غلامرضا کاتب نماینده گرمسار، شهاب نادری نماینده اورامانات، سیدجواد حسینی‌کیا نماینده سنقر و کلیایی، محمودصادقی نماینده تهران، در گفت‌وگو با رسانه‌ها یا در صفحات شخصی خود در فضای مجازی خبر ابتلای خود را اعلام کردند. از میان معروف‌ترین چهره‌هایی که در یک ماه و نیم گذشته به کرونا مبتلا شده و بهبود یافته‌اند، می‌توان به علی اکبر ولایتی مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت کشور، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده،اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و پیرحسین کولیوند رئیس اورژانس ایران اشاره کرد.

 دستورات رئیس‌جمهور در مدیریت کرونا

اما روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری در تماس با سعید نمکی و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیران بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کشور دستور داد به سرعت از روند اجرا و میزان تاثیر و موفقیت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، ارزیابی‌های دقیقی تهیه کنند تا در جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا برای هرگونه تصمیم‌گیری درباره روند مدیریت و پیشبرد مبارزه با کرونا مورد بهره‌برداری قرار گیرد. جلسه آتی ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا قرار است روز یکشنبه برگزار شود.

به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهور در گفت‌وگوهایی با محسن حاجی میرزایی و منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز برای انجام بررسی‌های دقیق جهت طراحی و تدوین پروتکل‌های بهداشتی در دوره بازگشایی مجدد مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز علمی و آموزشی و خوابگاه‌ها و نحوه اجرای این پروتکل‌ها دستوراتی صادر کرد.  روحانی همچنین به جمشید انصاری معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور نیز دستور داد دستورالعملی را برای طراحی، تدوین و اجرای پروتکل‌های بهداشتی در محیط‌های سازمان‌ها و ادارات دستگاه‌های دولتی، آماده کند. رئیس‌جمهور در تماس با بیژن زنگنه وزیر نفت نیز درخصوص تامین انرژی و فعالیت موثر در تولیدات پتروشیمی و فضای جهانی نفت و موضوعات پیرامون این موضوع، دستوراتی را صادر نمود. روحانی به محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز دستور داد درخصوص اختصاص ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به رسته‌های مختلف شغلی و گروه‌های واجد شرایط تعریف شده از طرف ستاد اقتصادی دولت، سریعا روندی طراحی و به مرحله اجرا گذاشته شود. رئیس‌جمهور همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در جریان برنامه‌های بانک مرکزی برای اعطای اعتبار ۷۵هزارمیلیارد تومانی برای کسب وکارهای آسیب دیده از شیوع کرونا و شیوه اجرای آن قرار گرفت. رئیس‌جمهور بر ضرورت حمایت هرچه سریع‌تر از واحدهای تولیدی وخدماتی آسیب دیده تاکید و از خدمات بانک مرکزی ونظام بانکی خصوصا کارکنان شعب بانک‌ها دراین روزهای سخت قدردانی کرد. در این گفت‌وگوی تلفنی همتی، رئیس‌جمهور را در جریان برنامه‌های بانک مرکزی برای تامین ارز سامانه نیما و مدیریت بازار ارز در روزهای آتی قرار داد.

 احتمال ادامه کرونا تا پایان سال

رئیس‌جمهور روز پنج‌شنبه نیز در جلسه ستاد اقتصادی دولت گفت: مساله کرونا مساله‌ای نیست که بگوییم در فلان روز به‌طور کامل تمام می‌شود و ممکن است برای ماه‌های آینده و حتی تا آخر سال با ما باشد و همیشه ما باید در چارچوب دستورالعمل‌هایی که وزارت بهداشت صادر می‌کند، فعالیت‌های خود را ادامه بدهیم.وی در این جلسه میزان ذخایر کالاهای اساسی کشور را بسیار امیدوارکننده خواند و اظهارکرد: در تامین ارز نیازمندی‌های بخش سلامت و کالاهای اساسی، تا پایان سال مشکلی نخواهیم داشت.وی با اشاره به اینکه در این جلسه بانک مرکزی یک گزارش بسیار خوب از شرایط ارزی کشور داد، گفت: شرایط خوبی برای تامین ارز در درجه اول برای بخش سلامت و نیازمندی‌های دارویی و پزشکی و در بخش دوم برای کالاهای اساسی داریم و مشکلی برای تامین ارز تا پایان سال نخواهیم داشت و با طراحی که انجام گرفته می‌توانیم تامین کالا را به موقع داشته باشیم و ذخایر ما هم به‌طور ثابت در اختیار ما قرار خواهد داشت. رئیس‌جمهور اعلام کرد: امروز به صاحبان کالاها اعلام می‌شود که چگونه کالاهایشان در اختیار آنها قرار می‌گیرد و ما می‌توانیم مطمئن باشیم که در روزهای آینده ۴ میلیون تن کالای ضروری وارد کشور می‌شود.

 تعداد بیماران بدحال

در همین حال ظهرروز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت آخرین آمار مبتلایان، بهبود‌یافتگان و جانباختگان کرونا را اعلام کردکه براساس آن شمار مبتلایان به کرونا در کشورتا ظهر روز گذشته به ۵۳ هزار و ۱۸۳ نفر رسید. به گزارش «ایسنا» کیانوش جهانپور درباره آخرین وضعیت کرونا در کشور، گفت: از روز شیوع ویروس کرونا در کشور تا امروز(دیروز) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۷۱۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران شناسایی شده بر اثر این بیماری به ۵۳ هزار و ۱۸۳ مورد رسید. وی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون ۱۷ هزار و ۹۳۵ نفر از بیماران بهبودیافته و ترخیص شده‌اند. به گزارش «ایسنا» سخنگوی سازمان وزارت بهداشت گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری در کشور به ۳۲۹۴ نفر رسید. به گفته جهانپور ۴۰۳۵ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند. سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت همچنین گفت: تاکنون بیش از ۶۹ میلیون نفر در طرح غربالگری و مقابله با کرونا ارزیابی شده‌اند.وزارت بهداشت از اوایل فروردین ماه تصمیم گرفت تا آمار مبتلایان را برخلاف روال سابق به تفکیک استان‌ها اعلام نکندو تنها آمار گزارش کلی از میزان مبتلایان به کرونا ارائه کند.

 در مرحله مدیریت بیماری کووید۱۹ هستیم

درهمین راستا سعید نمکی وزیر بهداشت روز پنج‌شنبه گفت: به‌دلیل تقویت بیماریابی توانسته‌ایم موارد جدید بیشتری از ابتلا به کووید۱۹ در کشور را شناسایی کنیم و در روزهای آینده اثرات بهبودی این افراد که شناسایی شده‌اند، بیشتر نمایان می‌شود و وضعیت ایران را در سطح جهانی متحول خواهد کرد. به گزارش تسنیم، وی افزود: مردم بدانند که در مرحله مدیریت بیماری کووید۱۹ هستیم و هنوز مرحله کنترل و مهار این بیماری را در پیش داریم، البته در برخی از استان‌ها به‌دلیل مدیریت صحیح بیماری، میزان شناسایی موارد جدید از بهبودیافتگان، کمتر شده است و امیدواریم با همراهی مردم و همه دستگاه‌های اجرایی، تا ۲۰ فروردین طرح فاصله‌گذاری اجتماعی با قوت ادامه پیدا کند و قطعا اثرات همراهی و همدلی مردم باعث شد که وضعیت مطلوبی بین کشورهای شرق‌مدیترانه داشته باشیم.

 هشدار وزیر بهداشت درباره بازگشایی مشاغل

وزیر بهداشت درعین حال در نامه‌ای به رئیس‌جمهور درباره دستورالعمل ابلاغی وزارت صمت برای بازگشایی مشاغل و مراکز کسب و کار هشدار داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نمکی ضمن هشدار نسبت به عواقب این دستورالعمل نوشت: قویا اعلام می‌کنیم هرگونه تصمیم آتش به اختیار توسط هر دستگاه دولتی، غیردولتی، فرهنگی و مذهبی که مورد تایید نباشد، شعله‌هایش به سرعت دامن نظام سلامت و اقتصاد کشور را خواهد گرفت.

 آغاز به کار ممنوع

درهمین حال کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، درباره آغاز به کار مشاغل خصوصی از امروز گفت: تمامی مشاغل باید تابع مصوبات ستاد مقابله با کرونا باشند؛ به این صورت آغاز به کار مشاغلی که جزو موارد استثناء قرار نگرفته است ممنوع بوده و اگر کارفرمایی اقدام به بازگشایی محل کار کند متخلف است؛ چراکه مصوبات ستاد مقابله با کرونا عینا مانند مصوبات شورای عالی امنیت ملی است و با متخلفان برخورد مقتضی صورت خواهد گرفت.به گزارش «ایسنا» جهانپور درباره نامه وزیر بهداشت در واکنش به ابلاغ وزارت صمت مبنی بر بازگشت به کار برخی مشاغل اظهار کرد: وزیر بهداشت به‌عنوان فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونا نامه‌ای گلایه‌آمیز نوشتند؛ چرا که این مصوبه، با مصوبات ستاد مقابله با کرونا مغایرت دارد و می‌تواند برای مدیریت کووید- ۱۹ دردسرهایی ایجاد کند.

 هنوز به وضعیت پایدار نرسیده‌ایم

از سوی دیگر علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران پنج‌شنبه شب گفت: آمار بیمارانی که روزانه در تهران به مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و بیمارانی که در بخش‌های عادی و ویژه بستری می‌شوند نشان می‌دهد شرایط ما هنوز به آن ثبات و پایداری مورد لزوم نرسیده است. به گزارش «ایرنا» وی تاکید کرد: با شتابزدگی و عجله نباید تصمیماتی اتخاذ شود که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را مخدوش کند، مردم باید همچنان در خانه بمانند و مسوولان نیز در ارتباط با همین راهبرد تصمیم‌گیری مقتضی داشته باشند. زالی افزود: از اعمال طرح فاصله‌گذاری اجتماعی با شرایط مطلوبی که مورد نظر ما بود بیش از چندروزی نمی‌گذرد و هنوز ما با تکانه‌های بازگشت مسافران نوروزی روبه‌رو نشده‌ایم. البته موضوع نهفتگی این بیماری نیز داستان را غامض‌تر می‌کند.

 مردم درخانه بمانند

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران در ادامه تاکید کرد: مردم باید همچنان در خانه بمانند و مسوولان نیز در ارتباط با همین راهبرد باید تصمیم‌گیری مقتضی داشته باشند. زالی این بحران را یک جنگ تمام عیار دانست که اگر در این جنگ تمام عیار بیولوژیکی با ویروس کرونا مراقب نباشیم درست همان سناریوی تنگه احد برای ما پیش خواهد آمد و از موضع بسیار نامربوطی دچار صدمه بسیار شدید و شکست خواهیم شد. همچنین به گزارش فارس، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران گفت: با توجه به اینکه فرآیند مقابله با ویروس طولانی شده است و پیش‌بینی دقیقی از زمان پایان این بحران نداریم، برنامه‌های ما برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر باید مستمر باشد. زالی گفت: مهم‌ترین غفلت این است که تصورکنیم بر بحران کرونا تفوق پیدا کردیم؛ اگر تصمیمات را قاطعانه ادامه ندهیم، ممکن است با شرایط بدتر مواجه شویم.

 اطلاعیه وزارت بهداشت درمورد یک دارو

اما در پی مصاحبه انجام شده یکی از متخصصان بیمارستان مسیح دانشوری درخصوص داروی فاوی پیراویر (favipiravir)، معاون درمان وزارت بهداشت به نمایندگی از کمیته علمی مستقر در معاونت درمان وزارت بهداشت، اطلاعیه‌ای صادر کرد. به گزارش خبرآنلاین، دربخشی از این اطلاعیه آمده است: به دنبال مصاحبه انجام شده یکی از اعضای محترم هیات علمی شاغل در بیمارستان مسیح دانشوری تهران درخصوص داروی favipiravir به اطلاع می‌رساند داروی مذکور هنوز در فارماکوپه ایران وارد نشده و در حال حاضر به‌عنوان یک دارو در یک کارآزمایی بالینی به کار گرفته شده و در اختیار چند مرکز درمانی از جمله بیمارستان مسیح دانشوری قرار گرفته و تاکنون نتایجی از این تحقیق به این کمیته گزارش نشده است؛ لذا انجام هرگونه مصاحبه و ارائه هر نوع گزارش به‌عنوان تایید یا رد اثربخشی این دارو مورد تایید کمیته نبوده و تخلف محسوب می‌شود.این اطلاعیه می‌افزاید: بدیهی است پس از اتمام کارآزمایی بالینی مذکور، نتایج توسط کمیته علمی اعلام و در صورت تایید اثربخشی آن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به تامین و توزیع دارو به منظور استفاده برای بیماران اقدام خواهد کرد.

 تلاش ۳ گروه مستقل برای تولید واکسن کرونا

درهمین حال سورنا ستاری، معاون علمی رئیس‌جمهور با اشاره به تلاش این معاونت در راستای ساخت واکسن کرونا از کنترل این بیماری در کشور خبر داد. به گزارش تسنیم، ستاری با بیان اینکه تلاش‌های بسیاری برای تهیه واکسن و دارو در حال انجام است، درصفحه شخصی خود نوشت: تنها سه گروه مستقل روی واکسن بیماری کار می‌کنند و صدها کارآزمایی بالینی روزانه در حال انجام است.

 هشدار در مورد ۱۱ هزار کانون سیار کرونا

همزمان زهرا نژادبهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس ضمن هشدار در مورد حضور ۱۱ هزار معتاد متجاهر در پایتخت به دلیل تعطیلی مراکز ماده ۱۶، گفت: بازگشایی این مراکز و قرنطینه معتادان جهت پیشگیری از کرونا ضروری است. در همین ارتباط سیدمالک حسینی سرپرست سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه تعطیلی مراکز ماده ۱۶ سبب شیوع کرونا در پایتخت می‌شود، گفت: از ستاد کرونا تهران درخواست اقدام فوری داریم.

 رونمایی از دستاوردهای جدید سپاه

درخبری دیگر به گزارش «ایرنا» سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف سخنگوی سپاه ضمن تشریح جدیدترین اقدامات و خدمات این نهاد در پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا، گفت: در روزهای آینده از دستاوردهای جدید بهداشتی و درمانی سپاه برای رویارویی با کرونا رونمایی خواهیم کرد.

 تکذیب فاجعه در آسایشگاه کهریزک

در کنار این اخبار به دنبال انتشار برخی اخبارمبنی شیوع ویروس کرونا در آسایشگاه کهریزک، حمیده پورفهیم معاون توانبخشی آسایشگاه خیریه کهریزک، ضمن تکذیب این اخبار گفت: این آسایشگاه ۱۷۵۰ تن معلول، سالمند و بیمار ام.اس و حدود ۹۰۰ تن پرسنل دارد که در این مرکز زندگی و به خدمات‌رسانی مشغول هستند. از اواخر بهمن ماه سال گذشته که این بیماری به کشور وارد شد برخی ملاقات‌های این مرکز را کم کردیم به طوری که حضور نیکوکاران که به نوعی بازوان کمک به این مرکز شناخته می‌شدند را نیز قطع کردیم. به گزارش «ایرنا» وی افزود:تعداد محدودی از افراد در این مرکز نیز به بیماری کرونا دچار شدند که با مراقبت‌های ویژه روال درمانی آنها در حال انجام است. در حال حاضر آسایشگاه کهریزک به علت بحران شیوع بیماری کرونا قرنطینه است و بیماران در دو بخش ویژه مبتلایان و نقاهتگاه نگهداری می‌شوند.به گزارش الف، محمدرضا صوفی‌نژاد مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک نیز در گفت‌وگو با تسنیم با تاکید براین که هم اکنون سرعت رشد بیماری در آسایشگاه به کنترل درآمده است گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا به امروز ۲۳ نفر از مددجویان به این ویروس مبتلا شده‌اند، که این افراد شامل سالمندان و معلولان است که البته تعداد سالمندان بیشتر است.مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک تصریح کرد: از ۲۳ مددجویی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، ۵ نفر فوت شده‌اند ضمن اینکه وضعیت عمومی ۳ نفر از پرسنل این مجموعه خوب نبود که برای مدتی در منزل استراحت کردند و دوباره به آسایشگاه برگشته‌اند.