جهانپور روز یکشنبه در سخنانی با بیان اینکه اکثر شهرهای ایران با طغیان بیماری روبه‌رو هستند، از عملکرد چین در این زمینه نیز انتقاد کرد و گفت: «چین با ارائه آمار و مدارکش نسبت به بیماری کووید-۱۹ شوخی تلخی با دنیا کرد. همه کشورهای درگیر این بیماری به استناد مدارک چین تصور کردند بیماری شبیه و آسان‌تر از بیماری آنفلوآنزا است. چنین نیست و نمی‌شود گفت دوره این بیماری دو ماه است».

تلاش می‌کنیم سلامت رنگ و بوی سیاست نگیرد

همچنین به گزارش «ایرنا» رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت روز گذشته در سخنانی گفت: «تمام تلاش ما این بوده که سلامت را به سیاست پیوند نزنیم و حوزه سلامت رنگ و بوی سیاسی به خود نگیرد که این به معنی بلد نبودن سیاست نیست، بلکه تلاش می‌کنیم وارد این حوزه نشویم و ماموریت خودمان تحت‌الشعاع قرار نگیرد.»

به گزارش «ایرنا» کیانوش جهانپور در نشست خبری ویدئو کنفرانس درباره واکنش‌ها به صحبت‌های روز گذشته او درباره مباحث علمی مطرح شده در مورد آمارها و اطلاعات کشور چین در زمینه کرونا افزود: «حوزه اجتماعی حوزه‌ای است که برخی افراد به دنبال تعبیرهای سیاسی حتی از گزاره‌های پزشکی و علمی هستند. به هر حال نمی‌توانیم جلوی تعابیر و تفاسیر دیگران را بگیریم.»

وی ادامه داد: «البته باید نیمه پر لیوان را هم دید. حداقل سودمندی این موضوع، این بود که همه ما به این نتیجه رسیدیم که باید اصول دیپلماسی را رعایت کنیم و به آن احترام بگذاریم. البته ما تلاش می‌کنیم این موضوع را رعایت کنیم و افرادی که این را به ما توصیه کردند، بیشتر از قبل این موضوع را رعایت خواهند کرد و در کنار دولت جمهوری اسلامی ایران خواهند بود.»

تلاش برای مهار سرعت گسترش کرونا

همچنین به گزارش جماران، حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «در ایران امروز مطابق آمار رسمی عملکرد ویروس کرونا به شرح زیر است؛ تقریبا در هر یک ساعت: ۱۰۰ نفر مبتلا می‌شوند. ۶ نفر در اثر ابتلا جان خود را از دست می‌دهند. پس هیچ چیز عادی نیست. مهار کرونا هم مثل مهار تورم است ما در حال مهار سرعت گسترش کرونا هستیم نه مهار بیماری!»

آغاز غسل متوفیانِ مبتلا به کرونا در تهران

در خبری دیگر به گزارش «ایرنا» در حالی‌که پیش از این متوفیان کرونایی به علت مسائل بهداشتی تیمم داده می‌شدند، مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران از آغاز تغسیل با آب متوفیان مبتلا به بیماری کرونا در تهران و ایجاد وحدت رویه در کشور در جهت اجرای فتوای مقام‌ معظم رهبری خبر داد.

پیشنهاد اجباری شدن استفاده از ماسک در تهران

از سوی دیگر ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران درباره خبر الزامی شدن تست کرونا در تهران و انجام آن در خانه‌های سلامت، اظهار کرد: «مراجعه شهروندان به خانه‌های سلامت برای دریافت خدمات مربوط به تست کرونا، لازم نیست چرا که اصلا خانه‌های سلامت دارای کیت تشخیصی کرونا نیستند.»

به گزارش الف، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه انجام تست کرونا اجباری نیست، گفت: «تست اجباری امکان‌پذیر نیست و لزومی هم به اجرای اجباری آن وجود ندارد. » وی افزود: «ما اعلام کرده‌ایم استفاده از ماسک اجباری شود که حداقل از انتقال ویروس از طریق تردد ناقلان بدون علامت جلوگیری کرد.»

تکذیب بستری بیماران کرونایی قم درشهرآفتاب

همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرئوف قادری، مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب درباره اخبار ناصحیح استقرار بیماران از قم در نمایشگاه شهر آفتاب گفت: «این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد، از طرف دیگر ما تابع تصمیمات ستاد ملی مدیریت کرونا هستیم و مخالفتی با استقرار بیماران از سراسر کشور نداریم.»