آینده  ویروس چینی در کلان‌شهر تهران

از سوی دیگر سعید نمکی، وزیر بهداشت دیروز دریک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد در برخی استان‌ها به مرز مهار کرونا نزدیک شده‌ایم. در کنار این خبرها آخرین آمار ارائه شده ازسوی وزارت بهداشت از ابتلای ۲ هزار و ۸۹ بیمار جدید به کووید-۱۹ در کشور حکایت می‌کند. همچنین براساس این آمارکه مطابق معمول ظهر دیروز از سوی کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت اعلام شد تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۳۸۷۲ نفر رسیده است. وی در ادامه مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشوررا ۶۲ هزار و ۵۸۹ نفر اعلام کرد. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، ۳ هزار و ۹۸۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

سخنان جهانپور البته حاوی خبرخوشی هم بود. خبری مبنی‌بر اینکه روند بهبود یافتگان سرعت بالایی گرفته و تاکنون ۲۷ هزار و ۳۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.

در همین حال اولین اطلاعیه کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا روز گذشته در آستانه اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمندکه قرار است از ۲۳ فروردین در استان‌ها و از ۳۰ فروردین در تهران آغاز شود در ۷ بند صادرشد. در این اطلاعیه براصل «در خانه بمانیم» همچنان تاکید شده است. از مهم‌ترین بخش‌های این اطلاعیه رعایت و اجرای دستورالعمل‌های تخصصی و عمومی بهداشتی مصوب و ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ازسوی صنوف است. همچنین براساس برنامه‌ریزی انجام شده کلیه صنوف موظف به ثبت‌نام و اخذ تعهد از صاحبان کارگاه‌ها و صنوف در سایت وزارت بهداشت (مبنی‌بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی) خواهند بود و پس از دریافت کد مجوز فعالیت صادر خواهد شد.

به گزارش «ایسنا» در بخش دیگری از اطلاعیه مذکور آمده است: با اجرای این طرح، تعطیلی‌های پایه (شامل تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها، مراکز فرهنگی، هنری، مشاغل پرریسک و...) و همچنین ممنوعیت ترددهای بین استانی، تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد یافت. همچنین مراکز اداری نیز از تاریخ ۲۳ فروردین با رعایت اصول بهداشتی، به جای یک سوم، با دوسوم کارمندان خود فعال خواهند شد و ساعت کاری از ۷صبح تا ۱۴ خواهد بود.

کرونا به پایان نرسیده است

اما حسن روحانی روزگذشته در ارتباط تصویری با استان‌های خراسان جنوبی، خراسان شمالی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری با اشاره به اعلام آمادگی استانداران برای اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند در استان‌ها و ایجاد شرایط مناسب برای تحقق این کار گفت: می‌خواهیم هم مردم از زندگی اجتماعی و کسب‌و‌کار خود دور نمانند و هم روندی که بخش بهداشت و درمان برای توقف ابتلا وشیوع کرونا در کشور داشته، دچار آسیب نشود. روحانی افزود: هنوز این بیماری پیش روی ما قرار دارد و مشخص نیست تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و بنابراین باید تلاش کنیم تا توأم با حفظ سلامت مردم بتوانیم شرایط را برای تأمین زندگی آنان نیز فراهم کنیم. به گزارش «ایرنا»رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه نباید تصور شود که این بیماری و گسترش آن به پایان رسیده است، افزود: مردم، کسبه و کارمندانی که از ۲۳ فروردین سر کار می‌روند، باید اصول بهداشتی را با دقت و حساسیت رعایت کنند و مطمئناً مراقبت فردی بهترین راه برای جلوگیری از شیوع و گسترش بیماری خواهد بود.رئیس‌جمهوری با اشاره به اعلام آمادگی استانداران برای اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند در استان‌ها و ایجاد شرایط مناسب برای تحقق این کار گفت: می‌خواهیم هم مردم از زندگی اجتماعی و کسب‌و‌کار خود دور نمانند و هم روندی که بخش بهداشت و درمان برای توقف ابتلا و شیوع کرونا در کشور داشته، دچار آسیب نشود.

افرایش مبتلایان در تهران طی هفته آینده

ازسوی دیگر علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران روز گذشته مهمان شورای شهر تهران بود. او در این جلسه گفت: به‌دلیل حجم ترددهای شهری، تمام نقاط پایتخت آلوده به ویروس کروناست و هیچ نقطه پاکی در شهر نداریم. به گزارش «ایرنا» او با تاکید بر اینکه کماکان تهران یکی از نقاط داغ ابتلا به ویروس کرونا است تصریح کرد: قشری که بیشتر در شهر تهران تردد دارند؛ قشر فرودستی است  که به خاطر مشکلات اقتصادی و کسب‌و‌کار و گرفتن وام نیازمند حضور در شهر هستند که با استفاده از برنامه جامع حمایتی با واکنشی سریع باید از حضور این افراد پیشگیری کرد و دولت و مجلس باید هر چه سریع‌تر بسته حمایتی خود را به این افراد برسانند و گروه دوم افرادی هستند که بدون ضرورت در شهر حضور دارند که باید تلاش شود با سیاست‌های مدیریتی با حضور این افراد مقابله شود.

زالی پیش‌بینی کرد هفته آینده با افزایش مبتلایان کرونا در تهران که در ایام نوروز به مسافرت رفتند مواجه خواهیم بود. همچنین طی سه روز اخیر که شهر تهران شاهد افزایش جمعیت و تراکم و ترافیک بوده نیز طی ۵ تا ۹ روز آینده بازتاب‌های خود را در میزان مبتلایان نشان خواهد داد. زالی افزود:تلفات آن نیز تا دو هفته آینده معلوم می‌شود و نباید گفت شلوغی دو روز پیش در پایتخت هیچ اثری نداشت.

زالی ادامه داد: مجموع مرگ و میر در شهر تهران ۲/ ۰ درصد بود و اگر به کل جمعیت مراجعه‌کننده به بیمارستان تقسیم کنیم ۳/ ۱ درصد می‌شود که این رقم مطلوب است.

وی با تاکید بر اینکه الگوی ابتلا به کرونا در تهران به جز تبعیت از منحنی عمومی، تکان‌های سینوسی نیز دارد، گفت: برگشت مسافران نوروزی نیز همچنان ادامه دارد و ما شاهد شرایط سخت‌تر پس از طی چند روز خواهیم بود. در روزهای اخیرنیز شاهد افزایش بار مراجعان سرپایی، بستری و مراقبت‌های ویژه  بوده‌ایم و اپیدمی در تهران هنوز کنترل نشده ودر شیب فزاینده است.به گزارش خبرگزاری فارس، فرمانده ستاد کرونا استان تهران در عین حال بابیان اینکه همچنان اعتقادمان این است که راهبرد قرنطینه‌سازی راهبرد مثبت‌تری است تا اینکه جامعه را در معرض ابتلا به این ویروس قرار دهیم بر ادامه شرایط سختگیرانه در شهر تهران تاکید کرد. فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران درادامه افزایش حضور مردم در خیابان‌ها و استفاده آنها از وسایل نقلیه عمومی را نگران‌کننده توصیف کرد.

انتقادهای شورای شهر

در همین ارتباط اعضای شورای اسلامی شهر تهران که میزبان علیرضا زالی بودند نسبت به تمهیدات این ستاد در پایتخت ابراز نارضایتی و اعلام کردند که سلامت شهروندان باید در اولویت ستاد باشد. آنها از عدم اجرای قرنطینه خودخواسته در تهران و اجرا نشدن طرح پیشنهادی تعطیلی مترو و رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی در تهران انتقاد کردند.