لغو ممنوعیت تردد استانی

حسن روحانی رئیس‌جمهوری تردد بین شهرستان‌ها در استان‌هارا به‌طور کامل آزاد اعلام کرد و گفت که تردد بین استان‌ها هم از روز اول اردیبهشت آزاد می‌شود.پیش ازاین براساس طرح فاصله‌گیری اجتماعی ترددبین استان‌ها ممنوع اعلام شده بود. در همین حال رئیس‌جمهور روزگذشته درجلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا، با اشاره به مصوبه دولت در زمینه رفت‌و‌آمدهای بین شهری در درون استان‌ها گفت: در رفت و آمد بین شهرستان‌ها و استان‌ها، اگر استاندار یا شورای تامین یا هر کس دیگری تصمیمی گرفت و در روزهای اخیر تردد برخی شهرستان‌ها را ممنوع کرده است، از امروز همه ممنوعیت‌ها در تردد بین شهرستان‌ها و استان‌ها برداشته می‌شود. رئیس‌جمهورهمچنین تاکید کردکه هیچ استانداری و هیچ شهرستانی حق ندارد در تردد بین شهرستان‌ها مانع ایجاد کند.او تصریح کرد: پلیس و نیروهای بسیج هم در نظر داشته باشند که تردد بین شهرستان‌ها از امروز آزاد است و تردد بین استان‌ها هم از روز اول اردیبهشت آزاد می‌شود.

دستور حسن روحانی مبنی بر لغوممنوعیت ترددها درحالی صادر شده است که اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند به دلیل عدم رعایت دقیق آن از سوی مردم و عدم ارائه دستورالعمل‌های دقیق با ضمانت اجرایی ،با نگرانی‌های زیادی به دلیل ترس از شیوع مجدد کرونا درسطح وسیع همراه شده است.

همچنان‌که روز گذشته سازمان نظام پزشکی در بیانیه‌ای ضمن اعلام نگرانی درباره شرایط اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند اعلام کرد که بدون در نظر گرفتن لوازم علمی و اجرایی این طرح، زحمات گذشته همه مردم و مسوولان و کادر پزشکی به هدر رفته و تهدیدهای جدی در مورد اوج گرفتن مجدد بیماری پیش‌رو خواهد بود.

ازسوی دیگر موضوع حمل ونقل درتهران و احتمال انتقال کرونا به واسطه استفاده از وسایل نقلیه عمومی یکی از دغدغه‌های مهم منتقدان طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند است. همچنان‌که رئیس‌جمهوری نیزخود روز گذشته درجلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا به مردم توصیه کرد تا در تهران و شهرهای بزرگ به خاطر کم بودن وسایل نقلیه، بهتر است مردم ازوسیله شخصی خود، تاکسی و اسنپ استفاده کنند.براساس گزارش وزارت بهداشت، حمل‌ونقل عمومی در انتقال ویروس کروناسهمی حدود ۲۵درصد دارد. درهمین حال هرچند از سه روز پیش با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند، تدابیری از سوی مدیریت شهری در متروها و اتوبوس‌های شهری برای ایجاد فاصله بین مسافران اتخاذ شده است اماتصاویر منتشرشده ازرعایت نکردن خطوط تعیین شده درمترو واتوبوس ازسوی مردم حکایت می‌کند.

درهمین راستا محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران درجلسه روز گذشته شورای شهر تهران، ضمن نگرانی از ازدحام جمعیت در وسایل حمل و نقل عمومی، نسبت به شیوع دوباره پاندمی کرونا همزمان با ماه مبارک رمضان در تهران ابراز نگرانی کرد.به گزارش خبرگزاری فارس، او درمورد وضعیت خطرناک هوا در داخل واگن‌های مترو و احتمال انتقال ویروس نیز هشدار داد و گفت: اگر فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نشود مترو باید متوقف شود. هشدار درمورد وضعیت حمل ونقل عمومی به خصوص مترو درشرایطی ازسوی رئیس شورای شهر تهران داده شده که به گفته فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران، حجم مسافران نسبت به هفته گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر شده است. درکناراین هشدارها همچنان اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند، دغدغه مهم مسوولان وزارت بهداشت است.به خصوص اینکه قرار است از روز شنبه مشاغل با ریسک کم درتهران فعالیت خود را آغاز کنند.درهمین خصوص علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران با اشاره به اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند،معتقد است نتایج هرگونه مداخله در بحث مدیریت شهری با گذشت زمان حاصل می‌شود؛ چراکه این بیماری از دوره نهفتگی برخوردار است و نتیجه اجرای این طرح ۹ تا ۱۴ روز بعد در آمار پذیرش بیمارستان‌ها نمود پیدا می‌کند.

نگرانی سازمان نظام پزشکی

هم‌راستا با این هشدار‌ها و نگرانی‌ها روز گذشته سازمان نظام پزشکی در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از شرایط اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند اعلام کرد: در ارزیابی‌های علمی و اپیدمیولوژیک، اجرای این مدل وقتی ممکن و مفید است که تعداد و آمار واقعی مبتلایان به حدی کم باشد که قابل رصد و ارزیابی نه تنها برای افراد، بلکه برای خانواده‌ها با تست‌های دقیق آزمایشگاهی و کنترل فعال موارد، باشد.

به گزارش خبرآنلاین این بیانیه می‌افزاید:اعلام نگرانی سازمان نظام پزشکی به دلیل شرایط اجرایی پیش‌رو است چنان که در شهر تهران که هنوز مشمول این مدل نشده این روزها بسیاری از مراکز خرید و میادین میوه و تره‌بار و پارک‌ها، محل تجمع کنترل نشده و بدون ضابطه‌های بهداشتی افراد شده است و نیز این نگرانی به دلیل فاصله زیادی است که چه در مورد آمار اعلامی وزارت بهداشت و چه با توجه به آمار واقعی مبتلایان با حد علمی پذیرش فاصله‌گذاری هوشمند وجود دارد. این در حالی است که به‌رغم ثبت مشاغل بازگشایی شده در سامانه وزارت بهداشت، در مورد امکان اجرایی اعمال نظارت و کنترل اصول بهداشتی تردید جدی وجود دارد. درادامه این بیانیه آمده است: توصیه اخیر سازمان جهانی بهداشت و بسیاری از کشورهایی که شرایط مشابه ایران را دارند، تمدید کنترل‌های موثر و اعمال نظارت‌ها برای مدت زمان بیشتر تا رسیدن به حد قابل قبول شیوع برای اعمال فاصله‌گذاری هوشمند و حداقل تا ۱۲ اردیبهشت است.

احتمال لغو اجتماع حضوری در ماه رمضان

اما جلسه روز گذشته ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا به ریاست رئیس‌جمهوری حاوی نکات مهم دیگری هم بود. درهمین راستا حسن روحانی به مساله اجتماعات در ماه رمضان پرداخت و تصریح کرد: تصمیم‌گیری در این خصوص برای جلسه آینده خواهد بود؛ مردم در مساجد و اماکنی مانند مسجد و حسینیه، مراسم تبلیغی، عبادی، دعا و قرآن‌خوانی داشتند. به گزارش «ایرنا»، رئیس‌جمهوری اضافه کرد: اگرچه تصمیم نهایی آن را برای جلسه آینده گذاشتیم اما اگر شرایط به همین صورت که امروز مشاهده می‌کنیم باشد، قاعدتا اجتماع حضوری نخواهیم داشت و این زحمت را باید صدا و سیما و شبکه‌های اجتماعی مجازی برعهده بگیرند و مردم از اینها استفاده کنند. اگر هم تحولی رخ بدهد در جلسه آینده تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کنیم.

زمان آغاز فعالیت مشاغل کم‌ریسک در تهران

وی بابیان اینکه درتهران از شنبه ۳۰ فروردین فعالیت کسب و کارهای کم ریسک با پروتکل‌های بهداشتی و اتصال به سامانه و دریافت کد آغاز می‌شودگفت: برای کسب و کارهای پرریسک هم مطالعه و به مردم اطلاع داده خواهد شد.

رئیس‌جمهوری با اشاره به آغاز به کار اصناف با هماهنگی وزارت بهداشت گفت: قرار شد در پایان این دوره افراد و بنگاه‌هایی که در این زمینه خوب فعالیت کردند دارای امتیاز باشند و امتیاز آنها هم به‌صورت خاصی مشخص شود و تابلویی به آنها ارائه شود که مردم بدانند کدام‌یک از مغازه‌ها و بنگاه‌ها و کسب‌و‌کارها بیشتر برای سلامت مردم و جامعه تلاش کردند و این مسیر ادامه پیدا می‌کند.

تهیه دستورالعمل بهداشتی برای مشاغل پرریسک

روحانی گفت: روزشنبه در جلسه‌ای که با روسای کمیته‌ها داشتیم قرار شد برای کسب‌و‌کارهای پرریسک هم با وزارت بهداشت، صمت و کشور برنامه‌ریزی کنند و هر زمان که این طرح آماده شد، با پروتکل‌ها و دستورالعمل‌هایی که تصمیم‌گیری می‌شود، اجرایی شود. رئیس‌جمهور درادامه تاکید کرد: آغاز فعالیت کسب‌‌و‌کار‌های کم ریسک به معنای تغییر شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی نیست.

لزوم استفاده از ماسک از سوی رانندگان

روحانی با اشاره به موضوع حمل و نقل گفت: جلساتی در کمیته امنیت اجتماعی وزارت کشور با محوریت حمل و نقل برگزار شد و در نهایت با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار شد هر وسیله نقلیه عمومی که می‌خواهد فعالیت کند، باید در آغاز و پایان کار ضدعفونی شود. وی اضافه کرد: رانندگان باید از ماسک و دستکش استفاده کنند. مسافران این وسایل عمومی هم حق دارند که بخواهند، آن وسیله نقلیه به تعداد صندلی، مسافر سوار کند نه بیش از آن.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: در مرحله اول قرار شد وزارت راه اتوبوس‌های بین شهری را در اختیار تهران و کلان‌شهرها بگذارد. در مرحله دوم مثلا در تهران ۵۰۰ مورد و استان‌های دیگر هم مجموعا ۱۵۰۰ مورد اتوبوس نیاز است، اگر بتوانند اتوبوس داخلی و خارجی را تا پایان اردیبهشت به خدمت بگیرند و تحویل داده شود، دولت حاضر است در این زمینه کمک کند. مخصوصا در قسط اول که با پرداخت آن، اتوبوس آماده می‌شود، دولت کمک می‌کند؛ قرار شد وزارت کشور این موارد را بررسی کند و بگوید تا اقدامات را انجام دهیم.

وضعیت بهتر ایران نسبت به اروپا

رئیس‌جمهوری دربخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: آمار وزارت بهداشت باید نشان دهد که روند بیماری نزولی است. اگر روند صعودی باشد جای نگرانی است و این نگرانی هم بحق است. وی درادامه ازمردم خواست ضمن رعایت مسائل بهداشتی، رفت‌و‌آمدهایشان در جامعه در شرایط جدید همچنان در حد ضرورت باشد.

روحانی با اشاره به گزارش مقایسه‌ای انجام‌شده بین ایران و برخی کشورهای اروپایی گفت: فاصله بسیار زیادی در این گزارش‌ها نسبت به وضع ایران با اروپا وجود دارد. مثلا تعداد افراد فوتی‌مان بسیار کم و ۷ درصد بوده و در برخی کشورهای اروپایی این میزان، ۲۲ درصد بود. برخی از این مقایسه خوششان نمی‌آید که بگوییم وضع ما از اروپا بهتر است.

وی اضافه کرد: وضع ما در مقابله با این بیماری نسبتا خوب و در مقایسه با برخی کشورها بهتر است و اگر بخواهید ناراحت شوید بشوید چاره‌ای نیست. خودتان با مردم ایران تماس بگیرید و بفهمید شرایط ما با شرایط شما چقدر فاصله دارد.

تهران در معرض موج پاندمی کرونا

جلسه دیروز شورای شهر تهران نیز به موضوع شیوع کرونا در پایتخت اختصاص داشت. همچنان‌که رئیس شورای شهر تهران با اشاره به ضرورت استفاده از تجربه مدیران شهری برای مقابله با کرونا گفت: تهران در معرض ایجاد موجی از شیوع پاندمی قرار دارد. محسن هاشمی در دویست و هشتمین جلسه شورای شهر تهران، درباره فعالیت ادارات در پایتخت با توجه به وضعیت کرونا اظهار کرد: ادارات پایتخت از روز شنبه با دوسوم کارمندان فعالیت خود را آغاز کرد و از هفته آینده نیز فعالیت اصناف شروع می‌شود که قطعا این فعالیت‌ها افزایش تردد در سطح شهر و ازدحام در سیستم حمل و نقل عمومی را به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود: وزارت بهداشت حمل و نقل عمومی را مهم‌ترین عامل کرونا اعلام کرده و نگرانی جدی در مورد ایجاد شیوع پاندمی کرونا وجود دارد که با توجه به آغاز ماه رمضان از ماه آینده و تضعیف سیستم ایمنی برای شهروندان روزه‌دار پیامدهای نگران‌کننده‌ای را به همراه خواهد داشت.

کهریزک نقطه قرمز شیوع کرونا

حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران نیز در این جلسه کهریزک را نقطه قرمز شیوع کرونا توصیف کرد و با بیان اینکه بیشتر کارکنان مرکز دفن پسماند و بهشت زهرا در باقرشهر زندگی می‌کنند خواستار ارائه خدمات ویژه‌ای در این منطقه شد.

افزایش آمار مبتلایان به کرونا

درهمین حال روز گذشته آخرین آمار مبتلایان به کرونا در کشور از سوی سخنگوی وزارت بهداشت اعلام شد. مطابق این آمارتا ظهر روزگذشته ۷۱هزار و ۶۸۶ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۱۷ نفر تعداد جان‌باختگان کرونا در کشورتا ظهر دیروز به ۴۴۷۴ نفر رسیده است. کیانوش جهانپور بیشترین آمار مبتلایان به کرونا درکشور را ظهر روز یکشنبه با ۱۶۵۷ بیمار اعلام کرد. به گزارش ایرنا وی افزود: بر اساس این گزارش‌ها تا کنون ۴۳هزار و ۸۹۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشور بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند و ۳۹۳۰ نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

دسترسی به تست سریع کرونا؛ به زودی

همچنین سخنگوی وزارت بهداشت از دسترسی به تست‌های سریع کرونا بر اساس شناسایی آنتی‌بادی با تلاش فناوران ایرانی، در آینده‌ای نزدیک خبر داد. وی افزود: این روش‌های تشخیص سریع، کم‌هزینه و فراگیر، اجرای مرحله‌ای ‎فاصله‌گذاری هوشمند را در هفته‌های آتی تسهیل خواهد کرد.

واکنش به تست‌های خصوصی کرونا

درهمین حال به دنبال انتشار گزارش‌هایی مبنی بر برگزاری میهمانی‌های خصوصی با انجام تست خصوصی کرونا درکشور، علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا گفت: از آنجاکه در تست‌های کنونی منفی کاذب نسبتا بالاست، بنابراین هیچ تضمینی برای ایمن شدن میهمانی با اخذ تست کرونا، پیش از ورود به میهمانی وجود ندارد.

به گزارش تابناک، وی با بیان اینکه برگزاری محفل‌های خصوصی با انجام تست کرونا، آسیب بزرگی به سلامت افراد وارد می‌کند، گفت: انجام تست کرونا قبل از ورود به میهمانی هیچ تضمینی برای پیشگیری از بیماری ایجاد نمی‌کند، چراکه بسیاری از تست‌های فعلی اگر بر مبنای آنتی ژن باشد، گاهی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد منفی کاذب است، به این معنا که فرد احتمالا مبتلا بوده ولی پاسخ تست منفی می‌شود. ضمن اینکه گاهی اوقات برای شکل‌گیری بیماری تا مثبت شدن تست فاصله‌ای وجود دارد، یعنی ممکن است فرد در شروع بیماری و بروز علائم باشد ولی پاسخ تست منفی باشد.

وی با هشدار نسبت به خطرات این اقدام ادامه داد: این حرکت یعنی اخذ تست کرونا پیش از ورود به میهمانی، یک امنیت کاذب گذرا ایجاد می‌کند که به شدت خطرناک است، چراکه ممکن است فردی به دلایلی آلوده بوده، ولی جواب تست منفی باشد، به همین دلیل افراد با خیال راحت وارد میهمانی شده و در پی آن تمام اختلاط‌های تجمعی شکل گرفته و به شیوع و انتقال بیماری دامن می‌زند.

این اقدام درحالی ازسوی برخی انجام می‌شود که به گفته مینو محرز مقام انجمن حمایت از بیماری‌های عفونی، اگر از تمام افراد جامعه تست کرونا گرفته شود مشخص می‌شود که ۵۰ درصد مردم که تست آنها مثبت شده بدون علامت هستند یعنی علائم ابتلا به کرونا در آنها وجود ندارد و خود افراد هم متوجه نمی‌شوند که کرونا گرفته‌اند.

به گزارش میزان وی افزود: بر اساس نظر اپیدمیولوژیست‌ها در هر اپیدمی بین ۴۰ تا ۷۰‌درصد افراد جامعه یا به‌طور متوسط ۵۰ درصد افراد جامعه باید به آن بیماری مبتلا شوند.

آخرین فرصت اصناف برای ثبت نام

در کنار این سخنان، احمد جنیدی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد اصناف و صنایع تا ساعت ۲۴ روز ۲۸ فروردین فرصت دارند برای اجرای گام دوم فاصله‌گذاری اجتماعی در سامانه ثبت‌نام کنند. به گزارش «ایرنا» جنیدی افزود: پس از اتمام این مهلت، با صاحبان حرف و مشاغلی که ثبت نام نکرده‌اند به منظور پیشگیری از انتقال کرونا برابر قانون برخورد خواهد شد. جنیدی افزود: مشاغل پرخطر در تهران و سایر شهرستان‌ها تا اطلاع ثانوی تعطیل است. رئیس‌جمهور هم روز گذشته از تمام کسبه‌ای که تاکنون موفق نشده‌اند در سامانه وزارت بهداشت ثبت نام کنند خواست هر چه زودتر و تا پایان هفته اقدام به ثبت‌نام کنند.