حتی در شرایطی که ایران قادر به دستیابی به این وجوه باشد، تهیه تجهیزات پزشکی دشوار است. جان اسمیت، رئیس پیشین دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری نیز گفت که این تحریم‌ها احتمالا بسیاری از شرکت‌ها را از صادرات دارو و تجهیزات پزشکی به ایران منصرف کرده است. برای پرداختن به این بحران و سهولت واردات تجهیزات پزشکی، ایران از طریق صندوق بین‌المللی پول درخواست وام اضطراری کرده است.

اگرچه ایران آخرین بار ۶۰ سال پیش از صندوق بین‌المللی پول وام دریافت کرده است اما احتمالا ایالات‌متحده قصد دارد مانع دسترسی ایران به وام درخواستی شود. از آنجا که قانون ایالات‌متحده، ایران را به‌عنوان حامی دولت ترور تعریف می‌کند، دولت ترامپ می‌تواند از قدرت خود برای خرابکاری در پرداخت وام استفاده کند. اتحادیه اروپا گفته است که از درخواست ایران پشتیبانی می‌کند و تاکید کرده اکنون زمان فشار حداکثری بر ایران نیست. صندوق بین‌المللی می‌تواند با تضمین گرفتن از ایران برای مصرف این پول در مصارف پزشکی و نظارت صندوق بین‌المللی نگرانی‌های آمریکا را برطرف کند.

ترامپ از دریافت وام ایران از صندوق بین‌المللی پول حمایت کند

همزمان یک سناتور آمریکایی در نامه‌ای به وزرای امور خارجه و خزانه‌داری این کشور خواستار حمایت دولت دونالد ترامپ از دریافت وام ایران از صندوق بین‌المللی پول در پی شیوع ویروس کرونای جدید شد. دایان فینش‌تاین سناتور آمریکایی در صفحه توییترش با انتشار تصویر نامه‌ای به مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا و استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری این کشور که در آن خواستار عدم ممانعت دولت آمریکا با دریافت وام ایران از صندوق بین‌المللی پول در پی شیوع ویروس کرونای جدید شده است، نوشت: ویروس کرونای جدید به شدت به ایران خسارت زده است و پتانسیل این وجود دارد که به‌طور گسترده‌تری در منطقه پراکنده شود. ترامپ[رئیس‌جمهور آمریکا] باید به‌خاطر منافع بین‌المللی از درخواست وام ایران از صندوق بین‌المللی پول برای کنترل این ویروس حمایت کند.

اظهارات این سناتور آمریکایی در پی این مطرح می‌شود که مقامات آمریکایی با ادعای اینکه تحریم‌های اعمال‌شده آمریکا بر ایران مانعی بر سر راه کمک‌رسانی‌های بشردوستانه برای مبارزه با شیوع این بیماری نمی‌شوند، از عمل به درخواست بین‌المللی برای کاهش یا به تعلیق در آوردن این تحریم‌ها خودداری کرده است.اخیرا نیز روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به نقل از مقامات ارشد دولت آمریکا گزارش داد که این کشور می‌خواهد مانع از درخواست ایران برای دریافت وام فوری ۵ میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول برای مقابله با شیوع کرونا و پیامدهای ناشی از آن شود.