المالکی ادعا کرده که اگر این نشست برگزار شود، پیشنهاد‌های فرستاده سازمان ملل برای اقدامات و مکانیزم‌های اجرای آتش‌بس دائمی در یمن و برداشتن گام‌های اعتمادساز بررسی خواهد شد. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با صدور بیانیه‌ا‌ی از این آتش‌بس استقبال کرده و گفته که این اقدام به تلاش‌های شکل گرفته جهت دستیابی به صلح کمک می‌کند. «جان ابو زید» سفیر آمریکا در عربستان نیز با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود از این آتش‌بس استقبال کرد.

با این حال، «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن نیز اعلام کرد، به‌رغم اعلام آتش‌بس از سوی ائتلاف متجاوز عربی - آمریکایی به سرکردگی عربستان، حملات زمینی و هوایی این ائتلاف به مناطق مختلف یمن همچنان ادامه دارد.

او تصریح کرد: عربستان با اعلام آتش‌بس به دنبال کاهش فشار‌ها بر خود و بر هم زدن معادلات در مأرب است و طرح اعلام شده از سوی ریاض در واقع آتش‌بس نیست، بلکه اعلام تداوم جنگ است، چون عربستان سعودی نیرو‌های زمینی، هوایی و دریایی خود را برای محاصره یمن به کار گرفته است.

آتش‌بس در یمن و نقش ایران

پایگاه آمریکایی المانیتور در این مطلب نوشت که برای اجرا و پایداری آتش‌بس در یمن باید به نقش، جایگاه و نفوذ ایران نیز توجه کرد و با تهران وارد مذاکره شد. این پایگاه آمریکایی در ادامه نوشت: نکته اینجاست؛ این ریاض بود که با اعلام آتش‌بس قدم بزرگی برداشت. برای ولیعهد محمد بن‌سلمان، جنگ یمن نیاز به حل و فصل دارد تا بتواند بر اصلاحات اقتصادی و اجتماعی خود متمرکز شود و عامل تحریک‌کننده در روابط ایالات‌متحده و سعودی را از بین ببرد.

به‌رغم برخی اختلافات در سیاست‌های عربستان سعودی و امارات، ریاض و ابوظبی درحال همگام‌سازی تمرکز و فشار دیپلماتیک در یمن هستند. در کنار سازمان ملل متحد، اتحادیه عرب و بقیه اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس و همچنین ایالات‌متحده و قدرت‌های کلیدی غربی، ترکیب سیاسی بازیگران درحال‌حاضر بسیار قدرتمند است؛ بنابراین، کانون توجه و فشار باید به سمت ایران تغییر یابد. در مورد این مساله، تاکنون هیچ پاسخ رسمی از تهران به ابتکارات سازمان ملل /  عربستان سعودی مشاهده نشده، اما حوثی‌ها با شک و تردید به آتش‌بس اعلام شده از سوی ائتلاف سعودی نگاه کرده‌اند.

تهران به نوبه خود ممکن است از ابوظبی سیگنال بگیرد تا از فرصت بحران برای ساختن پل‌ها و کمک به همسایگان نیازمند در بحران استفاده کند و یمن می‌تواند این فرصت مناسب باشد. امارات‌متحده‌عربی تجهیزات پزشکی را برای کمک به مبارزه با کووید-۱۹ به ایران ارسال کرده است. این ابتکار منجر به تماس تلفنی بین محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران و عبدالله بن‌زاید آل‌نهیان وزیر امورخارجه امارات‌متحده‌عربی شد که بر حمایت امارات از ملت ایران برای عبور از این بحران و اهمیت کار جمعی و تلاش‌ها تاکید کرد. سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران، توییت کرد: ایران «هرگز فراموش نخواهد کرد» که امارات‌متحده‌عربی در شرایط سخت در کنار ایران ایستاده است. المانیتور در ادامه نوشت: اگر ایران می‌خواهد حسن‌نیت خود را اثبات کند و پل اعتماد برای حل اختلافات بسازد باید از ابتکارات فعلی برای آتش‌بس در یمن حمایت کند.

این رسانه آمریکایی در نهایت افزود: این به آن معنا نیست که ایران لزوما کنترل کامل بر انصارالله دارد. بحران یمن اولا داستان یمن است. اما ایران قدرت زیادی دارد و می‌تواند از آن برای پشتیبانی از آتش‌بس استفاده کند. این درحالی است که ایران بار‌ها خواستار پایان فوری جنگ یمن و محاصره این کشور از سوی ائتلاف سعودی شده و ابتکاراتی نیز برای پایان جنگ در این کشور ارائه داده که با مخالفت سعودی‌ها روبه‌رو شد.