مهم‌ترین دلیل این است که سوریه در برابر توطئه مقاومت کرده و بخش اعظمی از آن را ناکام گذاشته است و درحال احیای موقعیت خود به‌عنوان یک قدرت عربی منطقه‌ای تاثیرگذار است و در راس ائتلاف مقاومتی قرار دارد که درحال‌حاضر قدرتمندترین است و بسیاری روی آن حساب می‌کنند. به همین دلایل، باید تماس تلفنی «شیخ محمد بن‌زاید» ولیعهد ابوظبی با «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه در هفته گذشته و نیز اظهارات «انور قرقاش» وزیر مشاور امارات در امورخارجه، که طی آن خواستار کمک به سوریه در مبارزه با کرونا شد را در چارچوب این تغییرات شتابنده فرض کنیم.

امارات کمک‌های انسان‌دوستانه به تهران فرستاد و وزیرخارجه آن در اقدامی که تمام معادلات دیپلماتیک را بر هم زد، با همتای ایرانی خود تماس تلفنی برقرار کرد. این به آن معناست که امارات سیاست دیپلماتیکی اتخاذ کرده که از درجه‌ای از استقلال از محدودیت‌های هم‌پیمانانشان در شورای همکاری خلیج(فارس)، به‌ویژه عربستان سعودی، برخوردار است؛ در شرایطی که تحولات سریع منطقه‌ای و بین‌المللی در برخی کشورهای خلیج‌(فارس) از جمله امارات شکل می‌گیرد و این کشورها به دنبال منافع خود هستند و اولین گام در این زمینه، دور شدن از سیاست‌ درگیری‌ها و دشمنی‌ها است.

در پایان این تحلیل آمده است: «انور قرقاش و اظهاراتش در راستای نزدیک شدن به سوریه، مانند بولدوزری است که راه را برای گامی بلندتر هموار می‌کند و ناظرانی که روند تحول در رسانه‌های رسمی اماراتی را در قبال سوریه، ایران و محور مقاومت پیگیری می‌کنند می‌توانند این تغییرات را در ابعاد مختلف گفتمانی و به کارگیری واژه‌ها احساس و درک کنند، این تغییر در قالب کنار رفتن توصیف‌های قدیمی و جایگزین شدن کلماتی محترمانه‌تر و متمدنانه‌تر قابل لمس است.»