واقعیت تحریم غذا و دارو

در همین ارتباط «ریچارد نفیو»، از مقام‌های سابق دولت «باراک اوباما»، در مصاحبه‌ای با لس‌آنجلس‌تایمز بر نقش تحریم‌ها در هراس شرکت‌ها، گروه‌ها و کشورها از کمک‌رسانی به کشورهای هدف تحریم اذعان کرده است. نفیو می‌گوید: «قواعد پیچیده‌ای در کارند و شرکت‌هایی که [قوانین تحریم‌ها] را نقض کنند با جرایم سنگین مواجه خواهند شد.»

او در ادامه با بیان اینکه شرکت‌ها احساس می‌کنند خطرات ورود به مبادله بشردوستانه با ایران زیاد و عایدی آن اندک است، بی‌میلی این طرف‌ها برای همکاری با ایران را یادآور شده است. نفیو گفت: «خطرات ورود به چنین مبادله‌ای بسیار بالا است. هزینه‌های این کار هم بسیار زیاد است و سود ما به ازای آن بسیار اندک.» در بخش دیگری از گزارش این روزنامه آمده است: راه آسان‌تری برای دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا وجود دارد که بتواند بدون حمایت از حکومت ایران، این مشکلات را کاهش دهد و آن این است که قوانین تجارت بشردوستانه را واضح‌تر و کاربردی‌تر کند.

روزنامه «لس‌آنجلس‌تایمز» در این مصاحبه تصریح کرده با آنکه دولت آمریکا «روی کاغذ» ارسال کمک‌‌های بشردوستانه از جمله غذا و کالاهای بشردوستانه به ایران را از قوانین تحریم‌ها مستثنی کرده‌ عملا وضعیت متفاوتی حاکم است. لس‌آنجلس‌تایمز نوشته شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی، خصوصا در شرایطی که دنیا با یک بیماری همه‌گیر روبه‌رو شده راه‌های آسان‌تری برای کسب سود سراغ دارند. از طرف دیگر انتقال اقلام بشردوستانه سود چندانی نصیب اکثر بانک‌های بین‌المللی، شرکت‌های کشتیرانی و بیمه هم نمی‌کند که آنها بخواهند خطر تحریم‌ها را نادیده بگیرند.

بیانیه نمایندگی ایران در سازمان ملل

همزمان نمایندگی هیات ایران در سازمان ملل با تشریح تاثیر تحریم‌های یک‌جانبه اعمال‌شده بر کشورهایی از جمله ایران در کیفیت مبارزه با ویروس کرونای جدید، خواستار لغو فوری این تحریم‌ها شد. به گزارش «ایسنا» نمایندگی هیات ایران در سازمان ملل در گزارشی درباره تاثیر تحریم‌های اعمال‌شده آمریکا بر ایران نوشت: تمام جهان درحال‌حاضر درحال مبارزه علیه کووید-۱۹[ویروس کرونای جدید] است. این ویروس که به کسی رحم‌ نمی‌کند و به‌شدت مسری است، به‌عنوان دشمن مشترک تمام خانواده بشری و بی‌هیچ تمایزی نسبت به ملیت، نژاد، رنگ، مذهب و جنسیت، به‌طور جد تهدیدی برای جان همگان است.

این گزارش می‌افزاید: تمام بشریت در این مبارزه مشترک در یک جبهه قرار دارند اما بر خلاف تلاش‌های بی‌وقفه ما و براساس گفته سازمان بهداشت جهانی، [شیوع] این ویروس به وضوح «درحال سرعت گرفتن است». ما باید این مبارزه را با اتحادمان و پا فراتر گذاشتن از «اظهار همبستگی» صرف، نشان دادن «همبستگی در عمل» و همچنین همکاری هماهنگ شده خوب بین‌المللی، پیروز شویم. هیات ایران در سازمان ملل در ادامه اظهار کرد: برای آنکه به سرعت و به‌گونه پایداری به موفقیت برسیم، باید اطمینان حاصل کنیم که هیچ فرد، خانواده، جامعه یا ملتی جا نماند، چراکه هیچ ملتی تا زمانی که همه در سراسر جهان در امنیت به‌سر نبرند، در امان نخواهد بود. علاوه بر این گفته شد: هرگونه اقدامی که توان یک ملت را برای مقابله با این بحران محدود کند، منجر به شیوع این بیماری همچون [گسترش سریع] یک آتش‌سوزی شده و در نتیجه آن نیز مبارزه جهانی علیه این بیماری همه‌گیر دچار ضعف خواهد شد.

در ادامه این گزارش با اشاره به تحریم‌های یک‌جانبه اعمال شده از سوی برخی کشورها بر کشورهای دیگر، آمده است که «مبارزه مشترک ما علیه کووید-۱۹ و تحریم‌ها با تضعیف جبهه‌مان از داخل به نفع دشمن است و دقیقا مانند یک «ستون‌پنجم» عمل می‌کند و چیزی جز خیانت نیست. تحریم‌ها موجب جلوگیری از توان ایران برای مبارزه علیه کووید-۱۹ می‌شوند. درحالی که ایران یکی از بدترین وضعیت‌های شیوع ویروس کرونا را تجربه می‌کند، تحریم‌های آمریکا که به گفته مقامات این کشور گسترده‌ترین تحریم‌هایی هستند که تا به‌حال بر کشوری اعمال شده‌اند، به‌طور جدی موجب ممانعت از تلاش‌های ایران برای شناسایی و درمان بیماران و پیشگیری از شیوع این ویروس می‌شود. با این وجود، امکانات پزشکی، پزشکان و پرستاران ایران از بهترین‌ها در جهان هستند و نوع حرفه‌ای تلاش ملی ایران برای متوقف کردن کووید-۱۹ تا حد زیادی از سوی سازمان بهداشت جهانی مورد قدردانی واقع شده است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل همچنین در گزارش خود با اشاره به اینکه «سامانه تجارت بشردوستانه سوئیس» که آمریکا چندی پیش با ایجاد آن برخی مبادلات بشردوستانه با ایران را مجاز کرد، با نیازهای بشردوستانه ایران در وضع فعلی سازگاری ندارد، مطرح کرد: اخیرا بسیاری از شرکت‌هایی که تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مبارزه با ویروس کرونا را تامین می‌کنند، انتقال [محصولاتشان] به ایران را به دلیل اینکه مقررات تحریم‌های آمریکا تقریبا انتقال چنین مواردی را به ایران غیرممکن می‌کند، متوقف کرده‌اند. همچنین مطرح شد: علاوه بر این، تنها پیام تحریم‌های جدید آمریکا که در دوران شیوع ویروس کرونا اعمال شدند این است که شرکت‌ها باید انجام دادن هرگونه تجارتی با ایران، حتی اگر فعالیت‌شان از نوع بشردوستانه باشد را متوقف کنند. در بخش پایانی این گزارش آمده است: برای ممانعت از بدتر شدن وضعیت در نتیجه همه‌گیر شدن کووید-۱۹، جامعه جهانی نباید اجازه دهد که به کار گرفتن تحریم‌های غیرانسانی و غیرقانونی به سلامتی و جان شهروندان در جهان آسیبی برساند.

لغو تحریم‌ها ضروری است

در گزارش بیانیه نمایندگی ایران در سازمان ملل تاکید شده است: لغو تحریم‌ها در مبارزه جهانی علیه کووید-۱۹ ضروری است، یا ما با هم پیروز می‌شویم یا با هم می‌بازیم، اما ما باید از طریق حمایت گسترده از نیاز‌های کشور‌های درحال توسعه، بر آن پیروز شویم. این گزارش می‌افزاید: همچنین ضروری است که هر کشور بتواند، به‌طور کامل و آزادانه از منابع خود برای سرکوب موثر این بیماری استفاده کند که بدون حذف فوری همه تحریم‌های بانکی، بیمه، حمل‌ونقل، پزشکی، صنعت، انرژی، صادرات و واردات و مانند آن غیرممکن است. نمایندگی ایران با تاکید بر اینکه این چیزی است که جامعه جهانی خواستار آن است، ادامه داد: چنین درخواست‌های قوی و مکرر از سوی افرادی چون دبیرکل سازمان ملل متحد، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل متحد و برخی دیگر از مقامات بین‌المللی و همچنین بسیاری از دولتمردان و زنان فعلی و پیشین، نمایندگان مجلس، رهبران مذهبی، دانشگاهیان، سازمان‌های غیردولتی و نهاد‌های جامعه مدنی هم مطرح شده است.

در گزارش وضعیت آثار تحریم‌های دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک همچنین عنوان شده است: برای جلوگیری از وخیم‌تر شدن اوضاع در نتیجه بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، جامعه جهانی نباید به استفاده مداوم از مجازات‌های غیرانسانی و غیرقانونی برای آسیب رساندن به سلامتی و زندگی شهروندان جهان اجازه دهد. در این گزارش آمده است: تحت همه‌گیری فعلی جهانی، برطرف کردن فوری همه تحریم‌ها به نفع تمام بشریت و یک ضرورت است. برای اثبات اینکه ما به اندازه کافی بالغ هستیم که علاوه بر خود، به زندگی بقیه انسان‌ها نیز اهمیت می‌دهیم، این کار درستی است که باید به سرعت انجام شود.