به‌دنبال شیوع ویروس کرونا دولت با انواع ابزار‌های مالی درصدد حمایت از اقشار مختلف جامعه اعم کسب‌وکار‌ها و افراد بدون درآمد بر آمد. در همین راستا رئیس‌جمهوری روز ۱۸فروردین از پرداخت اعتبار یک میلیونی به ۲۳ میلیون خانوار یارانه‌بگیر خبر داد و گفت که بازپرداخت این اعتبار در مدت ۲۴ ماه خواهد بود که به تدریج از یارانه این خانوارها کم می‌شود.  اما از آنجا که پرداخت وام مذکور با سود ۱۲درصدی همراه بود با انتقادات بسیاری همراه شد. از همین رو روز گذشته رئیس‌جمهوری، در جلسه ستاد اقتصادی دولت اعلام کرد که سود وام یک میلیونی حذف شده و در واقع وام یک میلیون تومانی به وام قرض‌الحسنه تبدیل شده‌ و دولت سود این وام را پرداخت می‌کند.

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک‌مرکزی نیز روز گذشته گفت که مقررشد وام پرداختی به همه خانوارهای یارانه‌بگیر، به‌صورت قرض‌الحسنه و ۳۰ ماهه باشد. به این ترتیب تعداد اقساط وام یک میلیونی از ۲۴ به ۳۰ ماه افزایش یافته و اقساط آن در هر ماه از ۴۷ هزار به ۳۵ هزار تومان کاهش پیدا کرده است. دریافت‌کنندگان وام یک میلیونی نیز باید در ۳۰ ماه، هر ماه ۳۵ هزار تومان قسط پرداخت کنند. همچنین قرار است این ‌وام از تیرماه به تدریج از یارانه متقاضیان کسر شود. روحانی همچنین نحوه کمک‌های جدید دولت به آسیب‌دیدگان از کرونا را تشریح کرد. براین اساس به خانواده‌های نیازمند، وام یک تا دو میلیون تومانی قرض‌الحسنه باسود ۴درصد پرداخت می‌شود.

به گفته روحانی به سه میلیون نفر که در شرایط مضیقه اقتصادی زندگی می‌کنند نیز یک یارانه ویژه‌ پرداخت می‌شود. پرداخت ویژه در ماه مبارک رمضان هم به این سه میلیون خانوار اضافه پرداخت خواهد شد. پیش ازاین روحانی از پرداخت یارانه ویژه‌ای برای چهار ماه بین ۲۰۰ هزار تومان تا ۶۰۰ هزار تومان به این سه میلیون خانوار خبرداده بود. همزمان روز گذشته وزارت بهداشت از دورقمی شدن آمارفوت شدگان بر اثر ابتلا به کرونا طی یک ماه اخیر در کشور خبر داد. براساس این آمار تعداد مبتلایان به کرونا در کشور نسبت به روز ۲۵ فروردین کاهش پیدا کرده است. آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت در روز ۲۵ فروردین نشان می‌داد که یک‌هزار و ۶۱۷ مورد دیگر به مبتلایان این ویروس افزوده شده است، درحالی‌که گزارش روز گذشته حاکی از شناسایی ۱۵۷۴ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور است. خبری که می‌تواند امیدوارکننده باشد.

به هر ترتیب روز گذشته مهم‌ترین مباحث مطرح شده درجلسه ستاد اقتصادی دولت مربوط به نحوه کمک به مشاغل و اصنافی بود که در این مدت از شیوع ویروس کرونا در کشور آسیب‌ دیده‌اند. حسن روحانی در این جلسه با اشاره به کمک دولت به رسته‌ها و مشاغلی که در این دو ماه به‌خاطر شیوع ویروس کرونا تحت فشار قرار گرفته و کسب‌وکارشان با مشکلاتی روبه‌رو شده است، اظهار کرد: بسته ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی را در این رابطه مدنظر قرار دادیم که از این بسته ۲۵ هزار میلیارد تومان مربوط به بخش درمان، دارو و تجهیزات پزشکی و بخشی هم مربوط به صندوق بیمه بیکاری می‌شود. این بخش، کمک بلاعوضی است که توسط دولت برای مسائل کرونا پرداخت می‌شود. به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهور ادامه داد: بخش دیگر بسته ۷۵ هزار میلیارد تومانی است که به‌صورت تسهیلات به عموم مردم و یارانه‌بگیران یا به ۱۰ رسته‌ شغلی که در این ایام تحت فشار بیشتری قرار گرفتند، پرداخت می‌شود که حدود ۵۲ هزار میلیارد تومان است. روحانی با بیان اینکه ۲۳ هزار میلیارد تومان دیگر هم قرار بود به یارانه‌بگیران با سود ۱۲ درصد بدهیم، تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد تسهیلات یک میلیون تومانی به وام قرض‌الحسنه تبدیل شود و سودی که از مردم قرار بود گرفته شود، دولت برعهده بگیرد. به گفته رئیس‌جمهور، در جلسه ستاد اقتصادی دولت تصمیم گرفته شد این بخش و سود را دولت بدهد و به شکل وام سابق نباشد و به وام قرض‌الحسنه‌ تبدیل شود و سود آن را دولت پرداخت کند. این وام روزهای اولیه ماه اردیبهشت در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. وی خاطرنشان کرد: همه تلاش ما این است که بتوانیم چهار یا پنج روز قبل از اول ماه رمضان این یک میلیون تومان در حساب همه یارانه‌بگیران واریز شود و آنها بتوانند از آن استفاده کنند، البته چارچوبی دارد که به مردم اطلاع داده می‌شود آنهایی که مایل هستند از این وام قرض‌الحسنه استفاده کنند، باید از طریق پیامک اعلام کنند. روحانی گفت: پولی که به‌صورت وام در اردیبهشت‌ماه پرداخت می‌شود، ‌از تیر ماه به تدریج از یارانه آنها کسر خواهد شد. یارانه اردیبهشت و خرداد آنها پرداخت می‌شود و از تیرماه به بعد ماهانه یک مقدار کسر می‌شود به‌خاطر آن یک میلیون وامی که به‌صورت قرض‌الحسنه پرداخت شده، رقمی حدود ۳۵ هزار تومان است که برداشت می‌شود. رئیس‌جمهوری ادامه داد: ما اعلام کردیم که به ۳ میلیون نفر که در شرایط مضیقه اقتصادی زندگی می‌کنند یک یارانه ویژه‌ برای ۴ ماه بین ۲۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار تومان اختصاص می‌دهیم که در ماه اسفند و فروردین پرداخت کردیم و در ماه اردیبهشت و خرداد هم پرداخت می‌کنیم که علاوه بر این چهار پرداخت یک پرداخت ویژه در ماه رمضان به این ۳ میلیون نفر اضافه پرداخت می‌کنیم.

وی یادآور شد: ۴ میلیون خانواری بود که از قبل اعلام کرده بودیم که به آنها یک وام یک تا ۲ میلیون تومانی به‌صورت قرض‌الحسنه یعنی همان ۴ درصد پرداخت می‌شود که برنامه‌ریزی کردیم که علاوه بر این یک میلیونی که به همه خانوارهای یارانه‌بگیر داده می‌شود برای برخی از آن خانواده‌ها که مشخص می‌شود مقداری اضافه بر آن یعنی بین یک و نیم تا ۲ میلیون پرداخت می‌شود. روحانی درباره حمایت از ۱۰ رسته شغلی که در کرونا آسیب بیشتری دیدند، گفت: با همکاری وزارتخانه‌های مربوطه تلاش دولت این است که همه اقدامات در اردیبهشت‌ماه ۹۹ انجام شود و در اواخر اردیبهشت اعلام شود و مردم برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل مراجعه کنند و امیدواریم تا پایان خرداد این تسهیلات به کسب‌وکارهایی که مشمول این بسته حمایتی می‌شوند، پرداخت شود. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: تسهیلاتی حمایتی از مشاغل فقط شامل کسب‌وکارهایی می‌شود که کارگران خود را تعدیل و اخراج نکرده باشند.

ادامه روند صعودی بهبودیافتگان

در همین حال روز گذشته کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد که مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۷۴هزارو۸۷۷ نفر رسیده است. به گزارش «ایسنا» وی با بیان اینکه برای اولین بار بعد از حدود یک ماه، آمار مرگ ناشی از این بیماری در کشور دورقمی شد، افزود: در مجموع متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۸ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و تا امروز ۴۶۸۳ نفر از بیماران، جان باخته و دیگر در بین ما نیستند. جهانپور ضمن ادامه روند صعودی بهبودیافتگان این بیماری نیز گفت: تاکنون ۴۸هزارو۱۲۹ نفر از بیماران، بهبودیافته و ترخیص شده‌اند.