سبقت تهران در مرگ کرونایی

آمار جان‌باختگان کرونا در ایران روز گذشته باز هم کاهش داشت. این دومین روزی است که مطابق آمار ارائه شده ازسوی وزارت بهداشت میزان فوت‌شدگان کرونا درکشور کاهش داشته است. روز سه‌شنبه برای اولین بارطی یک ماه اخیر تعداد جان‌باختگان ویروس کرونا دورقمی شد و به ۹۸تن رسید. دیروز نیز این آمار به سیر نزولی خود ادامه داد و مرگ ۹۴ نفر به ثبت رسید. وزیر بهداشت نیز در جلسه دیروز هیات دولت، برکاهش مرگ و میرهای ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در گزارشی صحه گذاشت. با این حال گزارش‌های وزارت بهداشت از وضعیت نگران‌کننده پایتخت حکایت می‌کند. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت بررسی آماری حاکی از آن است که همین دو روز اخیر یک‌سوم تعداد فوتی‌ها مربوط به شهر تهران بوده است که البته این عدد نسبت به هفته‌های گذشته به‌طور کلی ۴۰ تا ۷۰ درصد کاهش داشته است. به گزارش خبرگزاری فارس کیانوش جهانپور همچنین تصریح کرد همین امروز هم حدود یک‌سوم مبتلایان در تهران شناسایی می‌شوند.

شیب کند رو به ‌کاهش مبتلایان

همزمان به نظر می‌رسد آمار مبتلایان جدید به ویروس کرونا نیز در کشور کاهش یافته است. همچنان‌که براساس گزارش روز گذشته وزارت بهداشت تا ظهر دیروز ۲۷ فروردین ماه ۱۵۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند. این رقم روز سه‌شنبه ۲۶فروردین ماه ۱۵۷۴ بیمار بود. هرچند سیر نزولی آمارابتلا به کرونا درکشور یکسان نیست اما آن‌طور که علی ربیعی سخنگوی دولت نیز تاکید می‌کند، گزارش‌های ارائه شده در جلسه دیروز هیات دولت گویای کاهش آمار مبتلایان به کرونا بوده است. او می‌گوید: آمارها نشان می‌دهند روند ابتلا به کرونا در کل کشور با شیب کند رو به کاهش است. ربیعی حتی بر این باور است که اگر روال به همین صورت پیش برود، شاید خبرهای خوبی در آینده داشته باشیم. به گفته او در گزارشی که درجلسه هیات دولت ارائه شده است، در تهران ۴۰ درصد نسبت به اوایل فروردین تعداد متوفیان کاهش داشته یا براساس گزارش فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد که معین استان اصفهان نیز هست دوشنبه شب فوتی در اثر کرونا دراین استان نداشته‌اند.

اخبار از وضعیت استان‌های دیگر هم تا حدی امیدوار‌کننده است. به گفته ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت که به استان‌های آذربایجان‌شرقی و اردبیل سفر کرده است، این دو استان از نظر شیوع در شرایط متوسط قرار دارند و توانسته‌اند تا حدودی کرونا را کنترل کنند و وضعیت این دو استان در حالت خط صاف است. او همچنین در ستاد استانی مقابله با کرونا در تبریز گفت که روند ابتلا به ویروس کرونا در بیشتر استان‌ها، نزولی است هرچند براین نکته تاکید کرد که این امر به معنی مهار کامل نیست. همزمان کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت نیز خبر داد که روز سه‌شنبه در کاشان بعد از مدت‌ها موردی از مرگ بر اثر ابتلا به کرونا گزارش نشده است و ۸ استان کشور در این روز آمار مرگ و میر صفر داشتند.

هشدار جدی در مورد عواقب افزایش ترددها

با این حال وزارت بهداشت همچنان نگران موج جدیدی از ابتلا به کرونا در کشور همزمان با بازگشایی برخی اصناف و البته به تبع آن شکل‌گیری تجمع است. موضوعی که با هشدار جدی حریرچی همراه شد و او روز گذشته با بیان اینکه ما نگران وضعیت کل کشور هستیم از مردم خواست تا به فرزندانشان که در حوزه سلامت کار می‌کنند از جمله پزشکان، پرستاران، پیراپزشکان و... رحم کنند. او همچنین گفت: ما هشدار جدی می‌دهیم چرا که نشانه‌های جدی از حضور غیرضرور مردم در سطح شهر و بازار و همچنین حضور مردم برای قدم زدن افزایش یافته است و ما نگران آن هستیم که در آینده اثر این حضور را ببینیم. به گزارش خبرگزاری فارس، معاون کل وزارت بهداشت افزود: اثرات این رفت و آمدها را طی روزهای آینده خواهیم دید به‌طوری که طی پنج روز پس از افزایش ترددها آمار بیماران افزایش پیدا می‌کند، ۱۵ روز بعد تعداد افراد بستری افزایش می‌یابد و یک ماه بعد تعداد مرگ و میرها افزایش خواهد یافت، بنابراین ما از مردم تقاضا داریم به شعار در خانه بمانیم وفادار بمانند.

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت نیز با تاکید بر این که ویروس کرونا از ایران رخت بر نبسته است گفت: کوچک‌ترین سهل‌انگاری می‌تواند موجب پیک ابتلا و افزایش بستری شود.

آمار دقیق مبتلایان کرونا قابل برآورد نیست

در کنار اینها شاید یکی از نکات مهمی که روز گذشته از سوی وزارت بهداشت عنوان شد ذکر این نکته بود که آمار دقیق مبتلایان کرونا قابل برآورد نیست. موضوعی که می‌توان آن را پاسخی به منتقدان آمار ارائه شده در مورد مبتلایان به کرونا در کشور دانست. علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته در یک کنفرانس خبری گفت: با توجه به محدودیت تعداد تست، امکان برآورد دقیق همه مبتلایان به ویروس کرونا در هیچ کشوری نیست. به‌طور قطع آمار واقعی بیش از آمار رسمی است اما اینکه آمار رسمی را ضرب در ۲ یا سه یا عدد دیگری بکنیم درست نیست. وی گفت: هیچ جای دنیا به جز کره جنوبی که میزان تست آنها بالا بود. در سایر کشورها نیز فرصت نشده برای جمعیت بزرگی تست انجام شود و برآورد دقیقی وجود ندارد.

به گزارش «ایرنا» رئیسی افزود: در مورد آمار واقعی برای خیلی بیماری‌ها امکان برآورد داریم چون بیماری برای ما شناخته شده است، اما در مورد کرونا هنوز شناخت کافی نداریم و حتی در مورد سرایت آن از یک نفر اول در چین اعلام شد که از یک نفر به ۸/ ۳ است اما بعد گفته شد قدرت سرایت از یک نفر به ۸/ ۱ نفر است. وی ادامه داد: با توجه به اینکه هنوز شیوع بیماری ادامه دارد و درصد زیادی از بیماران علامت ندارند، یکی از راه‌ها این است کل افراد را تست کنیم و برآورد شیوع کنیم.

رئیسی گفت: میزان سرایت و شیوع در جایی مثل قم یا گیلان قطعا با میزان شیوع با برخی استان‌های جنوبی کشور که خیلی میزان شیوع پایین تر است، متفاوت است و نمی‌توانیم آمار ۵ برابر یا ۶ برابر آمار رسمی را به‌عنوان برآورد اعلام کنیم. وی گفت: اینکه ۸۰۰ هزار نفر مبتلا شدند و چندین برابر آمار اعلام شده مرگ داریم قطعا درست نیست. ممکن است کسانی مدل‌سازی کنند اما این ویروس حساب و کتاب ندارد و این مدل‌سازی‌ها درست نیست، اینکه ۵۶ هزار نفر فوتی باشند قطعا درست نیست و اولین بار است که می‌شنوم و حتی این تعداد مرگ بر اثر بیماری تنفسی هم نداشته‌ایم واگر همه فوتی‌های بیماری‌های تنفسی را در نظر بگیریم این تعداد نیست.

وضعیت تهران از نظرغربالگری

رئیسی درباره غربالگری کرونا در کشور گفت: کمترین جایی که در کشور غربالگری شده تهران است. در بسیاری از استان‌ها بالای ۸۰ درصد غربالگری شد و در تهران حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد غربالگری شده است.

آخرین آمارمبتلایان

درهمین حال روزگذشته رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، اعلام کرد: تاکنون ۷۶ هزار و ۳۸۹ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. وی همچنین گفت که با فوت ۹۴ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان‌باختگان کرونا در کشور به ۴۷۷۷ نفر رسیده است. کیانوش جهانپوردرادامه آماربهبودیافتگان را ۴۹۹۳۳اعلام کرد و گفت که ۳۶۴۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

مبارزه همزمان با بیماری و بیکاری

درکناراین اخبارروزگذشته حسن روحانی در جلسه هیات دولت گفت:‌ امروز مهم‌ترین مساله و دغدغه مردم ما سلامت و معیشت است، ما باید کاری کنیم که همزمان با بیماری و بیکاری مبارزه کنیم.