آنطورکه ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت روز پنج‌شنبه اعلام کرد  هر ۸ تا ۱۱ سال یک پیک شدید آنفلوآنزا در کشور اتفاق می‌افتد که سال‌جاری یازدهمین سال آن درایران است که احتمالا با پیک آنفلوآنزا در کشور همراه با شیوع ویروس کرونا روبه‌رو خواهیم شد. اما همه خبرها هم بد نیست.همچنان که براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت سیر نزولی تعداد جان‌باختگان درکشور ادامه دارد.این رقم روز گذشته برای چهارمین روز متوالی دو رقمی اعلام شد. کاهش تعداد فوت‌شدگان کرونا درکشور از روز سه‌شنبه هفته گذشته با ثبت رقم ۹۸ تن برای اولین‌بار طی یک ماه اخیربه ثبت رسید.

براین اساس به گفته کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، کرونا از بعدازظهر ۲۸فروردین تا روز گذشته جان ۸۹ نفردیگر درکشور را گرفته است.این رقم روز پنج‌شنبه ۹۲نفر بود. سعید نمکی وزیربهداشت نیز اعلام کرده است که در اکثر استان‌ها به آستانه مهار و کنترل نزدیک شده‌ایم. ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت نیز روند کلی بیماری کرونا در کشور را نزولی خواند و گفت: با این وجود هرگونه بی‌احتیاطی می‌تواند این روند را متغیر کرده و با افزایش آمار مبتلایان مواجه شویم. او همچنین درسفری به استان فارس، ازاین استان به‌عنوان یکی از پیشروترین و موفق‌ترین استان‌ها در کشور درخصوص کنترل بیماری کرونا یاد کردوگفت: میزان بستری در این استان به حداقل رسیده است. او در جلسه  شورای‌عالی استان‌ها، نیز اظهار کرد: بعد از پیک کرونا در اسفند ماه قاعدتا این ویروس در کل کشور روند نزولی دارد و در حدود ۲۵ درصد استان‌ها روزانه صفر تا ۱۰ نفر و در ۲۵ درصد دیگر ۱۰ تا ۲۰ نفر به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند. معاون کل وزارت بهداشت گفت:‌در ۱۶ استان کمتر از ۲۰ مورد ابتلا به ویروس کرونا داشته‌ایم ولی در ۶ استان روند شیوع ویروس کرونا اندکی صعودی است. حریرچی با بیان اینکه در ۶ استان دیگر نیز در وضعیت متوسط قرار داریم، تاکید کرد: خوشبختانه در آذربایجان شیوع ویروس کرونا خوب کنترل شده است، ولی فاصله‌گذاری‌های اجتماعی نادرستی شکل گرفته که امکان شعله‌ور شدن این ویروس مجددا وجود دارد.  به گزارش «ایلنا» کیانوش جهانپور سخنگوی وزرات بهداشت نیز گفت: امروز به شرایطی رسیده‌ایم، که دیگر در هر ۱۰ دقیقه یک فوتی نداریم. در پیک بیماری نیز یک نفر از ۶ نفر فوتی‌ها به دلیل کرونا بود. امروز از یک نفر به ۱۱ نفر رسیده‌ایم.

نظر تهرانی‌ها درمورد کرونا

درکناراین اخبار امیدوارکننده ازوضعیت کرونادرکشور، قراراست از فردا برخی مشاغل و اصناف فعالیت خود رادراستان تهران ازسر بگیرند. همچنین ممنوعیت تردد بین استانی از روزیکشنبه اول فروردین به پایان می‌رسد.دو موضوعی که اسباب نگرانی را از احتمال شیوع مجدد کرونا درکشور فراهم ساخته است. کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا نیز درهمین ارتباط روزگذشته گفت که اگرچه ممنوعیت ترددهای بین استانی برداشته شده است اما این موضوع به منزله انجام سفرهای غیرضروری نیست. اوهمچنین هشدار داد که درحال حاضراز هر ۱۱ مورد مرگ و میری که در کشور اتفاق می‌افتد یک مورد به دلیل ابتلا به کروناست. این نگرانی‌ها درشرایطی ازسوی مدیران وزارت بهداشت مطرح می‌شود که وضعیت تهران از نظر ابتلا به کرونا و درصد آمار فوت شدگان همچنان نگران‌کننده است.همچنین به دلیل مرکزیت تهران بیم سرایت کرونا از پایتخت به شهرهایی که تاکنون از نظر ابتلابه کرونا به ثبات رسیده‌اند می‌رود. آخرین نظرسنجی از تهرانی‌ها نیز نشان می‌دهد که ۴۰درصد آنها کرونا را جدی نگرفته‌اند. علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران نیز در این خصوص گفت: بر اساس آخرین نظرسنجی انجام شده در کلان‌شهر تهران، ۶۰ درصد شهروندان تهرانی کرونا را ویروسی خطرناک می‌دانند و ۵۱ درصد از شهروندان تهرانی نگران ابتلای خود یا یکی از اعضای خانواده‌شان به کرونا بوده‌اند.

هشدار درمورد بازگشایی مشاغل و حمل و نقل عمومی

در همین حال بازگشایی اصناف و برخی مشاغل با هشدار وزارت بهداشت روبه‌رو شده است. همچنان که معاون کل وزارت بهداشت روز گذشته تاکید کرد که بازگشایی به معنی عادی شدن شرایط نیست و با توجه به معیشت فقرا و افراد روزمزد بازگشایی را انجام می‌دهیم ولی کماکان مناطق پرتراکم مانند دانشگاه‌ها و مدارس که ۲۰ میلیون جمعیت دارند باید کاملا کنترل شود. حریرچی همچنین گفت که پرهیز از حمل و نقل عمومی تا حد ممکن باید ادامه پیدا کند.به گفته حریرچی ۵/ ۲۶ درصد از انتقال کرونا در حمل ونقل عمومی صورت می‌گیردودر کل مدارس با ۱۴ میلیون دانش‌آموز ۵/ ۱۱ درصد احتمال انتقال وجود دارد.او همچنین گفت که در نماز جمعه ۲/ ۰ درصد و در کل دانشگاه‌ها ۷ درصد احتمال انتقال ویروس کرونا وجود دارد.

تداوم لغو طرح ترافیک در تهران

این ابراز نگرانی‌ها درشرایطی از سوی مدیران وزارت بهداشت مطرح می‌شود که با تداوم اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و آغاز فعالیت برخی مشاغل، نگرانی‌هایی درباره اجرا نشدن مطلوب این طرح به خصوص در حمل و نقل عمومی وجود دارد.از همین رو هرچندیوسف حجت سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از تداوم لغو طرح ترافیک تا نابودی کرونا در تهران خبر داده است، تا تهرانی‌ها با استفاده از خودروی شخصی کمتر از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، درعین حال از افزایش تعداد مسافران حمل و نقل عمومی اظهار نگرانی کرده و می‌گوید: اگر تعداد مسافران مترو از ۴۰۰ هزار نفر عبور کند، ظرفیت مترو جوابگوی فاصله‌گذاری اجتماعی نیست.

تعداد بهبود یافتگان

اما آخرین آمار ارائه شده ازسوی وزارت بهداشت حاکی از آن است که تاکنون ۷۹ هزار و ۴۹۴ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۴۹۵۸ نفر رسیده است. به گزارش «ایرنا» سخنگوی وزارت بهداشت ظهرروز گذشته گفت: از روز پنج‌شنبه تا دیروز بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۴۹۹ بیمار جدید مبتلا به کووید در کشور شناسایی شده‌اند. جهانپور اظهار کرد: تا روزجمعه ۵۴ هزار و ۶۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و ۳۵۶۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

نیاز به ۳میلیاردواکسن برای یک سال

درکنار ارائه این آمار روزانه از سوی وزارت بهداشت، روز گذشته ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت تاکیدکرد که باید به زندگی با ویروس کرونا تا زمان کشف واکسن و دارو عادت کنیم. وی افزود: مردم باید ایمن شوند و در بهترین شرایط تولید و توزیع واکسن و داروی بیماری کرونا ۱۲ تا ۱۸ ماه طول می‌کشد تا در دسترس قرار بگیرد. حریرچی اظهار کرد ظرفیت تولید واکسن آنفلوآنزا در دنیا ۱۵۰ میلیون است و برای ویروس کرونا حداقل ۳ میلیارد واکسن برای یک سال نیاز است و معلوم نیست که توزیع آن در بین کشورها، چگونه خواهد بود.