تاکنون چند ده نفر از اعضای کادر درمانی ایران در اثر ابتلا به کرونا درگذشته‌اند و این موضوع باعث شد، آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم ایران در ماه مارس اعلام کند کادر درمانی که در نتیجه این بیماری جان خود را از دست می‌دهند به‌عنوان شهید شناخته شوند این افتخار به سربازانی داده می‌شود که در جنگ جان خود را فدای میهن کنند. تحریم‌های ایالات متحده اوضاع را برای ایران سخت‌تر کرده است. در سال ۲۰۱۸، رئیس‌جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و تحریم‌های شدید اقتصادی علیه این کشور را مجدداً اعمال کرد و مانع دسترسی به تجهیزات درمانی و پزشکی مورد نیاز شده است.

اکنون پرستاران ایرانی در میان بدترین صدمات ناشی از تحریم‌های آمریکا هستند. در حالی که گفته می‌شود، مواد غذایی و دارو از مجازات‌های تحریمی ایالات متحده معاف هستند، اما در عمل تجهیزات پزشکی و انواع خاصی از داروها را شامل نمی‌شود. شرکت‌ها برای فروش برخی از کالاهای محافظتی به ایران، از جمله ماسک صورت و برخی از سیستم‌های ضد عفونی که برای استریل کردن آنها استفاده می‌شود، نیاز به مجوز ویژه از وزارت خزانه داری ایالات‌متحده دارند.

 در ماه مارس، واشنگتن پست گزارش داد دولت ترامپ تعداد مجوزهای اعطا شده به شرکت‌های صادر کننده لوازم پزشکی به ایران را کاهش داده است. بنابراین زمانی که مجوز لازم برای ارسال اقلام بشردوستانه وجود نداشته باشد، برخی موسسات و بانک‌ها از ترس مجازات شدن، از فعالیت مشترک با ایران اجتناب می‌کنند. با اینکه تولیدکنندگان داخلی برخی کمبودها را از سر راه برداشته‌اند اما بسیاری از تجهیزات پزشکی تولید شده در ایران هنوز به تجهیزات خارجی و مواد اولیه وارداتی از خارج متکی هستند.

این کشور همچنین به دلیل تحریم ها، منابع مالی به مراتب کمتری برای خرید لوازم مورد نیاز در اختیار دارد. یک مدیر اقتصادی سابق سازمان تأمین اجتماعی ایران گفت: «بخش بهداشت ایران به ویژه بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها نقدینگی کافی برای خرید لوازم ضروری  را ندارند و دولت ایران ابزارهای مالی برای پر کردن شکاف ندارد.» کادر درمانی ایران که در معرض خطر ناشی از بیماری هستند از قبل نیز با شرایط نامناسب کار، دستمزدهای پایین و کار بیش از حد، دست و پنجه نرم می‌کنند. براساس آمارهای بانک جهانی در سال ۲۰۱۵، ایران به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۹/ ۱ پرستار دارد.

سابق بر این روسای جمهور ایالات متحده، تحریم‌های ایران را در مواقع بحران کاهش می‌دادند. پس از وقوع زمین لرزه بم در سال ۲۰۰۳، دولت جورج دبلیو بوش سه ماه تحریم‌ها را برای تسریع در کمک و مساعدت به ایران تعلیق کرد. دولت اوباما پس از وقوع زمین‌لرزه دیگری در سال ۲۰۱۲ در ایران، اقدامات مشابهی را انجام داد و ۴۵ روز تحریم‌ها را برای تسهیل کمک‌های بشردوستانه کاهش داد. اما به‌رغم درخواست‌های داخلی و بین‌المللی از ترامپ، دولت وی هیچ نشانه‌ای از کاهش یا تعلیق تحریم‌های ایران از خود نشان نداده است. تحریم‌های ایالات متحده با مختل کردن راه‌های دیگر در ارائه کمک‌های بشردوستانه به ایران، وضعیت را پیچیده تر کرده است.