اسماعیلی با بیان اینکه به محض وصول پرونده به دادسرای تهران بررسی این پرونده با همه محتوای گزارش دیوان محاسبات انجام شد گفت: در همین زمان کوتاه به این نتیجه رسیدیم که بخش اندکی از محتوای گزارش دیوان محاسبات قبلا با گزارش سازمان بازرسی و گزارش ضابطان قضائی در دادسرای تهران تشکیل پرونده شده است و درباره تعدادی از دریافت‌کنندگان ارز، مراجع قضایی رسیدگی انجام شده و رای هم صادر شده است و متهمان در حال تحمل محکومیت هستند. اسماعیلی در ادامه تاکید کرد: از بخش دیگری از گزارش نیز قبلا مطلع شده بودیم که پرونده تشکیل شده اما هنوز منتهی به تصمیم قضایی نشده است همچنین بخش قابل توجهی از گزارش دیوان محاسبات نیز بخش‌هایی است که باید از الان پرونده تشکیل شود و گزارش دیوان محاسبات را با جدیت و تمام توان رسیدگی و نتیجه را به مردم اعلام می‌کنیم.

رفع نواقص پرونده رئیس سابق هلال احمر

سخنگوی قوه‌قضائیه در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده علی اصغر پیوندی گفت: نواقص این پرونده رفع شده و رسیدگی‌های دادسرایی به اتمام رسید و پرونده در مرحله اعاده به دادگاه است و نسبت به بخشی که نواقص داشت و ارسال به دادگاه نسبت به بخشی که بعدا به این پرونده اضافه شد، قرار دارد و فعلا متهم بازداشتی ندارد.

۱۱ هزار گزارش تخلف کرونایی

سخنگوی قوه‌قضائیه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کسانی که دستورات مقابله با کرونا را اجرایی نکردند، اقدامات دستگاه قضایی چه بوده است، گفت: تخلفات نسبت به همراهی مردم قابل توجه نبوده است. او افزود: در این ایام ۱۱ هزار و ۴۲۰ مورد گزارش مردمی به سامانه سجام ارسال شده است و ۶ هزار و ۲۰۳ مورد از این گزارش‌ها از سوی معاونت‌های امور پیشگیری از وقوع جرم دادگستری‌ها در حال بررسی است، همچنین تعداد

هزار و ۴۹۸ مورد نیز به دادستان‌ها و دادگستری‌ها ارجاع شده است و سه هزار و ۶۳۹ مورد نیز بررسی شده که تخلفی رخ نداده است.

مرخصی به بیش از هزار تبعه بیگانه

سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد مدعی شده که ایران در اعطای مرخصی به زندانیان تبعیض قائل شده، افزود: قوه‌قضائیه به عدالت رفتار کرده و هیچ فرقی بین تابعیت‌ها نگذاشته است؛ در مرخصی اخیر بیش از هزار نفر تبعه بیگانه را مرخصی دادیم. برخی اتباع همین کشورهای مدعی در زمره کسانی بودند که به مرخصی رفتند. او افزود: ما دوتابعیتی را به رسمیت نمی‌شناسیم و ملاک ما در اعطای مرخصی نوع جرم، میزان مجازات و مخاطراتی است که فرد می‌تواند برای جامعه داشته باشد و میزان تحمل و داشتن وثیقه بود.

بررسی ۱۳۷۶ گزارش و شکایت حقوق شهروندی

 سخنگوی قوه‌قضائیه با تاکید بر اهتمام دستگاه قضا در رعایت حقوق شهروندی گفت: هیات‌های نظارت بر حفظ حقوق شهروندی در سال گذشته، یک‌هزار و ۳۷۶ مورد گزارش و شکایت دریافت کردند که همه این گزارش‌ها بررسی شد. او ادامه داد:‌ از مجموع گزارش‌ها و شکایت‌های بررسی شده، فقط ۲۰ مورد نقض حقوق شهروندی در قوه‌قضائیه و زیرمجموعه قوه‌قضائیه به اثبات رسید. اسماعیلی با تاکید بر اینکه جدیت در رسیدگی به پرونده‌های اقتصادی را رها نکردیم، افزود: در همین ایام کرونایی نیز برخی پرونده‌های اخلال در نظام اقتصادی رسیدگی و منتهی به صدور حکم شد. ابراهیم زابلی پیله رود به جرم اخلال در نظام تولیدی کشور از طریق سوءاستفاده عمده از فروش غیر مجاز مواد اولیه و سهمیه‌ای پتروشیمی در بازار آزاد و دریافت رشوه به ۱۰ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت دائم از هرگونه خدمات دولتی، ضبط ۲۴۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون و ۷۶۴ هزار و ۷۶۰ ریال به نفع دولت، نوید محمودی به جرم اخلال در نظام تولیدی کشور به پنج سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق، ضبط مبلغ ۶۵ میلیارد و ۵۳۴ میلیون و ۴۹۱ هزار ریال به نفع دولت و رضا عیوض‌زاده که متاسفانه بازرس اداره صمت بود به جرم اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق اخذ رشوه و فراهم ساختن عرضه محصولات پتروشیمی در خارج از شبکه به ۶ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و انفصال دائم از خدمات دولتی و ضبط مبلغ ۳میلیارد ریال به نفع دولت محکوم شد.