نظر تهرانی‌ها درباره تداوم تعطیلات کرونایی

درهمین راستا تهران روز گذشته یکی از پرترافیک‌ترین روزهای خود را پس ازاجرای طرح فاصله‌گیری اجتماعی تجربه کرد. آن‌طور که سرهنگ نادر رحمانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا خبرداده است ورودی‌های پایتخت روز گذشته شاهد ترافیک سنگینی بود. از سوی دیگر احسان جاهد مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران نیز دیروزاعلام کرد: همزمان با لغو اجرای طرح ترافیک و حضور دو سوم کارمندان در محل کار خود، ترافیک تهران ۷۰ درصد در معابر بزرگراهی و محدوده مرکزی شهر نسبت به روز‌های عادی که طرح ترافیک اجرا می‌شد، افزایش یافته است. درهمین حال هرچند از سرگیری فعالیت مشاغل یکی از دلایل اصلی ترافیک وسیع درتهران است اما براساس نظرسنجی اخیر ستاد مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران خرید مایحتاج روزمره؛ علت خروج حدود ۷۶ درصد شهروندان درتهران عنوان شده است. درکناراین اخبارهمچنان وزارت بهداشت و اعضای شورای اسلامی شهر تهران هشدار می‌دهند که چنانچه فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نشود احتمال موج جدید شیوع کرونا از اواسط اردیبهشت وجود دارد. ایرج حریرچی معاون‌کل وزارت بهداشت نیزدرهمین ارتباط تاکید کرده است که تا اطلاع ثانوی در کل دنیا حتی کشورهایی که به‌نظر می‌رسد پاک هستند، پیک دوم، سوم و چندم کاملا محتمل است. هشداری که رئیس سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه به نوع دیگری مطرح کرده است. او با اشاره به تبعات شیوع بیماری همه‌گیر «کووید-۱۹» هشدار داده که «بدترین وقایع» هنوز پیش‌رو هستند. به گفته تدروس آدهانوم با برداشته شدن برخی از محدودیت‌ها در بسیاری از کشورها زنگ خطر شیوع این ویروس وجود خواهد داشت.

علت خروج ۷۶ درصد تهرانی‌ها از منزل

همزمان روز گذشته جدیدترین نتایج نظر‌سنجی ستاد مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران منتشر شد.به گزارش خبرگزاری فارس، دراین نظر سنجی که با همکاری مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) از شهروندان تهرانی انجام شد، علت خروج حدود ۷۶ درصد شهروندان خرید مایحتاج روزمره ذکرشده است.

همچنین در این نظرسنجی که برخی پاسخگویان بیش از یک گزینه را انتخاب کرند؛ ۴/ ۱۷ درصد فعالیت شغلی و ۶/ ۱۶ درصد مراجعه به داروخانه، درمانگاه یا بیمارستان را علت خروج خود از منزل اعلام کردند. ۷/ ۱۴ درصد نیز اظهار کردند که اصلا از خانه خارج نمی‌شوند و ۵/ ۷ درصد نیز امور بانکی، ۵ درصد هواخوری و خیابان‌گردی، ۷/ ۰ درصد مهمانی و دورهمی و ۶/ ۰ درصد نیز آرایشگاه را دلیل خروج خود از منزل عنوان کردند. ۶۲ درصد نیز اظهار کردند در صورت ادامه ویروس کرونا و شیوع آن در کشور و همچنین تداوم تعطیلات تا بهتر شدن وضعیت و کنترل بیماری در قرنطینه خانگی می‌مانند. ۴/ ۳۵ درصد نیز اعلام کردند با رعایت اصول بهداشتی کارهای روزمره را ادامه داده و ۱/ ۱ درصد عنوان کردند به شهرهای دیگر سفر می‌کنند. ۵/ ۰ درصد شهروندان تهرانی در پاسخ به این پرسش، گزینه سایر را انتخاب کردند و یک درصد نیز به این سوال پاسخی ندادند. ۹/ ۸ درصد شهروندان نیز در پاسخ به این پرسش که «در صورت رفع محدودیت‌های اعمال شده و بازگشایی مراکز با وجود تداوم شیوع کرونا به کدام یک از این مراکز مراجعه می‌کنید؟»، گزینه مراکز تجاری و خرید، ۶/ ۷ درصد، باشگاه‌های ورزشی، استخر و ورزشگاه‌ها، ۲/ ۶ درصد، آرایشگاه‌ها، ۲/ ۶ درصد پارک‌ها و مراکز تفریحی، ۵/ ۵ درصد، اماکن مذهبی و زیارتگاهی و ۴/ ۳ درصد نماز جماعت و جمعه را انتخاب کردند.

۶/ ۲ درصد شهروندان تهرانی گزینه سایر، ۴/ ۲ درصد رستوران و کافی شاپ، ۹/ ۱ درصد سینما، تئاتر، کنسرت و ۷/ ۰ درصد کلینیک‌های زیبایی را انتخاب کردند. به گزارش فارس، در این نظرسنجی که برخی از پاسخگویان بیش از یک گزینه را انتخاب کردند، ۸/ ۸۳ درصد اظهار کردند به بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها و ۴/ ۸۱ درصد به دید و بازدید اقوام درجه یک نرفته‌اند؛ ضمن اینکه ۷۸ درصد مردم در مراجعه به سوپرمارکت و پمپ بنزین اصول بهداشتی را رعایت کرده‌اند و ۲/ ۶۸ درصد اظهار کردند هر یک ساعت، ۲۰ ثانیه دست‌هایشان را شسته‌اند.

بررسی وضعیت امنیتی، اقتصادی و اجتماعی کشور

درکناراین نظرسنجی،سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از بررسی وضعیت امنیتی، اقتصادی و اجتماعی کشور در جلسه دیروز با مسوولان ذی‌ربط خبر داد. سیدحسین نقوی‌حسینی در توضیح جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: این جلسه با حضور ذوالفقاری معاون وزیر کشور، نمایندگانی از سپاه، نیروی انتظامی، مرکز پژوهش‌ها و معاون وزارت اطلاعات برگزار شد و آثار و عواقب کرونا بر امینت داخلی و خارجی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش «ایلنا» وی افزود: طبق توضیحات معاون وزیر کشور قبل از اعمال و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، آمار مبتلایان نزدیک به ۳هزار نفر در شبانه‌روز بود ولی الان به حدود۱۲۰۰ نفر رسیده که این نشان‌دهنده موفقیت اجرای این طرح است. نقوی‌حسینی همچنین گفت: آقای ذوالفقاری این توضیح را هم داد در شرایط فعلی که برخی از اقشار و اصناف مشکل معیشتی دارند باید مورد حمایت قرار گیرند. از جمله اینکه ۷۵۰ هزار نفر در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کردند.

درخواست تفکیک آمار ابتلا در تهران

ازسوی دیگر علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران درخواست کرد که آمار مبتلایان به کرونا درتهران به‌صورت تفکیک‌شده اعلام شود.

وی افزود: در جلسه پیشین اعضای شورای شهر تهران هم این موضوع مطرح شد و قطعا در اختیار داشتن آمار تفکیکی در هر کلان‌شهری به ویژه تهران تاثیر‌گذار خواهد بود تا تصمیمات اتخاذ شده مبتنی بر عقلانیت و قوام بهتری باشد. به گزارش خبرگزاری فارس، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: ما معتقدیم نه تنها باید آمار به‌صورت تفکیکی برای هر شهر اعلام شود بلکه باید یک قدم فراتر رفت و حتی آمار را به تفکیک منطقه هم اعلام کنیم.

وی ادامه داد: در واقع همین بررسی‌ها انجام شده است که امروز مسوولان می‌گویند وضعیت یک استان قرمز یا سفید است و باید درخصوص تهران هم آمار را به تفکیک درخصوص شهر تهران اعلام کنند.

میزان جان باختگان کرونا

درهمین حال براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت، تعداد جان باختگان کرونا در کشوربا فوت ۸۸ نفر دیگر به ۵۲۹۷ نفر رسید.

به گزارش «ایرنا» رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت بابیان اینکه تاکنون ۸۴ هزار و ۸۰۲ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند گفت: از روز دوشنبه تا دیروز۲ اردیبهشت بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۲۹۷ بیمار جدید مبتلا به کووید در کشور شناسایی شده است.

کیانوش جهانپور تصریح کرد: تا امروز ۶۰۹۶۵ نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و ۳۳۵۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت در ادامه گفت: تاکنون ۳۶۵ هزار و ۷۲۳ آزمایش تشخیص کووید-۱۹ در کشور انجام شده است.

توصیه به بهبودیافتگان کرونا

همچنین رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور از بهبودیافتگان کرونا خواست پس از درمان، برای محاسبه توده بدنی خود به نرم‌افزار تاک مراجعه کنند. به گزارش وزارت بهداشت، جلال‌الدین میرزای رزاز درباره اهمیت تغذیه برای بهبودیافتگان کرونا گفت: به دلیل عدم آگاهی مراقبان بیمار در منزل، ممکن است این بیماران دچار سوء تغذیه بوده و این موضوع می‌تواند موجب تضعیف مجدد سیستم ایمنی بیمار شود.

توصیه سازمان بهداشت جهانی برای ماه رمضان

درهمین حال با فرارسیدن ماه رمضان، سازمان بهداشت جهانی به مسلمانان توصیه کرده است که برای حفظ سلامت خود در این ماه، به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی حداقل تا یک متر اقدام کنند.

دراین توصیه آمده است که از احوال‌پرسی‌های فرهنگی و مذهبی مانند دست روی سینه گذاشتن برای جلوگیری از تماس بدنی استفاده شود.

در این بیانیه آمده است: فاصله‌گذاری مانند تعطیلی مساجد و نظارت بر تجمعات عمومی و دیگر محدودیت‌ها رعایت شود و برگزاری هرگونه تجمعات مذهبی باید مطابق با رویه استاندارد ارزیابی خطرات باشد.