به گزارش «اقتصادنیوز» همتی افزود: ما در پرونده خودمان داده‌ها و اطلاعاتی را که درخواست شده بود در شرایط کاملاً متفاوت داخلی و بین‌المللی فراهم کردیم. ما از آقای آزور و تیمشان به خاطر همکاری نزدیک با ما در طول این دوره دشوار قدردانی می‌کنیم. اینجانب از شما سرکار خانم مدیر کل درخواست می‌کنم تا تقاضای RFI ما بلافاصله در هیات‌مدیره مطرح شود و اجازه دهید هیات‌مدیره درباره آن تصمیم‌گیری نماید. همچنین ما بر روی پشتیبانی اعضای هیات‌مدیره به ویژه کسانی که نماینده کشورهای منطقه منا+ هستند حساب می‌کنیم. به گفته رئیس کل بانک مرکزی، منابع حاصل از RFI برای تامین مالی خرید دارو و تجهیزات پزشکی توسط ایران - که به شدت برای نجات زندگی مردم و جلوگیری از گسترش ویروس در منطقه مورد نیاز است- مورد استفاده قرار می‌گیرد. همتی افزود: اینستکس (INSTEX) و شتا (SHTA) ابزارهایی در دسترس هستند که سازو‌کارهای پایش و ایمنی در آنها تعبیه شده تا هرگونه نگرانی را بر طرف کند.

نظر مثبت برلین درباره وام ایران

از سوی دیگر با وجود سنگ‌اندازی‌های آمریکا بر سر راه ایران برای دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول در پی شیوع ویروس کرونای جدید، روز گذشته وزیر امورخارجه آلمان موضع کشورش را دراین‌باره اعلام کرد و گفت: «در واقع [نظر] دولت آلمان درباره امکان وام دادن صندوق بین‌المللی پول به ایران برای مبارزه با ویروس کرونا و عواقب آن مثبت است اما رای نهایی آلمان به شکل [پرداخت] این وام که صندوق بین‌المللی پول و ایران بر سر آن توافق خواهند کرد بستگی دارد.» به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه خبری اردوپوینت، هایکو ماس وزیر امورخارجه آلمان تاکید کرد: «اگر هدف این وام مبارزه با کووید-۱۹ است که به‌طور جدی بر ایران اثر گذاشته است، پس ما به همراه فرانسه و انگلیس باور داریم صندوق بین‌المللی پول باید به روشی مناسب اطمینان حاصل کند که این کمک مستقیما برای غلبه بر این بحران انجام می‌شود.» این درحالی است که به گزارش خبرگزاری تسنیم، ایران که زیر فشارهای شدید تحریم‌های اقتصادی، از جمله تحریم صادرات نفت است برای تامین نیازها و مقابله با بحران اقتصادی ناشی از کرونا از صندوق بین‌المللی پول درخواست پنج میلیارد دلار وام کرده است اما واشنگتن تلاش دارد مانع تخصیص این وام به ایران شود. پیش از این روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود که دولت آمریکا با تخصیص وام از صندوق بین‌المللی پول به ایران مخالف است و قصد دارد مانع از آن شود. این درحالی است که هفته گذشته جهاد ازعور، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای میانه صندوق بین‌المللی پول در پاسخ به پرسش «دنیای اقتصاد» مبنی بر فرآیند اعطای وام ایران به صندوق تاکید کرد که به‌‌دلیل تاخیر در فرآیند جمع‌آوری اطلاعات لازم از ایران، فرآیند تصمیم‌گیری این نهاد مالی بین‌المللی طولانی شده است. این موضوع نشان می‌دهد پرونده ایران هنوز در جریان است.

تدارک دومین معامله با ایران از طریق اینستکس

همچنین پایگاه خبری آلمانی اینوستینگ گزارش داد که وزیر امورخارجه آلمان گفته است اینستکس [سازوکار مالی ویژه اروپا برای تسهیل تبادلات تجاری با ایران] باید برای کمک‌رسانی به ایران برای مبارزه با ویروس کرونا به‌کار گرفته شود. وزیر امورخارجه آلمان روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری از تدارک یک معامله دیگر از طریق سازوکار مالی اینستکس با ایران خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم و به‌نقل از دویچه وله، هایکو ماس تاکید کرد که اینستکس در ابتدای راه است و اروپا سعی می‌کند با سرعت بیشتری معاملات تازه از طریق آن را عملی کند. وزیرخارجه آلمان همچنین گفت که این دور از معاملات نیز مانند دور اول شامل اقلامی می‌شود که ایران برای مقابله با کرونا به آنها نیاز دارد. وی گفت: «این اپیدمی موضوعی بسیار جدی در ایران است.» هایکو ماس در این کنفرانس از نظارت دقیق بر دادوستد با ایران خبر داد و گفت: «بر هر تراکنشی با دقت و وسواس نظارت می‌شود تا جلوی سوءاستفاده از آن گرفته شود.»