هفته گذشته ناوگان پنجم نیروی دریایی تروریست آمریکا در منطقه و متعاقبا مقامات سیاسی و نظامی این کشور مدعی شدند که ۱۱ قایق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ۲۷ فروردین ۹۹ (۱۵ آوریل ۲۰۲۰) برای ناوهای آمریکایی در شمال خلیج‌فارس ایجاد مزاحمت کرده‌اند. متعاقبا روابط عمومی نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه‌ای با‌ هالیوودی خواندن روایت تروریست‌های آمریکایی از این ماجرا، تاکید کرد: به آمریکایی‌ها توصیه می‌کنیم مقررات بین‌المللی و پروتکل‌های دریانوردی را در خلیج‌فارس و دریای عمان تمکین و از هرگونه ماجراجویی و روایت‌های جعلی و دروغ پرهیز کنند. رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به اقدام اخیر قایق‌های ایرانی در نزدیک‌شدن به ناوهای آمریکایی در خلیج‌فارس مدعی شد: ما نمی‌خواهیم قایق‌های ایرانی اطراف کشتی‌های ما باشند و این اقدام ایران را اصلا تحمل نخواهیم کرد. «دونالد ترامپ» بامداد پنج‌شنبه به‌وقت تهران در سخنانی در کنفرانس خبری کاخ سفید اعلام کرد که «واشنگتن اجازه نخواهد داد که برای ناوهای آمریکا مزاحمتی ایجاد شود که اگر این اتفاق بیفتد نیروهای آمریکایی می‌توانند تیراندازی کنند.» ساعاتی پس از این ادعا یک مقام وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که چنین دستوری به پنتاگون ابلاغ نشده است. نیویورک‌تایمز روز چهارشنبه به نقل از یک مقام وزارت دفاع آمریکا گزارش داد که تاکنون هیچ دستوری درباره حمله به قایق‌های توپ‌دار ایرانی در صورت ایجاد مزاحمت از سوی آنها برای ناوهای آمریکایی مستقر در خلیج‌فارس، به پنتاگون ابلاغ نشده است. نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به این ادعاها در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: به آمریکایی‌ها توصیه می‌کنیم مقررات بین‌المللی و پروتکل‌های دریانوردی را در خلیج‌فارس و دریای عمان تمکین و از هرگونه ماجراجویی و روایت‌های جعلی و دروغ پرهیز کنند. سردار «حسین سلامی» فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به این تهدیدات، تاکید کرد که نیروهای مسلح ایران آماده حمله به کشتی‌های آمریکایی هستند که امنیت جمهوری اسلامی را در معرض خطر قرار دهند. او با یادآوری این نکته که آمریکایی‌ها رفتارهای ما را در گذشته تجربه کرده‌اند و آن عبرت‌ها کافی است تا این حقایق را دریافت کنند، گفت: ما نیز به واحدهای نظامی خودمان در دریا دستور دادیم که اگر شناور یا واحد جنگی از نیروهای دریایی ارتش تروریست آمریکا بخواهد امنیت کشتی‌های غیرجنگی یا شناورهای رزمی ما را مورد مخاطره قرار دهد، آن شناور یا واحد نظامی را مورد هدف قرار بدهند.

احضار سفیر سوئیس به وزارت خارجه

همزمان با این تحولات، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امورخارجه در واکنش به اقدامات ایذایی و تحریک‌آمیز نیروهای آمریکایی در خلیج‌فارس اظهار کرد: در این رابطه سفیر سوئیس در تهران به‌عنوان حافظ منافع آمریکا به وزارت امورخارجه فراخوانده شد و مراتب اعتراض شدید ایران نسبت به تهدیدات نیروهای آمریکایی از جمله حضور و اقدامات غیرقانونی و بی‌ثبات‌ساز ناوگان دریایی آن کشور در نزدیکی آب‌های شمالی خلیج‌فارس و سواحل ایران طی یادداشتی جهت انعکاس به مقامات آمریکایی به وی ابلاغ شد.به گزارش خبرگزاری تسنیم، موسوی افزود: در این یادداشت به دولت آمریکا ضرورت رعایت مقررات بین‌المللی ایمنی دریانوردی و آزادی کشتیرانی از سوی همه طرف‌ها یادآوری و هشدار داده شده است که ایران ضمن دفاع قدرتمندانه از حقوق دریایی خود، در مقابل هرگونه تهدیدات و اقدامات غیرقانونی و متعرضانه در منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان، پاسخ و واکنش مناسب نشان خواهد داد. وی در ادامه تاکید کرد: ایران اظهارات تهدیدآمیز و تحریک‌کننده روز پنجشنبه توسط رئیس‌جمهور آمریکا را محکوم و به آقای ترامپ توصیه می‌کند در شرایط کنونی شیوع بیماری کرونا در منطقه و جهان بهتر است به‌جای ماجراجویی و فرافکنی، ناوگان نظامی خود را برای کمک به مهار و مدیریت این بیماری رو به گسترش که این کشور را به آلوده‌ترین کشور مبتلا به این بیماری در جهان تبدیل کرده است، در داخل آمریکا به‌کار گیرد.

تهدیدات آمریکا امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد

در ادامه واکنش‌ها به اقدامات آمریکا، مقام پارلمانی روس با انتقاد از آمریکا به‌دلیل تهدید نابودی قایق‌های ایرانی در خلیج‌فارس، گفت: در شرایط بحران کنونی کرونا باید به ایران کمک کرد، نه آنکه سیاست اعمال فشار حداکثری با تحریم‌ها یا ایجاد تنش نظامی در منطقه را ادامه داد. «لئونید اسلوتسکی» رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری «تاس» گفت: آمریکا با تهدید به از بین بردن قایق‌های نظامی ایران در صورت ایجاد ممانعت برای کشتی‌های آمریکایی، تنها وضعیت منطقه را در شرایط ادامه مبارزه جهانی در برابر بیماری همه‌گیر کرونا تشدید می‌کند. این مقام پارلمانی گفت: «تهدیدهای ایالات‌متحده علیه ایران درخصوص احتمال آتش گشودن به سمت قایق‌های نظامی ایران فقط وخامت اوضاع در منطقه را افزایش می‌دهد. چنین اظهارات تندی یادآور رویدادهای ماه ژانویه است، زمانی که واشنگتن با دستور ترور ژنرال قاسم سلیمانی در خاک کشور عراق، منطقه خاورمیانه را در آستانه یک درگیری نظامی خطرناک قرار داده بود.» اسلوتسکی افزود: ادامه سیاست تهاجمی و ضدایرانی مقامات آمریکایی دقیقا با «پیشنهادهای برقراری آتش‌بس عمومی در طول دوران مبارزه جهانی با بیماری همه‌گیر کرونا» که امروزه از سوی بسیاری از سیاستمداران بین‌المللی مطرح می‌شود، مغایرت کامل دارد. رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای روسیه همچنین این فرض را که تهدیدات ترامپ علیه ایران می‌تواند مربوط به انتخابات آینده ریاست‌جمهوری در ایالات‌متحده باشد بعید ندانست.