هشدار درباره بازگشت محدودیت‌ها جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا -عكس: president.ir

رئیس‌جمهوری نیز در همین ارتباط دیروز در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: به‌رغم آنکه در مسیر کنترل بیماری قرار داریم، اما اگر سطح هشدارها و هوشیاری مردم کاهش یابد، خدای ناکرده ممکن است بیماری اوج بگیرد و در این شرایط ناگزیر به احیای مجدد محدودیت‌ها باشیم که البته امیدواریم مردم عزیز کماکان هشدارها را جدی بگیرند و جز برای امور ضروری زندگی از منزل خارج نشوند.علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز با بیان اینکه هیچ استانی در وضعیت قرمز نیست، اما وضعیت عادی هم نمی‌توانیم اعلام کنیم تاکید کرد: اگر پروتکل‌های تعیین‌شده مراعات نشوند ما ناگزیر هستیم در برخی تصمیمات تجدیدنظر کنیم. به گزارش خبرآنلاین وی افزود: در خواست ما این است که از هر بازگشایی پروتکل ذی‌ربط را مراعات کنیم و حتی جرایم سختگیرانه برای تخلفات پیش‌بینی شده است‌.پیش از این نیز روز جمعه انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران با توجه به افزایش ترددها در تهران و بی‌توجهی به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی دراین رفت و آمدها گفته بود اگر روند روزهای اخیر در استان ادامه یابد و شرایط موج بیماری صورت پذیرد همه گشایش‌هایی که صورت گرفته، لغو و نسبت به اِعمال محدودیت‌ها اقدام می‌شود.در کنار این هشدارها محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت از افزایش موارد ابتلا در استان‌های پرتردد و مهمان‌پذیر همچون آذربایجان‌های شرقی و غربی، تهران و فارس خبر داد و گفت که اگر مردم از این پس مسائل بهداشتی را رعایت نکنند دوباره بیماری شعله‌ور خواهد شد. گویا همچنین تاکید کرد: بیماری کرونا در کشور چندین موج خواهد داشت و باید منتظر موج‌های دیگر باشیم و آمادگی کامل داشته باشیم.

بررسی بازفعالیت مراکز دینی

اما حسن روحانی رئیس‌جمهوری روز گذشته، به غیر از هشدار در مورد احتمال اعمال محدودیت‌های مجدد در کشور در صورت اوج‌گیری کرونا، به وزارت بهداشت ماموریت داد تا پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های مناسب را برای بازفعالیت مراکز دینی و بقاع متبرکه تهیه و طراحی کند تا در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا مورد بررسی و تصویب قرار گیرد. با این حال ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت روز گذشته گفت: فعلا درباره اماکن مذهبی طبق تصمیم‌گیری ستاد ملی تا ۱۵ اردیبهشت تصمیم‌گیری شده و به روال سابق است و با توجه به سایر بازگشایی‌ها و ملاحظاتی که از نظر پروتکل‌های داخل مساجد و اماکن زیارتی داریم، تصمیم‌گیری خواهد شد. وی افزود: یکی از پیشنهادهایی که در حال بررسی است، این است که درباره اماکن مذهبی و مساجد بسته به سطح درگیری هر شهرستان تصمیم‌گیری شود و دو عامل خود محل مذهبی و وضعیت ابتلا در آن شهر در تصمیم‌گیری‌ها مورد توجه قرار گیرد. به گزارش «ایسنا» وی درباره بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس نیز گفت: درباره مدارس و دانشگاه‌ها هنوز هیچ تصمیم‌گیری نشده است.در همین حال قرار است دستورالعمل بازگشایی سینماهای کشور نیز تدوین شود تا به‌‌زودی شاهد باز شدن در سالن‌های سینما با تدابیر بهداشتی باشیم. این در حالی است که محمدرضا ظفرقندی، رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی اخیرا در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری نسبت به هر گونه تعجیل در بازگشایی غیرضروری و غیرقابل‌کنترل مکان‌های تجمعی از قبیل اماکن مذهبی، مدارس و دانشگاه‌ها هشدار داده و اعلام کرده که این کار منجر به هدر رفتن زحمات گذشته و فرسودگی کادر درمانی کشور خواهد شد.

عجله‌ای برای بازگشایی‌ها وجود ندارد

در همین راستا ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت هم روز گذشته در یک ویدئو کنفرانس با خبرنگاران درباره بازگشایی‌های اخیر و افزایش ترددها در کشور گفت: در ستاد ملی مقابله با کرونا و در کمیته‌های کارشناسی ستاد ملی و در کمیته‌های کارشناسی وزارت بهداشت و وزارت کشور، بحث‌های متعددی انجام شده و بازگشایی‌ها براساس خرد جمعی و تصمیم‌گیری‌های ملی انجام می‌شود. هیچ تعجیلی در بازگشایی‌ها وجود ندارد و ما فقط ملزم هستیم عمدتا ملاحظات اقتصادی و معیشتی مردم و همچنین ملاحظاتی درباره سلامت روانی و مسائل تفریحی، فرهنگی و مذهبی مردم را هم مورد توجه قرار دهیم.به گزارش «ایسنا» وی افزود: آنچه مسلم است، اینکه ‌برای مجموع تصمیم‌گیران سلامت، مردم در اولویت هستند و اگر ببینیم بازگشایی‌ها اثر مضر قابل‌توجهی داشته باشد، دو اقدام اساسی برای آن پیش‌بینی شده است؛ یکی تاخیر در بازگشایی‌های آتی و دوم اینکه ممکن است در بازگشایی‌های قبلی هم تجدید نظر شود و بازگشت نسبی یا کامل به وضعیت قبلی انجام شود. ما از مردم درخواست می‌کنیم که به میزانی که بازگشایی‌ها افزایش می‌یابد، رعایت مسائل بهداشت فردی و فاصله‌گذاری فیزیکی باید از سوی مردم افزایش یابد. در عین حال مجموعه دستگاه‌های اجرایی دولت هم باید اقداماتی انجام دهند. به هر حال اگر بازگشایی‌ها زیاد باشد و حمل‌و‌‌نقل عمومی کشش آن را نداشته باشد، یکی از مکان‌های مهم برای آلودگی محسوب می‌شود. بنابراین باید تدابیر خوبی را در این زمینه بیندیشیم. باید توجه داشته باشند که با توجه به وضعیتی که در سایر کشورهای با شیوع متوسط و بالا داشتیم، بازگشایی‌هایمان مبتنی بر برنامه‌ریزی‌های مناسبی است.

کاهش ۷۰درصدی مرگ در کشور

حریرچی ادامه داد: نکته مهم این است که هر بازگشایی اثرش را در افزایش یا کاهش موارد بیماری، حدود پنج روز تا یک هفته بعد در بیماران سرپایی، ۱۵ روز بعد بر بار بستری و یک ماه بعد بر بار مرگ‌ومیر بیماری نشان می‌دهد. حال با توجه به اینکه ما نسبت به سه هفته پیش موارد بستری‌مان ۵۰ درصد و موارد مرگ‌ومیرمان ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است که امیدواریم همین روند ادامه یافته و بازگشایی‌ها اثر سوئی نداشته باشد.

توضیح در مورد افزایش موارد ابتلا درتهران

در همین حال به‌دنبال انتشار خبرها و گزارش‌هایی درمورد افزایش میزان مراجعه مردم تهران به مراکز درمانی طی روزهای گذشته و افزایش مجدد ابتلا به کرونا در پایتخت، ایرج حریرچی روزگذشته دراین خصوص گفت: روند نزولی در پذیرش بیماران بستری و مرگ و میر در اکثر استان‌های کشور وجود دارد، ‌اما نکته مهم این است که وقتی روزانه ۳۰۰ بیمار جدید در استان تهران بستری می‌شود، گرچه نسبت به هفته‌های اخیر کمتر است، اما باز هم هشداردهنده است. تعداد بیماران بستری در آی‌سی‌یو هنوز هشداردهنده است. درست است که مرگ و میر ناشی از کرونا در استان‌های کشور به زیر ۱۰۰ کاهش یافته، اما هر یک مرگ هشداردهنده است. وی افزود: ما باید هشدار ‌دهیم و در عین حال مردم را هم باید از روند نزولی و موفقیت‌های مردم و نظام در این حوزه مطلع کنیم. بیماری در کل کشورها و شهرها با یک مورد ایجاد شده و گسترش یافته است. بنابراین موارد جدید هم به تنهایی می‌تواند نگران‌کننده باشد.

تهران پاشنه آشیل ابتلا به کرونا

وی افزود: در عین حال پیش از این هم اعلام کردم که تهران می‌تواند پاشنه آشیل ابتلا به کرونا برای کل کشور باشد؛ چراکه مرکزیت و محل رفت‌وآمد است،‌ اما هرگونه تصمیم‌گیری برای کل کشور و تهران در ستاد ملی کرونا اتخاذ می‌شود. بر همین اساس بازگشایی کسب و کارها در تهران با یک هفته تاخیر آغاز شد.حریرچی افزود: در حال حاضر طرحی مطرح است که اگر مراحل تصویبش انجام شود، احتمالا برای مناطق سفید و مناطقی که شیوع کمتر دارند، تصمیم‌گیری خاص شوند و به تدریج به سایر مناطق توسعه یابد. باید توجه کرد که گاهی ممکن است تعریفی که از وضعیت قرمز، سفید و... می‌کنیم، متفاوت باشد، اما آیا نسبت به قبل کسی هست که شک داشته باشد که وضعیت ابتلا، بستری و مرگ و میر نسبت به قبل کاهش یافته است؟ در حال حاضر این اتفاق افتاده و روند نزولی داشتیم، اما همین موارد کم هم می‌تواند نگران‌کننده باشد. تا زمانی که هیچ بیمار کرونایی نداشته باشیم و کاملا بیماری را کنترل کنیم، هنوز نگرانی وجود دارد، اما نباید کتمان کرد که وضعیت‌مان نسبت به قبل بهتر شده است.در این میان کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت هم گفت: در تهران در روزهای گذشته، آمار ابتلای جدید فراتر از تناسب جمعیتی بود، اما در ۲۴ ساعت گذشته وضعیت ابتلا در تهران هم متناسب با جمعیت است. البته با داده‌های یک روز نمی‌توان قضاوت کرد.

طغیان بیماری طی یک سال آینده

اما حریرچی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: به‌طور واضح می‌گویم که تا کشف دارو و واکسن بیماری، در اکثر کشورهای جهان حدود دو تا سه طغیان دیگر بیماری طی یک سال آینده در پیش‌رو خواهیم داشت. بنابراین هرگونه غفلت فردی می‌تواند هم خود فرد و هم خانواده وی را در معرض ابتلا، ابتلای شدید و مرگ و میر قرار دهد و تعدد غفلت‌های فردی ممکن است فجایع منطقه‌ای، ملی و جهانی را ایجاد کند. وی افزود: به همین دلیل از مردم درخواست می‌کنیم تا حد امکان به شعار در خانه بمانیم و پرهیز از ترددهای غیرضروری وفادار بمانند و این دستاوردهای عظیم را کماکان نگهداری کرده و ادامه دهند.

استراتژی‌های پیش‌روی وزارت بهداشت

معاون کل وزارت بهداشت افزود: ما به سه استراتژی اصلی مقابله با کرونا کماکان وفاداریم؛ ابتدا فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت مسائل بهداشتی در حداکثر ممکن؛ چراکه باید چرخ اقتصاد و معیشت بچرخد و در عین حال نیز چرخ انتشار کرونا متوقف شود.وی ادامه داد: استراتژی دوم نیز شناسایی بیماران مبتلا که اکثرا کم‌علامت و بی‌علامت هستند و همچنین ایزوله کردن آنها در محل مناسب است. اقدام بعدی نیز شناسایی افرادی که با بیماران در تماس بوده‌اند و جداسازی آنها از سایر افراد است. خوشبختانه اقدامات زیادی در این زمینه در وزارت بهداشت در حال انجام است. تعداد افرادی که از طریق غربالگری و شناسایی بیماران بی‌علامت و همچنین افرادی که تماس نزدیک با مبتلایان داشته‌اند، تقریبا با کسانی که مبتلا شده‌اند و خودشان مراجعه می‌کنند، برابر می‌شود. این موضوع را ادامه می‌دهیم.

افزایش بیماری در برخی استان‌ها

در کنار اخبار منتشر شده از سیر نزولی بیماری کرونا در کشور، برخی استان‌ها باشیب ملایمی به سمت افزایش بیماری حرکت می‌کنند. نکته‌ای که روز گذشته محمدمهدی گرویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به آن اشاره کرد و گفت: وضعیت بیماری کرونا در سطح کشور یکسان نیست و در روزهای گذشته در برخی استان‌ها شاهد افزایش موارد بیماری بودیم. او از مردم خواست در استان‌هایی که موارد بیماری رو به کاهش گذاشته بود اما علائمی ازاحتمال افزایش درآنها مشاهده می‌شود همچون مازندران، گیلان و قم خواست تا موارد بهداشتی را رعایت کنند تا بیماری مجدد شعله‌ور نشود. به گزارش «ایرنا» گویا افزود: به‌نظر می‌رسد این بیماری چند موج خواهد داشت تا وقتی تحت کنترل کامل قرار گیرد و باید منتظر این موج‌ها باشیم.

افزایش مبتلایان خانوادگی

در همین ارتباط حسین قربانی نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان با اشاره به پیک جدید شیوع بیماری در کشور گفت: در گیلان و استان‌های دیگر شاهد ابتلای قابل‌توجهی از مبتلایان خانوادگی هستیم که به‌دنبال دید و بازدیدها ابتلا پیدا کرده‌اند. به گزارش «ایلنا» قربانی درباره وضعیت گیلان گفت با توجه به حجم عظیم مسافران وارد شده به گیلان و دید و بازدیدها نمودار ما آمارها را به‌صورت کوهان شتر نشان می‌دهد. به گزارش انتخاب، قربانی ادامه داد: فقط در روزهای ۳۱ فروردین و اول اردیبهشت بالغ بر ۷۰۰ نفر به آمار مبتلایان به کرونا در استان گیلان افزایش یافت، این نشان می‌دهد که کماکان خطر بازگشت بحران در گیلان وجود دارد.این نکته‌ای است که روزگذشته ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت هم آن را تایید کرد و گفت: در برخی استان‌ها میزان ابتلاهایی درون خانوادگی نسبت به گذشته بیشتر شده که ناشی از این است که در داخل خانواده‌ها رفت‌وآمدهای فامیلی و شخصی و عدم رعایت مسائل بهداشتی و درمانی در خانه و محافل فامیلی بیشتر شده است که اثر آن را هم می‌بینیم که میزان ابتلاهای خانوادگی افزایش یافته است.

ادامه ممنوعیت فعالیت‌های رستوران‌ها

ازسوی دیگر باتوجه به آغاز ماه مبارک رمضان ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت درباره نحوه فعالیت‌های رستوران‌ها در ماه رمضان گفت: در حال حاضر فرقی از نظر ماه رمضان و غیر رمضان وجود ندارد، فعلا سِرو حضوری به‌طور کلی در رستوران‌ها ممنوع است و به‌صورت بیرون‌بر می‌توانند اقدام کنند که قواعدی دارد که جزئیات آن را صنف مربوطه ارائه خواهد کرد.همزمان علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران نیز با اشاره به نحوه فعالیت رستوران‌ها در ایام ماه مبارک رمضان در زمان افطار، نسبت به بازگشایی رستوران‌ها به شکل متعارف قبلی، هشدار داد و گفت: باز شدن رستوران‌ها به شکل کاملا متعارف قبلی خود و در شرایطی که در تهران و طی روزهای اخیر با موج پیش‌رونده‌ای از بازگشایی‌ها روبه‌رو هستیم، ممکن است امواج جدیدی از بیماری را در تهران رقم زده و مهار و کنترل بیماری را سخت‌تر کند. زالی در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا مراکز تهیه و توزیع غذا و به‌طور خاص رستوران‌ها جزو مشاغل پرخطر طبقه‌بندی شده‌اند و بر اساس تصمیم قبلی ستاد ملی مقرر است که حداقل تا ۱۵ اردیبهشت تصمیم جدیدی مبنی بر بازگشایی مشاغل پرخطر اتخاذ نشود.وی هر گونه تغییر جدید در روند فعالیت مشاغل پرخطر را منوط به تصمیم‌گیری و مصوبه بعدی ستاد ملی کرونا دانست و گفت: با این حال مانند سابق توصیه ما این است که اگر تصمیمی در رابطه با بازگشایی مراکزی که جنبه رستوران دارند گرفته می‌شود، صرفا به‌صورت غذای بیرون‌بر باشد.

استفاده از ماسک در مترو اجباری می‌شود؟

همچنین شیوه‌نامه جدید استفاده از ناوگان حمل‌و‌‌نقل عمومی (مترو)  به تصویب کمیسیون عمران و حمل‌و‌‌نقل شورای شهر تهران رسید و جهت تصویب نهایی و به ستاد مقابله با کرونای شهر تهران ارسال شده است. به گزارش الف مطابق این شیوه‌نامه استفاده از ماسک در زمان سوار شدن به مترو برای تمامی مسافران الزامی شده است. ایجاد تونل‌های ضد عفونی مسافران در ورودی و خروجی ایستگاه‌های مترو و عرضه نکردن بلیت تک‌سفره به شکل نقدی و حذف پول از گیشه‌های فروش بلیت از جمله ۲۳موردی است که در این شیوه‌نامه مورد تاکید قرارگرفته است.