نترسیدن از دشمن و محکم ایستادن مقابل آن از دستورهای مهم قرآن است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تنها راه نجات بشریت از ظلم، تبعیض، جنگ، ناامنی، لگدمال شدن ارزش‌ها و حاکم شدن امنیت و سلامت و آسایش را عمل به دستورهای کاربردی قرآن دانستند و گفتند: یک دسته از دستورهای کاربردی قرآن، نحوه قاعده‌سازی در زندگی است. اگر این قاعده‌سازی بر مبنای قدرت و پول و شهوت باشد، انسان از زندگی واقعی و اخروی بی‌نصیب خواهد ماند اما اگر انسان‌ها بنای زندگی خود را در دنیا براساس نیکی و حسنه قرار دهند، علاوه‌بر منافع دنیوی قطعا به مقاصد واقعی و حقیقی زندگی نیز خواهند رسید. وسیله قرار دادن نعمت‌های الهی همچون ثروت و قدرت برای آباد کردن زندگی انسان‌های دیگر و نجات نیازمندان و نیکی به همنوعان، یکی دیگر از دستورهای کاربردی قرآن بود که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، عمل به دسته دیگری از آیات قرآن و دستورهای کاربردی آن را موجب تنظیم مناسبات اجتماعی دانستند و افزودند: از جمله این دستورها، «نهی از غیبت در جامعه» و «رعایت انصاف حتی در قبال مخالفان و دشمنان» است. ایشان «پیروی نکردن از موضوعاتی را که نسبت به آنها یقین وجود ندارد» از جمله دستورهای قرآن خواندند و یکی از مشکلات ژورنالیسم رایج در دنیا را عمل نکردن به این دستور و تلاش برای شایعه‌پردازی و خبرسازی دانستند. رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: متاسفانه در داخل جامعه ما هم از این موارد به چشم می‌خورد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «پرهیز از اعتماد و گرایش به ظالمان»، «رعایت قسط و عدل و انصاف در زندگی» و «خیانت نکردن در امانت» را از دیگر دستورهای اسلام برشمردند و با تاکید بر اینکه خیانت نکردن در امانت شامل مسوولیت هم می‌شود، گفتند: «نترسیدن از دشمن و محکم ایستادن در مقابل او» از دستورهای مهم قرآن است و وضعیت امروز برخی دولت‌های اسلامی و تحقیر آنها به‌وسیله قدرت‌های ظالم نتیجه ترسیدن آنها از دشمنان اسلام است. ایشان با اشاره به سیره و درس بزرگ امام بزرگوار مبنی بر نترسیدن از قدرت‌های زورگو تاکید کردند: هراس از آمریکا نتایج تلخی را به بار خواهد آورد و ما در سال‌های گذشته در برخی دولت‌های خودمان مشاهده کردیم که ترس از آمریکا، آنها را دچار چه مشکلات سختی کرد.

رهبر انقلاب اسلامی «اقامه نماز با توجه و برای یاد خدا» و «توبه و درخواست عفو و بخشش از خداوند بخصوص در ایام ماه مبارک رمضان» را زمینه‌ساز اعتلای روحی دانستند و در پایان اظهار امیدواری کردند که آحاد ملت و مسلمانان و به‌ویژه دولت‌های اسلامی و مسوولان توفیق عمل به دستورهای کاربردی قرآن را بیابند، زیرا نسخه شفابخش مشکلات است. در این مراسم نورانی، تعدادی از اساتید قرآنی و قاریان جوان و یکی از مناجات‌خوانان به اجرای برنامه پرداختند.