تعریف مناطق رنگی کرونایی

روز یکشنبه حسن روحانی رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا از تقسیم‌بندی کشور به سه منطقه سفید، زرد و قرمز خبر داد و گفت که محدودیت‌ها و مقررات مرتبط با بیماری کرونا ازاین پس بر مبنای این مناطق سه‌گانه اعمال خواهند شد. او همچنین گفت که درصورت تایید وزارت بهداشت مبنی‌بر سفید بودن وضعیت یک شهرستان، اماکن مذهبی آن شهر بازگشایی خواهند شد. مطابق تعریف وزارت بهداشت شهرهایی که طی یک دوره زمانی کمتر از یک بیمارمبتلا به کرونا در روز داشته‌اند یا آمارشان صفر بوده، در وضعیت سفید قرار می‌گیرند. بر این اساس روز گذشته معاون بهداشت وزارت بهداشت به تعریف وضعیت سفید، قرمز و زرد کرونا در استان‌ها پرداخت و گفت: طی دو هفته گذشته ۱۱۶ شهرستان بودند که کمتر از یک بیمار در روز داشتند، برخی مناطق هم میزان بیمارشان صفر بوده، برخی مناطق هم دو دهم یا سه دهم بیمار در روز داشته‌اند؛ البته باید توجه کرد که این شهرستان‌ها ممکن است وضعیت‌شان تغییر کند.

به گزارش «ایسنا»، رئیسی افزود: اگر شهرستانی باشد که طی دو هفته گذشته، کمتر از یک بیمار بستری در روز داشته است و آلودگی زیادی ندارد، به معنی این نیست که تضمینی وجود دارد که بیماری در آن شهرستان نیست و برای همیشه سفید باقی می‌ماند. در عین حال باید توجه کرد که هر شهرستان ممکن است با گذشت زمان شرایطش تغییر کند. شهرستانی که در دوهفته گذشته دو یا سه بیمار داشته، ممکن است در هفته بعد ۱۰ بیمار داشته باشد. وی ادامه داد: نکته دیگر این است که خیلی روی رنگ سفید و قرمز تاکید نکنید زیرا برخی می‌گویند تعریف وضعیت سفید یا قرمز یا زرد چگونه است. اینها یک سطح است. سطح پایین، متوسط و بالا. بر اساس آخرین آمار طی دو هفته گذشته ۱۱۶ شهرستان بودند که این شرایط را داشتند و کمتر از یک بیمار در روز داشتند. بر این اساس برخی مناطق میزان بیمارشان صفر بوده، برخی مناطق هم دودهم یا سه‌دهم بیمار در روز داشته‌اند. باید توجه کرد که این شهرستان‌ها ممکن است وضعیتشان تغییر کند. وی در پاسخ به سوالی درباره مناطق قرمز کرونا، گفت: حدود ۶۰ شهرستان در وضعیت قرمز هستند که در خود این شهرستان‌ها هم شرایط یکسان نیست و طیف بسیار وسیعی وجود دارد. به‌عنوان مثال شاخص‌ها در این استان‌ها از ۵ بیمار به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است تا ۳۵ بیمار به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر. از آنجایی که این شهرستان‌ها جزو مراکز استان‌ها بوده و از شهرهای بزرگ محسوب می‌شوند، جمعیت زیادی را به خودشان اختصاص می‌دهند. در عین حال ۱۱۶ شهرستانی که جزو مناطق سفید هستند، جمعیتی حدود ۱۴ تا ۱۵ میلیون نفر را شامل می‌شوند.

درگیری با کرونا در اکثر مناطق کشور

معاون بهداشت وزارت بهداشت با ابراز نگرانی از عادی شدن کرونا برای مردم، تاکید کرد: در اکثر مناطق کشور همچنان درگیر ویروس هستیم و باید همچنان به‌صورت جدی مبارزه کنیم و اصلا وضعیت عادی و خوب نیست. ما بر اساس رصد روزانه تصمیم‌گیری می‌کنیم. در عین حال هر سه روز یکبار جدول مناطق سفید را به‌روز می‌کنیم. اگر مناطق سفید را کنار بگذاریم، بقیه مناطق قرمز و زرد محسوب می‌شوند. معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: مناطق قرمز در جاهای مختلف است، اما نزدیک به ۶۰ شهرستان ما جزء‌ مناطقی هستند که بیشترین میزان بروز بیماری را دارند. این مناطق عمدتا شامل مراکز استان‌ها هستند. مناطقی در لرستان، خوزستان، تهران، اصفهان و شیراز چند شهرستان وجود دارد که وضعیت قرمز دارند. در اکثر استان‌های ما حداقل یک شهرستان علاوه بر مرکز استان به‌عنوان منطقه قرمز وجود دارد. رئیسی درادامه تاکید کرد: طی دو هفته گذشته در ۱۲۷ شهرستان فوتی نداشتیم و در ۱۱۶ شهرستان نیز کمتر از یک بستری داشته‌ایم. ممکن است یک شهرستان ۱۰۰ بستری داشته، اما فوتی نداشته است. اتفاقا بسیاری از شهرستان‌هایی که وضعیت سفید دارند، با شهرستان‌هایی که فوتی نداشتند، همپوشانی داشته‌اند. بنابراین شاخص بستری بیمارستانی بسیار مهم است.

امکان بازگشایی اماکن مذهبی وجود ندارد

رئیسی درعین حال تاکید کرد: آرزوی همه ماست که اماکن مذهبی بازگشایی شوند و زیارت کنیم، اما فعلا شرایط برای این اماکن اصلا وجود ندارد و تا پایان ماه مبارک رمضان این شرایط وجود ندارد. اگر زمانی وضعیت‌مان به مرحله‌ای رسید که این اماکن در مناطق سفید باشند، تصمیم‌گیری می‌کنیم. البته با روند فعلی بعید می‌دانم که به‌زودی این اتفاق بیفتد، اما امیدوارم همه ما به این آرزویمان برسیم. اما سخنان رئیسی درمورد تعدادمناطق سفید درکشوروعدم امکان بازگشایی اماکن مذهبی درکشور درشرایطی مطرح شده است که روز یکشنبه به‌دنبال سخنان رئیس‌جمهور، کیانوش جهانپورسخنگوی وزارت بهداشت از وجود حداقل ۳۰۰ نقطه سفید در کشورخبرداد و گفت به‌زودی در مناطقی که وضعیت آنها سفید اعلام شود، نماز جماعت و جمعه برگزار می‌شود.

۱۳۴ استان در وضعیت زرد

علاوه‌بر رئیسی، روز گذشته ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت نیز دریک برنامه تلویزیونی درخصوص روند کشوری ویروس کرونا، با اشاره به تقسیم‌بندی کشور گفت: براساس بررسی‌های صورت گرفته ۱۲۷ شهرستان نیز طی دو هفته گذشته گزارشی از موارد مرگ نداشتند. ما بر این اساس هر چهار روز یک‌بار تجدیدنظر می‌کنیم‌، اکنون ۱۱۶ شهرستان وضعیت سفید و ۱۳۴ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند. به گزارش خبرآنلاین او همچنین گفت: روندهای صعودی ما شدید نیست و تحت کنترل است ولی هر مرگ یا بستری و هر یک بیمار اضافه می‌تواند زنگ خطر را به‌صدا درآورد.

شناسایی ۷۱ مورد جدید دریک بازار

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: اکنون احساس می‌کنیم در بازگشایی‌های فضاهای سبز برخی آزادسازی‌ها مناسب نبوده؛ چون موارد بهداشتی رعایت نمی‌شود. در یکی از بازارهای شهرستان‌ها ۷۱ مورد جدید بیماری شناسایی کردیم و این موضوعات می‌تواند سبب تجدیدنظر شود.

شهرهای کوچک در وضعیت سفید

علی ربیعی، سخنگوی دولت هم دیروز در یک نشست خبری درباره جزئیات طرح منطقه‌بندی کشور بر اساس وضعیت کرونا گفت: منطقه‌بندی بر اساس رنگ‌ها به معنای عادی شدن شرایط نیست؛ رنگ‌بندی و منطقه‌بندی، برنامه‌ریزی برای بازگشایی و تصمیم‌گیری درباره مسائل اقتصادی و بازگشایی اماکن مذهبی و برگزاری اجتماعات است. به گزارش «ایرنا»، سخنگوی دولت با بیان اینکه وضعیت شهرها در زمینه کرونا هر سه روز یک‌بار رصد می‌شود، گفت: شهری که کمتر از ۱۴ بیمار بستری داشته به‌عنوان «شهر سفید» اعلام می‌شود. وی درادامه گفت: بیشتر شهرهایی که در وضعیت سفید قرار می‌گیرند، شهرهای کوچکی هستند و تعداد کمی مسجد و فروشگاه در آنها قرار دارد و احتمالا از ۱۵ اردیبهشت به آنها اعلام می‌شود.  وی با اشاره به گزارش وضعیت کرونا در تهران گفت: آمار اوج کرونا از اول فروردین تا امروز کاهش ۲۰درصدی را نشان می‌دهد که علامت خوبی است، اما نباید این علامت باعث شود که [از خود بپرسیم]این روند حاصل کدام اقدامات است؛ باید توجه داشته باشیم که اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود، احتمال خیزش بیماری وجود دارد.  ربیعی در عین حال گفت: همچنان وضعیت را غیرعادی اعلام می‌کنیم؛ اگرچه وضعیت قرمز را نیز اعلام نکردیم؛ ولی با کمی بی‌توجهی رفتن به سمت وضعیت قرمز اتفاق خواهد افتاد.

تعداد مبتلایان سه رقمی شد

در همین حال روز گذشته کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت از سه رقمی شدن تعداد موارد ابتلابه کرونا در کشور پس از ۳۶ روز خبرداد. به گزارش «ایسنا»، او با اعلام تشخیص ۹۹۱ بیمار جدید از ظهر روز یکشنبه تا ظهر دیروز گفت: تعداد موارد جدید یا ابتلای روزانه به کووید-۱۹ در کشور، به کمتر از ۱۰۰۰ مورد رسید. وی افزود: مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۹۱۴۷۲ نفر رسید. او همچنین با بیان اینکه ۹۶ نفر دیگر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند گفت: به این ترتیب مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۸۰۶ نفر رسید.