مسعود مردانی افزود: در این دستورالعمل یک مقدار برخی تعاریف و علائم تشخیص کرونا تغییر کرده است، علائمی که قبلا در تشخیص کووید-۱۹ خیلی مهم تلقی نمی‌شد، اکنون جزو علائم مهم موردتوجه قرار می‌گیرد؛ مثل از بین رفتن حس بویایی یا چشایی که از علائم مهم این بیماری محسوب می‌شود، لرز، بدن درد و ناتوانی در راه رفتن نیز جزو علائم کروناست که در دستورالعمل جدید تشخیصی به آن تاکید شده است.

وی گفت: در مورد سردرد هنوز مطمئن نیستم که جزو علائم تشخیصی کرونا باشد؛ البته در مورد بثورات پوستی سازمان بهداشت جهانی اخیرا اعلام کرده که می‌تواند جزو علائم کرونا باشد، هنوز این علامت در بین بیماران ایرانی شایع نیست البته سازمان بهداشت جهانی به علائم چشمی و پوستی اشاره کرده که باید در کشور ما بیشتر بررسی شود.

مردانی افزود: نکته دیگری که در دستورالعمل جدید کرونا به آن توجه شده این است که افراد مبتلا به HIV کمتر نوع شدید کرونا را تجربه می‌کنند، شاید این بیماران بهداشت را بیشتر رعایت می‌کنند یا شاید داروهای ضد ایدز اثر محافظتی روی این بیماران داشته است.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: اکنون پروتکل دارویی درمان کرونا در ایران تغییری نکرده است. البته یک دارو برای درمان کرونا در آمریکا درحال مطالعه است به نام داروی رمدسیویر که در ایران هم درباره آن مطالعاتی درحال انجام است و نتایج تحقیقاتی اثربخشی این دارو در درمان کرونا نیز بعد از انجام مطالعات بالینی اعلام می‌شود.