احتمال افزایش موارد ابتلا در برخی استان‌ها

همزمان ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در نشست خبری روز گذشته خود که به‌صورت مجازی برگزار شد، از احتمال افزایش ابتلا و بستری در بعضی از استان‌ها خبر داد و این ثبات نسبی را شکننده توصیف کرد. او همچنین تاکید کرد که هرگونه بی‌احتیاطی در تجمعات و بازگشایی‌ها و کمتر رعایت کردن مسائل بهداشت فردی می‌تواند دوباره کشور را با مشکلات قابل‌توجه در حوزه ویروس کرونا مواجه کند.  در کنار این نگرانی‌های جدی درمورد شیوع دوباره کرونا، حریرچی با اشاره به کاهش روند ابتلا در کشور در سه هفته اخیر به‌دلیل رعایت مسائل بهداشتی و درمانی از سوی مردم و فاصله‌گذاری اجتماعی گفت که پیش‌بینی این است که با روند تدریجی کنونی و احتیاط در بازگشایی‌ها، رعایت موارد بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی مردم و همچنین بیماریابی فعال و انجام تست تشخیصی بیشتر، روند نزولی فعلی و ثبات نسبی فعلی ادامه یابد.

وی افزود: پیش‌بینی ما این است که روند نزولی فعلا ادامه دارد و با رعایت مسائل بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی و بازگشایی تدریجی روند نزولی در اردیبهشت و خرداد در کل کشور ادامه یافته و با ثبات خواهد بود. البته در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها ممکن است موارد افزایش ابتلا و گاهی موارد افزایش قابل‌توجه ابتلا را داشته باشیم، اما به روند نزولی کشور صدمه قابل‌توجهی نخواهد زد.

این پیش‌بینی‌ها درشرایطی صورت می‌گیرد که سازمان جهانی بهداشت وضعیت اضطراری سلامت جهانی را روز جمعه تمدید کرد. طبق آمارهای رسمی، تاکنون بیش از ۲/  ۳ میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا شده و نزدیک به یک‌چهارم میلیون نفر جان باخته‌اند. همچنین شواهدی در شش قاره حاکی از انتقال پایدار ویروس کرونا جدید است.

مبنای تعیین شهرهای سفید

حریرچی در ادامه اعلام کرد که فعلا ۷۲ شهرستان قرمز هستند و بقیه مناطق از ۴۴۸ شهرستان موجودمان که نه به آن میزان کم است و نه زیاد، مناطق زرد طبقه‌بندی می‌شوند که با دستور آقای رئیس‌جمهور پروتکل‌ها برای هر سه منطقه آماده شده است. البته وضعیت این مناطق به‌صورت دینامیک است، نه ایستا. به این معنی که ممکن است منطقه سفید با بی‌احتیاطی تبدیل به منطقه قرمز یا زرد شود. همچنین با رعایت مسائل بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی مناسب مناطق قرمز و زرد هم می‌تواند تبدیل به منطقه سفید شود.  معاون کل وزارت بهداشت درادامه سخنانش گفت: تمرکز اصلی ما روی مناطق سفید است که مبنای ما در تعیین این مناطق شهرستانی است نه استانی. وی افزود: اگر امروز در جلسه ستاد کل مقابله با کرونا تصویب شود، مناطق سفید شهرستان‌هایی خواهند بود که یا در کل آن شهرستان طی ۱۴ روز گذشته کمتر از یک بستری روزانه داشتیم. یعنی در دوهفته کمتر از ۱۴ مورد بستری داشته‌ایم یا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت شهرستان کمتر از یک بستری داشتیم. به گزارش «ایسنا» وی بابیان اینکه شهرهای سفید، زرد و قرمز در بازه‌های زمانی حتما متفاوت خواهد بود گفت: پیشنهاد رفع برخی محدودیت‌ها نیز به‌صورت مکتوب ارائه شده و در کمیته اجتماعی و امنیتی ستاد ملی کرونا مواردی از آن تصویب شده و امروز با تصویب ستاد ملی با حضور رئیس‌جمهور رسمیت پیدا کرده و اعلام می‌شود.

تکلیف مدارس و لیگ فوتبال

ازسوی دیگر در شرایطی که هنوز تصمیمی برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها اتخاذ نشده است، حریرچی در این خصصوص اظهار کرد: در اکثر کشورها، مدارس اولین مراکزی هستند که بسته می‌شوند و در نتیجه آخرین مراکزی هستند که بازگشایی خواهند شد. مدارس در اکثر کشورها پرتراکم هستند. در آمریکا و اروپا هم سرویس‌های مدارس بسیار پرتراکم هستند. وی درباره مسابقات ورزشی نیز گفت: مسابقات ورزشی هم اکثرا تعیین تکلیف شده و لیگ‌ها پایان و قهرمانش در اکثر رشته‌ها مشخص شده است، فقط در لیگ برتر فوتبال تکلیف نامعلوم است و برای زمان شروع تمرینات‌ یا ادامه تعطیلی‌ها در آینده تصمیم‌گیری می‌شود.

دستور رئیس‌جمهور به وزیر بهداشت

همزمان جمعه شب حسن روحانی رئیس‌جمهوری در گفت‌وگوی تلفنی با سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن دریافت گزارش از آخرین وضعیت بیماری کرونا در سراسر کشور و ارزیابی از اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا، بر اطلاع‌رسانی به موقع، دقیق و فراگیر به مردم درخصوص شاخص‌های تعیین وضعیت‌های سفید، زرد و قرمز برای شهرها و استان‌ها از نظر شیوع ویروس کرونا تاکید کرد. به گزارش «ایسنا» روحانی در این تماس تلفنی بر ضرورت تعیین شاخص‌های سه وضعیت سفید، زرد و قرمز از سوی وزارت بهداشت و درمان تاکید کرد و افزود: دستورالعمل‌های بهداشتی برای بازگشایی و از سر‌گیری فعالیت‌ها در شهرستان‌های دارای هر کدام از این سه وضعیت، تدوین و ارائه شود.

رئیس‌جمهور همچنین به وزیر بهداشت دستور داد شرایط و دستورالعمل‌های بهداشتی آغاز فعالیت مشاغل و مراکز پرتجمع و پررفت و آمدی را که تاکنون بازگشایی نشده‌اند آماده و برای تصویب در جلسه امروز ستاد ملی کرونا ارائه کند.

عدم ابتلای ۹۰ درصد مردم به کرونا

درتحولی دیگر درهمین راستا، محمدمهدی‌گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در حاشیه جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی خوزستان که دیروز در استانداری خوزستان برگزار شد، با بیان اینکه حدود سه هفته است که وارد مرحله حمله به ویروس کرونا شده‌ایم، گفت: طبق آمار، در آلوده‌ترین شهرهای کشور در سخت‌ترین شرایط، کمتر از ۱۰ درصد مردم به این عفونت مبتلا شدند، یعنی ۹۰ درصد مردم هنوز به این ویروس مبتلا نشده‌اند.

لغو طرح ترافیک تا اطلاع ثانوی

درهمین حال به‌دنبال لغو تصمیم اجرای طرح ترافیک که قرار بود از امروز دوباره در تهران اجرایی شود، معاون کل وزارت بهداشت اظهار کرد: آنچه برای ما مهم است، این است که حمل‌ونقل عمومی جزو جاهای خطرناک برای انتقال بیماری است. خصوصا اگر درآن پروتکل بهداشتی را رعایت نکنند. وی افزود: در شرایطی که مجبوریم بازگشایی‌ها را انجام دهیم، حمل‌ونقل انفرادی با وسیله شخصی می‌تواند جزو جاهای امن باشد. اگر طرح ترافیک گذاشته شود، باعث می‌شود که همین درصدی هم که از خودروی شخصی استفاده می‌کنند یا کسانی که از تاکسی‌های اینترنتی استفاده می‌کنند، به حمل‌ونقل عمومی منتقل شوند. درهمین ارتباط انوشیروان محسنی‌بندپی استاندار تهران در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره اجرای مجدد طرح ترافیک که از سوی شهرداری تهران پیشنهاد شده بود، گفت: رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا در کشور اعلام کرده‌اند تا اطلاع ثانوی طرح ترافیک نباید در کلان‌شهرها از جمله تهران اجرایی شود.

فوت ۶۵ نفر دیگر

اما در آخرین خبر رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۹۶ هزار و ۴۴۸ نفر در کشور به‌طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جانباختگان کرونا در کشور به ۶۱۵۶ نفر رسید.  به گزارش «ایرنا» کیانوش جهانپور افزود: براساس گزارش آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ۸۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد و با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشور به ۹۶ هزار و ۴۴۸ نفر رسید. این دومین بار است که دردو هفته اخیر رقم مبتلاشدگان سه رقمی می‌شود.  جهانپور افزود: براساس این گزارش‌ها تاکنون ۷۷ هزار و ۳۵۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند که حدود ۸۰ درصد مبتلایان است و از نظر بهبودیافتگان هم‌سطح آلمان هستیم. ۲۷۸۷ نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری و به نوعی بحرانی تحت مراقبت قرار دارند که امیدواریم شفا پیدا کنند.