انصراف زاکانی از نامزدی ریاست مجلس

اظهارات این دو نشان می‌دهد که فشارها برای حذف رقیبان تحت عناوین مختلف، بسیار زیاد است؛ در این میان آنچه بیش از همه خودنمایی می‌کند، تلاش و مذاکره گروه‌های مختلف اصولگرای راه‌یافته به پارلمان یازدهم برای کسب بیشترین کرسی‌های هیات‌رئیسه به‌ویژه ریاست مجلس است.

اختلافات میان گروه‌های اصولگرای راه‌یافته به مجلس جدید آنقدر زیاد است که محمد مهاجری فعال سیاسی و رسانه‌ای اصولگرا، در توییتی این اختلافات را به «واقعه جنگ احد و دعوا بر سر تقسیم غنائم» تشبیه کرده است.

البته در میانه این رقابت برخی نامزدها و گروه‌های اصولگرایی ممکن است از کرسی ریاست بگذرند که در ازای آن، تعداد بیشتری از کرسی‌های ۱۲‌گانه هیات‌رئیسه و کرسی‌های ۱۵‌گانه ریاست کمیسیون‌های تخصصی را به‌دست آورند.

گرچه علیرضا زاکانی دیروز در یک توییت اعلام کرد که برای حفظ وحدت و انسجام نیروهای انقلاب، از نامزدی ریاست مجلس انصراف می‌دهد اما شنیده‌ها حکایت از آن دارد که در مقابل انصراف او، ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس به زاکانی پیشنهاد شده است.

البته گرچه این پیشنهاد به زاکانی در حد گمانه‌زنی است اما فریدون عباسی رسما دیروز در گفت‌وگویی با «ایلنا» اعلام کرد که به او برای کناره‌گیری از نامزدی ریاست پارلمان، ریاست یک کمیسیون را پیشنهاد کرده‌اند. عباسی در این زمینه توضیح داد: «افراد مختلفی با من تماس می‌گرفتند و می‌خواستند به من کمیسیون تعارف کنند تا من به گروه و دسته‌ای که تشکیل داده‌اند بپیوندم اما در پاسخ به آنها گفتم که به‌نظر نمایندگان احترام می‌گذارم. به عبارت دیگر یعنی من در صحن علنی خودم را به‌عنوان داوطلب ریاست مطرح می‌کنم و می‌دانم که حداقل یک رای از خودم را دارم اما ترجیح می‌دهم که نمایندگان در صحن مجلس در این‌خصوص تصمیم بگیرند.»

اختلاف میان احمدی‌نژادی‌ها

اظهارات فریدون عباسی علاوه‌بر آنکه نشانه وجود فشارهای سنگین برای از میدان به‌در کردن نامزدهای کرسی ریاست است، از سویی دیگر از وجود اختلاف‌نظر میان وزیران و مدیران احمدی‌نژاد نیز حکایت دارد.

از سویی شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت احمدی‌نژاد و منتخب تنکابن در مجلس یازدهم خود را رسما کاندیدای ریاست معرفی کرده و از سوی دیگر، نام محمدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش احمدی‌نژاد و علی نیکزاد وزیر مسکن آن دولت، برای این کرسی مطرح است. فریدون عباسی هم که رسما خود را نامزد ریاست می‌داند. با این وضعیت، احمدی‌نژادی‌ها هم بر تعداد رقبای محمدباقر قالیباف که یکی از مدعیان اصلی ریاست مجلس است، افزوده‌اند و هم نشان داده‌اند که فعلا قصد اجماع با خود بر سر کرسی ریاست را ندارند.

البته عباسی گرچه یکی از مدیران دوران احمدی‌نژاد است، اما در گفت‌وگوی دیروز خود با «ایلنا» تاکید کرد که همراه با توافقی که میان مدیران دولت نهم و دهم شکل گرفته، نیست.

او هرگونه وابستگی خود با تشکیلات مشخص ازجمله گروه مدیران و وزیران احمدی‌نژاد در مجلس یازدهم را رد کرد و احتمال ائتلاف با شمس‌الدین حسینی را نیز محتمل ندانست. عباسی تاکید کرد که قصد دارد به‌صورت مستقل شرکت کند. عباسی چنان در اظهاراتش از همگرایی با مدیران و وزیران احمدی‌نژاد در مجلس یازدهم دوری کرده که در بخشی از این گفت‌وگو درباره برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر تشکیل فراکسیون «احمدی‌نژادی‌ها»، این موضوع را رد و تاکید کرد: «آقای احمدی‌نژاد یک ایدئولوژی یا سبک نیست. ایشان یک نفر بود که اکنون دوره‌اش تمام شده است.»

با این همه، قالیباف که این‌بار برای تحقق رویای ریاست پارلمان به مجلس آمده، سفرهای استانی و لابی‌های سنگین او با نمایندگان استان‌ها نشان می‌دهد برای تحقق این رویا همه توان خود را به‌کار گرفته و حالا با جمعی از رقیبان روبه‌رو است؛ از یک‌سو سه وزیر و مدیر دولت احمدی‌نژاد و از سوی دیگر، مصطفی میرسلیم از موتلفه. همچنین انصراف زاکانی هم بعید است به نفع قالیباف تمام شود زیرا همچنان نام مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری و علی نیکزاد که گفته می‌شود مورد حمایت پایداری‌ها هست هم همچنان در میان نامزدهای احتمالی ریاست دیده می‌شود. سه هفته دیگر مجلس یازدهم رسما کار خود را آغاز می‌کند و به‌نظر می‌رسد رقابت‌ها در هفته دوم خردادماه به اوج خود خواهد رسید.