او همچنین مدعی شده بود که اگر تمام اعضای سازمان ملل با این خواسته آمریکا موافقت نکنند، ایالات‌متحده از حقوق خود برای بازگرداندن تمام تحریم‌های سازمان ملل استفاده خواهد کرد. حال برخی دیپلمات‌های اروپایی به شرط فاش نشدن نامشان در پاسخ به ادعاهای مقامات آمریکایی اظهار کردند که ترامپ با تصمیم خود برای اتمام مشارکت آمریکا در برنامه جامع اقدام مشترک این حق را از واشنگتن گرفته است. بلومبرگ در ادامه گزارش خود آورده است که مسکو مخالف تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران بوده و چین نیز به احتمال قوی با پیشنهاد آمریکا برای تمدید تحریم‌ها موافقت نخواهد کرد.

ظریف: پمپئو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را مطالعه کند

همزمان وزیر خارجه ایران ضمن اشاره به اینکه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و برجام از همدیگر جدا نیستند، این قطعنامه را بار دیگر برای همتای آمریکایی خود توضیح داد. به گزارش خبرگزاری فارس، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (سه‌شنبه) با انتقاد از تلاش‌های «مایک پمپئو» همتای آمریکایی خود برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از طریق قطعنامه ۲۲۳۱، گفت آمریکا جایگاهی در آن ندارد. ظریف در صفحه توییتر خود نوشت: «پمپئو گمان می‌کند قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از برجام مستقل است. او باید [قطعنامه] ۲۲۳۱ را مطالعه کند.»

او با بیان اینکه پمپئو متن این قطعنامه را نخوانده، توضیح داد: «برجام بخشی از [قطعنامه] ۲۲۳۱ است. به همین دلیل است که ۱۰۴ صفحه دارد و به همین دلیل است که او (پمپئو) آن را نخوانده است!» رئیس دستگاه دیپلماسی ایران، سپس با لحنی کنایه‌آمیز به آموزش قطعنامه ۲۲۳۱ برای پمپئو پرداخت و نوشت: «[قطعنامه] ۲۲۳۱ برای کم‌هوش‌ها. بدون برجام، وجود خارجی نداشت. آمریکا آن را نقض کرده و دیگران را نیز از پایبندی به آن باز داشت. آمریکا هیچ جایگاهی [در این قطعنامه] ندارد».

وعده ترامپ، توافقی بهتر از برجام بود، نه بدتر کردن آن

همچنین رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با توجه به تلاش کاخ سفید برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت: ترامپ وعده توافق بهتری(به جای برجام) داده است و برعهده دولت اوست که این بحران را حل کند، نه اینکه آن را بدتر کند. به گزارش تارنمای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، الیوت انگل در حمایت از نامه اعضای هر دو حزب اصلی آمریکا خطاب به مایک پمپئو وزیر امور خارجه این کشور درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت: تحریم تسلیحاتی سازمان ملل نخستین بند از توافق هسته‌ای ایران است که منقضی می‌شود.

او افزود: حمایت این دو حزب از این نامه ضرورت مجوز دوباره استفاده از این شرط را نه از طریق بازگشت خودکار تحریم‌ها یا فقط از طریق آن، بلکه از طریق پویش دیپلماتیک محتاطانه نشان می‌دهد. مایکل مک کال عضو ارشد این مجلس، استفانی مورفی نماینده دموکرات و برایان فیتزپاتریک عضو جمهوریخواه این مجلس از امضاکنندگان این نامه به همراه گروهی متشکل از ۳۸۷ عضو این مجلس هستند که خواستار دیپلماسی قوی برای جلوگیری از انقضای تحریم تسلیحاتی سازمان ملل هستند. روزنامه نیویورک‌تایمز یکشنبه شب ترفند آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را که براساس توافقنامه برجام از ۲۷ مهرماه سال‌جاری لغو می‌شود، فاش کرد.

به گزارش این رسانه، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا با این ادعا که ایالات‌متحده همچنان یکی از مشارکت‌کنندگان در توافق هسته‌ای ایران است، به‌دنبال اعمال فشار به شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی تهران یا حتی شدیدتر کردن آن است. این طرح در روزهای اخیر توسط مقام‌های دولت ترامپ بارها مورد بررسی قرار گرفته زیرا آنها درصدد تصویب قطعنامه جدید در شورای امنیت هستند تا براساس آن، کشورها را از صادرات تسلیحات به ایران پس از انقضای ممنوعیت کنونی در ماه اکتبر (مهر-آبان) منع ‌کنند. تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ برای ممنوعیت فروش سلاح به ایران و صادرات سلاح از ایران وضع شد. پس از توافق برجام مقرر شد این تحریم‌ها ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهر ۱۳۹۹) و پس از آنکه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تایید کرد، برداشته شود.