کرونا درحال  بازگشت به اوج

البته دیروز غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا که به‌صورت ویدئو کنفرانس با حضور مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور برگزار شد، با اشاره به اعمال محدودیت مجدد در این استان برای جلوگیری از طغیان این بیماری، تاکید کرد: شرایط تحت کنترل و پایدار است اما برای جلوگیری از ناپایدارشدن اوضاع، شهرهای باوی، هویزه، اهواز، حمیدیه، هندیجان، دزفول، شوشتر، کارون و مسجدسلیمان که شهرهای قرمز اعلام شده‌اند تا پایان هفته تعطیل اعلام می‌شوند و محدودیت‌های رفت و آمدها در مناطق مختلف شهر ایجاد و شرایط به‌صورتی مدیریت خواهد شد که زنجیره قطع شود.

استاندار خوزستان البته تاکید کرد که درباره استمرار این تصمیم یا اتخاذ تصمیم جدید، روز جمعه تصمیم‌گیری خواهد شد.

شریعتی در عین حال با رد صحت برخی تصاویر منتشر شده از حضور بیماران مبتلا به کرونا در راهروها و خوابیدن دو بیمار روی یک تخت توضیح داد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا، یک هزار و ۱۰۰ تخت برای بیماران مبتلا به کرونا در خوزستان اختصاص یافته است که اکنون تنها ۵۲۰ تخت پر هستند یعنی حدود ۵۸۰ تخت هنوز خالی هستند.

روند صعودی ابتلا در تهران

البته تنها خوزستان نیست که روند صعودی را در ابتلا به کرونا تجربه می‌کند؛ کرونا در تهران نیز در حال اوج‌گیری دوباره است. این اوجگیری تا حدی است که معاون برنامه‌ریزی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران نسبت به روند افزایشی کرونا در برخی شهرها و از جمله پایتخت هشدار داده و خواستار شناور شدن ساعت کاری ادارات شده است. علی ماهر در یک برنامه رادیویی با بیان اینکه بسیاری از مردم به‌رغم هشدارها این بیماری را نادیده گرفته‌اند و آمار در بسیاری شهرها در حال بازگشت به نقطه اوج است، نسبت به اوج‌گیری آمار فوتی‌ها طی هفته‌های آتی هشدار داد.

پروتکل‌های غیرقابل اجرا

او گفت: اگر با رعایت ۸۶ پروتکل ابلاغی کار می‌کردیم، میزان ابتلا نباید افزوده می‌شد، ولی احتمالا پروتکل‌ها غیر قابل‌اجراست. این پروتکل‌ها در محدوده‌های شهری نظیر مترو جواب نمی‌دهد و مردم باز هم در فضای بسیار نزدیک به یکدیگر تردد می‌کنند. ماهر با اعلام اینکه به‌نظر می‌رسد باید به سمت شرایط قرنطینه‌ای شدیدتر پیش رویم، تاکید کرد که وضعیت فعلی به هیچ وجه مطلوب نیست. معاون برنامه‌ریزی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران همچنین گفت که ستاد کرونای تهران پیشنهاد کرد ساعت اداری شناور شود و این پیشنهاد را به شورای شهر انتقال داده‌ایم.

آخرین آمار

آخرین آمار ابتلا به کرونا در کشور حاکی از آن است که در بازه ۲۴ ساعته روز شنبه تا یکشنبه، براساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۳۸۳ بیمار جدید به جمع مبتلایان به کووید-۱۹ در کشور پیوستند. به این ترتیب بنابر آمار اعلامی وزارت بهداشت، مجموع مبتلایان به کووید-۱۹ از مرز ۱۰۷ هزار نفر در کشور گذشت و به عدد ۱۰۷ هزار و ۶۰۳‌نفر رسید. همچنین طی بازه ۲۴ ساعته روز شنبه تا یکشنبه، ۵۱ نفر از هموطنان بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند و به این ترتیب مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۶ هزار و ۶۴۰‌نفر رسید.  براساس آمار رسمی وزارت بهداشت، تا کنون ۸۶ هزار و ۱۴۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و ۲ هزار و ۶۷۵ بیمار نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

وضعیت بازگشایی اماکن مذهبی

از سوی دیگر، یکی از موضوعات مورد بحث در زمینه کرونا، زمان بازگشایی اماکن متبرکه است؛ موضوعی که وزیر بهداشت بامداد یکشنبه در گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی درباره آن توضیح داد و گفت که برای بازگشایی اماکن مقدس بعد از ماه رمضان برنامه‌ریزی کرده‌ایم که صحن‌ها و نه داخل حرم‌ها را باز کنیم تا مردم فقط برای سلام حضور پیدا کنند و برای ورزشگاه‌ها هم برنامه‌هایی داریم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی گفت: من به‌عنوان یک معلم ۳۰ ساله دانشکده پزشکی عرض می‌کنم که نه من و نه هیچ کس در دنیا نمی‌تواند پاسخ این سوال را بدهد که کرونا چه خواهد کرد و ما هر روز شرایط جدیدی از این ویروس را می‌بینیم. در واقع ما نمی‌دانیم که این ویروس به چه سمت و سویی خواهد رفت.

وزیر بهداشت تاکید کرد که مردم باید مراقب باشند؛ زیرا این ویروس رفتار اجدادی خود را ندارد و در خوزستان که گرمسیر است، شاهد افزایش بیماری هستیم. این موضوعی است که مینو محرز متخصص بیماری‌های عفونی نیز بر آن صحه گذاشته و دیروز در گفت‌وگو با «ایسنا» تاکید کرد: گرمای هوا شدت ویروس کرونا و انتقال آن را کم نخواهد کرد و استفاده از ماسک و پرهیز از ترددهای غیرضرور ضرورت دارد.

سعید نمکی در ادامه در ارتباط زنده اینستاگرامی با مردم، در پاسخ به سایر سوالات احسان علیخانی گفت: عاقلانه‌ترین حرف این است که ما ۴ تا ۶ ماه صبر کنیم تا رفتار این ویروس را واقع‌بینانه‌تر ببینیم، به همین دلیل آن چیزی که برای ما مشخص شده است، واکسن و دارو ندارد و بهترین نوع مبارزه با کرونا کاری است که ما انجام دادیم. فاصله‌گذاری، رعایت اصول بهداشتی و از طرف مسوولان نظام سلامت پیدا و جدا کردن هر چه زودتر بیماران بسیار تاثیرگذار است.

دلیل ابهام در آمار دفن‌شدگان کرونایی

وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به شبهات آماری گفت: به جرأت می‌گویم آماری که ما اعلام کردیم دقیق‌ترین و منضبط‌ترین نوع آماری است که در دنیا ارائه شده است. هفته گذشته انجمن آمار انگلیس اعلام کرد که آمار کشته‌های انگلیس از کرونا حداقل ۵۴ درصد بیشتر از چیزی است که اعلام کرده‌اند. حتی فقط در یک روز در چند خانه سالمندان آمریکا ۷ هزار و ۵۰۰ نفر فوت کردند که اصلا در آمار خود اعلام نکردند. او ادامه داد: برخی از کشور‌ها در اطراف خودمان سیستم ثبت اطلاعات آمار ندارند، آماری که ما اعلام کردیم چه در رابطه با ابتلا و چه مرگ‌ومیر دقیق‌ترین و منضبط‌ترین آماری است که می‌توان در دنیا دنبال کرد، اما این به این معنی نیست که این آمار ۱۰۰ درصد درست است و شاید چند نفر جابه‌جا شده باشند. چراکه در آمار سازمان بهشت زهرا(س) هم می‌بینیم درباره علت مرگ خیلی از افرادی که فوت کردند ایست قلبی نوشته شده است، درحالی‌که هیچ کدام سکته قلبی نکرده‌اند؛ بلکه برخی از مریض‌های سرطانی هم با ایست قلبی فوت می‌کنند.

نمکی در ادامه گفت: در روز‌های اول به دلیل اینکه دو آزمایشگاه پاستور و آزمایشگاه دانشکده بهداشت را داشتیم و بررسی‌ها حدود سه روز طول می‌کشید و از طرفی هم این اتفاق همزمان با بیماری آنفلوآنزا و بیماری تنفسی شده بود و اطرافیان کسانی که فوت کرده بودند، اصرار به کفن و دفن داشتند، به همین دلیل اعلام کرده بودیم، پزشکان در گواهی فوت بنویسند «مشکوک به کرونا» تا اطرافیان درگیر بیماری نشوند. حدود ۷۰ درصد فوتی‌ها در اسفند این گونه بود و پزشکان مکلف بودند که مشکوک به کرونا را بنویسند که با پروتکل کرونا دفن شوند تا اگر جواب آن کرونا مثبت بود ما چیزی را از دست نداده باشیم. وزیر بهداشت در پاسخ به سوال دیگری درباره ساخت واکسن کرونا گفت: ما برای واکسن و داروی کرونا کار می‌کنیم، به هر حال واکسن آن خیلی زود در دسترس نیست و هر کسی ادعا کند، ادعای گزافی کرده است.