بازگشت محدودیت‌های کرونایی به خوزستان

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز روز گذشته در نشست خبری با تعدادی از خبرنگاران براین نکته صحه گذاشت و گفت: ما به‌طور طبیعی برای حفظ جان افراد اگر لازم باشد به وضعیت سابق بازگشت می‌کنیم و اگر آمارها صعودی شود به سناریوهای سختگیرانه روی خواهیم آورد. آمار ابتلا به کرونا در استان خوزستان از دو هفته پیش به‌تدریج سیر صعودی پیدا کرد تا آنجا که به‌منظور بررسی این موضوع دو تیم تحقیقاتی وزارت بهداشت به این استان رفتند. براساس گزارش‌های اولیه اکثر بیماران در شهرهای اهواز، دزفول و آبادان ساکن بودند. اما به‌تدریج میزان مبتلایان در شهرهای دیگر ازجمله شهرستان‌های باوی، هویزه، اهواز، حمیدیه، هندیجان، دزفول، شوشتر، کارون و مسجدسلیمان هم سیر صعودی پیدا کرد و موجب نگرانی مقامات کشور شد. این نگرانی به اندازه‌ای بود که مقامات وزارت بهداشت از آن به‌عنوان طغیان کرونا درخوزستان یاد کردند. به‌دنبال افزایش مبتلایان در خوزستان، روز گذشته علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت از تعطیلی‌های مجدد در برخی شهرستان‌های استان خوزستان خبر داد.

روز یکشنبه غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان از تعطیلی ادارات و اعمال محدودیت در ۹ شهرستان استان خوزستان خبر داده و گفته بود دانشگاه علوم پزشکی اهواز پیشنهادهایی ارائه داده که مورد بررسی قرار گرفت و همه اعضا نظرشان این بود که تا پایان هفته در شهرستان‌های باوی، هویزه، اهواز، حمیدیه، هندیجان، دزفول، شوشتر، کارون و مسجدسلیمان وضعیت قرمز ‌اعلام شود و محدودیت‌های رفت‌و‌آمد بین مناطق مختلف شهر اعلام شود.

زمان تصمیم‌گیری مجدد در مورد خوزستان

استاندار خوزستان روز گذشته هم با اشاره به تعطیلی ۹ شهرستان خوزستان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا گفت: فعلا لازم نیست در ورودی شهرها ممانعت شود، اما اگر نتوانستیم شرایط را کنترل کنیم، محدودیت‌های بیشتری اعمال می‌کنیم. به گزارش «ایسنا» شریعتی با اشاره به اینکه تعطیلی را تا پایان هفته اعلام کرده‌ایم و برای ادامه نیز جمعه مجددا بررسی و تصمیم‌گیری می‌کنیم، گفت: اگر لازم باشد تعطیلی را ادامه می‌دهیم. متخصصان بیماری‌های عفونی نیز رصد می‌کنند و پیشنهادها و نظرات خود را می‌دهند تا در شورای تامین استان تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم. شریعتی با اشاره به اینکه هیچ مدیری حق دخل و تصرف در زمینه استفاده از یک سوم و دو سوم نیرو را ندارد، گفت: این مصوبه ستاد ملی است و هیچ مدیری حق ندارد آن را لغو کند. استاندار خوزستان ادامه داد: در ستاد استانی کرونا مصوب کردیم که استفاده از ماسک در ادارات اجباری است و از ورود افراد بدون ماسک، جلوگیری شود. وی افزود: برای شب‌های احیا نیز بنا شده که نماینده ولی فقیه در استان مدیریت کنند و به تعداد محدود در برخی شهرها و با رعایت شرایط سختگیرانه و در مدت کوتاه شرایط برای شب‌های قدر فراهم شود. برای عید فطر و شب‌های قدر تمهیداتی در نظر خواهیم گرفت.

افزایش کرونا در مناطق حاشیه‌ای

به گزارش «ایسنا» شریعتی درخصوص بررسی دلایل سیر صعودی کرونا در خوزستان نیز با اشاره به کاهش فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت کمتر مردم گفت: تعداد بیماران در خوزستان، ظرف یک ماه گذشته ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرد اما تعداد بستری‌ها ۶۰ درصد افزایش یافته است. یعنی بیماریابی قوی‌تر بوده است. وی در ادامه گفت: در مناطق حاشیه‌ای متاسفانه شیوع کرونا در حال شدت گرفتن است و باید مراقبت بیشتری صورت گیرد. در کنار کاهش فاصله‌گذاری اجتماعی ازسوی مردم، آن‌طور که مهرداد شریفی دبیر شورای سلامت اهواز می‌گوید برگزاری مراسمات جزو چالش‌ها در این استان است و در این مدت مراسم زیادی در این منطقه برگزار شده است.

جزئیات محدودیت‌های مجدد در خوزستان

به هر ترتیب به‌دنبال افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در خوزستان همه اصناف به جز پنج صنف نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها، پروتئینی‌ها، میوه و تره‌بار فروشی‌ها و داروخانه‌ها، تا آخر هفته جاری تعطیل خواهند بود. به گفته علیرضا عالیپور، معاون خدمات شهری شهرداری فعالیت تاکسیرانی اهواز نیز به جز آژانس‌های خصوصی تعطیل خواهد بود و مجددا تدابیر شدید ترافیکی و محدودیت تردد برقرار خواهد شد و بازار هسته مرکزی شهر اهواز نیز مجددا تعطیل خواهد شد. به گزارش «ایسنا» وی با اشاره به در پیش‌رو بودن لیالی قدر، از تعطیلی مجدد فعالیت مساجد، آرامستان اهواز و فعالیت اتوبوسرانی خبر داد.

قرنطینه بندرماهشهر

از سوی دیگر به گزارش «ایلنا» محسن بیرانوند، فرماندار شهرستان بندرماهشهر در استان خوزستان اعلام کرد: با توجه به شیوع پیک ویروس کرونا بندرماهشهر قرنطینه کامل می‌شود و روز چهارشنبه این شهرستان تعطیل است.حمید سیلاوی، فرماندار شهرستان دشت آزادگان هم در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: ادارات، بانک‌ها و اصناف غیرضروری این شهرستان از فردا سه‌شنبه تا پایان هفته‌جاری تعطیل هستند.

هشدار به سایر شهرها

به‌دنبال اعمال این محدودیت‌ها، روز گذشته علی ربیعی سخنگوی دولت با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در استان خوزستان گفت: در چند روز متوالی روند ابتلا و مرگ رو به افزایش بوده است که نشان‌دهنده عدم رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری‌هاست. من در جلسه قبل از میانگین ۸۳ درصد گفتم. شاخص‌های آماری ما نشان می‌دهد استان خوزستان زیر ۵۰ درصد مراعات و شاخص همکاری وجود داشته است. به گزارش «ایسنا» وی افزود: این یک نشان برای سایر شهرها است.  علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت هم با تاکید بر اینکه وضعیت کرونا در کشور عادی نشده است، با اشاره به تعطیلی‌های مجدد در برخی شهرستان‌های استان خوزستان گفت: در صورتی که نکات بهداشتی رعایت نشود، این اتفاق می‌تواند برای هر استان دیگری هم رخ دهد. به گزارش «ایسنا» وی افزود: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوزستان بسیار پایین و مشخص بود که این اتفاق می‌افتد.

آخرین تصمیمات برای شب‌های قدر و مساجد

در کنار مساله استان خوزستان، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری روز گذشته‌اش درباره مراسم شب‌های قدر گفت: صداوسیما با همکاری وزارت بهداشت برای پوشش و پخش زنده برنامه‌های شب قدر تدابیری اندیشیده‌اند تا مردم از این مراسم‌ها که به‌صورت محدود و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود، استفاده کنند. به گزارش «ایرنا» ربیعی افزود: در ستاد مقرر شد تمام مساجد و اماکن مذهبی و هیات‌ها از یک طرف و صنوف و رستوران‌ها و آرایشگاه‌ها  بعد از ماه مبارک رمضان و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به‌صورت تدریجی بازگشایی شوند؛ البته در برخی مناطق سفید با رعایت دستور العمل‌های بهداشتی این بازگشایی‌ها انجام شده است.  علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت نیز در نشست خبری خود گفت: ترجیح ما این است که اگر در این سه شب قرار است مراسمی برگزار شود، اولا با یک ظرفیت محدود برگزار شود؛ دوم اینکه ترجیحا در فضای باز برگزار شود، سوم حداقل فاصله از طرفین و از پشت سر و جلوی هر فرد، حدود حداقل یک متر باشد و استفاده از ماسک و دستکش و استفاده از مهر و قرآن شخصی اجباری است. به گزارش «ایسنا» وی افزود: حداکثر زمانی که برای برگزاری شب‌های احیا گذاشتیم، ‌دو ساعت است. رئیسی درباره بازگشایی آستان‌های مقدس و اماکن متبرکه، اظهار کرد: درباره بازگشایی اماکن متبرکه و آستان‌های مقدس روز چهارشنبه جلسه‌ای در وزارت کشور با حضور نمایندگان آستان‌های مقدس برگزار خواهد شد و بازگشایی حرم‌ها و اماکن متبرکه را بررسی می‌کنیم.

شناسایی ۱۶۸۳ مبتلای جدید

در همین حال کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۱۶۸۳ مبتلای جدید به ویروس کرونا ظرف ۲۴ ساعت گذشته خبر داد که بر این اساس مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۱۰۹۲۸۶ نفر رسید. همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته، ۴۵ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۶۸۵ نفر رسید. مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور نیز ۱۰۹۲۸۶ نفر اعلام شد.