در همین حال بنا به گفته مقامات وزارت بهداشت اوضاع خوزستان همچنان خوب نیست. سخنگوی وزارت بهداشت نیز روز گذشته درهمین ارتباط گفت که خوزستان همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد و رفع این مشکل نیازمند همکاری بیشتر مردم است. کیانوش جهان‌پور افزود: به‌رغم روند نزولی بیماری و کاهش میزان فوت ناشی از کرونا اما اوضاع در استان‌های خوزستان و تهران متفاوت است. خوزستان همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد و رفع این مشکل نیازمند همکاری بیشتر مردم است. همزمان علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در حاشیه جلسه دیروز هیات‌دولت با اشاره به گزارش ارائه شده دراین جلسه درباره وضعیت استان خوزستان گفت که رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی، حضور مردم در مراسم‌ عزاداری و عروسی و تجمعات دیگر سبب افزایش مبتلایان در این استان شده است. پیش از این هم مقامات وزارت بهداشت یکی از دلایل افزایش بیماری کرونا در استان خوزستان را برگزاری مراسم‌ مختلف به‌خصوص درمناطق حاشیه‌ای عنوان کرده بودند. در همین حال روز گذشته استاندار خوزستان با توجه به وضعیت این استان، از به تعویق افتادن بازگشایی مدارس در استان خوزستان خبر داد. به گزارش «ایلنا»، غلامرضا شریعتی در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: با توجه به پیشنهاد دانشگاه علوم‌پزشکی، مدارس استان را در هفته آینده تعطیل اعلام می‌کنیم.

بستری شدن ۲۷۳ نفر درتهران در یک روز

وضعیت تهران نیز همچنان خطرناک توصیف شده است. علیرضا زالی فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با اشاره به اینکه طبق آخرین نظرسنجی‌ها تنها ۴۶ درصد مردم تهران نسبت به بیماری کرونا احساس خطر می‌کنند، خواستار تلاش رسانه‌ها برای تغییر نگرش مردم در این باره شد. زالی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های تهران ۲۰۱ بیمار جدید در بخش‌های عادی و ۷۲ بیمار در بخش‌های ویژه بستری شدند. به گزارش فرارو، وی با بیان اینکه کماکان کرونا یک بیماری خطرناک تلقی می‌شود، افزود: شرایط کلان‌شهر‌هایی از جمله تهران شکننده تلقی می‌شود و نیازمند این هستیم که مجددا با طراحی برخی برنامه‌ها و رعایت دقیق‌تر و سختگیرانه‌تر پروتکل‌های بهداشتی شاهد تغییر منطقی نگرش شهروندان نسبت به خطرناک بودن بیماری کرونا باشیم.

رفع ممنوعیت ورزش‌های انفرادی

در کنار گزارش‌های مذکور از وضعیت بیماری کووید-۱۹ در کشور، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه جلسه هیات‌دولت، از ارسال نامه به وزارت بهداشت برای رفع ممنوعیت از ورزش‌های انفرادی در شهرهایی که وضعیتشان قرمز نیست خبر داد. به گزارش «ایرنا» وی افزود: درباره بازگشایی برخی رستوران‌ها و کسب‌وکارها در خرداد ماه تصمیم‌هایی اتخاذ شده که اعلام خواهد شد.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی نخستین شب قدر

درهمین حال به‌دنبال برگزاری مراسم نخستین شب قدر روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری در جلسه هیات‌دولت گفت: مردم این شب نوزدهم از شب نوزدهم‌های دیگر متاثرتر بودند از اینکه نمی‌توانستند به اماکن مقدس بروند. اما آنجاهایی که رفتند همه اصول را مراعات کردند و تمدن اسلامی و ایرانی و سرمایه اجتماعی را نشان دادند. سعید نمکی وزیر بهداشت هم ضمن قدردانی از همکاری و همراهی مردم در رعایت نکات بهداشتی پیشگیری از کرونا در مراسم نخستین شب قدر گفت: این دلگرمی برای ما بود تا در مورد بازگشایی مراکز ورزشی، تمرین لیگ‌های ورزشی و برخی رستوران‌ها در خردادماه تصمیم‌گیری کنیم. به گزارش خبرگزاری فارس، نمکی در مورد بازگشایی تعدادی از اماکن مقدسه گفت: مردم روی مرا در مقابل بقیه همکارانم سفید کردند و به جز یک مورد بقیه حداکثر پروتکل‌ها را رعایت کردند.

احتمال برگزاری مراسم نماز عید فطر

به‌دنبال باز شدن درب مساجد برای برگزاری مراسم شب‌های قدر، وزیر کشور نیز از پیشنهاد‌هایی به ستاد ملی کرونا برای برگزاری مراسم نماز عید فطر در شهر‌های سفید و زرد در فضای باز و با رعایت دستور‌های بهداشتی خبر داد. به گزارش خبرگزاری صدا‌وسیما، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در حاشیه جلسه کمیته امنیتی - انتظامی ستاد ملی کرونا افزود: مباحث و پیشنهاد‌هایی درباره برگزاری نماز عید فطر در این جلسه مطرح شد از جمله اینکه مراسم نماز عید فطر فقط در شهر‌های سفید و زرد که بیش از ۴۰۰ شهر است در فضای باز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود. وی افزود: پیشنهاد دیگر این بود که نماز عید فطر در کل کشور با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در فضای باز باشد که تمام این پیشنهاد‌ها را به ستاد ملی ارائه می‌کنیم تا تصمیم بگیرند. وزیرکشور تاکید کرد: ما در کمیته شرایط جامع را در نظر می‌گیریم و براساس آن تصمیم‌گیری می‌شود، اما تصمیم نهایی با ستاد ملی کروناست. علی ربیعی سخنگوی دولت هم با اشاره به پیش‌رو بودن عید فطر اظهار کرد: ما به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری در عید فطر هم نیازمندیم و باید همین روند را ادامه دهیم.

آخرین تصمیم درمورد بازگشایی حرم‌های مطهر

وزیر کشور همچنین درحاشیه جلسه کمیته امنیتی - انتظامی ستاد ملی کرونا در مورد بازگشایی حرم‌های مطهر نیز گفت: در بحث بازگشایی حرم‌های مطهر، مردم و زوار ما بسیار مشتاق و علاقه‌مند هستند و این کاملا طبیعی است اما وقتی موضوع بازگشایی حرم‌ها به ویژه حرم امام رضا(ع) مطرح می‌شود، باید بدانیم که مسائلی همچون مسافرت‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها و مسافرخانه‌ها را خواهیم داشت.

ادامه ترم تحصیلی دانشگاه‌هاتا تیرماه

ازسوی دیگرمعاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا ترم تحصیلی دانشگاه‌ها به احتمال زیاد تا تیرماه  ادامه می‌یابد. علی اکبر حق دوست در گفت‌وگو با «ایرنا» در پاسخ به این سوال که آیا زمان برگزاری امتحانات دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تغییر می‌کند، افزود: با توجه به شرایط موجود زمان برگزاری امتحانات این دانشگاه تغییر پیدا می‌کند. وی با یادآوری اینکه اولویت بازگشایی دانشگاه‌ها با مقاطع تحصیلات تکمیلی خواهد بود، اظهار کرد: اگر روند به همین شکل ادامه پیدا کند و مشکلی ایجاد نشود، مقطع تحصیلات تکمیلی به احتمال زیاد از ۱۶ خرداد ماه به بعد بازگشایی می‌شود. معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: براساس جمع‌بندی‌های انجام شده به احتمال زیاد بعد از ۱۵ یا ۱۶ خرداد ماه به تدریج کارهای آموزشی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی به‌صورت هدفمند آغاز می‌شود، البته این کار منوط به موافقت نهایی ستاد ملی مقابله با کرونا است. همزمان علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا این هفته درمورد حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها تصمیم‌گیری می‌کند.

پروتکل بازگشایی مدارس

درخبری دیگر دراین راستا، وزارت بهداشت پروتکل‌ بازگشایی مدارس را اعلام کرد که دارای ضوابط سختگیرانه‌ است و مدارس پرجمعیت برای هر پایه باید سه روز در هفته کلاس داشته باشند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزارت بهداشت تاکید کرده است به‌دلیل فرصت ارزیابی خطر مجدد، به‌شدت توصیه می‌شود که از بازگشایی عجولانه مهدکودک‌ها و مدارس اجتناب شود.

وزارت بهداشت همچنین خواستار آن شده است: ماژیک وایت‌برد مورد استفاده معلمان و دانش‌آموزان بایدجدا باشد و در صورت امکان دانش‌آموزان یک ماژیک وایت برد شخصی به همراه داشته باشند. درادامه این پروتکل آمده است، دانش‌آموزان باید از لوازم‌التحریر شخصی استفاده کنند ترجیحا وسایل دانش‌آموزان در مدرسه بماند و دانش‌آموزان باید تا حد امکان کمترین وسایل را بین خانه و مدرسه جابه‌جا کنند.

فوت ۵۰ نفر دیگر دراثر ابتلا به کرونا

درهمین حال روز گذشته آخرین آمار مبتلایان به کرونا در کشور اعلام شد. براین اساس مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۱۱۲هزار و ۷۲۵ نفر رسید. همچنین با فوت ۵۰ بیمار کووید-۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۷۸۳ نفر رسیده است. به گفته کیانوش جهان‌پور سخنگوی وزارت بهداشت خوشبختانه تاکنون ۸۹۴۲۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اندو ۲۷۳۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.