در همین حال روز گذشته کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه امروز بعد از ۷۰ روز، تعداد موارد فوتی روزانه به کمتر از ۴۰ مورد رسید، از فوت ۳۵ نفر دیگر در طول ۲۴ ساعت گذشته براثر بیماری کووید-۱۹ خبر داد و گفت که مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶ هزار و ۹۳۷ نفر رسیده است. به این ترتیب رقم جان‌باختگان روزانه کرونا در کشور به زیر ۴۰ نفر رسیده است که می‌تواند تا حد زیادی ناشی از تبحر پزشکان برای درمان بیماران کرونایی باشد.

تعطیلی ۱۶ شهر خوزستان

وضعیت خوزستان اما همچنان نگران‌کننده است. روز گذشته هم سخنگوی وزارت بهداشت از ادامه وضعیت قرمز در این استان خبر داد. شامگاه جمعه نیز استاندار خوزستان در گفت‌وگویی در شبکه استانی خوزستان با اعلام تعطیلی ۱۶ شهرستان این استان گفت: شهر‌های دزفول، باوی، کارون، اهواز، شوشتر، شوش، هفتکل، حمیدیه، مسجدسلیمان، رامهرمز، هندیجان، ماهشهر، خرمشهر، گتوند، آبادان و دشت آزادگان در وضعیت قرمز قرار دارند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، غلامرضا شریعتی افزود: شهر‌های امیدیه، باغملک، رامشیر، اندیمشک و شادگان در وضعیت زرد و شهر‌های لالی، هویزه، بهبهان، ایذه، آغاجاری و دهدز نیز در وضعیت سفید هستند.

وی با اشاره به اینکه شهر‌های اندیمشک و شادگان در وضعیت زرد و سفید قرار دارند، ادامه داد: در مناطق قرمز تا روز دوشنبه همه ادارات و اصناف غیر‌ضروری تعطیل و بانک‌ها با نصف پرسنل و فقط برای کار‌های عمومی باز هستند. همزمان ستاد مقابله با کرونای خوزستان نیز دیروز از تعطیلی ادارات، بانک‌ها و اصناف غیرضروری ۱۶ شهرستان خوزستان برای پیشگیری از شیوع کرونا تا دوشنبه ۲۹ اردیبهشت خبر داد. به گزارش انتخاب، بنابر اعلام ستاد مقابله با کرونای خوزستان، تعطیلی ادارات شامل شهرستان‌های اهواز، کارون، باوی، حمیدیه، رامهرمز، مسجدسلیمان، هفتکل، دشت آزادگان، ماهشهر، هندیجان، دزفول، شوش، شوشتر، گتوند، آبادان و خرمشهراست.  در همین راستا به گزارش خبرگزاری فارس، روز گذشته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت که طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۳۴ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در استان شناسایی شدند که با احتساب موارد جدید شمار مبتلایان به ۶۳۰۵ نفر رسید. از همین رو، روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت گفت که در اغلب شهرستان‌های استان خوزستان شرایط فوق‌العاده حاکم است.

علل افزایش موارد ابتلا به کرونا در خوزستان

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به علل اصلی افزایش موارد ابتلا به کرونا، تصریح کرد: کاهش حساسیت مردم بعد از بازگشایی صنوف و اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند و پایین بودن آمار ابتلا به کرونا در استان خوزستان، یک اطمینان کاذب و کاهش حساسیت در مردم به وجود آورد، در نتیجه توصیه‌های بهداشتی به درستی رعایت نشد.

سیدمحمد علوی در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: به‌رغم ممنوعیت برگزاری مراسمات و تجمعات مردمی نیز این برنامه‌ها متاسفانه انجام می‌شد. بسیاری از نمونه‌های ما مربوط به موارد حضور در تجمعات و عدم رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی است. غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان نیز بی‌توجهی به رعایت فاصله‌گذاری و اصول بهداشتی را از علل افزایش مبتلایان در استان دانست. وضعیت بحرانی کرونا در خوزستان موجب شد که روز گذشته سیدراضی نوری، نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، خواستار رسیدگی ویژه به وضعیت خوزستان شود.

مازندران روی موج اول کرونا

ازسوی دیگر آن‌طور که «ایرنا» گزارش داده است، در حالی همه‌گیری ویروس کرونا در مازندران همانند اکثر استان‌های کشور وارد چهارمین ماه می‌شود که این خطه شمال کشور به‌عنوان یکی از شش استان دارای بالاترین بیماران مبتلا به کرونا، همچنان روی موج اول شیوع این ویروس قرار دارد. با این همه مقامات این استان نگران مسافرت احتمالی مسافران در تعطیلات آتی به این استان و شیوع مجدد کرونا هستند.

آغاز موج دوم کرونا

در خبری دیگر در این راستا، مدیرگروه کنترل بیماری‌های مرکز بهداشت استان کرمانشاه با اشاره به آغاز موج دوم کرونا در کشور، از مردم خواست تا مراقبت‌های بهداشتی را با شدت بیشتری انجام دهند. سارا شاه‌آبادی در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به افزایش آمار مبتلایان کرونا در کشور گفت: شواهد امر نشان می‌دهد موج دوم این بیماری در کشور آغاز شده و این شرایط می‌طلبد که مردم بیش از پیش رعایت نکات بهداشتی و حفاظتی را در برابر ویروس کرونا داشته باشند. شاه آبادی تصریح کرد: با گذشت سه ماه از شیوع بیماری کرونا تمام مردم نسبت به خطرات این بیماری آگاه شده‌اند، اما همچنان شاهد بی‌خیالی و بی‌احتیاطی از سوی بسیاری افراد هستیم.

احتمال عدم برگزاری لیگ‌ فوتبال

در همین حال روز گذشته ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ سازمان بهداشت جهانی احتمالا اوضاع کرونا در پاییز و زمستان بدتر خواهد بود، گفت: پس اگر با معیارهای علمی، امروز لیگ‌ فوتبال برگزار نمی‌شود، با این پیش‌بینی باید بگوییم که پاییز و زمستان هم برگزار نمی‌شود و در این صورت، لیگ‌های بعدی نیز در موعد مقرر خود برگزار نمی‌شوند.

به گزارش «ایسنا» وی با تاکید بر اینکه در بسیاری از مراکز ورزشی بدن‌سازی استانداردهای لازم را نداریم، ادامه داد: این در حالی است که این مراکز تراکم جمعیتی بالایی نیز دارند که برای بیماری کرونا مناسب نیست. کنار هم بودن وسایل متعدد ورزشی، رختکن‌های کوچک، دوش کوچک، عدم دسترسی به تهویه مناسب و... می‌تواند سبب انتقال ویروس کرونا به‌ویژه هنگام ورزش‌های هوازی باشد.

بازگشایی باشگاه‌های ورزشی انفرادی

با این همه سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته در نامه‌ای به وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد: فعالیت باشگاه‌های ورزشی انفرادی و غیرگروهی که ارتباط فردی زیادی ندارد با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای همه شهرها مجاز است.

شرایط عادی نیست

در کنار این اخبار کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد که با وجود روند مدیریت شده بیماری در کشور، به هیچ وجه در وضعیت عادی این بیماری به سر نمی‌بریم. هیچ کجای جهان و از جمله ایران وضعیت عادی با این ویروس ندارد؛ بنابراین رعایت بهداشت فردی و اجتماعی کماکان با جدیت باید تداوم یابد تا بتوانیم به مسیر مهار بیماری نزدیک شویم. او همچنین آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور را تشریح کرد. به گفته او از روزجمعه تا دیروز براساس معیارهای قطعی تشخیصی یک هزار و ۷۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند و مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۱۱۸ هزار و ۳۹۲ نفر رسیده است. به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود: خوشبختانه تاکنون ۹۳ هزار و ۱۴۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و ۲ هزار و ۷۱۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.