شکل متفاوت راهپیمایی روز قدس عكس: President

حسن روحانی در این خصوص گفت: روز قدس در ۲۱۸ شهرستانی که وضعیت سفید دارند در محل نماز جمعه برگزار می‌شود البته با مراعات همه پروتکل‌های بهداشتی. روحانی در این خصوص تصریح کرد: البته این مراسم نه به‌صورت راهپیمایی بلکه به‌صورت اجتماع در نماز جمعه برگزار می‌شود.

رئیس‌جمهوری درباره برگزاری مراسم روز قدس در تهران نیز گفت: برای شهر تهران دستورالعمل ویژه‌ای در نظر گرفته شده، تهران شرایط قرمز دارد؛ اما خیلی سخت است به‌عنوان پایتخت در آن خبری نباشد و طبق تصمیم‌گیری مراسم روز قدس به سپاه سپرده شده و از یک مبدأ تا انتها حرکتی به وسیله خودرو که در واقع حرکت تبلیغی است انجام می‌شود و اجتماع مردمی نداریم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی افزود: در مورد شهر تهران نیز به خاطر شرایط ویژه پایتخت قرار شد با مسوولیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از یک مبدأ تا یک انتها مراسم نمادینی به شکل حرکت خودروها بدون اجتماع مردم داشته باشیم. رئیس‌جمهور در مورد آخرین تصمیم برای برگزاری نماز عید فطر هم گفت: بنا شد در سراسر کشور نماز عید فطر برگزار شود اما نه در مصلاها و اماکنی که اجتماعی بزرگ مثل سال‌های گذشته انجام می‌شد، بلکه هر مسجدی می‌تواند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نماز را برگزار کند.

زمان بازگشایی حرم‌های متبرکه

بخش دیگری از تصمیمات اتخاذشده در ستاد مقابله با کرونا، مربوط به روند بازگشایی حرم‌های متبرکه، فعالیت دوباره رستوران‌ها و اماکن ورزشی و هتل‌ها و دانشگاه‌ها بود. به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهور درخصوص روند بازگشایی حرم‌های متبرکه گفت: بنا شد صحن‌های اماکن مقدس بعد از ماه مبارک رمضان در چارچوب دستورالعمل‌های تعیین شده بازگشایی شوند، ولی همچنان رواق‌ها و حرم‌ها بسته خواهند ماند. بنا شد فعلا سه ساعت صبح و سه ساعت بعد از ظهر درهای صحن باز شود تا مردم با حضور در صحن‌ها به اعمال زیارتی خود پرداخته، ولی این توقف نباید بیش از حد باشد؛ البته این آغاز کار است و هر چه به جلوتر برویم شرایط بهبود پیدا خواهد کرد.

بازفعالیت رستوران‌ها بعد از ماه رمضان

رئیس‌جمهوری افزود: رستوران‌ها نیز بعد از ماه مبارک رمضان در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی فعالیت‌های خود را از سر می‌گیرند. وی درباره فعالیت هتل‌ها در این ایام هم گفت: در این ایام هتل‌ها کاملا بسته نیستند صرفا قسمت رستوران آنها بسته بود. هتل‌ها باز بود، مردم می‌توانستند به هتل بروند و حتی می‌توانستند به رستوران هتل بگویند که غذا را برایشان به اتاق هتل بیاورد اما بعد از ماه مبارک رمضان رستوران هتل‌ها نیز فعال خواهد شد.

فعالیت مراکز ورزشی بدون تماشاگر

روحانی همچنین گفت: فعالیت‌های ورزشی بازگشایی خواهند شد البته این کار باید در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی و بدون تماشاچی باشد، هیچ اجتماعی را شاهد نباشیم و تماشاچی در این حوزه حضور نداشته باشد که این پروتکل از سوی وزارت بهداشت ابلاغ خواهد شد.

زمان بازگشایی دانشگاه‌ها

به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری در مورد بازگشایی دانشگاه‌ها هم گفت: دانشگاه‌ها به غیر از دانشگاه‌های پزشکی که شرایط دیگری دارند و الان هم فعال هستند، از ۱۷ خرداد فعالیت خود را آغاز می‌کنند؛ هم برای کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مواردی که لازم است و هم برای امتحانات. روحانی افزود: کنکور دانشگاه در قالب پروتکلی که برای اجرا ابلاغ می‌شود، انجام می‌شود.

شرایط بهتر شده است

رئیس‌جمهوری در ادامه سخنانش به تلاش برخی برای ایجاد یأس، اضطراب و دلهره جامعه اشاره کرد و گفت: مسوولان اجتماعی و هم مسوولان اقتصادی و سیاسی برای مردم روشن توضیح دهند که دوران سختی نگذشته و دوران ویروس تمام نشده و همچنان با ویروس خطرناکی روبه‌رو هستیم اما با این حال شرایط ما از دیروز بهتر شده است.

به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری با تاکید براینکه شرایط ما نسبت به اوایل بهتر شده است، تصریح کرد: اوایل اسفند گذشته را نگاه کنید ببینید چه اضطراب و به‌هم‌ریختگی بود و کسی نمی‌دانست چگونه باید عمل و مقابله کند و راه حل چیست و اینکه پنهان بودن این ویروس چقدر است یکی می‌گفت پنج روز و دیگری می‌گفت ۱۵ روز. نمی‌دانستیم علائم ویروس چیست، یکی می‌گفت سرفه و دیگری می‌گفت تب بالا. رئیس‌جمهوری ادامه داد: ما از این مسائل عبور کرده‌ایم. البته شرایط فردای ما بدتر از امروز ما در زمینه مقابله با این ویروس نیست. مگر آنکه بگویند این ویروس در چند ماه دیگر جهش پیدا می‌کند.

روحانی با بیان اینکه مردم ضمن احتیاط باید به آینده اطمینان داشته باشند، تصریح کرد: اگر در آینده این ویروس جهش داشته باشد و موجی در اواخر تابستان و پاییز داشته باشیم، بازهم وضع ما بهتر از امروز ماست و از موج اصلی عبور کرده‌ایم. روحانی با تاکید بر اینکه فکر نکنیم همه چیز تمام شده است، تاکید کرد: در اجتماع قرار گرفتن و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردن موجب شیوع ویروس می‌شود چرا که پنج نفر می‌توانند موجب ابتلای ۵۰ نفر شوند و این ۵۰ نفر ۵۰۰ نفر دیگر را مبتلا کنند و آن وقت با مشکل روبه‌رو می‌شویم. رئیس‌جمهوری درعین حال گفت که از پیک اصلی کرونا عبور کرده‌ایم.

انتقاد از اطلاع‌رسانی در مورد افراد مبتلا به کرونا

روحانی با تاکید بر اینکه فرد مبتلا به کرونا باید فورا از جامعه جدا شود، گفت: این مصوبه ستاد ابلاغ شده است؛ اما بررسی کردم در چند روز گذشته ظاهرا اجرا نشده است؛ مقرر شده بود که هر فرد مبتلایی که شناسایی می‌شود، به‌طور مثال از طریق کیت آزمایشگاهی مثبت تشخیص داده شد، بلافاصله باید به خود فرد مبتلا به خانواده و محل کار وی باید ابلاغ کنیم؛ این اتفاق نیفتاده است. رئیس‌جمهوری افزود: روز گذشته سه، چهار مورد را به‌طور تصادفی بررسی کردم و مشخص شد این اطلاع‌رسانی انجام نشده است؛ فرد مبتلا آزمایش شده و جواب آزمایش او مثبت شده است، اما به خود او نیز اطلاع نداده‌اند و بیمار خودپیگیری کرده است اما جواب قطعی نگرفته است. در موارد زیادی به خانواده مبتلا به کرونا و محل کار وی گزارش نشده است. این اطلاع‌رسانی مصوبه ستاد بوده و انجام آن ضروری است.